De voorzitter opent de zitting op 24/10/2024 om 19:38.
Raadslid I. Beelen vervoegt de zitting vanaf punt 5.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 05/09/2024;
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw het budget 2024 van het kerkbestuur van Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven heeft ingediend;
Overwegende dat voor 2024 de exploitatieontvangsten €16.384,86 bedragen en de exploitatie-uitgaven €19.202,00; dat na inbreng van het gecorrigeerde exploitatieoverschot 2022 ten bedrage van €8.874,26 de gemeentelijke exploitatietoelage €0,00 bedraagt;
Overwegende dat het stadsbestuur niet over een budget 2024 beschikte; dat om die reden het laatst goedgekeurde meerjarenplan als basis genomen werd waardoor er een voorschot (50%) op de exploitatietoelage van €1.911,40 werd uitbetaald; dat dit door het betreffende kerkbestuur echter werd terug gestort aangezien zij beweren geen nood te hebben aan een exploitatietoelage; dat dit overeenkomt met de stand van zaken in het ingediende budget 2024;
Overwegende dat in het budget 2024 op vlak van investeringen een bedrag van €6.557,67 wordt voorzien als terugbetaling van een boeking uit 2022 die verkeerdelijk deze som naar een patrimoniumrekening overhevelde; dat er geen gemeentelijke investeringstoelage wordt gevraagd;
Overwegende dat er geen gemeentelijke bijdrage in het budget 2024 wordt gevraagd, zowel op vlak van exploitatie als wat investeringen betreft en dit past binnen de grenzen van de bijdrage die werd opgenomen in het goedgekeurd MJP 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT:
Met 15 stemmen voor (Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers), 1 onthouding (Carine Winnen)
Artikel 1:
Akte te nemen van het budget 2024 van het kerkbestuur Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven.
Art. 2 :
Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur, het Agentschap Binnenlands Bestuur en het centraal kerkbestuur.
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 05/09/2024;
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw het budget 2025 van het kerkbestuur van Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven heeft ingediend;
Overwegende dat voor 2025 de exploitatieontvangsten €16.505,00 bedragen en de exploitatie-uitgaven €17.482,00; dat na inbreng van het gecorrigeerde exploitatieoverschot 2023 ten bedrage van €9 298,02 de gemeentelijke exploitatietoelage €0,00 bedraagt;
Overwegende dat in het budget 2025 op vlak van investeringen de Z-waarde (overschot/tekort investeringen) €-6.557,67 bedraagt; dat dit bedrag refereert naar een terugbetaling van een boeking uit 2022 die verkeerdelijk deze som naar een patrimoniumrekening overhevelde; dat er geen gemeentelijke investeringstoelage wordt gevraagd voor 2025;
Overwegende dat er geen gemeentelijke bijdrage in het budget 2025 wordt gevraagd, zowel op vlak van exploitatie als wat investeringen betreft en dit past binnen de grenzen van de bijdrage die werd opgenomen in het goedgekeurd MJP 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT:
Met 15 stemmen voor (Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers), 1 onthouding (Carine Winnen)
Artikel 1:
Akte te nemen van het budget 2025 van het kerkbestuur Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven.
Art. 2 :
Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur, het Agentschap Binnenlands Bestuur en het centraal kerkbestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het schattingsverslag van landmeter dhr. Marc Vandereycken d.d. 21/12/2023;
Overwegende dat het perceel 1ste afdeling, sectie B, nr. 277/F eigendom is van de stad Zoutleeuw;
Overwegende dat dit perceel een kadastrale oppervlakte van 7a10ca heeft;
Overwegende dat dit perceel op het gewestplan gelegen is binnen het landschappelijk waardevol agrarisch gebied;
Overwegende dat de aanpalende eigenaars van de woning Koepoortstraat 36 de stad verzocht hebben om het perceel te mogen aankopen;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw geen plannen heeft met dit perceel;
Overwegende dat het perceel niet bebouwbaar is, gelet op de agrarische bestemming;
Overwegende dat het perceel ook te klein en onvoldoende bereikbaar is voor agrarische functie;
Overwegende dat het perceel enkel nut kan hebben als tuinzone voor de aanpalende eigenaars;
Overwegende dat ook een samenvoeging met het aanpalende weiland weinig zinvol is gelet op de beek die een samenhangende exploitatie verhinderd;
Overwegende dat de waarde van het perceel werd geschat op 1.543,00 euro;
Overwegende dat er geen bezwaar bestaat tegen de onderhandse verkoop, mits in achtneming van de algemene principes zoals transparantie, gelijkheid, mededinging en publiciteit waarbij mogelijke geïnteresseerde kopers de kans krijgen om mee te dingen;
BESLUIT:
Artikel 1:
Principieel akkoord te gaan met de onderhandse verkoop van perceel 1ste afdeling, sectie B, nr. 277/F aan de heer en mevrouw D' Hondt-Gillet, Vakebuurtstraat 231E te 9990 Maldegem, mits na onderzoek blijkt andere aanpalenden niet geïnteresseerd zijn.
