Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

Notulen  Gemeenteraad

do 28/11/2024 - 20:00 Ophem
Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
Guy Dumst, burgemeester
Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
Sandra Blockx, algemeen directeur
Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
Nico Jordens, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 28/11/2024 om 21:00.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Verslag vorige vergadering

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
        Nico Jordens, raadslid

        Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;

        Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;

        Gelet op het zittingsverslag;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • Algemeen Bestuur

      • Advies erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap "Bestuur Protestantse Kerk Landen" (wijziging erkenningsdecreet)

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
        Nico Jordens, raadslid

        Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op het decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006, gewijzigd op 14/12/2012, houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Gelet op de omzendbrief BB-2013/01 van het Kabinet van de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur dd. 1/03/2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op de omzendbrief BB-2013/8 betreffende de veralgemeende invoering van de beleids- en beheercyclus, inzonderheid §3 de opname van de gemeentelijke toelagen aan de kerkfabrieken in de meerjarenplanning van de gemeente;

        Gelet op het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22/10/2021, inzonderheid het artikel 7, punt 1° tot en met 9° aangaande de verplichtingen tot erkenning en het artikel 67 §4 aangaande de procedure van adviesverlening;

        Gelet op het decreet tot wijziging van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschap van 26/04/2024;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Zoutleeuw d.d. 23/03/2023 betreffende een gunstig advies op de oorspronkelijke erkenningsaanvraag van Protestantse Kerk Landen;

        Gelet op het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur d.d. 13/09/2024 betreffende de geactualiseerde erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap van Protestantse Kerk Landen;

        Gelet op de geactualiseerde erkenningsaanvraag ingediend bij ABB door het Bestuur Protestantse Kerk Landen op 9/08/2024;

        Gelet op het digitaal overleg van 15/02/2023 tussen de lokale geloofsgemeenschap, de gemeenten binnen het werkingsgebied en het Agentschap Binnenlands Bestuur;

        Gelet op het digitaal overleg van 21/10/2024 tussen de gemeenten binnen het werkingsgebied en het Agentschap Binnenlands Bestuur;

         

         

        Overwegende dat de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van de verkorte procedure tot erkenning overeenkomstig artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22/10/2021 omdat de lokale geloofsgemeenschap reeds een erkenningsaanvraag had ingediend vóór 1/07/2019

        Overwegende dat het Erkenningsdecreet bepaalt dat bij de erkenning van een lokale geloofsgemeenschap het advies van de financierende overheid gevraagd wordt over het voldoen aan de erkenningsvoorwaarden; dat de adviestermijn uiterlijk vier maanden na ontvangst van de adviesvraag bedraagt, met name 13/01/2025;

        Overwegende dat Zoutleeuw behoort tot de gebiedsomschrijving van de lokale geloofsgemeenschap en bijgevolg de hoedanigheid van financierende overheid heeft;

        Overwegende dat de Stad Zoutleeuw voor 10% in aanmerking komt als financierende overheid;

        Overwegende dat er in het meerjarenplan 2025-2029 jaarlijks een maximale financiering van € 250,00 gevraagd wordt aan de Stad Zoutleeuw, zijnde 10% van de gevraagde toelage;

        Overwegende dat de lokale geloofsgemeenschap moet voldoen aan de erkenningsverplichtingen, vermeld in artikel 7, 1° tot en met 9° van het erkenningsdecreet;


        Overwegende dat aan de erkenningsvoorwaarden is voldaan;

         1° De lokale geloofsgemeenschap heeft een juridische structuur, aangepast aan het aangevraagde openbaar statuut, en is hierover transparant.

        Voldaan volgens punt 1, 2 en bijlage 1 van de oorspronkelijke erkenningsaanvraag.
        In de geactualiseerde aanvraag spreekt men van de toekomstige naam “Protestantse Kerk Landen”. Volgens de kruispuntdatabank is de naam nog steeds “Protestants-Evangelische Kerk Landen”. In de geactualiseerde aanvraag wordt de term Evangelische niet meer opgenomen in de naam van de lokale geloofsgemeenschap.

