De voorzitter opent de zitting op 27/06/2024 om 21:11.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hierna genoemd 'DLB';
Gelet op het besluit van de gemeenteraad en OCMW-raad van 01/07/2021 aangaande de goedkeuring van de beheersovereenkomst tussen stad en OCMW;
Gelet op het ontwerp bijlage 'Gezamenlijk intern meldpunt' en het ontwerp bijlage 'Interne vertrouwenspersoon';
Overwegende dat stad en OCMW een intern meldpunt dienen op te richten; dat de taken van het intern meldpunt en de aanduiding van de personeelsleden die deel uitmaken van het intern meldpunt, worden geregeld in de Klokkenluidersprocedure voor personeelsleden; dat de klokkenluidersprocedure als bijlage bij het arbeidsreglement werd gevoegd; dat voor stad en OCMW gekozen wordt voor een gezamenlijk intern meldpunt waarop zowel de personeelsleden van de stad als de personeelsleden van het OCMW beroep kunnen doen; dat een gezamenlijk intern meldpunt bijdraagt aan de continuïteit en verdere integratie van stad en OCMW;
Overwegende dat stad en OCMW ieder meer dan 50 werknemers hebben; dat het bijgevolg verplicht is een interne vertrouwenspersoon aan te duiden; dat beide besturen de procedure zullen opstarten om een interne vertrouwenspersoon aan te duiden; dat aan personeelsleden van de stad de mogelijkheid wordt geboden om zowel op de eigen vertrouwenspersoon beroep te doen als op de vertrouwenspersoon van het OCMW en omgekeerd;
Overwegende dat het aangewezen is beide regelingen bij wijze van addendum op te nemen in de beheersovereenkomst tussen stad en OCMW;
Gelet op de voorgelegde addenda houdende :
1) Bijlage ‘Gezamenlijk intern meldpunt’
In de 'Beheersovereenkomst artikel 5 – Bepalingen in verband met het personeel’ wordt §8 toegevoegd:
§8 Gezamenlijk intern meldpunt
Stad en OCMW richten een gezamenlijk intern meldpunt op in het kader van de klokkenluidersprocedure voor personeelsleden. De taken van het intern meldpunt en de aanduiding van de personeelsleden die deel uitmaken van het intern meldpunt, worden geregeld in de Klokkenluidersprocedure voor personeelsleden die als bijlage bij het arbeidsreglement wordt gevoegd.
2) Bijlage 'interne vertrouwenspersoon'
In de beheersovereenkomst bij artikel 5 – Bepalingen in verband met het personeel’ wordt §9 toegevoegd:
§9 Interne vertrouwenspersoon
Stad en OCMW stellen elk een vertrouwenspersoon naar aanleiding van de verplichte aanstelling van een vertrouwenspersoon in organisaties met meer dan 50 medewerkers. Personeelsleden van het ene bestuur kunnen een beroep op de eigen vertrouwenspersoon of op de vertrouwenspersoon van het andere bestuur. De aanduiding van de vertrouwenspersoon gebeurt na advies van de vakorganisaties door respectievelijk het schepencollege of vast bureau.
BESLUIT:
Artikel 1:
De voorgelegde bijlage 'Gezamenlijk intern meldpunt' bij de beheersovereenkomst tussen stad en OCMW wordt goedgekeurd
Art. 2:
De voorgelegde bijlage 'Vertrouwenspersoon' bij de beheersovereenkomst tussen stad en OCMW wordt goedgekeurd.
Art. 3:
De burgemeester, handelend in uitvoering van het delegatiebesluit van de voorzitter van de Gemeenteraad, en de algemeen directeur zijn gemachtigd de bijlagen bij de beheersovereenkomst te tekenen.
Art. 4:
Deze beslissing wordt bekendgemaakt conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en meer bepaald art. 41 lid 2, 3° en art. 249;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30/03/2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het M.B. van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de jaarrekening 2023 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel Stad moet worden vastgesteld en dat dit de vierde jaarrekening is uit de beleidscyclus 2020-2025;
Overwegende dat de jaarrekening 2023 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel OCMW, zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, moet worden goedgekeurd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging,
BESLUIT:
Artikel 1:
De jaarrekening voor het boekjaar 2023 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel Stad wordt samen met de verplichte bijlagen vastgesteld. De financiële toestand van de geïntegreerde jaarrekening 2023 is als volgt
- Het budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt -946.412 EUR
- Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar bedraagt -1.618.457 EUR
- Het gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt -2.564.869 EUR
- Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt -2.564.869 EUR
- De autofinancieringsmarge bedraagt 489.917 EUR
Art. 2:
De balans uit de geïntegreerde jaarrekening van het boekjaar 2023 wordt vastgesteld met een balanstotaal van 47.992.082 EUR.
De balans per 31/12/2023 is als volgt:
Vlottende Activa |
3.087.296 EUR |
Schulden |
19.915.704 EUR |
Vaste Activa |
44.904.785 EUR |
Nettoactief |
28.076.377 EUR |
TOTAAL ACTIVA |
47.992.082 EUR |
TOTAAL PASSIVA |
47.992.082 EUR |
Art. 3:
De staat van opbrengsten en kosten uit de geïntegreerde jaarrekening van het boekjaar 2023 wordt vastgesteld met een tekort van -697.691 EUR.