Art. 2:
Het perceel te verkopen aan de schattingsprijs te vermeerderen met 20%.
Art. 3:
Notaris Indekeu te gelasten met het verlijden van de authentieke akte van verkoop.
Art. 4:
Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op de verkoopakte d.d. 15/05/1961 betreffende Lindeweg 1 en 1A met volgende bijzondere clausule :
“Daar de gebouwen welke zich op aangekochte grond bevinden opgericht zijn door de koopster en op haar kosten, maar overeenkomstig artikel 533 van het burgerlijk wetboek de eigendom van de gemeente Zoutleeuw zijn, doch de verkoopster de goederen met inbegrip van de erop staande gebouwen aan de koopster afstaat mits betaling van den grond, zonder enige vergoeding of prijs voor de gebouwen, wordt uitdrukkelijk als voorwaarde van deze verkoping bedongen dat de koopster ingeval de een of andere overheid ooit tot de verbreding van de aangrenzende weg of zijn aanhorigheden zou beslissen en hierdoor overgaan tot de gedeeltelijke of gehele inneming, minnelijk of bij gedwongen onteigening van de bij deze akte aangekochte goederen, de koopster noch voor zich zelf noch voor haar rechthebbenden of erfgenamen recht heeft op vergoeding voor de gebouwen, die zich thans op deze grond bevinden en slechts recht zal hebben op een vergoeding voor de ingenomen grond en de sinds deze gebeurlijk opgerichte gebouwen.”
De koper zal gesubrogeerd worden in alle rechten en plichten van de verkoper betreffende deze clausule en zal geen verhaal hebben wegens gebeurlijke nadelige gevolgen eruit voortvloeiende, en zij zijn gehouden deze eveneens op te leggen aan hun rechtverkrijgenden."
Overwegende dat deze clausule niet meer strookt met de huidige toestand en er zowel op korte als lang termijn geen plannen zijn om hierin verandering te brengen, wordt voorgesteld deze clausule uit de akte te verwijderen teneinde de eigenaars en toekomstige kopers meer zekerheid te geven over de aankoop van deze eigendommen;
Overwegende dat er geen plannen zijn, noch op korte, noch op lange termijn om de bestaande weg te verbreden;
Overwegende dat er geen beroep meer zal gedaan worden op de bijzondere clausule en deze zonder voorwerp is geworden;
BESLUIT:
Artikel 1
Akkoord te gaan om de volgende bijzondere clausule uit de notariële akte van 15/05/1961 betreffende Lindeweg 1 en Lindeweg 1A te schrappen
“Daar de gebouwen welke zich op aangekochte grond bevinden opgericht zijn door de koopster en op haar kosten, maar overeenkomstig artikel 533 van het burgerlijk wetboek de eigendom van de gemeente Zoutleeuw zijn, doch de verkoopster de goederen met inbegrip van de erop staande gebouwen aan de koopster afstaat mits betaling van den grond, zonder enige vergoeding of prijs voor de gebouwen, wordt uitdrukkelijk als voorwaarde van deze verkoping bedongen dat de koopster ingeval de een of andere overheid ooit tot de verbreding van de aangrenzende weg of zijn aanhorigheden zou beslissen en hierdoor overgaan tot de gedeeltelijke of gehele inneming, minnelijk of bij gedwongen onteigening van de bij deze akte aangekochte goederen, de koopster noch voor zich zelf noch voor haar rechthebbenden of erfgenamen recht heeft op vergoeding voor de gebouwen, die zich thans op deze grond bevinden en slechts recht zal hebben op een vergoeding voor de ingenomen grond en de sinds deze gebeurlijk opgerichte gebouwen.”