        2° De lokale geloofsgemeenschaap is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover

        De cijfergegevens van de oorspronkelijke erkenningsaanvraag werden geactualiseerd.

        • Jaarrekening 2023
          De cijfers van de uitgaven komen niet overeen in de verschillende documenten zijnde de jaarrekening 2023 en het meerjarenplan 2025-2030.
          Het exploitatieoverschot bedraagt in de jaarrekening € 1.074,42 t.o.v. € 643,28 in het meerjarenplan.
        • Meerjarenplan 2025-2030
          In het meerjarenplan verschillen de globale cijfers van de jaren 2024, 2026, 2028 en 2030 t.o.v. de detailcijfers.
          Het resultaat van het voorgaande boekjaar (K-waarde) is steeds nul. Om een exploitatieoverschot van € 0,00 te bekomen moet de exploitatietoelage in de jaren 2024, 2026, 2028 en 2030 verminderd/vermeerderd worden.
        • Financiering gemeente
          Uit de oorspronkelijke aanvraag blijkt dat de stad Zoutleeuw voor 10% in aanmerking komt als financierende overheid.
          Dit aandeel is echter gebaseerd op een schatting van het aantal gelovigen. Concrete cijfers bestaan hieromtrent niet omdat deze informatie behoort tot de privésfeer van de gelovigen. (cfr. Telefonische contact Xavier Mosère – Verenigde Protestantse Kerk in België). Er wordt in het meerjarenplan 2025-2030 jaarlijks een totale maximale financiering van € 1.920,00 (verbeterde cijfers) gevraagd. Gezien de stad instaat voor 10% van de financiering zal er jaarlijks maximaal € 250,00 voorzien worden in de jaren 2025-2030. Financieringen dienen steeds in overleg met alle betrokken gemeenten en partijen onderhandeld te worden.

        3° De lokale geloofsgemeenschap ontvangt noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks financiering of ondersteuning die afbreuk doet aan de onafhankelijke uitoefening van de decretale opdrachten en verplichtingen van het toekomstige bestuur van de eredienst, zoals is bepaald in dit decreet en het decreet van 7 mei 2004.

        Voldaan volgens bijlage 3 - verklaring op eer

        4° De lokale geloofsgemeenschap is maatschappelijk relevant, waarbij aan volgende verplichtingen moet voldaan worden:
        • het representatief orgaan bevestigt dat de lokale geloofsgemeenschap minstens 200 leden telt binnen de gebiedsomschrijving.
        • De lokale geloofsgemeenschap zorgt voor de materiële voorwaarden voor de uitoefening van de eredienst en het behoud van de waardigheid ervan.
        • De lokale geloofsgemeenschap onderhoudt en bewaart de eredienstgebouwen.
        • De lokale geloofsgemeenschap onderhoudt duurzame contacten met de lokale overheid van de gemeente waar de eredienstgebouwen gelegen zijn.
        • De lokale geloofsgemeenschap respecteert het principe van goed nabuurschap en onderhoudt duurzame contacten met de lokale gemeenschap waar de
        eredienstgebouwen gelegen zijn.

        Voldaan volgens bijlage 3 verklaring op eer

        5° De leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan leven, behalve bij incidentele overmacht volgende verplichtingen na:
        • de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan verlenen geen medewerking aan activiteiten die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan;
        • de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan ondernemen alle redelijke inspanningen om personen die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden daarvan, te weren uit de organisatie en werking van het voorlopig bestuursorgaan;
        • de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan ondernemen alle redelijke inspanningen om personen die in door de lokale geloofsgemeenschap gebruikte lokalen en plaatsen aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden daarvan, te weren uit de gebruikte lokalen en plaatsen;
        • de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan ondernemen alle redelijke inspanningen, onverminderd de godsdienstvrijheid, om de wetgeving na te leven en niet hun medewerking te verlenen aan handelingen strijdig met de wetgeving, in het bijzonder de Grondwet en het EVRM;
        • de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan zetten in geen geval, op welke wijze dan ook aan tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan.

