Terug
Gepubliceerd op 02/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

do 23/02/2023 - 20:00

Aanpassing belastingreglement op aanvragen, vergunningen en diverse administratieve stukken/handelingen onder het beleidsdomein "Omgeving" o.m. in het kader van milieuwetgeving of wetgeving in het kader van ruimtelijke ordening, naar aanleiding van instap in Vastgoedinformatieplatform (VIP)

Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
Guy Dumst, burgemeester
Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Nico Jordens, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
Sandra Blockx, algemeen directeur
Verontschuldigd: Raf Lambeets, schepen
Viki Tweepenninckx, Ilse Beelen, Annita Reniers, raadsleden

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;

Gelet op het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) en wijzigingen;

Gelet op het decreet houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid van 05/04/1995 (DABM);

Gelet op het Vlarem II en III;

Gelet op het decreet van 25/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning en de daaruit volgende uitvoeringsbesluiten;

Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 22/10/2020 het belastingreglement op aanvragen, vergunningen en diverse administratieve stukken/handelingen onder het beleidsdomein ‘Omgeving’ o.m. in het kader van milieuwetgeving of wetgeving in het kader van ruimtelijke ordening voor een periode van 01/01/2020 tot en met 31/12/2025 heeft goedgekeurd;

Overwegende dat de stad zal instappen in het vastgoedinformatieplatform;

Overwegende dat hieruit volgt dat de betaling via het vastgoedinformatieplatform zal verlopen vanaf 01/01/2024 en de gemeentelijke retributie periodiek zal doorgestort worden naar de lokale besturen;

Overwegende dat hiervoor een apart retributiereglement zal opgemaakt worden waarin ook een overgangsperiode zal opgenomen worden van 01/03/2023 tot 01/01/2024 betreffende betalingen van de aangevraagde inlichtingen;

Overwegende dat hieruit volgt dat afdeling 7 van dit reglement handelend over de informatieplicht VCRO art. 5.2.1 tot 5.2.7 (notarisinlichtingen en vastgoedinlichtingen) dient geschrapt te worden;

Overwegende de financiële toestand van de stad;

Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;

Na beraadslaging;

Publieke stemming
Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Nico Jordens, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Nico Jordens, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

 

Artikel 1:

Het belastingreglement op aanvragen, vergunningen en diverse administratieve stukken/handelingen onder het beleidsdomein ‘Omgeving’ o.m. in het kader van milieuwetgeving of wetgeving in het kader van ruimtelijke ordening goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22/10/2020 wordt opgeheven met ingang van de inwerkingtreding van het nieuw belastingreglement.

Art. 2:

Met ingang van 01/03/2023 tot en met aanslagjaar 2025 wordt een gemeentebelasting geheven op aanvragen, vergunningen en diverse administratieve stukken/handelingen m.b.t. het beleidsdomein “Omgeving” o.m. in het kader van milieuwetgeving of wetgeving in het kader van ruimtelijke ordening.

Art. 3:

Tenzij anders omschreven in de desbetreffende afdeling, wordt de belasting contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs uiterlijk bij het afhalen van het stuk. Bij gebreke van contante betaling wordt de belasting ingekohierd.

Art. 4 :
Bij de organisatie van openbare onderzoeken is er een bijkomende belasting verschuldigd op de hieronder vastgestelde belastingen. Deze belasting is bijkomend van toepassing op alle aanvragen of afgiften van stukken waarvoor conform de geldende reglementering een openbaar onderzoek vereist is of wanneer dit noodzakelijk geacht wordt door de dienst Omgeving.
De belasting wordt als volgt vastgesteld per geadresseerde :

  • de verzendingskost = het bedrag van de op dat ogenblik geldende tarieven B-Post,
  • administratieve kost van 2,5 euro.

De belasting per affiche m.b.t. bekendmaking van het openbaar onderzoek (A2-formaat) : 2,5 euro/stuk.

Art. 5:

Indien het door de wetgever nog toegelaten is dat een aanvraag analoog kan worden ingediend en de dienst omgeving deze aanvragen verplicht dient te digitaliseren en in te brengen in het digitaal loket voor behandeling is een bijkomende belasting verschuldigd door de aanvrager van een vergunning/melding/attest.
De belasting wordt als volgt vastgesteld :

  • 250 euro voor het digitaliseren en inbrengen van de aanvraag in het digitaal loket,
  • 20 euro per analoge afdruk van een aanvraagformulier en bijhorende addenda

Wanneer de aanvrager in dergelijk geval zijn aanvraag toch digitaal indient, bekomt hij zijn vergunning/attest/melding GRATIS.