De koper zal gesubrogeerd worden in alle rechten en plichten van de verkoper betreffende deze clausule en zal geen verhaal hebben wegens gebeurlijke nadelige gevolgen eruit voortvloeiende, en zij zijn gehouden deze eveneens op te leggen aan hun rechtverkrijgenden."
Art. 2:
Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van het OCMW Zoutleeuw bij TMVS dv;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de uitnodiging d.d. 05/09/2024 voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv d.d. 26/11/2024 met als agenda
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Overwegende dat Stad Zoutleeuw haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De statutenwijziging goed te keuren.
Art. 2:
De heer Carl Kempeneers (Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger Boudewijn Herbots, (Dorpsstraat 58 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de punten van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv. d.d. 26/11/2024 goed te keuren.
Art. 3:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken per elektronische post naar 20241126BAV@farys.be.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGS Hofheide;
Gelet op de uitnodiging d.d. 28/08/2024 voor de buitengewone algemene vergadering van IGS Hofheide d.d. 20/111/2024 met als agenda:
1. Goedkeuring van het verslag van de gewone algemene vergadering van 27/06/2024
2. Budget 2025 en meerjarenplanning
3. Varia
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Carine Winnen, Dorpsstraat 14 te 3440 Zoutleeuw (of haar plaatsvervanger Carl Kempeneers, Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), krijgt het mandaat alle agendapunten op de buitengewone algemene vergadering d.d. 20/11/2024 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide" Jennekensstraat 5 te 3221 Holsbeek (Nieuwrode) ter attentie van mevrouw Ann Van Staey.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Riobra OV;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 23/09/2024;
Gelet op de uitnodiging d.d. 25/09/2024 voor de buitengewone algemene vergadering van Riobra d.d. 25/11/2024 met als agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Raf Lambeets, (Terweidenstraat 35 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger Guy Dumst, (Achter de Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra d.d. 25/11/2024 goed te keuren:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 25/11/2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij PBE;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 23/09/2024;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 25/09/2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PBE die op 28/11/2024 plaatsheeft met als agenda;
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Guy Dumst, (Achter de Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger, Lutgarde Denivel (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw) wordt gemandateerd om alle agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PBE d.d. 28/11/2024 goed te keuren:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 28/11/2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;
Gelet op de statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15/12/2021;
Gelet op de uitnodiging van 20/09/2024 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf op 20/11/2024 met bijbehorende agenda's en bijlagen;
Overwegende dat de agenda voor de bijzondere algemene vergadering volgende punten bevat:
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Anne Cooremans, (Leenhaagstraat 10B te 3440 Zoutleeuw), of haar plaatsvervanger Lutgarde Denivel, (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 20/11/2024, goed te keuren.
Art. 2:
Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden naar EcoWerf, t.a.v. mevrouw Gerda Bleus, management assistent (gerda.bleus@ecowerf.be).
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Interleuven;
Gelet op de gecoördineerde statuten van Interleuven;
Gelet op de uitnodiging d.d. 4/10/2024 voor de buitengewone algemene vergadering van Interleuven d.d. 11/12/2024 met als agenda:
Dagorde AV:
Gelet dat het artikel 432 van het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente/OCMW/politiezones rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden/OCMW-raden/politieraden uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Guy Dumst, Achter de Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw, (of zijn plaatsvervanger de heer Boudewijn Herbots, Dorpsstraat 58 te 3440 Zoutleeuw) krijgt het mandaat alle agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Interleuven d.d. 11/12/2024, goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25/02/1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10/11/2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn scholen moet beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen;
Overwegende dat een schoolbestuur ervoor kan kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend;
Overwegende dat de leerplannen voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument zijn om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen;
Overwegende dat het naleven van de reglementering over de leerplannen een erkenningsvoorwaarde is;
Overwegende dat een officiële school bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen moet volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar;
Overwegende dat een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Overwegende dat het schoolbestuur ook rekening houdt met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school:
Overwegende dat OVSG ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan heeft ontwikkeld voor de basisschool. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties;
Overwegende dat OVSG Leer Lokaal heeft ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd;
Overwegende dat het schoolbestuur op voorstel van de directeur wenst gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school/scholen van het basisonderwijs;
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedkeuring te hechten aan het gebruik van het Leerplan Leer Lokaal van OVSG in gemeentelijke kleuterschool De kleine Picasso, Vinnestraat 45, 3440 Zoutleeuw.