        Voldaan volgens bijlage 3 - verklaring op eer

        6° De lokale geloofsgemeenschap toont aan dat het toekomstige bestuur van de eredienst voor de gebouwen die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst, houder is van een van de onderstaande rechten of overeenkomsten. Aan dit criterium is ook voldaan als de gebouwen die bestemd zijn voor de uitoefening van de eredienst, in eigendom zijn van een Belgische publieke rechtspersoon:
        a) een zakelijk recht dat voldoet aan de modaliteiten en voorwaarden, vermeld in boek 3 `Goederen' van het Burgerlijk Wetboek: volle eigendom of mede-eigendom;
        b) een zakelijk gebruiksrecht dat voldoet aan de modaliteiten en voorwaarden, vermeld in boek 3 `Goederen' van het Burgerlijk Wetboek: erfpacht, vruchtgebruik of opstal;
        c) een schriftelijke huurovereenkomst naar gemeenrecht conform artikel 1737 van het Burgerlijk Wetboek van bepaalde duur van minstens vijftien jaar zonder de mogelijkheid van een vervroegde beëindiging door de verhuur- der;".

        Voldaan volgens bijlage 8 en 8 bis van de (geactualiseerde) erkenningsaanvraag. De geloofsgemeenschap heeft een gebruiksovereenkomst met de kerkfabriek St. Aldegondis te Landen voor het gebruik van de kapel St. Gillis Rumsdorp. Deze kerk werd profaan verklaard op 11 februari 2022.

        7° Het tijdelijk voltallig bestuursorgaan bezorgt voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de leden van het tijdelijk voltallig bestuursorgaan aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente.

        Voldaan volgens punt 7 en bijlage 2 van de erkenningsaanvraag

        8° De lokale geloofsgemeenschap heeft enkel bedienaars van de eredienst en hun vervangers die voldoen aan de inburgeringsplicht., als die op hen van toepassing is.

        Voldaan volgens punt 8 en bijlage 2 en 3 van de erkenningsaanvraag

        9° De lokale geloofsgemeenschap verbindt zich ertoe om de wedde van haar bedienaars van de eredienst ten laste te laten nemen door de federale overheid conform artikel 181 van de Grondwet en de wet van 2 augustus 1974 betreffende de wedden van de titularissen van sommige openbare ambten, van de bedienaars van de erkende erediensten en van de afgevaardigden van de Centrale Vrijzinnige Raad.

        Voldaan volgens punt 8 en bijlage 2, 3 en 7 van de erkenningsaanvraag


        Overwegende dat Stad Zoutleeuw een gunstig advies uitbrengt op de erkenningsaanvraag;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap van Bestuur Protestantse Kerk Landen wordt gunstig geadviseerd, mits het in acht nemen van onderstaande artikels.

        Art. 2:

        Er wordt in het meerjarenplan 2025-2030 een jaarlijkse financiering gevraagd. Gezien de stad Zoutleeuw instaat voor 10% van de financiering kan er jaarlijks maximaal €250,00 exploitatietoelage gevraagd worden. Toekomstige financiële afspraken dienen gemaakt te worden in overleg met de geloofsgemeenschap en de overige gemeentebesturen.

        Art. 3:

        Een afschrift van dit advies zal aan de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen en aan de betrokken geloofsgemeenschap gestuurd worden.

