Verplaatsing BAV Cnuz naar 26/06/2023
Schepen C. Kempeneers komt terug op punten vorige vergaderingen:
1) Aziatische hoornaar
2) gemeenschapsdienst
Raadslid B. Herbots verlaat de zitting na punt 11.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en meer bepaald art. 41 lid 2, 3° en art. 249;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30/03/2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het M.B. van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de jaarrekening 2022 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel Stad moet worden vastgesteld en dat dit de derde jaarrekening is uit de beleidscyclus 2020-2025;
Overwegende dat de jaarrekening 2022 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel OCMW, zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, moet worden goedgekeurd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging,
BESLUIT:
Artikel 1:
De jaarrekening voor het boekjaar 2022 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel Stad wordt samen met de verplichte bijlagen vastgesteld. De financiële toestand van de geïntegreerde jaarrekening 2022 is als volgt:
- Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -1.628.391 EUR
- Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar bedraagt 10.115 EUR
- Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt -1.618.276 EUR
- Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt -1.618.276 EUR
- De autofinancieringsmarge bedraagt -468.347 EUR
Art. 2:
De balans uit de geïntegreerde jaarrekening van het boekjaar 2022 wordt vastgesteld met een balanstotaal van 47.746.012 EUR.
De balans per 31/12/2022 is als volgt:
Vlottende Activa |
2.659.939 EUR |
Schulden |
18.805.480 EUR |
Vaste Activa |
45.086.073 EUR |
Nettoactief |
28.940.532 EUR |
TOTAAL ACTIVA |
47.746.012 EUR |
TOTAAL PASSIVA |
47.746.012 EUR |
Art. 3:
De staat van opbrengsten en kosten uit de geïntegreerde jaarrekening van het boekjaar 2022 wordt vastgesteld met een tekort van -1.196.230 EUR.
De staat van opbrengsten en kosten per 31/12/2022 is als volgt:
Het operationeel tekort |
-1.929.398 EUR |
Het financieel overschot |
733.350 EUR |
TEKORT VAN HET BOEKJAAR |
-1.196.230 EUR |
Art. 4:
De jaarrekening van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel OCMW wordt goedgekeurd.
Art. 5:
De geïntegreerde jaarrekening van het lokaal bestuur Zoutleeuw wordt vastgesteld.
Art. 6:
Afschrift van dit besluit over te maken aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het regiodecreet d.d. 3/02/2023;
Overwegende dat artikel 8 van het regiodecreet voorziet in de maandelijkse agendering van de regiowerking op het college van burgemeester en schepenen en tweemaal per jaar op de gemeenteraad;
Gelet op het rapportageverslag van het Burgemeestersoverleg d.d. 22/03/2023;
BESLUIT:
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het rapportageverslag van het Burgemeestersoverleg d.d. 22/03/2023.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het Energiedecreet van 8/05/2009;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij PBE;
Gelet op de uitnodiging d.d. 26/05/2023 voor de buitengewone algemene vergadering van PBE d.d. 28/08/2023 die plaatsheeft in het Fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek met als agenda;
* Onder voorbehoud van realisatie van Completion Datum van het dossier Tramontana.
Overwegende dat het tweede agendapunt de realisatie omvat van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde);
Overwegende dat de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst de keuze wensen te maken om, samen met de gemeenten Affligem en Bever en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Iverlek, PBE en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1/01/2025 respecteren;
Overwegende dat overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8/05/2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan;
Overwegende dat het derde agendapunt de voorgestelde statutenwijzigingen omvat;
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in enerzijds de op de Raad van Bestuur in zitting van 24/05/2023 voorgestelde structuurwijziging, meer bepaald de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde) en anderzijds het verwijderen van de bepalingen die geldig waren tot en met 31/12/2022;
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen in werking treden op 1/01/2025;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle.
Deze wijzigingen treden in werking op 1/01/2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Art. 2:
Goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van PBE (op 1/01/2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding per 1/01/2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden.
Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
Art. 3:
De heer Guy Dumst, (Achter De Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger, Lutgarde Denivel (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw) wordt gemandateerd om alle agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PBE d.d. 28/08/2023 goed te keuren, met als dagorde:
Art. 4:
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
art. 5:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 28/08/2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 t.e.m. 4 van onderhavige beslissing.
Art. 6:
Een afschrift van dit besluit te zenden t.a.v. het secretariaat Fluvius, op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art. 7:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap bij OFP Prolocus;
Gelet op de uitnodiging d.d. 02/06/2023 voor de algemene vergadering van OFP Prolocus d.d. 23/06/2023 met als agenda:
Overwegende dat de stad haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking;
Op voorstel van het schepencollege;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Carl Kempeneers, Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw krijgt het mandaat alle agendapunten op de algemene vergadering d.d. 23/06/2023 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan OFP Prolocus, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet) en artikel 43;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Leveringsrecht van dranken aan cafetaria GC De Passant” een bestek met nr. 2023-006 werd opgesteld door de Financiële dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 214.875,00 excl. btw of € 259.998,75 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat het bestuur bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet beschikte over de exact benodigde hoeveelheden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht niet voorzien is in het meerjarenplan aangezien de facturen betaald zullen worden door de uitbater van GC De Passant en dit dus geen financiële implicaties heeft voor het stadsbestuur;
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-006 en de raming voor de opdracht “Leveringsrecht van dranken aan cafetaria GC De Passant”, opgesteld door de Financiële dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 214.875,00 excl. btw of € 259.998,75 incl. 21% btw.