Gelet op de bepalingen van het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 19/07/2013 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van de minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade;
Gelet op het decreet van 21/12/2007 tot aanvulling van het decreet van 5/04/1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI 'Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen”;
Gelet op de wet van 15/05/2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het koninklijk besluit van 28/01/2014 houdende de minimumvoorwaarde en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de Wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS);
Gelet op de bepalingen van de omzendbrief van 22/07/2014, waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de dienstbrief van 10/12/2013 van de procureur des Konings aan de burgemeesters en de korpschefs inzake GAS;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25/02/2014 betreffende de aanstelling van de ambtenaren belast met het vaststellen van de administratieve sancties (verlenging) zoals voorzien in artikel 119bis, §6 van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 28/05/2018 betreffende de actuele samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Leuven en de stad Zoutleeuw inzake het ter beschikking stellen van een bemiddelaar in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 28/05/2018 betreffende de goedkeuring van het bemiddelingsreglement in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het algemeen politiereglement (politiecodex), vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 31/01/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de zitting van de gemeenteraad d.d. 23/12/2021 betreffende de goedkeuring van de uniforme politiecodex met annexen;
Gelet op de voorgestelde wijziging(en);
Overwegende dat het noodzakelijk is om de voorliggende codex gebruiksvriendelijk en relevant te houden; dat dus een jaarlijkse evaluatie noodzakelijk is; dat hierbij steeds de vraag moet gesteld worden of de in de politiecodex opgenomen bepalingen nog werkbaar zijn en beantwoorden aan de heersende maatschappelijke noden;
Overwegende dat er geen inhoudelijke wijzigingen worden voorgesteld aan de uniforme politiecodex;
Overwegende dat naar aanleiding van enkele wijzigingen in de reglementen voor het grondgebied Zoutleeuw, de annexen aan de codex wel dienen geactualiseerd te worden;
Overwegende de gewijzigde annexen voor Stad Zoutleeuw;
BESLUIT:
Enig artikel:
De wijziging aan de annexen van het gecoördineerd politiereglement politiezone Getevallei worden goedgekeurd.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid L. Everaerts heeft een vraag over de trajectcontrole. Het raadslid vraagt om tegen volgende zitting een overzicht te krijgen van het aantal boetes die zijn uitgeschreven, hoeveel dit opbrengt voor de stad en voor welke projecten ten voordele van de veiligheid dit gaat gebruikt worden.
Schepen C. Kempeneers antwoordt dat ze hier een rapport van zullen maken en dit bezorgen aan het raadslid.
Raadslid L. Everaerts stelt een vraag over de inventarisatie van de verkeersborden.
De burgemeester antwoordt dat hij aan schepen R. Lambeets zal vragen om daar een overzicht van te bezorgen.
Raadslid L. Everaerts wil het hebben over de 'maaiproblematiek'. Volgens het raadslid heeft het veel te lang geduurd voordat er dit jaar gemaaid werd. En vraagt hoe dit in 2025 zal zijn.
De burgemeester antwoordt dat in de MJP duidelijk zal worden wat de oplossingen hiervoor zijn. Er zal tijdig een update komen op welke wijze dit zal gebeuren in de toekomst.
Raadslid L. Everaerts heeft nog een vraagt over De Watergroep en asbestleidingen. Er zijn jaarlijks veel lekken. De Watergroep ging de nodige investeringen doen om deze sneller op te sporen. Het raadslid vraagt een toelichting over hoeveel leidingen met asbest er in Zoutleeuw nog in werking zijn.
De burgemeester antwoordt dat het inderdaad interessant is om daar iemand van De Watergroep voor uit te nodigen om een toelichting over te laten geven. Dit zal gevraagd worden.
Raadslid N. Jordens vult aan dat als er geen beschadigingen worden toegebracht wordt aan asbestleidingen, bvb door er in te slijpen, dan kan het op zich geen kwaad voor de gezondheid.
Raadslid J. Helaers vraagt of het bestuur op de hoogte is van de problematiek in de Begijnhofstraat; problemen met verhandeling van producten.
De burgemeester antwoordt dat hij op de hoogte is van de problematiek, maar dat hij hier niets kan over kan zeggen (gerechtelijk onderzoek).
De voorzitter sluit de zitting op 24/10/2024 om 19:56.