De staat van opbrengsten en kosten per 31/12/2023 is als volgt:
Het operationeel tekort |
-1.165.146 EUR |
Het financieel overschot |
467.455 EUR |
TEKORT VAN HET BOEKJAAR |
-697.691 EUR |
Art. 4:
De jaarrekening van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel OCMW wordt goedgekeurd.
Art. 5:
De geïntegreerde jaarrekening van het lokaal bestuur Zoutleeuw wordt vastgesteld.
Art. 6:
Afschrift van dit besluit over te maken aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het regiodecreet d.d. 3/02/2023;
Overwegende dat artikel 8 van het regiodecreet voorziet in de maandelijkse agendering van de regiowerking op het college van burgemeester en schepenen en tweemaal per jaar op de gemeenteraad;
Gelet op het rapportageverslag van het Burgemeestersoverleg d.d. 20/10/2023, 26/01/2024 en 26/04/2024;
BESLUIT:
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het rapportageverslag van het Burgemeestersoverleg d.d. 20/10/2023, 26/01/2024 en 26/04/2024
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de Wet van 21/12/1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017, inzonderheid artikel 41, §2, 4° en artikel 386;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij CREADIV NV;
Gelet op de uitnodigingsbrief met documentatie van 3/06/2024 van CREADIV NV voor de buitengewone algemene vergadering van 16/09/2024 met volgende agenda:
Overwegende dat om de groeiende instroom van hernieuwbare energie te kunnen opvangen, Elia de komende jaren in zijn Belgische en Duitse netwerken een ambitieus investeringsprogramma moet uitrollen voor de uitbreiding van hoogspanningslijnen en de ontwikkeling van aansluitingen op zee; dat de Belgische verankering in Elia wordt verzekerd door Publi-T;
Overwegende dat het aandeel van de Vlaamse gemeenten in PUBLI-T (60%) momenteel verspreid zit over de Vlaamse distributienetbeheerders (DNB’s), de Vlaamse Energieholding (“VEH”) en enkele Vlaamse gemeenten; dat het de bedoeling is om de gemeentelijke belangen te verankeren in 2 “concentratoren”, die het belang op lange termijn kunnen verzekeren in functie van de toekomstige kapitaalbehoeftes van Elia; dat VEH al functioneert als concentrator voor de belangen in Fluxys via Publigas (14,31%) en een gelijkaardige verantwoordelijkheid wil opnemen binnen Publi-T;
Ovewegende dat VEH bv, met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap; dat op heden VEH eigenaar is van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling); dat de gemeenten reeds een belang hebben in VEH via hun respectievelijke regionale holding (NUHMA AC, EFIN of CREADIV);
Overwegende dat PBE in het kader van deze operatie zijn aandelen Publi-T (35.938 B2 aandelen) wenst te verkopen aan VEH; dat een deel van de aandelen (12.485 aandelen) rechtstreeks wordt verkocht aan VEH (tegen 18.190.343,94 euro cash) en het saldo (23.453 aandelen) wordt verkocht via de regionale holding CREADIV; dat CREADIV de verkregen aandelen vervolgens zal inbrengen in VEH tegen nieuwe aandelen (De DNB’s Fluvius Limburg en Fluvius West verkopen eveneens hun B2 Aandelen aan VEH onder dezelfde voorwaarden); dat deze inbreng in natura als volgt verloopt:
(i) Provinciale Brabantse Energiemaatschappij, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek, België, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0203.563.111 (rechtspersonenregister Leuven) (“PBE”), voornemens om 23.453 B2 Aandelen te verkopen aan CREADIV, een naamloze vennootschap met zetel te Diestsesteenweg 126, 3210 Lubbeek, België, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.812.840 (rechtspersonenregister Leuven) (“CREADIV”), waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van PBE ten opzichte van CREADIV (“Schuldvordering PBE”);
(ii) Volgend op de verwezenlijking van de verkoop, is PBE voornemens om de Schuldvordering PBE uit te keren aan de deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden overeenkomstig het aantal winstbewijzen van elke gemeente (de “Dividenduitkering”).
(iii) Volgend op de Dividenduitkering zijn de deelnemende gemeenten van PBE voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering PBE in het vermogen van CREADIV in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door CREADIV.
Overwegende dat deze transactie werd toegelicht aan de gemeenteraadsleden via de infosessies van PBE, voorafgaand aan de organisatie van de Algemene Vergadering op 25/06/2024 waarop de verkoop van de aandelen Publi-T wordt goedgekeurd;
Overwegende dat aan de gemeenteraad de volgende punten ter goedkeuring worden voorgelegd:
(i) Akkoord met ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV;
(ii) Goedkeuring van de verbintenis om bij ontvangst van de dividenduitkering van PBE, de uitgekeerde schuldvordering in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV;
(iii) Goedkeuring agenda Buitengewone Algemene Vergadering.
