De voorzitter opent de zitting op 27/02/2025 om 19:50.
Raadslid B. Herbots vervoegt de zitting vanaf punt 12.
De voorzitter deelt mee dat het voorstel van beslissing voor punt 4 en punt 24 gewijzigd werd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 en art. 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Gelet op deel 3, titel 3 van het DLB inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de laatst gecoördineerde statuten van Cipal van 21/02/2024;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw wenst toe te treden (vennootschap) tot Cipal teneinde een beroep te kunnen doen op de expertise en diensten van Cipal; dat dit in 2024 niet mogelijk was aangezien het toen een verkiezingsjaar betrof, dat toetreding vanaf 2025 wel weer mogelijk is;
Overwegende dat, overeenkomstig art. 420 in het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22/12/2017, blijkt dat een toetreding (vennootschap) tot Cipal aangewezen is aangezien we reeds gebruik maken van hun diensten (het ter beschikking stellen van sanctionerend ambtenaren ter ondersteuning van het lokale handhavingsbeleid (gemeentelijke administratieve sancties) waartoe bij de lokale overheden ook slimme informatie- en communicatietechnologie wordt ingezet) als niet vennoot maar dit als vennoot een financieel voordeel kan opleveren;
Overwegende dat het doel van Cipal overeenkomstig art. 4 van de statuten bestaat uit "de studie, de organisatie en de promotie van de informatie- en communicatietechnologie ten behoeve van haar deelnemers";
Dat daarbij ook volgende verrichtingen behoren:
Overwegende dat door toetreding tot Cipal de stad Zoutleeuw mee kan genieten van de schaalvoordelen die gegenereerd worden door samenwerking tussen talrijke lokale besturen;
Overwegende dat stad Zoutleeuw daarbij o.m. zal kunnen genieten van de gunstigere (kostendelende) tarieven voor deelnemers; dat het bestuur vb. momenteel €4,49 betaalt per GAS-boete (exclusief €0,20 voor het handtekenportaal)V; dat vanaf 01/11/2025 de prijs per GAS-boete (geïndexeerd tarief) €5,61 bedraagt (exclusief handtekenportaal); dat het tarief voor vennoten echter lager ligt, namelijk op €5,10 per boete; dat dit als vennoot dus een besparing betekent van €0,51 per boete;
Overwegende dat de deelnemers van Cipal onder de voorwaarden zoals bepaald in art. 30, §3 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten opdrachten kunnen toevertrouwen aan Cipal zonder dat een formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd (“in house-exceptie”);
Overwegende dat overeenkomstig art. 13 van de statuten van Cipal aan de stad Zoutleeuw bij de voorgenomen toetreding een kapitaalplaatsing zal worden gevraagd van 2.250 euro, na aanvaarding door de algemene vergadering van Cipal van het lidmaatschap;
Overwegende dat door deze kapitaalplaatsing de stad Zoutleeuw 18 aandelen zal verwerven;
Overwegende dat de kredieten voor instap voorzien zijn in de jaarbudgetrekening, 2025/GBB/0480-00/2811000/STAD/CBS/IP-GEEN;
Overwegende dat de stad door toetreding tot Cipal dv. een afgevaardigde en plaatsvervanger voor de algemene vergadering dient aan te duiden;
Overwegende dat de stad ook een kandidaat-bestuurder en een kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur kan voordragen;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
Voor de AV:
Voor de RvB:
BESLUIT:
Artikel 1:
De statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal goed te keuren.
Art. 2:
Toe te treden tot deze vereniging, voor de duur van haar bestaan.
Art. 3:
De voorziene kapitaalplaatsing van 2.250 euro te doen, na opvraging door Cipal en daartoe de nodige gelden uit te trekken op de begroting.
Art. 4:
Annemie Humblet als bestuurder met raadgevende stem voor te dragen voor de raad van bestuur van Cipal dv.
Art. 5:
Carl Kempeneers wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Cipal dv.
Art. 6:
Een voor eensluidend verklaard afschrift van dit toetredingsbesluit over te maken aan Cipal.
Art. 7:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het feit dat de stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 23/01/2025 houdende de afvaardiging voor de algemene vergadering van Fluvius Zenne-Dijle;
Gelet op het artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente/stad overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 18 van de statuten alle huidige mandaten bij Fluvius Zenne-Dijle onmiddellijk vervallen na de algemene vergadering van 24/03/2025 en dat deze tot een algehele vervanging van de bestuursorganen dient over te gaan;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad ingedeeld is bij het regionaal bestuurscomité Leuven;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het regionaal bestuurscomité (RBC);
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen;
Gelet op het feit dat een kandidaat-bestuurder eveneens dient te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC;
Gelet op het feit dat het om onafhankelijke bestuurders moet gaan in de zin van artikel 1.1.1., §2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota die aan de deelnemende gemeenten overgemaakt werd;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
Voor het RBC Leuven:
BESLUIT:
Artikel 1:
Raf Lambeets wordt voorgedragen als kandidaat-afgevaardigde voor het RBC Leuven van Fluvius Zenne-Dijle voor de periode van 2025-2027.
Dries Matterne wordt voorgedragen als kandidaat-afgevaardigde voor het RBC Leuven van Fluvius Zenne-Dijle voor de periode van 2028-2030.