        Art. 4:

        Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

    • Financiële Zaken

      • Kennisgeving besluit van de gouverneur d.d. 08/11/2024 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
        Nico Jordens, raadslid

        Gelet op de vaststelling van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van het lokaal bestuur Zoutleeuw (deel stad) door de Gemeenteraad in zitting van 27/06/2024;

        Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 08/11/2024 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de stad en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw;

        Gelet op artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur;

        Overwegende dat hoger genoemd besluit van de gouverneur ter kennis gebracht moet worden op de eerstvolgende Gemeenteraad;

        BESLUIT:

        Enig artikel:

        Kennis te nemen van het besluit van de heer gouverneur d.d. 08/11/2024 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de stad en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw.

      • Kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw: meerjarenplanaanpassing 2020-2025

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
        Nico Jordens, raadslid

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 31/10/2024;

        Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw een meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw heeft ingediend;

        Overwegende dat de huidige meerjarenplanaanpassing dient te gebeuren aangezien er zowel in 2024 als in 2025 wijzigingen in de exploitatietoelage als de investeringstoelage zijn t.o.v. de vorige meerjarenplanaanpassing;

        Overwegende dat de wijzigingen in de toelagen als volgt verklaard kunnen worden:

        De wijziging in de exploitatietoelage 2024:

        De exploitatietoelage werd reeds aangepast van €65.041,51 naar €88.680,57 ingevolge de verrekening van de exploitatieoverschotten van de vorige 2 dienstjaren. Deze lagen aanzienlijk lager dan voorheen. De kerkraad stelde bij de opmaak van budget 2024 dat het er wel op zou toezien dat alle exploitatie-uitgaven beperkt blijven tot hetgeen strikt noodzakelijk is voor de normale werking van het kerkbestuur en een goed onderhoud van het belangrijk historisch patrimonium. 

        De wijziging in de investeringstoelagen in 2024:

        Zowel in de meerjarenplanaanpassing in 2023 als in het budget 2024 werd een investeringstoelage van €13.899,88 goedgekeurd en dit voor de vernieuwing van de alarminstallatie (€6.099,88) en voor de herstellingswerken aan het dak van het stooklokaal (€7.800).

        Voor 2024 zijn volgende wijzigingen in de investering noodzakelijk: 

        - €4.235,00 o.w.v. een verhoging van de oorspronkelijke offerte m.b.t. het herstel van het dak van het stooklokaal;

        - €25.050voor het herstel van de balkkoppen en houtwormbestrijding (fase 1 - hoge daken): dit krediet was voorzien als investeringstoelage in 2023 maar dienen te worden overgedragen naar 2024;

        - €24.910,05 voor de restauratie van de muurschildering 'Het Laatste Oordeel': dit krediet was voorzien als investeringstoelage in 2023 maar dienen te worden overgedragen naar 2024. 

        In totaliteit wordt er dus in 2024 €68.094,93 gevraagd aan investeringstoelage (€13.899,88 + €4.235 + €25.050 + €24.910,05). 

        Exploitatiewijziging 2025

        Als exploitatietoelage 2025 wordt €91.000,50 gevraagd i.p.v. de goedgekeurde €74.355 in MJPa 2023. In budget 2024 was een wijziging van exploitatietoelage van €88.680,57 goedgekeurd. Het bedrag van €91.000,50 is slechts een stijging van 5,61% t.o.v. de goedgekeurde exploitatietoelage in 2024.

        De wijziging in de investeringstoelage 2025:

        In de MJPa goedgekeurd in 2023 werd een investeringstoelage van €61.560 gevraagd. In huidige MJPa wordt €69.060 investeringstoelage gevraagd, nl. €7500 extra t.o.v. de vorige goedgekeurde MJPa. Dit bedrag wordt voorzien voor het herstel van de topgevels en de kooromgang. 

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Huidige meerjarenplanwijziging 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Leonardus wordt goedgekeurd.

        Art. 2:

        Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan de provinciegouverneur, het bisdom, het kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.

      • Kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen: budget 2025

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
        Nico Jordens, raadslid

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004, en verdere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en verdere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006, en verdere wijzigingen;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 17/10/2024;

        Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw het budget 2025 van het kerkbestuur van Sint-Cyriacus Budingen heeft ingediend;

        Overwegende dat voor 2025 de exploitatieontvangsten €24.500,00 bedragen en de exploitatie uitgaven €20.590,00. Na inbreng van het gecorrigeerde exploitatieoverschot 2023 ten bedrage van €15.822,64 bedraagt het exploitatieoverschot €19.732,64 en dient er voor 2025 geen gemeentelijke exploitatietoelage te worden ingeschreven;

        Overwegende dat in het budget 2025 voorlopig geen nieuwe investeringen worden gepland zodat er ook geen gemeentelijke investeringstoelage wordt ingeschreven;

        Overwegende dat het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen sinds enkele jaren een zelfbedruipend bestuur is;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        BESLUIT:

        Artikel 1:
        Akte te nemen van het budget 2025 van het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen.


        Art. 2 :
        Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.

      • Meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 5

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
        Nico Jordens, raadslid

        Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, hierna genoemd DLB;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Gelet op het ministerieel besluit van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Gelet op de Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18/09/2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus die nog steeds van toepassing is voor de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 5 waarbij de gewijzigde kredieten 2024 en de kredieten 2025 worden vastgesteld;

        Gelet op het besluit van de gouverneur van 08/11/2024 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de stad en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw;

        Gelet op schema M2, de staat van het financieel evenwicht;

        Overwegende dat gemeente en OCMW volgens de regels van de BBC2020-regelgeving een meerjarenplan minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar (2025) vast te stellen én om het resultaat van de jaarrekening van het vorige boekjaar (2023) dient te integreren in de aangepaste staat van het financieel evenwicht;

        Overwegende dat, als dat nodig is, ook de kredieten van het lopende boekjaar 2024 aangepast kunnen worden; dat deze dan expliciet worden vermeld in schema M3 en de motivering van de wijzigingen;

        Gelet op het ontwerp van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 5 met het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge zoals blijkt uit onderstaande tabel en overeenkomstig het schema M2 en de daarbij horende stukken, zoals aangehecht als bijlage bij huidige beslissing en waarbij het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen;

         

         

        2020

        2021

        2022

        2023

        2024

        2025

        2026

        2027

        B.B.R.

         -181.225  10.115  -1.618.276 -2.564.869 6.007 14.172 59.745 866.476

        A.F.M.

         670.919  1.710.396  -468.347  489.917 -713.026 42.549 273.334 667.671

         

        Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 19/11/2024;

        Overwegende dat het meerjarenplan een periode moet bestrijken die loopt van het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen tot en met het jaar dat volgt op de volgende gemeenteraadsverkiezingen (art. 254 DLB) maar dat de financiële nota altijd de financiële consequenties beschrijft voor ten minste drie toekomstige boekjaren, dus t.e.m. 2027 (art. 257 §1); dat aldus de periode van het meerjarenplan 2020-2025 blijft; dat het meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de geldende regels over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Overwegende dat de gewijzigde kredieten voor 2024 en de beginkredieten voor 2025 dienen te worden vastgesteld;

        Overwegende dat de meerjarenplan aanpassing van gemeente en OCMW één geïntegreerd geheel vormen; dat de OCMW-raad en de gemeenteraad met toepassing van artikel 249, §3, DLB elk hun deel van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 dienen vast te stellen; dat vervolgens de gemeenteraad het OCMW-gedeelte van de meerjarenplan aanpassing, zoals door de Raad Maatschappelijk Welzijn vastgesteld, dient goed te keuren; dat ingevolge deze goedkeuring de meerjarenplan aanpassing geacht wordt in zijn geheel te zijn vastgesteld;