Art. 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 3:
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4:
De uitgave voor deze opdracht werd niet voorzien in het meerjarenplan aangezien de facturen betaald zullen worden door de uitbater van GC De Passant en dit dus geen financiële implicaties heeft voor het stadsbestuur.
Gelet op de wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 23 §1;
Gelet op het Koninklijk besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op decreet lokaal bestuur artikel 56;
Gelet op het feit dat vanaf 1/02/2021 het mogelijk wordt voor lokale besturen om kleine snelheidsovertredingen in zones waar de snelheid beperkt is tot 30 km/u of 50 km/u (minder dan 20 km/u hoger dan de snelheidslimiet) te sanctioneren via een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS-boete), beter gekend als GAS 5;
Overwegende dat de snelheidsovertredingen in het verkeer niet enkel een veiligheidsprobleem vormen, maar ook dikwijls een bron van ergernis zijn voor andere weggebruikers;
Overwegende dat de politie niet steeds bij machte is om dit op een structurele manier vast te stellen en te sanctioneren;
Overwegende dat ook de Parketten niet bij machte zijn om de instroom aan overtredingen te verwerken;
Overwegende dat de firma Taas (Trajectcontrole as a Service) een systeem heeft ontwikkeld om deze snelheidsovertredingen te controleren via automatische vaststellingen;
Overwegende dat het lokaal bestuur Zoutleeuw een concessieovereenkomst wenst af te sluiten met TaaS, die de volgende krijtlijnen bevat:
Overwegende dat wordt voorgesteld om de concessieovereenkomst goed te keuren onder de volgende voorwaarden (aanpassingen):
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedkeuring te geven aan de concessieovereenkomst met TaaS betreffende het inrichten van een automatische trajectcontrole te Zoutleeuw.
Art. 2:
De voormelde goedkeuring te laten afhangen van de volgende voorwaarden en aanpassingen van de overeenkomst:
Art. 3:
De voorwaarden over te maken aan TaaS met oog op aanpassing van de overeenkomst.
Art. 4:
De burgemeester en algemeen directeur te machtigen de aangepaste overeenkomst na nazicht door juridische dienst te ondertekenen.
Art. 5:
Het schepencollege zal de nodige verwerkingsovereenkomst afsluiten met het oog op de bescherming van de persoonsgegevens die verwerkt worden in deze overeenkomst.
Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25/02/1997: de artikelen 37 bis§2 , 20, 13, 27 bis §2, 14/0, 14/1,53 en 11 quater §3 en §4;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat meer specifieke afspraken door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, worden opgenomen in de infobrochure;
Overwegende dat het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking worden gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Overwegende dat het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 22/09/2022 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste uitwerking kan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving;
Overwegende dat het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Overwegende dat er op het overleg in de schoolraad d.d. 5/06/2023 geen opmerkingen werden gegeven;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 22/09/2022 wordt opgeheven.
Art. 2:
Het nieuw voorgelegde schoolreglement wordt vastgesteld.
Art. 3:
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Art. 4:
Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat de politieverordeningen van de burgemeester dienen bevestigd te worden tijdens de eerstvolgende gemeenteraad;
BESLUIT:
Enig artikel:
De politieverordening van de burgemeester d.d. 31/05/2023 Verbod tot verkoop van sterke dranken in nachtwinkel tijdens (jeugd)fuiven - LOVE-festival 9/09/2023 te bevestigen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op de wet d.d. 25/06/1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, inzonderheid artikel 5,2°;
Gelet op de principiële goedkeuring door het Schepencollege van het geüpdatet kerstmarktreglement d.d. 05/06/2023;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw ook in 2023 een kerstmarkt wenst te organiseren;
Overwegende het huidige kerstmarktreglement goedgekeurd op het schepencollege d.d. 10/10/2022 en op de gemeenteraad d.d. 14/11/2022;
Overwegende dat er lessen werden getrokken uit de kerstmarkt editie 2022;
Overwegende dat er behoefte is aan een update van het huidige kerstmarktreglement;
Overwegende de voorgestelde update van het kerstmarktreglement;
BESLUIT:
Artikel 1
Het reglement kerstmarkt als volgt goed te keuren en daarmee het reglement kerstmarkt goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 14/10/2022 te vervangen:
REGLEMENT KERSTMARKT
Art. 1
De stad Zoutleeuw organiseert een kerstmarkt:
- ieder tweede weekend van december
- van vrijdag tot en met zondag
Art. 2
Het aantal standplaatsen met tent/chalet is beperkt tot 29, waarvan allen gepositioneerd op de Grote Markt en Groenplaats. Het aantal standplaatsen voor foodtrucks is beperkt tot de fysieke plaats waar de stad over beschikt, tevens op de Grote Markt en Groenplaats. Deelname als standhouder aan de kerstmarkt is enkel toegelaten na het bekomen van een voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de stad en na betaling van een waarborg (zie artikel 5). Het deelnameformulier is strikt persoonlijk en kan niet worden overgedragen aan derden.