Overwegen de dat de gemeente het voorschotdividend Publi-T tot en met boekjaar 2024 zal ontvangen via PBE; dat vanaf boekjaar 2025 de gemeente het volledige dividend Publi-T zal ontvangen via CREADIV; dat CREADIV m.b.t. het dividend Publi-T een gelijkaardig dividendbeleid zal voeren als PBE zodat deze transactie geen wijziging inhoudt op het dividend die de gemeente heeft ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat de uitkering in natura van PBE 34.171.021 euro bedraagt; dat overeenkomstig het aantal winstbewijzen van de gemeente het vooropgestelde interimdividend dat de stad Zoutleeuw zal ontvangen 1.461.510,63 euro bedraagt;
Overwegende dat rekening houdende met de inbreng in natura van de Schuldvordering PBE (34.171.021 euro) CREADIV 138.344 nieuwe aandelen zal uitgeven; dat de nieuwe aandelen recht zullen geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1/01/2024 en afgesloten zal worden op 31/12/2024; dat de uitgifteprijs afgerond 247 euro bedraagt; dat bijgevolg stad Zoutleeuw 5.917 nieuwe aandelen zal ontvangen zonder nominale waarde;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad verleent z’n akkoord met de ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura ten belope van 1.461.510,63 euro, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV.
Art. 2:
De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring om bij ontvangst van het interimdividend van PBE:
(i) het deel van de Schuldvordering PBE dat uitgekeerd werd aan de gemeente, wetende een schuldvordering van 1.461.510,63 euro ten opzichte van CREADIV (de “Schuldvordering Gemeente”), integraal in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV in ruil voor 5.917 nieuwe aandelen uitgegeven door CREADIV;
(ii) met betrekking tot de Schuldvordering Gemeente geen enkele verrichting anders dan de inbreng vermeld onder punt (i) uit te voeren.
Art. 3:
De heer Guy Dumst, Achter de Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw, krijgt het mandaat de punten op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van CREADIV NV d.d. 16/09/2024, (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen), goed te keuren.
(i) Kennisname van de verslagen:
(ii) Inbreng in natura met uitgifte van aandelen
Art. 4:
De statutenwijziging, overeenkomstig de te nemen resoluties, goed te keuren.
Machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.
Art. 5:
Indien de heer Dumst niet aanwezig kan zijn, de heer Stefan Himpens, secretaris Buitengewone Algemene Vergadering, bijzondere volmacht te geven om de stad te vertegenwoordigen en zich zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van CREADIV op 16/09/2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen) af te stemmen op deze beslissing van de gemeenteraad.
Art. 6:
Om het ondertekenproces bij de notaris te vergemakkelijken de heer Stefan Himpens, secretaris Buitengewone Algemene Vergadering, volmacht te geven om de akte te ondertekenen.
Art. 7:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan CREADIV NV, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek t.a.v. mevr. Isabel Debuck en dit via e-mail naar secretariaat@efin.be.
Art. 8:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op de wet d.d. 25/06/1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, inzonderheid artikel 5,2°;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 22/06/2023 houdende de goedkeuring van het kerstmarktreglement;
Overwegende dat uit de edities 2022 en 2023 is gebleken dat een aantal aanpassingen aan het reglement aangewezen zijn;
Gelet op de voornaamste wijzigingen :
- de tarieven
- de invoering van de oprijdbrief
BESLUIT:
Artikel 1
Het reglement "Kerstmarkt" d.d. 22/06/2023 op te heffen.
Art. 2:
Het reglement kerstmarkt als volgt goed te keuren
REGLEMENT KERSTMARKT
Art. 1
De stad Zoutleeuw organiseert een kerstmarkt:
Art. 2
Het aantal standplaatsen met tent/chalet is beperkt, waarvan allen gepositioneerd op de Grote Markt en Groenplaats. Het aantal standplaatsen voor foodtrucks is beperkt tot de fysieke plaats waar de stad over beschikt, tevens op de Grote Markt en Groenplaats. Deelname als standhouder aan de kerstmarkt is enkel toegelaten na het bekomen van een voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de stad en na betaling van een waarborg (zie artikel 5). Het deelnameformulier is strikt persoonlijk en kan niet worden overgedragen aan derden.
Het is niet mogelijk om slechts in te schrijven voor een deel van het weekend. Standhouders die inschrijven, engageren zich om het volledige weekend, van vrijdag tot en met zondag, hun stand uit te baten.
Iedere standhouder kan zich inschrijven voor maximaal 10 lopende meters standplaats. Indien het aantal geïnteresseerden het aantal standplaatsen overschrijdt, is het mogelijk dat de aanvraag tot standplaats wordt geweigerd.
Art. 3: Inschrijvingsgeld
Er wordt inschrijvingsgeld gevraagd op basis van het soort stand men uitbaat. Volgens de tabel hieronder.
Alle vermelde prijzen zijn voor de volledige duur van het evenement. Alle vermelde prijzen zijn inclusief elektriciteit. De standhouder engageert zich er evenwel toe om het verbruik te beheren volgens het principe van een goede huisvader.
Licht en verwarming zijn te voorzien door de standhouder. Sfeerversiering langs de binnenzijde van de stand zijn te voorzien door de standhouder. Sfeerversiering langs de buitenzijde van de standplaatsen (enkel bij tent en chalet) worden voorzien door de stad.
Naast het inschrijvingsgeld wordt ook een waarborg gevraagd (zie artikel 5).
Tarief (incl. btw) | |
Houten chalet (3m x 2,5m) * De chalets zijn zeer geschikt voor food/drank standen in uit te baten. Ook voor kleinere non-food verkoopstanden van bijv. sieraden of andere ambachten is dit geschikt. Opgelet, deze chalets beschikken niet over een brede toonbank. De aanwezige toogbreedte is +/- 40 cm.