        Overwegende dat het voorliggende ontwerp van meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 5 tenminste veertien dagen voor de vergadering aan de raadsleden werd bezorgd en dat tezelfdertijd de bijhorende documentatie ter beschikking van de raadsleden werd gesteld; dat de beleidsdoelstellingen en beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid wordt weergegeven in de strategische nota en dat de financiële vertaling hiervan blijkt uit de financiële nota; dat het geraamde beschikbaar resultaat per boekjaar groter is dan 0; dat de geraamde autofinancieringsmarge voor het laatste boekjaar van de planningsperiode (2025) groter is dan 0; dat de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 5 aldus voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden; dat het deel gemeente van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 5 wordt vastgesteld conform het voorliggende ontwerp;

        Na beraadslaging;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Ilse Beelen, Annita Reniers, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte
        Tegenstanders: Etienne Wouters, Michel Boyen, Lode Everaerts, José Helaers
        Onthouders: Viki Tweepenninckx, Louis Heeren
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 2 onthoudingen

        BESLUIT:

        Artikel 1 :

        Het deel gemeente van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 5, zoals aangehecht als bijlage en met onderstaand beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge, inclusief de gewijzigde kredieten 2024 en de beginkredieten 2025, wordt vastgesteld.            

         

         

        2020

        2021

        2022

        2023

        2024

        2025

        2026

        2027

        B.B.R.

        -181.225  10.115  -1.618.276  -2.564.869 6.007 14.172 59.745 866.476

        A.F.M

         670.919  1.710.396   -468.347 489.917 -713.026 42.549 273.334 667.671

        Art. 2 :

        De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 5, dat vastgesteld werd door de OCMW-raad, goed en stelt daarmee de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 5 in zijn geheel definitief vast, inclusief de gewijzigde kredieten 2024 en de beginkredieten voor 2025.

        Art. 3 :

        Deze beslissing in te schrijven op de lijst die wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285, §1, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Onderhavige beslissing wordt integraal bekendgemaakt via website van de stad en via het digitaal loket.

    • Gronden en panden

      • Perceel Grote Steenweg kadastraal gekend als afdeling 4, sectie B, nr. 127 E - afstand

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
        Nico Jordens, raadslid

        Gelet op het decreet lokaal bestuur;

        Overwegende dat de stad door het kantoor van notaris Honorez te Tienen gecontacteerd werd in het kader van een verkoop van het perceel met woning gelegen te Zoutleeuw, afdeling 4, sectie B, nr. 126P door zijn cliënten de heer en mevrouw Vanrijkelen-Dirix;

        Overwegende dat volgens het kadaster op dit perceel een perceel 127 E (grootte: 5m²) gelegen is dat eigendom is van de stad Zoutleeuw;

        Overwegende dat de verkopers daarentegen in het bezit zijn van een opmetingsplan van 24/06/1985 van beëdigd landmeter G. Smets, waarop dit niet te zien is;

        Overwegende dat de stad onderzoek heeft gedaan naar een mogelijke eigendomstitel en/of beslissing van de gemeenteraad waarbij dit perceel zou zijn overgedragen aan de stad, maar niets in die zin werd teruggevonden;

        Overwegende dat de eigenaars en de stad bevestigen dat dit perceeltje in de feiten altijd bij de tuin van het perceel afdeling 4, sectie B, nr. 126P heeft gehoord;

        Overwegende dat de stad deze administratieve onduidelijkheid wil oplossen en om deze reden bereid is (gratis) afstand te doen van het perceel in kwestie;

        Overwegende dat het perceel, gelet op de ligging, geen enkele meerwaarde heeft voor de stad;

        Overwegende dat het niet aangewezen is dit perceeltje nog te laten opmeten en schatten, hetgeen enkel onnodige kosten met zich mee zou brengen;

         

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1 :

        Het perceel grond eigendom van de stad, kadastraal gekend als Zoutleeuw, afdeling 4, sectie B, nr. 127E, groot 5m² gratis af te staan aan de heer en mevrouw Vanrijkelen- Dirickx, beiden wonende te 3440 Zoutleeuw, Schipstraat 60 bus 8.