Het is niet mogelijk om slechts in te schrijven voor een deel van het weekend. Standhouders die inschrijven, engageren zich om het volledige weekend, van vrijdag tot en met zondag, hun stand uit te baten.
Iedere standhouder kan zich inschrijven voor maximaal 10 lopende meters standplaats. Indien het aantal geïnteresseerden het aantal standplaatsen overschrijdt, is het mogelijk dat de aanvraag tot standplaats wordt geweigerd.
Art. 3: Inschrijvingsgeld
Er wordt inschrijvingsgeld gevraagd op basis van het soort stand men uitbaat. Volgens de tabel hieronder.
Alle vermelde prijzen zijn voor de volledige duur van het evenement. Alle vermelde prijzen zijn inclusief elektriciteit en water. De standhouder engageert zich er evenwel toe om het verbruik te beheren volgens het principe van een goede huisvader.
Licht en verwarming zijn te voorzien door de standhouder. Sfeerversiering langs de binnenzijde van de stand zijn te voorzien door de standhouder. Sfeerversiering langs de buitenzijde van de standplaatsen (enkel bij tent en chalet) worden voorzien door de stad.
Naast het inschrijvingsgeld wordt ook een waarborg gevraagd (zie artikel 5).
Tarief (incl. btw) | |
Houten chalet (3m x 2,5m) * De chalets zijn zeer geschikt voor food/drank standen in uit te baten. Ook voor kleinere non-food verkoopstanden van bijv. sieraden of andere ambachten is dit geschikt. Opgelet, deze chalets beschikken niet over een brede toonbank. De aanwezige toogbreedte is +/- 40 cm.
De chalet kan afgesloten worden met een hangslot.
De chalet wordt voorzien van 1 stroomaansluiting shuko. |
60,00 € |
Pagodetent (5m x 5m) * Deze tent is zeer geschikt voor grotere non-food standen in uit te baten, alsook om een bar in onder te brengen. De tenten beschikken over een vloer en kunnen met meerdere aaneengesloten worden. Afhankelijk van het aantal aanvragen, kunnen we echter niet steeds garanderen dat u de gevraagde hoeveelheid tenten toegekend krijgt. Dit omwille van het garanderen van een divers aanbod.
De pagodetent kan afgesloten worden met een rits. Een slot is hier niet op aanwezig. De pagodetent wordt voorzien van 1 stroomaansluiting shuko. |
90,00 € |
Eigen foodtruck * Onder ‘foodtrucks’ worden standhouders verstaan die zelf beschikken over een voertuig dat uitgerust is voor het klaarmaken en serveren van etenswaren en/of dranken.
Een foodtruck kan tijdens de duur van de kerstmarkt en voorafgaand de opbouw (donderdag t.e.m. zondag) diens standplaats niet verlaten. Dit omwille van de kerstbomen die errond worden geplaatst.
De foodtruck wordt voorzien van een stroomaansluiting marktkast. De benodigde stroomkop dient medegedeeld te worden bij inschrijving. |
60,00 € |
Art. 4
Het deelnemingsformulier voor de kerstmarkt wordt gepubliceerd op de website van de stad Zoutleeuw. Dit formulier moet binnen de gestelde termijn volledig ingevuld zijn wat betreft uw aangeboden assortiment en uw type stand (food/non-food): ten laatste vier weken voor datum van de kerstmarkt krijgt eenieder een bevestiging van deelname/ niet deelname.
Voor de toewijzing van de standplaatsen is de datum en het uur van indienen bepalend. Daarnaast wordt er bij de toewijzing de voorkeur gegeven aan handelaars met een zetel op grondgebied Zoutleeuw en aan verenigingen van Zoutleeuw. In de aanvraag dient de volledige naam en adres vermeld te worden alsook een naam en GSM-nummer van de
contactpersoon en welke producten aangeboden zullen worden. De specificatie is zeer belangrijk wanneer men een drank- en/of eetstand wil uitbaten (zie artikel 8).
De producten moeten passen in het concept en de sfeer van de kerstmarkt. De beslissing hierover wordt genomen door het college van burgemeester en schepenen.
De verkoop van vuurwerk is verboden en er worden geen standplaatsen toegekend aan politieke partijen.