De chalet kan afgesloten worden met een hangslot.
De chalet wordt voorzien van 1 stroomaansluiting shuko. |
100,00 € |
Pagodetent (5m x 5m) * Deze tent is zeer geschikt voor grotere non-food standen in uit te baten, alsook om een bar in onder te brengen. De tenten beschikken over een vloer en kunnen met meerdere aaneengesloten worden. Afhankelijk van het aantal aanvragen, kunnen we echter niet steeds garanderen dat u de gevraagde hoeveelheid tenten toegekend krijgt. Dit omwille van het garanderen van een divers aanbod.
De pagodetent kan afgesloten worden met een rits. Een slot is hier niet op aanwezig. De pagodetent wordt voorzien van 1 stroomaansluiting shuko. |
150,00 € |
Eigen foodtruck * Onder ‘foodtrucks’ worden standhouders verstaan die zelf beschikken over een voertuig dat uitgerust is voor het klaarmaken en serveren van etenswaren en/of dranken.
Een foodtruck kan tijdens de duur van de kerstmarkt en voorafgaand de opbouw (donderdag t.e.m. zondag) diens standplaats niet verlaten. Dit omwille van de kerstbomen die errond worden geplaatst.
De foodtruck wordt voorzien van een stroomaansluiting marktkast. De benodigde stroomkop dient medegedeeld te worden bij inschrijving.Eventuele koppelstukken of verlengkabels dienen voorzien te worden door de standhouder. |
100,00 € |
Art. 4
Het deelnemingsformulier voor de kerstmarkt wordt gepubliceerd op de website van de stad Zoutleeuw. Dit formulier moet binnen de gestelde termijn volledig ingevuld zijn: ten laatste vier weken voor datum van de kerstmarkt krijgt eenieder een bevestiging van deelname/ niet deelname.
Voor de toewijzing van de standplaatsen is de datum en het uur van indienen bepalend, alsook het aanbod. In de aanvraag dient de volledige naam en adres vermeld te worden alsook een naam en GSM-nummer van de contactpersoon en welke producten aangeboden zullen worden. De specificatie is zeer belangrijk wanneer men een drank- en/of eetstand wil uitbaten (zie artikel 8).
De producten moeten passen in het concept en de sfeer van de kerstmarkt. De beslissing hierover wordt genomen door het college van burgemeester en schepenen.
De verkoop van vuurwerk is verboden en er worden geen standplaatsen toegekend aan politieke partijen.
Art. 5: Waarborg
Bij toekenning zal de indiener door de kerstmarktverantwoordelijke worden gecontacteerd. Een waarborg van 300,- euro wordt gevraagd teneinde de kosten te dekken van verloren gegaan of vernield materiaal of de eventuele reiniging van een stand. Bij toewijzing wordt meegedeeld op welke wijze deze waarborg zal geïnd worden.
Na afloop wordt er gecontroleerd of de stand volledig opgeruimd en opgekuist is, het ter beschikking gestelde materiaal in oorspronkelijke staat werd terug gebracht. De stand wordt tevens gecontroleerd op beschadiging. Iedere eventuele tekortkoming aan een stand dient onmiddellijk gemeld te worden aan de organisatie.
Bij gebrek aan dergelijke kennisgeving (binnen het uur na in gebruik name) wordt de deelnemer geacht de stand te hebben ontvangen in perfecte staat en conform de vereisten van zijn activiteiten tijdens de kerstmarkt. De waarborgsom wordt teruggestort aan de standhouder indien deze zijn verbintenissen heeft nagekomen. Indien een standhouder vier weken voor aanvang van de kerstmarkt, annuleert, wordt -behoudens bewijsbare overmacht- de waarborg ten bedrage van 300,- euro ingehouden/aangerekend.
Ook bij het gesloten blijven van uw uitbating (no-show) gedurende één of meerdere dagen gedurende het evenement, wordt het volledige waarborgbedrag ingehouden.
Er wordt een waarborg van 300,- euro gevraagd voor de standplaats en materiaal. Deze dient voorafgaandelijk aan het evenement gestort te worden. Indien de standhouder niet opdaagt zonder voorafgaandelijke verwittiging, de stand vuil of beschadigd achter laat, dan wordt deze waarborg ingehouden.
Art. 6
De standhouder is gedurende de deelnameperiode verantwoordelijk voor de aan hem toevertrouwde chalet/ tent, versieringsmateriaal en eventueel aangeleverde sleutel voor de stand. Hij beheert dit als goede huisvader. Na afloop wordt er gecontroleerd of de stand volledig opgeruimd en opgekuist is. Er wordt geen afval achtergelaten.
Bij vastgestelde schade aan de chalet/ tent, achtergelaten vuilnis en/of verlies van de sleutel wordt eveneens het volledige waarborgbedrag ingehouden. Alle schade die te wijten is aan de standhouder en het waarborgbedrag overschrijdt, is ten laste van de standhouder.
Het stadsbestuur is niet verantwoordelijk bij diefstal of vernielingen van de door de standhouder aangeboden goederen, dit zowel tijdens als na de openingsuren van de kerstmarkt. Gelieve de uitbating steeds goed af te sluiten en geen geld of kostbare voorwerpen in de chalet/ tent achter te laten na de openingsuren.