        Art. 2 :

        Hiertoe de burgemeester en algemeen directeur te machtigen tussen te komen in de akte van verkoop van de woning gelegen te Zoutleeuw afdeling 4, sectie B, nr. 126P waarbij de heer en mevrouw Vanrijkelen-Dirickx verschijnen als de verkopers van de woning.

        Art. 3 :

        De akte wordt verleden door notaris Peter Driesen te Tienen.

        Art. 4 :

        Onderhavige beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

         

    • Intergemeentelijke en andere samenwerkingsverbanden

      • AV IGO 20/12/2024 : bespreking dagorde - bepalen mandaat gemeentelijk afgevaardigde

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
        Nico Jordens, raadslid

        Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;

        Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGO;

        Gelet op de uitnodiging d.d. 21/10/2024 voor de algemene vergadering van IGO d.d. 20/12/2024 met als agenda:

        1. Verslag Algemene Vergadering 21/06/2024
        2. Begroting 2025 (document 1)
        3. Jaarprogramma en toelichting bij begroting 2025 (document 2)
        4. Toelichting bij de vernieuwing van de bestuursorganen (document 3)
        5. Varia

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;

        Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Mevrouw Annelies Schevenels-Galand, (Dungelstraat 75 te 3440 Zoutleeuw), of haar plaatsvervanger Lutgarde Denivel, (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de punten van de algemene vergadering van IGO d.d. 20/12/2024 goed te keuren.

        Art. 2:

        Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan IGO via e-mail : algemeendirecteur@igo.be;

        Art. 3:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.

    • Vragen van raadsleden

      • Vragen van raadsleden

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Carl Kempeneers, schepen
        Nico Jordens, raadslid

        BESLUIT:

        De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.

        Raadslid L. Everaerts vraagt dat er steeds transparantie blijft over de trajectcontrole en dat het geld besteed wordt aan verkeersmaatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen.
        De burgemeester antwoordt dat dit zeker meegenomen zal worden naar de toekomst.

         

        Raadslid E. Wouters heeft een vraag van inwoners betreffende de flexbus van Vlaams-Brabant, richting Sint-Truiden. Het betreft minder mobiele mensen (met rollator) die naar de markt van Sint-Truiden wensen te gaan, maar de bus stopt enkel aan het station. De bus van Limburg rijdt wel tot op de markt van Sint-Truiden. Het raadslid vraagt of de vertegenwoordiger dit kan meenemen naar een bespreking met de verantwoordelijke instanties.
        De burgemeester antwoordt dat dit zal meegenomen worden naar de betrokken diensten via de mobiliteitsraad.

         

        Raadslid E. Wouters vraagt, in naam van enkele inwoners te Budingen, of het mogelijk is om een gedenkplaat te plaatsen op het kerkhof voor de overledenen waarvan het graf zal opgeruimd worden. Dit vaak gelet op het financiële gedeelte dat samenhangt met verlenging. Het is vooral interessant voor de mensen die geen grafconcessie genomen hebben en waarvan het graf vrij snel verwijderd zal worden.
        De burgemeester antwoordt dat onlangs de reglementen betreffende de begraafplaatsen werden aangepast. Toen is ook gezegd dat de stad zal investeren in wensbomen van staal waar de mensen dan een blaadje van kunnen laten graveren. Deze kunnen dan indien nodig, bij verwijdering van een bestaand kerkhof, ook verplaatst worden naar een ander kerkhof waardoor de gedenking kan meegenomen worden. Wat betreft het financiële plaatje, mensen kunnen ook altijd bij het OCMW terecht, maar er is ook de mogelijkheid om de betaling te spreiden over meerdere jaren bvb in het geval van meerdere graven.

         

        De voorzitter sluit het openbare gedeelte van de vergadering af en verzoekt het publiek de zaal te verlaten.

De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2024 om 22:00.