Art. 5: Waarborg
Bij toekenning zal de indiener door de kerstmarktverantwoordelijke worden gecontacteerd. Een waarborg van €100 wordt gevraagd teneinde de kosten te dekken van verloren gegaan of vernield materiaal of de eventuele reiniging van een stand. Bij toewijzing wordt meegedeeld op welke wijze deze waarborg zal geïnd worden.
Na afloop wordt er gecontroleerd of de stand volledig opgeruimd en opgekuist is, het ter beschikking gestelde materiaal in oorspronkelijke staat werd terug gebracht. De stand wordt tevens gecontroleerd op beschadiging. Iedere eventuele tekortkoming aan een stand dient onmiddellijk gemeld te worden aan de organisatie.
Bij gebrek aan dergelijke kennisgeving (binnen het uur na in gebruik name) wordt de deelnemer geacht de stand te hebben ontvangen in perfecte staat en conform de vereisten van zijn activiteiten tijdens de kerstmarkt. De waarborgsom wordt teruggestort aan de standhouder indien deze zijn verbintenissen heeft nagekomen. Indien een standhouder veertien kalenderdagen voor aanvang van de kerstmarkt, annuleert, wordt -behoudens bewijsbare overmacht- de waarborg ten bedrage van 100 euro ingehouden.
Ook bij het gesloten blijven van uw uitbating (no-show) gedurende één of meerdere dagen gedurende het evenement, wordt het volledige waarborgbedrag ingehouden.
Er wordt een waarborg van 100 euro gevraagd voor de standplaats en materiaal. Deze dient voorafgaandelijk aan het reglement gestort te worden. Indien de standhouder niet opdaagt zonder voorafgaandelijke verwittiging, de stand vuil of beschadigd achter laat, dan wordt deze waarborg ingehouden.
Art. 6
De standhouder is gedurende de deelnameperiode verantwoordelijk voor de aan hem toevertrouwde chalet/ tent, versieringsmateriaal en eventueel aangeleverde sleutel voor de stand. Hij beheert dit als goede huisvader. Na afloop wordt er gecontroleerd of de stand volledig opgeruimd en opgekuist is. Er wordt geen afval achtergelaten.
Bij vastgestelde schade aan de chalet/ tent, achtergelaten vuilnis en/of verlies van de sleutel wordt eveneens het volledige waarborgbedrag ingehouden. Alle schade die te wijten is aan de standhouder en het waarborgbedrag overschrijdt, is ten laste van de standhouder.
Het stadsbestuur is niet verantwoordelijk bij diefstal of vernielingen van de door de standhouder aangeboden goederen, dit zowel tijdens als na de openingsuren van de kerstmarkt. Gelieve de uitbating steeds goed af te sluiten en geen geld of kostbare voorwerpen in de chalet/ tent achter te laten na de openingsuren.
Art. 7
De standhouder is verantwoordelijk voor de reinheid rondom de aan hem toegewezen chalet/ tent. Iedere standhouder zorgt er voor dat er geen afval rondom de uitbating blijft slingeren. De standhouder houdt dus steeds een oogje in het zeil.
Er worden door het stadbestuur genoeg vuilbakken voorzien om afval in te deponeren.
Let wel: deze afvalcontainers dienen enkel voor het afval afkomstig van de op de kerstmarkt geconsumeerde producten.
Het afval van standhouders (karton, lege flessen, enz...) mag bijgevolg niet in de vuilbakken op het parcours gegooid worden. De standhouders dienen hun afval zelf mee te nemen. Ook oliën, vetten en andere vloeistoffen mogen niet achtergelaten worden.
Art. 8
De verdeelsleutel van 50 % food en 50 % non-food wordt toegepast en is aanpasbaar naargelang de inschrijvingen.
Er zullen slechts een beperkt aantal jenever/glühwein/warme chocolade-verkooppunten worden toegelaten. Hoe origineler het aanbod, hoe meer kans de standhouder heeft op de toekenning van een chalet/ tent of foodtruck standplaats.
Bij de inschrijvingen hebben HoReCa-zaken die een zetel hebben op het grondgebied van Zoutleeuw voorrang bij kandidaatstelling voor een drank- en/of eetstand. Ook verenigingen van Zoutleeuw kunnen intekenen voor een drank- en/of eetstand. (Zie artikel 4).
Standhouders die drank of verpakte voedingswaren verkopen bedoeld als cadeau of voor thuisgebruik (dus geen onmiddellijke consumptie) worden niet beschouwd als drank -en/of eetstand.
Art. 9
De standplaatsen op de kerstmarkt kunnen enkel ingenomen worden door uniforme chalets/ tenten die door de stad ter beschikking worden gesteld. Ook de versiering van de chalets/ tenten wordt verzorgd door de stad, zodanig dat er een sfeervolle uitstraling ontstaat. De standhouder dient hier dus niets voor mee te brengen.