Art. 7
De standhouder is verantwoordelijk voor de reinheid rondom de aan hem toegewezen chalet/ tent. Iedere standhouder zorgt er voor dat er geen afval rondom de uitbating blijft slingeren. De standhouder houdt dus steeds zelf een oogje in het zeil.
Er worden door het stadbestuur genoeg vuilbakken voorzien om afval in te deponeren.
Let wel: deze afvalcontainers dienen enkel voor het afval afkomstig van de op de kerstmarkt geconsumeerde producten.
Het afval van standhouders (karton, lege flessen, enz...) mag bijgevolg niet in de vuilbakken op het parcours gegooid worden. De standhouders dienen hun afval zelf mee te nemen. Ook oliën, vetten en andere vloeistoffen mogen niet achtergelaten worden.
Art. 8
De verdeelsleutel van 50 % food en 50 % non-food wordt nagestreefd en is aanpasbaar naargelang de inschrijvingen.
Er zullen slechts een beperkt aantal jenever/glühwein/warme chocolade-verkooppunten worden toegelaten. Hoe origineler het aanbod, hoe meer kans de standhouder heeft op de toekenning van een chalet/ tent of foodtruck standplaats.
Het is bij wet verboden alcohol te schenken aan -16 jarigen.
De standhouder met een food aanbod moet voldoen aan alle wettelijke vereisten met betrekking tot algemene hygiëne, infrastructuur, persoonlijke hygiëne en de bewaartemperatuur van voeding die worden opgelegd aan ambulante operatoren die voeding verkopen (FAVV).
Bij de inschrijvingen hebben ReCa-zaken die een zetel hebben op het grondgebied van Zoutleeuw voorrang bij kandidaatstelling voor een drank- en/of eetstand. Ook verenigingen van Zoutleeuw kunnen intekenen voor een drank- en/of eetstand.
Standhouders die drank of verpakte voedingswaren verkopen bedoeld als cadeau of voor thuisgebruik (dus geen onmiddellijke consumptie) worden niet beschouwd als drank -en/of eetstand.
Art. 9
De standplaatsen op de kerstmarkt kunnen enkel ingenomen worden door uniforme chalets/ tenten die door de stad ter beschikking worden gesteld. Ook de versiering van de chalets/ tenten wordt verzorgd door de stad, zodanig dat er een sfeervolle uitstraling ontstaat.
Een uitzondering wordt gemaakt voor de eventueel toegelaten foodtrucks en attracties. Deze exploitanten staan zelf in voor een smaakvolle kerstversiering.
De gebruikelijke identificatie van de aangeboden producten, aanduiding van de prijzen en eventuele identificatie van de standhouder zijn enkel toegestaan in de directe omgeving van de stand.
Art. 10
De standhouders dienen de hen toegewezen standplaats uit te baten gedurende de volledige duurtijd van het evenement en dienen de producten aan te bieden die in hun aanvraag vermeld staan. Artikelen of ornamenten die de afgevaardigde van de stad als niet passend zouden beoordelen, dienen onmiddellijk verwijderd te worden door de standplaatsuitbaters.
Art. 11
Het is aan de uitbaters van een standplaats uitdrukkelijk verboden om de toegewezen standplaats volledig of gedeeltelijk onder te verhuren, over te dragen of aan derden rechten te verlenen, van welke aard ook, met betrekking tot de inname en uitbating van de standplaats. Het delen van een standplaats (chalet/tent) dient vermeld te worden op het aanvraagformulier.
Art. 12
Het inrichten van de kraampjes dient te gebeuren conform de oprijdbrief. Deze oprijdbrief ontvangt u uiterlijk veertien kalenderdagen voor aanvang van de kerstmarkt. De inrichting van de stand moet voltooid zijn bij opening van de kerstmarkt. De standhouder dient iedere dag minstens één uur voor de aanvangstijd van de kerstmarkt aanwezig te zijn. De standhouder die niet of niet tijdig aanwezig is, sluit zichzelf uit van deelname aan de kerstmarkt en heeft geen recht op terugbetaling van de betaalde waarborg (behoudens bewijsbare overmacht).
Art. 13
Het ontruimen van de standplaats dient te gebeuren na sluitingstijd. Enkel en alleen als alle bezoekers het terrein verlaten hebben, kan het terrein met de wagen betreden worden. Het is verboden afval achter te laten. De deelnemende standplaatsuitbaters dienen bij het beëindigen van de kerstmarkt alle afval die een gevolg is van hun uitbating op te ruimen en dienen hun afval zelf mee te nemen. Ook oliën, vetten en andere vloeistoffen mogen niet achtergelaten worden (zie artikel 7). Eén uur na sluitingstijd van de kerstmarkt dient alles netjes opgeruimd te zijn.
Art.14
Het is aan de standhouders onder geen beding toegelaten om tijdens de kerstmarkt hun wagens op de kerstmarkt te parkeren. Na het lossen en laden dienen de standhouders hun voertuigen onmiddellijk te verwijderen.
Een uitzondering kan door de burgemeester of zijn/haar plaatsvervanger toegelaten worden aan uitbaters van foodtrucks, indien blijkt dat de wagen deel uitmaakt van de installaties van de foodtruck.
