Raadslid I. Beelen vervoegt de zitting vanaf punt 2.
Raadslid M. Boyen vraagt de gemeenteraad om het punt i.v.m. de deontologische code in overleg met de algemeen directeur te agenderen in de Raden van februari, aangezien dit punt ook door de Raad van Maatschappelijk Welzijn moet goedgekeurd worden.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 59,59,60,61 en 623;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2018/3 d.d. 26/10/2018: start van de lokale en provinciale bestuursperiode;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 december 2018 houdende de benoeming van Boudewijn Herbots tot burgemeester van Zoutleeuw met ingang van 01/01/2019, krachtens de einddatum vermeld in de voordrachtakte zal hij zijn mandaat uitoefenen tot en met 31/12/2022;
Gelet op de voordrachtakte waarin Guy Dumst vermeld wordt als opvolger voor het ambt van burgemeester voor de periode van 2023-2024;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 02/01/2019 houdende de kennisname van de benoeming en eedaflegging van de burgemeester voor de periode 2019-2022;
Gelet op het ministerieel besluit van 1 december 2022 houdende de benoeming van Guy Dumst tot burgemeester van Zoutleeuw met ingang van 01/01/2023, krachtens de einddatum vermeld in de voordrachtakte zal hij zijn mandaat uitoefenen tot en met 31/12/2024;
Gelet op de akte van eedaflegging van de heer Guy Dumst in handen van de heer Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant op 22 december 2022;
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de benoeming en eedaflegging van Guy Dumst tot burgemeester van Zoutleeuw met ingang van 1 januari 2023.
Overwegende dat dit punt werd toegevoegd op vraag van raadslid M. Boyen;
BESLUIT:
Raadslid M. Boyen vraagt de gemeenteraad om dit punt in overleg met de algemeen directeur te agenderen in de Raden van februari, aangezien dit punt ook door de Raad van Maatschappelijk Welzijn moet goedgekeurd worden.
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de jaarrekening boekjaar 2021 (financieel gedeelte en toelichting) van het kerkbestuur Sint-Bartolomeus Halle-Booienhoven ingediend door het centraal kerkbestuur op 08/12/2022;
Gelet op de nota ‘vergadering kerkfabriek Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven van 2 december 2022’ die werd toegevoegd om de verschillen jaarrekening/bankuittreksel te duiden;
Gelet op het besluit van de kerkraad van 02/12/2021, waarbij voornoemde jaarrekening werd vastgesteld met volgend resultaat:
- exploitatieoverschot van €9.527,78 en een investeringsoverschot/tekort van €0,00.
- de gemeentelijke exploitatietoelage voor 2021 bedraagt €3.071,00. Er werd geen gemeentelijke investeringstoelage uitbetaald in 2021;
Overwegende dat de kastoestand niet overeenstemt met de jaarrekening;
Overwegende dat niet alle verplichte documenten (er ontbreekt immers een afschrift van rekening BE04 7343 2715 4131) als toelichting bij de jaarrekening werden gevoegd;
Overwegende dat in het document ‘kastoestand jaarrekening 2021’ melding wordt gemaakt van volgende rekeningen en bijhorende saldi:
Vaststelling van de beschikbare gelden (verantwoord vermogen/kasvoorraad)
- KBC Spaarrekening (BE91 7440 0292 8076) €2.519,54
- KBC bedrijfsrekening (BE04 7343 2715 4131) €6.450,63
- Dexia zichtrekening (BE70 0910 0108 6025) €518,69
- Kasrekening Kerkfabriek St-Bartholoméus (BE63 7450 5710 7508) €38,92
Overwegende dat het beschikbare geld van de KBC-spaarrekening BE91 7440 0292 8076 op 31/12/2022 echter €441,70 betrof; dat in de nota ‘vergadering kerkfabriek Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven van 2 december 2022’hieraan de volgende verklaring wordt gegeven: ‘De overboeking t.b.v. €2.077,84 van de spaarrekening naar de zichtrekening werd op 27/12/2021 verwerkt in de bankuittreksels maar werd niet als zodanig opgenomen in de betreffende saldi vermeld in jaarrekening 2021. Dit verschil zal zich automatisch corrigeren in de jaarrekening 2022.