Een uitzondering wordt gemaakt voor de eventueel toegelaten foodtrucks en attracties. Deze exploitanten staan zelf in voor een smaakvolle kerstversiering.
De gebruikelijke identificatie van de aangeboden producten, aanduiding van de prijzen en eventuele identificatie van de standhouder zijn enkel toegestaan in de directe omgeving van de stand.
Art. 10
De standhouders dienen de hen toegewezen standplaats uit te baten gedurende de volledige duurtijd van het evenement en dienen de producten aan te bieden die in hun aanvraag vermeld staan. Artikelen of ornamenten die de afgevaardigde van de stad als niet passend zouden beoordelen, dienen onmiddellijk verwijderd te worden door de standplaatsuitbaters.
Art. 11
Het is aan de uitbaters van een standplaats uitdrukkelijk verboden om de toegewezen standplaats volledig of gedeeltelijk onder te verhuren, over te dragen of aan derden rechten te verlenen, van welke aard ook, met betrekking tot de inname en uitbating van de standplaats. Het delen van een standplaats (chalet/tent) dient vermeld te worden op het aanvraagformulier.
Art. 12
Het inrichten van de kraampjes mag gebeuren 4 uur voorafgaand aan de opening (afhankelijk van de openingsuren van de kerstmarkt). De standhouder dient zich eerst bij de afgevaardigde van de stad aan te melden. De inrichting van de stand moet voltooid zijn bij opening van de kerstmarkt. De standhouder dient iedere dag minstens één uur voor de aanvangstijd van de kerstmarkt aanwezig te zijn. De standhouder die niet of niet tijdig aanwezig is, sluit zichzelf uit van deelname aan de kerstmarkt en heeft geen recht op terugbetaling van de betaalde waarborg (behoudens bewijsbare overmacht).
Art. 13
Het ontruimen van de standplaats dient te gebeuren na sluitingstijd. Enkel en alleen als alle bezoekers het terrein verlaten hebben, kan het terrein met de wagen betreden worden. Het is verboden afval achter te laten. De deelnemende standplaatsuitbaters dienen bij het beëindigen van de kerstmarkt alle afval die een gevolg is van hun uitbating op te ruimen en dienen hun afval zelf mee te nemen. Ook oliën, vetten en andere vloeistoffen mogen niet achtergelaten worden (zie artikel 7). Eén uur na sluitingstijd van de kerstmarkt dient alles netjes opgeruimd te zijn.
Art.14
Het is aan de standhouders onder geen beding toegelaten om tijdens de kerstmarkt hun wagens op de kerstmarkt te parkeren. Na het lossen en laden dienen de standhouders hun voertuigen onmiddellijk te verwijderen.
Een uitzondering kan door de burgemeester of zijn/haar plaatsvervanger toegelaten worden aan uitbaters van foodtrucks, indien blijkt dat de wagen deel uitmaakt van de installaties van de foodtruck.
Art. 15
De stad zorgt op de kerstmarkt voor aangepaste sfeermuziek. Het is de standhouders verboden om onder welke vorm ook een individuele geluidsinstallatie te voorzien. Animatie kan enkel op voorwaarde van voorafgaandelijke goedkeuring door de organisatie en indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van een versterkingsinstallatie.
Art. 16
Het zonaal reglement brandveiligheid is onverminderd van toepassing:
Verwarmingstoestellen zijn toegestaan op voorwaarde dat ze op gas zijn, mits goedkeuring van college van burgemeester en schepenen, en mits voorafgaandelijke controle van de brandweer. Verwarmingstoestellen op elektriciteit, met petroleum of andere vloeibare brandstoffen zijn verboden.
Verwarmingstoestellen moeten zo worden opgesteld, dat onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen, en omstoten, onmogelijk is. Deze toestellen zijn minstens 60 cm verwijderd van elk brandbaar materiaal.
Alle standen en kramen moeten op minimaal 80 cm van mogelijke gevels of uitkragingen (trappen, dorpels) geplaatst worden.
Aaneengesloten rijen van standen en kramen moeten minimaal om de 30 m onderbroken
worden. De minimale doorgang tussen de twee rijen moet dan 1.2 m bedragen
Bij het gebruik van gasflessen moeten minimaal volgende maatregelen gerespecteerd worden:
Eetkramen:
Eetkramen binnen een gebouw worden niet toegestaan. Enkel in een daarvoor speciaal voorziene keuken kan er worden gekookt. Catering (warm houden) van reeds bereid voedsel wordt wel toegelaten in gebouwen.
De tenten waarin eetkramen zijn ondergebracht moeten bestaan uit moeilijk ontvlambaar materiaal. Om dit te bewijzen moet een attest worden voorgelegd. De volgende attesten worden aanvaard: A2 , M2 , Europese brandklasse C s1 d0 of beter , DIN 4102 klasse B1, Amerikaans norm CPAI 84 of NFPA 701. Indien het gaat om een zogenaamde partytent of een niet geattesteerde tent (maximale afmeting 5m op 5m) moet deze tent niet voldoen aan deze eisen op voorwaarde dat ze langs minimaal 2 zijden geopend zijn (zeilloos) en er geen obstakels geplaatst zijn in deze openingen.