Art. 6:

Aanvragen, meldingen en stukken rechtstreeks aangevraagd door gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut zijn vrijgesteld van deze belasting. 

AFDELING 1 : OMGEVINGSVERGUNNING

Art. 7:

De belasting is verschuldigd door diegene die de aanvraag tot vergunning heeft ingediend en bij gebreke daarvan aan de vergunninghouder of exploitant (dus ook bij een weigering of intrekking).

Art. 8:

De belasting wordt als volgt vastgesteld :

Het basistarief voor een aanvraag binnen de gewone als vereenvoudigde procedure bedraagt 50 euro per aanvraag en per 'bijkomende' eenheid (dat kan zowel een woning, appartement, zorgwoning, bedrijfs-, kantoor- of handelsruimte zijn of een mix). De affiches voor bekendmaking zijn hierin inbegrepen.

Volgende toeslagen zijn cumulatief van toepassing bovenop het basistarief :

  • 30 euro als advies aan de OVC (omgevingsvergunningscommissie) dient te worden gevraagd,
  • 30 euro als er wijziging gebeurt aan de aanvraag naar aanleiding van de ingewonnen adviezen of   opmerkingen bij een openbaar onderzoek,
  • 30 euro bij een melding IIOA (Ingedeeld Inrichting Of Activiteit),
  • 30 euro bij het toepassen van een administratieve lus en dit te wijten is aan de aanvrager,
  • 30 euro bij boscompensatieregeling,
  • 100 euro bij een regularisatieaanvraag,
  • 100 euro per projectvergadering,
  • 100 euro bij een aanvraag IIOA Klasse 2,
  • 100 euro indien de gemeenteraad zich in een verkaveling met wegenis over 'de zaak der wegenis' dient uit te spreken,
  • 100 euro indien de aanvraag kleinhandelsactiviteiten bevat met een netto handelsoppervlakte van meer dan 400m² (nieuwbouw, binnen een bestaand gebouw of bij uitbreiding),
  • 200 euro bij een VR of MER-rapport (veiligheids- of milieuaffectenrapport),
  • 200 euro bij een aanvraag IIOA Klasse I

Art. 9:

Belastingstarieven van toepassing op enkele specifieke aanvragen :

  • 50 euro voor een vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente omgevingsvergunning van onbepaalde duur,
  • 50 euro voor het bekendmaken van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van 20 jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur,
  • 50 euro voor het verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking van de milieuvoorwaarden,
  • 50 euro voor de melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of actitviteit,
  • 50 euro voor een omgevingsvergunning die alleen betrekking hebben op het wijzigen van vegetaties en kleine landschapselementen;

AFDELING 2 : MELDINGEN

Art. 10:

De belasting is verschuldigd door diegene die een melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan aan de vergunninghouder of exploitant.

Art. 11:

De belasting wordt als volgt vastgesteld :

Het basistarief voor een melding bedraagt 30 euro per aanvraag of inrichting.

Volgende toeslagen zijn cumulatief van toepassing bovenop het basistarief :

  • 20 als de melding zowel SH (stedenbouwkundige handelingen) als een IIOA omvat,
  • 50 euro als het een regularisatie betreft.

AFDELING 3 : VERKAVELINGEN

Art. 12:

De belasting is verschuldigd door diegene die aanvraag heeft ingediend en bij gebreke daarvan aan de vergunninghouder.

Art. 13:

De belasting wordt als volgt vastgesteld :

Het basistarief voor een verkavelingsaanvraag bedraagt 100 euro per aanvraag

Volgende toeslagen zijn cumulatief van toepassing bovenop het basistarief :

  • 100 euro per aangevraagd lot of eenheid (dat kan zowel een woning, appartement, zorgwoning, bedrijfs-, kantoor- of handelsruimte zijn of een mix),
  • 200 euro als het dossier ook wegenis ('zaak der wegen') of gratis grondafstand omvat aan de stad

Art. 14:

Belastingstarieven van toepassing op enkele specifieke aanvragen :

  • 50 euro voor het bijstellen van een verkavelingsvergunning ongeacht het aantal loten;
  • 30 euro voor het verzaken, de éénzijdige afstand of de opheffing van de verkavelingsvergunning op verzoek van de aanvrager.