Overwegende dat de KBC zichtrekening BE04 7343 2715 4131 met een saldo van €6.450,63 vermeld wordt in het overzicht van de vaststelling van beschikbare gelden; dat er echter geen bankafschrift van betreffende rekening werd toegevoegd;
Overwegende dat er een bankafschrift werd toegevoegd van de rekening BE58 0682 1116 4579, dat deze echter niet vermeld wordt in het overzicht van de vaststelling van beschikbare gelden;
Overwegende dat de nota ‘vergadering kerkfabriek Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven van 2 december 2022’ meldt dat er een verschil van €110,66 blijft wat de zichtrekeningen betreft; dat dit bedrag zal rechtgezet worden in de jaarrekening van 2022;
Overwegende dat voormelde nota eveneens gewag maakt van het verschil in exploitatietoelage voor 2021 tussen jaarrekening 2021 (€3.071) en budget 2021 (€235,41); hierover stipuleert men ‘Indien zou blijken dat de kerkfabriek onbedoeld meer exploitatietoelage heeft ontvangen als in het budget werd voorzien, zal dit tot gevolg hebben dat het exploitatieresultaat van de jaarrekening 2021 hoger ligt dan het anders zou geweest zijn. Dit exploitatieresultaat bepaalt rechtstreeks mee hoeveel exploitatietoelage er in het budget 2023 zal gevraagd worden. Op het einde van de rit zal de gemeente dus in totaal hetzelfde bedrag als exploitatietoelage betaald hebben (bij gelijke ontvangsten en uitgaven door de kerkfabriek) maar zal enkel het jaar waarin welk stuk van dit totaal betaald werd verschillen’;
Overwegende dat in 2021 een exploitatietoelage van €3.071 werd voorzien en door het stadsbestuur werd uitbetaald aan Sint-Bartholomeus; dat Tony Schurmans, dit bedrag terug betaalde aan het stadsbestuur aangezien hij van mening was dat de kerkfabriek deze toelage niet nodig had;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT:
Artikel 1:
De jaarrekening boekjaar 2021 van het kerkbestuur Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven wordt gunstig geadviseerd met opmerkingen.
Art. 2:
Afschrift van deze beslissing te zenden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan het centraal kerkbestuur Zoutleeuw en aan het betrokken kerkbestuur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid;
Gelet op het Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 30 maart 2009 NPU-4 betreffende de disciplines;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 30 maart 2009 NPU-3 betreffende de goedkeuring van de provinciale nood- en interventieplannen;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 30 maart 2009 NPU-2 betreffende het algemeen nood- en interventieplan van de Provinciegouverneur;
Gelet op de ministeriële omzendbrief NPU-1 van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen
Overwegende dat de bevoegde overheden i.c. de burgmeester op gemeentelijk niveau, de gouverneur op provinciaal niveau en de minister van binnenlandse zaken op nationaal niveau, verantwoordelijk is voor de noodplanning op zijn/haar grondgebied;
Overwegende dat de noodplanning het volgende omvat:
Overwegende dat de burgemeester een veiligheidscel opricht, die minimaal bestaat uit de burgemeester-voorzitter, de noodplanningscoördinator en een vertegenwoordiger van elke discipline :
Overwegende dat de opmaak van het Algemeen Nood – en Interventieplan volgende structuur heeft :
- waarschuwingen
- operationele coördinatie
- beleidscoördinatie
- communicatie
- beschermingsmaatregelen
- informatie aan de bevolking
- mobilisatie van middelen
- opheffen van de coördinatie
- nazorg
Overwegende dat de noodplannen digitaal worden opgeladen in het nationaal veiligheidsportaal (ICMS) en van daaruit worden gedeeld met de betrokken hulpdiensten;
Gelet op de presentatie van het ANIP door de interlokale noodplancoördinator, de heer Frank Petitjean;
BESLUIT:
Enig artikel :
Het bestuur neemt kennis van het Algemeen Nood- en Interventieplan van de stad Zoutleeuw dat op :
BESLUIT:
De burgemeester komt terug op de vragen van raadsleden van de vorige gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid L. Everaerts merkt op dat er de laatste maanden veel banken (financiële instellingen) weg zijn gegaan uit Zoutleeuw en vraagt of de bevoegde schepen hiervoor contact kan leggen met de banken zodat de mogelijkheid voor het afhalen en desgevallend storten van geld gegarandeerd blijft voor de burger. Schepen C. Kempeneers antwoordt dat hij op 17/02/2023 een onderhoud heeft met een firma die neutrale afhaalpunten voorziet in samenwerking met KBC, ING, Belfius en Fortis. Er wordt gekeken naar een goede toegankelijke locatie. Volgende gemeenteraad zal hierover teruggekoppeld worden.
Raadslid L. Everaerts stelt dat het vuurwerkverbod een dode letter blijft in Zoutleeuw. Er wordt geen controle gedaan door de politie, zelfs niet na meldingen. De burgemeester erkent het probleem, de melders zullen worden uitgenodigd om duidelijk te maken wat de negatieve gevolgen zijn van vuurwerk, zodat op preventie kan ingezet worden. De burgemeester zal ook nagaan of en hoeveel meldingen er zijn geweest en of er eventueel PV's zijn gemaakt. De burgemeester wil inzetten op sensibilisering aan de hand van de verhalen van de melders. Raadslid L. Everaerts besluit dat het geen zin heeft een verbod in te stellen als er niet gehandhaafd wordt.