Art. 15
De stad zorgt op de kerstmarkt voor aangepaste sfeermuziek. Het is de standhouders verboden om onder welke vorm ook een individuele geluidsinstallatie te voorzien. Animatie kan enkel op voorwaarde van voorafgaandelijke goedkeuring door de organisatie en indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van een versterkingsinstallatie.
Art. 16
Het zonaal reglement brandveiligheid is onverminderd van toepassing:
Verwarmingstoestellen zijn toegestaan op voorwaarde dat ze op gas zijn, mits goedkeuring van college van burgemeester en schepenen, en mits voorafgaandelijke controle van de brandweer. Verwarmingstoestellen op elektriciteit, met petroleum of andere vloeibare brandstoffen zijn verboden.
Verwarmingstoestellen moeten zo worden opgesteld, dat onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen, en omstoten, onmogelijk is. Deze toestellen zijn minstens 60 cm verwijderd van elk brandbaar materiaal.
Alle standen en kramen moeten op minimaal 80 cm van mogelijke gevels of uitkragingen (trappen, dorpels) geplaatst worden.
Aaneengesloten rijen van standen en kramen moeten minimaal om de 30 m onderbroken
worden. De minimale doorgang tussen de twee rijen moet dan 1.2 m bedragen
Bij het gebruik van gasflessen moeten minimaal volgende maatregelen gerespecteerd worden:
- Gasflessen dienen gekeurd te zijn (de gangbare geldigheid van een gasfles is 10 jaar) en worden voorzien van een adequate ontspanner (propaan, butaan). Alle gasflessen moeten steeds rechtop staan en worden vastgemaakt zodat omvallen onmogelijk is.
- De gasflessen die in gebruik zijn, worden bij voorkeur buiten opgesteld (uit de zon). Indien dit omwille van technische redenen niet mogelijk is, moet er steeds een lage verluchting voorzien worden om ophoping van gassen te vermijden.
- Niet-gebruikte flessen worden steeds in openlucht en in een afgebakende zone opgesteld.
- Lege en volle flessen worden van elkaar gescheiden.
- Reserveflessen moeten buiten de tenten/eetkramen op een voor het publiek afgeschermde plaats( kan bv achter een tent zijn) bewaard worden. De hoeveelheid reserveflessen moet beperkt blijven tot het dagverbruik (max. 1 per gaspit, maximaal 3 in totaal).
- Gastoevoerleidingen moeten zich in goede staat bevinden, mogen maximaal 5 jaar oud zijn, hebben bij voorkeur een maximum lengte van 2 m en dienen met spanbeugels bevestigd te worden.
- Voor gebruiksinstallaties op butaan of propaan mogen geen andere slangen gebruikt worden dan deze die aanvaard zijn voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de gasfase. Op de slangen zijn leesbare, onuitwisbare markeringen aangebracht met maximum 1 meter afstand tussen elke markering. Bij deze markeringen staat tenminste de waarde van de maximale werkdruk (min. 15 bar), alsook het fabricagejaar, het merk of logo van de fabrikant en de aard van het gas waarvoor de slang mag gebruikt worden. Meer info te vinden op de website: www.febupro.be
Eetkramen:
Eetkramen binnen een gebouw worden niet toegestaan. Enkel in een daarvoor speciaal voorziene keuken kan er worden gekookt. Catering (warm houden) van reeds bereid voedsel wordt wel toegelaten in gebouwen.
De tenten waarin eetkramen zijn ondergebracht moeten bestaan uit moeilijk ontvlambaar materiaal. Om dit te bewijzen moet een attest worden voorgelegd. De volgende attesten worden aanvaard: A2 , M2 , Europese brandklasse C s1 d0 of beter , DIN 4102 klasse B1, Amerikaans norm CPAI 84 of NFPA 701. Indien het gaat om een zogenaamde partytent of een niet geattesteerde tent (maximale afmeting 5m op 5m) moet deze tent niet voldoen aan deze eisen op voorwaarde dat ze langs minimaal 2 zijden geopend zijn (zeilloos) en er geen obstakels geplaatst zijn in deze openingen.
Een kooktoestel (friteuse, bakplaat, bbq...) moet zo worden opgesteld dat, onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen en omstoten, onmogelijk is. Het toestel moet ten minste 1.2 m van brandbare materialen en gebouwen worden geplaatst of er zodanig van worden afgescheiden dat brandgevaar wordt voorkomen. De kooktoestellen moeten worden opgesteld op een onbrandbare plaat (pleisterplaat, metaal,...)
Bij een barbecue is het gebruik van vloeibare brandstoffen verboden.
Elke frituurpan, BBQ, bak- en braadtoestel moet voorzien zijn van een metalen deksel of een voldoend groot branddeken ter beschikking hebben.
Indien een standhouder elektriciteit nodig heeft, dient het doel voor elektriciteitsaansluiting vooraf aan de organisatie te melden en met eigen middelen aangesloten te worden. De standhouders dienen zelf een verlengkabel van 16 ampère met aarding (mono) van 30m te voorzien. Omwille van de brandveiligheid moet die altijd volledig ontrold worden. Standhouders die niet beschikken over de juiste bekabeling (sectiekabel 2,5 mm2), mogen niet aansluiten. De maximale aansluiting per kraampje wordt beperkt tot 3500 W. Bij overtreding van deze richtlijn heeft de afgevaardigde van de organisatie het recht om de elektriciteitstoevoer af te sluiten. Standhouders kunnen geen schadevergoeding vragen voor verlies door elektrische pannes te wijten aan de stroomleverancier of pannes in de kasten van de organisatie.