Een kooktoestel (friteuse, bakplaat, bbq...) moet zo worden opgesteld dat, onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen en omstoten, onmogelijk is. Het toestel moet ten minste 1.2 m van brandbare materialen en gebouwen worden geplaatst of er zodanig van worden afgescheiden dat brandgevaar wordt voorkomen. De kooktoestellen moeten worden opgesteld op een onbrandbare plaat (pleisterplaat, metaal,...)
Bij een barbecue is het gebruik van vloeibare brandstoffen verboden.
Elke frituurpan, BBQ, bak- en braadtoestel moet voorzien zijn van een metalen deksel of een voldoend groot branddeken ter beschikking hebben.
Indien een standhouder elektriciteit nodig heeft, dient het doel voor elektriciteitsaansluiting vooraf aan de organisatie te melden en met eigen middelen aangesloten te worden. De standhouders dienen zelf een verlengkabel van 16 ampère met aarding (mono) van 30m te voorzien. Omwille van de brandveiligheid moet die altijd volledig ontrold worden. Standhouders die niet beschikken over de juiste bekabeling (sectiekabel 2,5 mm2), mogen niet aansluiten. De maximale aansluiting per kraampje wordt beperkt tot 3500 W. Bij overtreding van deze richtlijn heeft de afgevaardigde van de organisatie het recht om de elektriciteitstoevoer af te sluiten. Standhouders kunnen geen schadevergoeding vragen voor verlies door elektrische pannes te wijten aan de stroomleverancier of pannes in de kasten van de organisatie.
Gehuurd materiaal:
Iedere deelnemer huurt materiaal dat volledig in orde is. De organisatie is niet verantwoordelijk voor schade aan materialen van de standhouders.
Art. 17
Alle waarborgen inzake veiligheid tegen brand dienen door de uitbater genomen te worden. Elke standhouder voorziet in zijn chalet/tent daarom een gekeurd brandblusapparaat van minimum 6kg ABC-poeder of 5kg CO2. Dit wordt gecontroleerd door de brandweer. Standhouders die niet in regel zijn moeten hun stand onmiddellijk sluiten tot zij in orde zijn.
Standhouders die ter plaatse gerechten klaarmaken moeten bijkomend beschikken over een branddeken. Zij dienen hun kooktoestellen zodanig op te stellen, dat zij de bezoekers niet kunnen verwonden. In geval van nood moeten de standhouders alles verwijderen wat de toegang van de hulpverlening in de weg zou staan.
Art. 18
Voor de opening zal een veiligheidsrondgang met brandweer en de kerstmarktverantwoordelijke worden georganiseerd. Meer informatie daarover krijgt de deelnemer bij bevestiging van zijn standplaats.
Art. 19
Voor het verlichten van de standplaatsen is enkel energiezuinig licht toegelaten dat op zulke manier dient geplaatst te worden, dat hierdoor geen gevaar kan ontstaan en de andere standhouders niet kan hinderen.
Art. 20
Bijkomende uitbouw van de kramen, alsook wijziging van de opstelling ervan, is enkel toegelaten na toestemming van de kerstmarktverantwoordelijke en dient bij inschrijving aangevraagd te worden.
Art. 21
Deelname aan de kerstmarkt gebeurt op eigen risico. Desgewenst dient de standhouder zelf de nodige verzekeringen af te sluiten.
Art. 22
Standhouders die voeding en/of drank aanbieden moeten dit doen in herbruikbaar materiaal, conform de wetgeving drankverpakkingen en voedselverpakkingen (https://ovam.vlaanderen.be/wetgeving-drankverpakkingen-en-voedselverpakkingen). Bijkomende richtlijnen kunnen worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen. Deze worden meegedeeld bij toekenning van de stand.
Art. 23
Het stadsbestuur kan voorzien in meubilair waaraan geconsumeerd mag worden. Zelf mag de standhouder tafels en stoelen meebrengen na toestemming van de kerstmarktverantwoordelijke. Dit meubilair wordt geplaatst in de kerstmarktzone.
Art. 24
Het ontruimen van de kerstmarkt vraagt elke avond tijd. Respecteer daarom het sluitingsuur en laat klanten een kwartier voor sluitingsuur een laatste bestelling plaatsen. Standen die elke avond problemen veroorzaken kunnen zowel hun recht op toekomstige deelname, alsook hun waarborg verliezen.
Art. 25
De organisatie is op geen enkele manier aansprakelijk voor de niet-naleving van de op de standhouder van toepassing zijnde wettelijke bepalingen, in het bijzonder de sociale, economische en fiscale bepalingen.
