Terug
Gepubliceerd op 03/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 25/01/2024 - 20:00

Aanvullend reglement op het wegverkeer - aanpassen en opheffen van de bebouwde kom op de trajectcontroles

Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
Guy Dumst, burgemeester
Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
Sandra Blockx, algemeen directeur
Verontschuldigd: Viki Tweepenninckx, raadslid

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur (22/12/2017);

Gelet op de nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988);

Gelet op de verkeersregeling:

  • de wegverkeerswet (KB 16/03/1968);
  • de wegcode (KB 1/12/1975);
  • de code van wegbeheerder (MB 11/10/1976);

Gelet op de specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen:

  • het decreet van 16/05/2008
  • het uitvoeringsbesluit van 23/01/2009
  • de omzendbrief van 03/04/2009

Gelet op de plaatsing van 5 trajectcontroles op het grondgebied van Zoutleeuw :

  • Traject 1 : Orsmaalstraat, vanaf het vredeskerkje tot aan de grens met Linter
  • Traject 2-3 : Ossenwegstraat-Runkelenstraat (tot grens met Sint-Truiden) en Durasweg (tot aan huisnummer 35).
  • Traject 4-5 : Roelstraat-Leenhaagstraat

Gelet op de aanduiding en goedkeuring van de locaties trajectcontrole op het schepencollege van 28/08/2023;

 

Overwegende dat het gemeentewegen betreft;
Overwegende dat de trajectcontrole op de Ossenwegstraat, Runkelenstraat en de  Durasweg buiten de bebouwde kom start en eindigt en dus een deel van de bebouwde kom Ossenweg in zijn traject opneemt;
Overwegend dat de trajectcontrole in de Roelstraat begint aan huisnummer 8 binnen de bebouwde kom en eindigt buiten de bebouwde kom;
Overwegend dat binnen een trajectcontrole eenzelfde snelheidsregime gehanteerd moet worden;
Overwegende dat de maximumsnelheid onveranderd moet blijven na het opheffen van de bebouwde kom Ossenweg;

Publieke stemming
Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

BESLUIT:

 

Artikel 1:

De bebouwde kom in de Roelstraat zal eindigen ter hoogte van huisnummer 8.
De bebouwde kom Ossenweg wordt opgeheven.
Er zal een snelheidsbeperking tot 50km/uur van kracht zijn in Ossenweg.

Art. 2:

De bepalingen van artikel 1 ter kennis te brengen aan de weggebruikers door het plaatsen van volgende verkeerssignalisatie en wegmarkeringen.

  • In de Runkelenstraat het F1 bord te vervangen door een C43, 50km/u bord.
  • In de Runkelenstraat het F3 bord te vervangen door een C45, 50km/u bord.
  • Op de Durasweg de verkeersborden F1 te vervangen door een C43, 50km/u, met onderbord GVI “Herhaling”
  • Op de kruispunt Durasweg met de Lindeweg de nodige C43, 50km/u borden te plaatsen
  • In de Zwartaardeweg het F1 bord te vervangen door een C43, 50km/u bord
  • In de Zwartaardeweg het F3 bord te vervangen door een C45, 50km/u bord
  • In de Ossenwegstraat de F1 en F3 borden te vervangen door de borden C43, 50km/u met onderbord GVI “Herhaling”
  • In de Lindeweg de borden F1 en F3 te verwijderen
  • Aan alle kruispunten van de opgeheven bebouwde kom C43, 50km/u, borden te plaatsen
  • In de Roelstraat de borden F1 en F3 te verplaatsen naar huisnummer 8.
  • In de Roelstraat na de F3 een bord C43, 50km/u, bij te plaatsen
  • In de Roelstraat ter hoogte van de Schoolstraat twee borden C43, 50km/u te plaatsen
  • In de Schoolstraat ter hoogte van het kruispunt met de Roelstraat borden F1 en F3 bij te plaatsen.

Art. 3:

De lasten (kosten voor plaatsen, aanbrengen, onderhoud en vernieuwen) van de signalisatie worden gedragen door de beheerder van de weg.

Art. 4:

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement MOW via het digitaal loket (onder de categorie Reglementen en verordeningen >  politieverordening op het wegverkeer).

Art. 5:

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid.

Art. 6:

Aan dit reglement wordt uitvoering gegeven van zodra goedkeuring bekomen wordt vanwege de gemeenteraad  en treedt in voege van zodra de benodigde signalisatie werd geplaatst.

Art. 7:

Elk aanvullend reglement op het wegverkeer dat strijdig is met bovenvermelde schikkingen wordt ingetrokken.