Gehuurd materiaal:
Iedere deelnemer huurt materiaal dat volledig in orde is. De organisatie is niet verantwoordelijk voor schade aan materialen van de standhouders.
Art. 17
Alle waarborgen inzake veiligheid tegen brand dienen door de uitbater genomen te worden. Elke standhouder voorziet in zijn chalet/tent daarom een gekeurd brandblusapparaat van minimum 6kg ABC-poeder of 5kg CO2. Dit wordt gecontroleerd door de brandweer. Standhouders die niet in regel zijn moeten hun stand onmiddellijk sluiten tot zij in orde zijn. Enkel de burgemeester of zijn plaatsvervanger kan hier een uitzondering in maken en de stand alsnog laten openen.
Standhouders die ter plaatse gerechten klaarmaken moeten bijkomend beschikken over een branddeken. Zij dienen hun kooktoestellen zodanig op te stellen, dat zij de bezoekers niet kunnen verwonden. In geval van nood moeten de standhouders alles verwijderen wat de toegang van de hulpverlening in de weg zou staan.
Art. 18
Voor de opening zal een veiligheidsrondgang met brandweer en de kerstmarktverantwoordelijke worden georganiseerd. Meer informatie daarover krijgt de deelnemer in de oprijdbrief.
Art. 19
Voor het verlichten van de standplaatsen is enkel energiezuinig licht toegelaten dat op zulke manier dient geplaatst te worden, dat hierdoor geen gevaar kan ontstaan en de andere standhouders niet kan hinderen.
Art. 20
Bijkomende uitbouw van de kramen, alsook wijziging van de opstelling ervan, is enkel toegelaten na toestemming van de kerstmarktverantwoordelijke en dient bij inschrijving aangevraagd te worden.
Art. 21
Deelname aan de kerstmarkt gebeurt op eigen risico. Desgewenst dient de standhouder zelf de nodige verzekeringen af te sluiten.
Art. 22
Standhouders die voeding en/of drank aanbieden moeten dit doen in herbruikbaar materiaal, conform de wetgeving drankverpakkingen en voedselverpakkingen (https://ovam.vlaanderen.be/wetgeving-drankverpakkingen-en-voedselverpakkingen). Bijkomende richtlijnen kunnen worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen. Deze worden meegedeeld in de oprijdbrief.
Art. 23
Het stadsbestuur kan voorzien in meubilair waaraan geconsumeerd mag worden. Zelf mag de standhouder tafels en stoelen meebrengen na toestemming van de kerstmarktverantwoordelijke. Dit meubilair wordt geplaatst in de kerstmarktzone.
Art. 24
Het ontruimen van de kerstmarkt vraagt elke avond tijd. Respecteer daarom het sluitingsuur en laat klanten een kwartier voor sluitingsuur een laatste bestelling plaatsen. Standen die elke avond problemen veroorzaken kunnen zowel hun recht op toekomstige deelname, alsook hun waarborg verliezen.
Art. 25
De organisatie is op geen enkele manier aansprakelijk voor de niet-naleving van de op de standhouder van toepassing zijnde wettelijke bepalingen, in het bijzonder de sociale, economische en fiscale bepalingen.
Art. 26
Standplaatsuitbaters die onderhavig reglement niet naleven, dienen de kerstmarkt op verzoek van de kerstmarktverantwoordelijke (of zijn afgevaardigde) onmiddellijk te verlaten. Tevens zullen ze uitgesloten worden van deelname aan een volgende editie en verliezen ze ieder recht op terugbetaling van de door hen betaalde waarborgsom.
Art. 27
De standplaatsuitbaters zijn steeds aansprakelijk voor iedere beschadiging aan het ter beschikking gestelde materiaal en voor elke schade aan derden die zou veroorzaakt zijn door de exploitatie van de uitbating.
Art. 28
Bij betwistingen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd.
Art. 2:
Het reglement treedt onmiddellijk in werking.
Art. 3:
Onderhavig reglement bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Art. 4:
Onderhavig reglement wordt opgenomen als bijlage bij het GAS-reglement.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, laatst gewijzigd op 16/07/2021;
Gelet de beslissing van het schepencollege d.d. 27/11/2023 betreffende het principieel akkoord tot de straatnaamwijziging van 's Hertogenpad naar Jonas Vlayen pad;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 21/12/2023 betreffende het voorlopig goedkeuren van de straatnaamwijziging van 's Hertogenpad naar Jonas Vlayen pad;
Overwegende dat er, na voorlopige goedkeuring van de straatnaamwijziging van 's Hertogenpad naar Jonas Vlayen pad door de Gemeenteraad van 21/12/2023, een openbaar onderzoek werd gehouden van 21/05/2024 tot en met 20/06/2024;
Overwegende dat er geen bezwaren werden ingediend;
Overwegende dat deze straatnaamwijziging geen impact zal hebben op adressen van zowel particulieren als ondernemingen;
BESLUIT:
Artikel 1
Stelt de naam 'Jonas Vlayen pad' definitief vast voor de straatnaamwijziging van het 's Hertogenpad.