Art. 26
Standplaatsuitbaters die onderhavig reglement niet naleven, dienen de kerstmarkt op verzoek van de kerstmarktverantwoordelijke (of zijn afgevaardigde) onmiddellijk te verlaten. Tevens zullen ze uitgesloten worden van deelname aan een volgende editie en verliezen ze ieder recht op terugbetaling van de door hen betaalde waarborgsom.
Art. 27
De standplaatsuitbaters zijn steeds aansprakelijk voor iedere beschadiging aan het ter beschikking gestelde materiaal en voor elke schade aan derden die zou veroorzaakt zijn door de exploitatie van de uitbating.
Art. 28
Inbreuken op onderhavig reglement kunnen aanleiding geven op uitsluiting van de volgende editie van het evenement via beslissing van het schepencollege of worden gesanctioneerd via het geldende GAS-reglement.
Art. 29
Bij betwistingen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd.
Art. 2:
Het reglement treedt onmiddellijk in werking.
Art. 3:
Onderhavig reglement bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Art. 4:
Onderhavig reglement wordt opgenomen als bijlage bij het GAS-reglement.
Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de bevoegdheden van de gemeenteraad, conform artikel 41, 2de lid, 11° DLB;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 23/03/2023 houdende de princiepsbeslissing tot aankoop;
Overwegende dat een ontwerp van authentieke akte werd bekomen dat de modaliteiten van de aankoop van het goed regelt;
Gelet op het voorgelegde ontwerp;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het ontwerp van authentieke akte wordt goedgekeurd
Art. 2:
De burgemeester en algemeen directeur kunnen de authentieke akte te verlijden door notaris Indekeu Zoutleeuw ondertekenen.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid M. Boyen verwijst naar de mail van de algemeen directeur i.v.m. de aanpassing van het huishoudelijk reglement.
De algemeen directeur verwijst naar de mail die nadien nog gestuurd werd en antwoordt dat het bestuur zich grondig moet beraden over de manier waarop ze digitaal gaan vergaderen. Er is nog geen kans geweest om een voorstel te doen vanuit de administratie vandaar dat het even op zich laat wachten.
Raadslid M. Boyen heeft nog een vraag i.v.m. het bancontact-verhaal dat op sociale media staat; mensen kunnen enkel geld afhalen en niet storten. Het raadslid vraagt of hier nog een aanpassing aan kan gebeuren.
Schepen C. Kempeneers antwoordt dat de Nationale Bank de locaties bepaalt waar geld gestort kan worden en binnen een bepaalde perimeter zijn er dus maar een beperkt aantal mogelijkheden. Voor ons is, spijtig genoeg, het dichtstbijzijnde punt dan Sint-Truiden.
Raadslid M. Boyen stelt voor om daarover te communiceren op sociale media omdat er daaromtrent de raarste verhalen de ronde doen, o.a. dat er transactiekosten zijn. Volgens het raadslid dient er een goede en officiële communicatie te gebeuren door de stad..
Schepen C. Kempeneers antwoordt dat mensen juist moeten lezen, zeker op facebook, want in de affiche die de stad gepubliceerd heeft staat dat er geen transactiekosten zijn.
Raadslid L. Everaerts verwijst naar een artikel over de Aziatisch hoornaar waarin staat de brandweer in de Vlaamse Ardennen de verdelging gratis doet. Het raadslid vraagt als we 352.000 EUR betalen, of de brandweer dat hier ook niet gratis kan doen.
De burgemeester antwoordt dat hij dit op het volgende brandweeroverleg zal voorleggen.
Raadslid L. Everaerts heeft een opmerking over maai-mei-niet. Het raadslid vraagt om aan de kruispunten toch een zonde van 5-10m wel te maaien voor de veiligheid.
Schepen R. Lambeets vindt dit een terechte opmerking en heeft de TUD gevraagd hiervoor de nodige aandacht te hebben.
Raadslid L. Everaerts vraagt naar meer info over het asielcentrum : hoe lang het nog zal blijven bestaan (gelet op de vooropgestelde korte termijn) en hoe zit het met de bewoners die er verblijven; volgens de info die destijds gegeven werd zou het om bejaarden en kinderen gaan, maar het raadslid heeft volwassenen op het dak zien rondlopen?
De burgemeester antwoordt dat er morgen een vergadering gepland staat en de vragen zullen dan meegegeven worden aan de directie.
Raadslid E. Wouters heeft een vraag over de vergadering van de brandweer die gisteren plaats heeft gevonden. Het raadslid wenst meer info hierover, o.a. over de interventietijd.