AFDELING 4 : STEDENBOUWKUNDIGE ATTEST

Art. 15:
De belasting is verschuldigd door diegene die de aanvraag tot het attest heeft ingediend (dus ook bij een weigering of intrekking).

Art. 16:
Het bedrag van de verschuldigde belasting wordt bepaald op 50 euro per attest

 

AFDELING 5 : PLANOLOGISCHE ATTEST

Art. 17:
De belasting is verschuldigd door de persoon/instantie die het attest  aanvraagt.

Art. 18:
Het bedrag van de verschuldigde belasting wordt bepaald op 250 euro per attest.

AFDELING 6 : BEBOSSING

Art. 19:
De belasting is verschuldigd door de persoon/instantie aan wie de vergunning wordt verleend (dus bij weigering is een vrijstelling).

Art. 20:
Het bedrag van de verschuldigde belasting wordt bepaald op 30 euro per perceel waarop de vergunning van toepassing is. 

AFDELING 7 : TIJDELIJKE VERKEERSREGLEMENTEN, SIGNALISATIEVERGUNNINGEN en TOELATINGEN VAN DE BURGEMEESTER

Art. 21:
De belasting is verschuldigd door de organisator van de activiteit/evenement waarvoor een tijdelijk verkeersreglement  (TVR), een  signalisatievergunning of een toelating van de burgemeester vereist is (SV).

Deze belasting staat los van het gemeentelijk retributiereglement en/of het gemeentelijke belastingsreglement ‘inname openbaar domein’.

Art. 22:
Het bedrag van de belasting wordt als volgt vastgesteld:

Organisator

Activiteit

Bedrag TVR

Bedrag SV

OCMW, politie, brandweer en andere organisatoren i.s.m. gemeentelijke diensten

Carnaval, kermissen, markten, beurzen, ...

Vrijgesteld

Vrijgesteld

Particulier of aannemer
in opdracht van particulier voor  kleine werken (zonder winstoogmerk)

Verhuis, verbouwing, feest, plaatsing container of stelling, tuinaanleg, leveringen,…

5 euro

10 euro

Bedrijf, zelfstandige, horeca
van Zoutleeuw (of in groep)

Fuif, evenement, beurs, tentoonstelling, markt, …

10 euro

20 euro

Bedrijf, zelfstandige, horeca
buiten  Zoutleeuw (of in groep)

Fuif, evenement, beurs, tentoonstelling, …

20 euro

20 euro

Aannemer bouw- of infrastructuurwerken   

Wegenwerken, riolerings-werken, bouwprojecten met meer als 1 woning of  2 appartementen of als ontwikkelaar, en per werfplaats of straat

50 euro

100 euro

Erkende verenigingen, VZW, scholen, dorpsfeesten/wijkcomités, …
van Zoutleeuw

Met lokaal karakter

5 euro

10 euro

Erkende verenigingen, VZW, scholen, dorpsfeesten/wijkcomités, …
buiten Zoutleeuw

Met lokaal karakter

10 euro

20 euro

Verenigingen, …

Wielerwedstrijden, doortochten

10 euro

20 euro

Grote manifestaties (bovenlokaal karakter) ongeacht soort organisator

Motocross, autocross/rally, kampioenschappen, jumpingwed-

strijden, …

50 euro

100 euro

Dit bedrag wordt vermeerderd met 20 euro indien er ook politietoezicht vereist is.

Art. 23:
Voor een toelating van de burgemeester voor het organiseren van een evenement is een belasting van 5 euro per toelating verschuldigd.

Art. 24:
Er kan tevens een vergunning bekomen worden voor het permanent plaatsen van verkeersborden type F34a, F35, F37 of andere privé-wegwijzers. Voor deze vergunning is een belasting voorzien van 10 euro/bord. Dit staat los van de retributie aangaande technische dienstverlening (daar gaat het over de plaatsing en eventuele aankoop van deze borden door de gemeentelijke diensten).

Art. 25:
De belasting is slechts 1x verschuldigd per activiteit (vb: indien de opdrachtgever van een werk de verschuldigde belasting betaalt is de uitvoerende aannemer hiervan vrijgesteld of omgekeerd).

Art. 26:

Deze belasting treedt in werking op 01/03/2023.