Art. 2
Keurt goed dat de straatnaamwijziging in voege gaat op 1 juli 2024.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid L. Everaerts zegt dat na er afloop van de maai-mei-niet-maand nog niet gemaaid werd.
Schepen R. Lambeets antwoordt dat dit komt door uitval van het personeelslid op de TUD die de nodige ervaring heeft om de maaier te gebruiken. Aangezien dit een tijdje zal duren, wordt er wel een ander personeelslid hierin opgeleid. Maar ook dit vergt tijd. In Halle-Booienhoven is men ondertussen wel begonnen met maaien.
Raadslid L. Everaerts wil het ook hebben over de trajectcontrole. Volgens het raadslid zijn er belangrijke plaatsen zonder controle; scholen, jeugdverenigingen en rusthuizen.
Schepen C. Kempeneers antwoordt dat er inderdaad op dergelijke plaatsen nu nog geen controle is. Op dit moment is er op 4 plaatsen trajectcontrole, dit zijn de plaatsen waar uit metingen bleek dat de meeste problemen met snelheid werden vastgesteld. Dit is ook een testfase en die worden geëvalueerd. Daarna zal er ook gekeken worden of andere locaties nodig zijn. Het raadslid kan deze plaatsen natuurlijk al zelf signaleren en dan kan men op die locaties ook metingen laten uitvoeren om te kijken hoe het zit met de V85 en op basis daarvan kan men dan bepalen of daar ook controles nodig zijn.
Raadslid L. Everaerts heeft op de sociale media gelezen over de inbraakplaag in Linter, Geetbets en Budingen en vraagt op de politie niet meer frequenter controle kan doen.
De burgemeester antwoordt dat hij hiervan op de hoogte is en dat hij via contact met de korpschef ondertussen vernomen heeft dat de fietspatrouilles, die normaal in Tienen actief zijn, ook actief zijn in onze regio. Er wordt ook verder gekeken wat daar nog aan gedaan kan worden. Steeds opletten en waakzaam blijven. Daarnaast heeft men ook vastgesteld dat het vaak niet enkel individuen zijn die inbreken, maar hele bendes die zich van stad naar stad bewegen. En als men die kan oprollen, ziet men de inbraakcijfers sterk dalen.
Raadslid E. Wouters stelt dat er vorige week veel regen gevallen is en opnieuw waren er zandzakjes nodig. Nu was er gemiddeld 15L regen gevallen, maar wat dan als er een serieuze portie valt, bijvoorbeeld in Wallonië wat ook onze richting uitkomt. Zijn de maatregelen onvoldoende of is er iets misgelopen?
De burgemeester antwoordt dat er samen met de VMM een plan wordt uitgewerkt dat bestaat uit 2 delen, voor de spoorweg en achter de spoorweg. Voor de spoorweg is men bezig met een bufferopvang van 460.000 kubieke meter water. Achter de spoorweg is men bezig met een traject om dijken te plaatsen om gebieden met woningen veilig te stellen. Er wordt met de VMM ook bekeken naar het water dat binnen het gebied aanwezig is dat men dan weg moet krijgen, om daar pompstations te zetten. Bijvoorbeeld vorige week werden er zandzakjes gezet aan de Schipstraat, volgens het plan zou dan op die plaats een muurtje komen om die plek te beveiligen. Daarnaast is er ook een volledig project van de VMM bezig om ook stroomopwaarts de problemen aan te pakken. In Zoutleeuw staat men al iets verder omdat we hier het pilootproject waren gezien de vorige problematiek. Zelf is de stad nog bezig met de grachten, de sluis is geplaatst om rampen zoals in het verleden te voorkomen. We zijn goed bezig, maar het watervolume dat hier opgenomen wordt, een 460.000 kubieke meter water, is hetzelfde als wat ze in Wallonië opvangen voor de Gete. Nu met alle projecten zal men binnen een aantal jaren dit overstromingsgevoelig gebied toch onder controle krijgen.
Raadslid E. Wouters zegt dat de VMM er dan wel spoed mag achter zetten gezien deze plannen toch al enkele jaren lopen.
Schepen C. Kempeneers antwoordt dat er vooruitgang is. Volgende dinsdag is er de infovergadering met de concrete plannen die dit jaar nog ingediend zullen worden voor de omgevingsvergunning. De burgemeester benadrukt dat het traject bezig is, de VMM heeft nu een ontheffing van plan MER gekregen wat de eerste stap is. Het is ook belangrijk om met burger in gesprek te gaan en dat zal gebeuren op deze infovergadering. Dan kunnen de plannen ingediend worden voor een omgevingsvergunning en zal er alles gedaan worden om deze plannen zo snel mogelijk te laten realiseren. Raadslid B. Herbots vult aan dat het inderdaad zo is dat hier al veel gedaan is en dat er nu inderdaad de inrichting moet komen, de dijken. Dan zal het nog belangrijk zijn op te volgen wat er valt. We moeten water ruimte geven.
De voorzitter wenst iedereen nog een goed, deugddoend verlof en een goede verkiezingscampagne. De volgende raden zullen dan op 26 september doorgaan.
De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2024 om 21:33.