De burgemeester antwoordt dat de brandweer zijn interventietijd wenst te verminderen maar dat uit de berekening blijkt dat ze hier personeel te kort voor hebben. Dit gaat dan over beroepsmensen (onze brandweerzone werkt met vrijwilligers), en het merendeel daarvan is gestationeerd in Leuven. Leuven krijgt meer geld vanuit het fonds en door de fusie bespaarden ze ook meer dan 2 miljoen euro, bij ons is er dan weer amper van besparing gesproken wat niet eerlijk is maar de dekkingsgraad verandert daardoor niet. Dit kan enkel als de kazernes strategisch zouden verplaatst worden binnen de regio. De burgemeester benadrukt dat de verdeling van de kost procentueel dient te gebeuren over de gemeente die beroepspersoneel hebben. Veel van de kleine gemeenten protesteerden, maar slechts 4 gemeenten hebben ook effectief tegengestemd (Linter, Geetbets, Kortenaken en Zoutleeuw). De burgemeester zal wat dat betreft blijven ijveren voor de plattelandsgemeenten binnen de zoneraad
Raadslid E. Wouters heeft een vraag over de maatregelen die genomen werden bij het aangekondigde noodweer van vandaag.
Schepen R. Lambeets antwoordt dat er een stocktelling was gedaan om de voorraad gevulde zandzakjes na te gaan. Om het hamsteren tegen te gaan, is er gekozen om de zakjes niet te vroeg klaar te zetten, maar de berichtgeving op te volgen. Er zijn ook grote bigbags met lege zandzakjes en materiaal om zelf zakjes te vullen klaargezet. Alle sluizen werden op hun werking gecontroleerd. Aan de Passant werden nieuwe sluizen geplaatst en deze werden opengezet zodat er al veel water weg was voordat de buien aankamen. De crisiscel van Zoutleeuw volgt alles kort op. Er wordt contact gehouden via whatsapp om snel te kunnen ingrijpen, ook met de 3 deelgemeenten.
Raadslid E. Wouters vraagt of er dan ook de nodige ondersteuning komt van VMM, aangezien er na de vorige overstroming geen cijfers zijn doorgegeven over hoeveel er toen te teveel gevallen is, weten we nu ook niet hoeveel opvangcapaciteit er voorzien moet worden. Het raadslid vraagt zich ook af of het zelfs niet beter is om alle sluizen open te zetten aangezien de Gete al snel aan de limiet zit en het water van Wallonië ook deze kant uitkomt.
Schepen R. Lambeets antwoordt dat de sluizen die nu hier werden opengezet van 2e categorie zijn die we zelf in de hand hebben. De sluizen van VMM worden automatisch bestuurd. Er is ook twijfel over de locatie van de meetpunten. Er zijn hier gesprekken over aan de gang en deze evolueren in de juiste richting, maar het gaat allemaal zeer traag.
De burgemeester vult aan dat het met de Watering aan van Kleine en Grote Gete vrij moeilijk gaat. Er wordt intussen ook werk gemaakt van de doorspoeling onder de straten. Er is dus stilaan verbetering. Om toegang te hebben tot kritieke punten, zoals de dijk t.h.v. de weg naar Grazen, worden gronden aangekocht door de VMM opdat die dijken versterkt kunnen worden.
Schepen C. Kempeneers zegt dat de VMM bijkomende gronden met dat doel heeft aangekocht, in Budingen zijn er ook onderhandelingen bezig om stukken langs de Grote Gete aan te kopen om aan oeverherstel te doen en stukken uit te ruilen om zo een lang stuk naast de Grote Gete te hebben om het beheer degelijk te kunnen doen.
Raadslid L. Heeren vindt dat de opvang hogerop dient te gebeuren.
Schepen C. Kempeneers bevestigt dat Landen wel investeringen aan het doen is om zoveel mogelijk op te vangen. Wat betreft hogerop, dringt de VMM wel aan bij collega's van Wallonië maar daar stopt het dan. Maar het zou inderdaad wel beter zijn als er meer hogerop zou opgevangen worden.
De burgemeester zegt dat de VMM met 8-9 projecten voor onze stad bezig is maar dat dit evenzeer project per project en dus stad per stad dient aangepakt te worden.
Raadslid N. Jordens heeft een opmerking inzake bermbeheer. Hij is van oordeel dat de TUD beter op andere plaatsen hun werk kunnen doen en het bermbeheer beter uitbesteed wordt.
Schepen R. Lambeets antwoordt dat na een kostenbatenanalyse geopteerd werd om te investeren in een nieuwe tractor en waarbij dan gekozen werd de kredieten voor uitbesteding aan te wenden voor investering in de nodige machines om het bermbeer terug in eigen beheer te kunnen doen. Eenmaal alle nieuwe machines geleverd zou het mogelijk moeten zijn het bermbeheer in eigen beheer te kunnen zoals het hoort.
Raadslid V. Tweepenninckx vraagt om de bermen te maaien rond de reespiegels op de Spoorwegstraat, want daar staat de berm gelijk met de spiegels. Zij stelt vast dat dit overal de trend is (niet gemaaid rond de palen). Het raadslid vraagt of dat zo gaat blijven.
Schepen R. Lambeets antwoordt dat hier inderdaad meer aandacht moet aan besteed worden.
De burgemeester en voorzitter wensen iedereen een fijne en veilige vakantie toe.