Art. 2:
Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De voorzitter deelde voorafgaand mee dat het voorstel van beslissing gewijzigd werd als volgt : kandidaat-bestuurder "Elien Smeesters voor 2025". De stembrieven zijn al in die zin opgemaakt.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017, inzonderheid artikel 432;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij de dienstverlenende vereniging Interleuven;
Gelet op de statuten van Interleuven zoals het laatst gewijzigd bij beslissing van 21/06/2023 van de algemene vergadering van Interleuven;
Overwegende dat er binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen een algemene vergadering wordt bijeengeroepen waarbij tot de algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan;
Overwegende dat luidens artikel 18 van de statuten van Interleuven de 15 mandaten van de leden van de raad van bestuur worden verdeeld volgens clusters;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw een cluster vormt met Landen om een bestuurder voor Interleuven af te vaardigen;
Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat deze gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk (GD-PBW) wordt beheerd door Interleuven;
Overwegende dat voor de algemene vergaderingen van Interleuven voor de periode van de nieuwe legislatuur een gemeenteraadslid als vertegenwoordiger van de gemeente moet aangeduid worden, alsook een plaatsvervanger;
Overwegende dat voor de raad van bestuur van Interleuven een kandidaat-bestuur en kandidaat-bestuur met raadgevende stem voorgedragen kan worden;
Overwegende dat er ook een vertegenwoordiger in het Beheerscomité GD-PBW moet aangeduid worden;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
Voor de AV:
Voor de RvB;
Voor GD-PBW:
BESLUIT:
Artikel 1:
Elien Smeesters voor te dragen als kandidaat–bestuurder voor de dienstverlenende vereniging “Interleuven“ voor de periode 2025;
Eddy Vandenbosch, kandidaat Landen, voor te dragen als kandidaat–bestuurder voor de dienstverlenende vereniging “Interleuven“ voor de periode 2026-2030;
Art. 2:
Annemie Humblet voor te dragen als kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur voor de dienstverlenende vereniging "Interleuven";
Art. 3:
Guy Dumst wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Interleuven voor de hele legislatuur.
Boudewijn Herbots wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Interleuven voor de hele legislatuur.
Art. 4:
Raf Lambeets aan te duiden om de stad te vertegenwoordigen in het Beheerscomité van de gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk (GD-PBW) van Interleuven voor de periode 2025-2027.
Dries Matterne aan te duiden om de stad te vertegenwoordigen in het Beheerscomité van de gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk (GD-PBW) van Interleuven voor de periode 2028-2030.
Art. 5:
Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden aan het secretariaat van Interleuven, beheerscomité GD-PBW, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven ‘Hofheide’;
Gelet op de statuten van de IGS Hofheide zoals een laatste maal gecoördineerd goedgekeurd door de algemene vergadering van 26/03/2019;
Gelet op artikel 436 DLB inzake de eventuele onverenigbaarheden tussen het mandaat van bestuurder en andere welbepaalde ambten, functies of mandaten;
Overwegende dat er binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen een algemene vergadering wordt bijeengeroepen waarbij tot de algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan;
Overwegende dat voor de algemene vergaderingen van IGS Hofheide voor de periode van de nieuwe legislatuur een gemeenteraadslid als vertegenwoordiger van de gemeente moet aangeduid worden, alsook een plaatsvervanger;
Overwegende dat er een bestuurder voor de gemeente dient afgevaardigd te worden conform de clusters opgenomen in de gecoördineerde statuten van 26/03/2019;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw een cluster vormt met Landen en Hoegaarden om een bestuurder voor IGS Hofheide af te vaardigen;
Overwegende dat de statuten van de IGS Hofheide voorzien in de aanstelling van een bestuurslid met raadgevende stem;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
Voor de AV:
Voor de RvB:
BESLUIT:
Artikel 1:
Boudewijn Herbots, boudewijn.herbots@gmail.com, als bestuurder voor te dragen van IGS Hofheide voor ganse legislatuur.
Annemie Humblet, humblet.zoutleeuw@skynet.be, als bestuurder met raadgevende stem voor te dragen van IGS Hofheide voor de ganse legislatuur.
Art. 2:
Carine Winnen, carinewinnen@hotmail.com, wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGS Hofheide voor de periode 2025-2027.
Anne Cooremans, Anne-Cooremans@hotmail.com, wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGS Hofheide voor de periode 2028-2030.
Art. 3:
Anne Cooremans, Anne-Cooremans@hotmail.com, wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGS Hofheide voor de periode 2025-2027.
Carine Winnen, carinewinnen@hotmail.com, wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGS Hofheide voor de periode 2028-2030.
Art. 4:
Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden aan IGS Hofheide t.a.v. Ann Van Staey, directeur.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 17/12/2002 houdende de oprichting van de interlokale vereniging voor de organisatie en de programmatie van het deeltijds kunstonderwijs;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat ingevolge artikel 5 van de overeenkomst een lid van het college van burgemeester en schepenen dient te worden aangeduid in het beheerscomité;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
Voor het BC:
BESLUIT:
Artikel 1:
Annita Reniers wordt afgevaardigd als effectief lid voor het beheercomité van de Haspengouwse academie voor de periode 2025-2027.
Jelle Daniels wordt afgevaardigd als effectief lid voor het beheercomité van de Haspengouwse academie voor de periode 2028-2030.
Art. 2:
Jelle Daniels wordt afgevaardigd als plaatsvervangend lid voor het beheerscomité van de Haspengouwse academie voor de periode van 2025-2027.
Annita Reniers wordt afgevaardigd als plaatsvervangend lid voor het beheerscomité van de Haspengouwse academie voor de periode van 2028-2030.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij CREADIV NV;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de NV CREADIV dient aan te duiden voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat er geen specifieke hoedanigheid vereist is voor deze vertegenwoordigers en dus ook niet de hoedanigheid van gemeenteraadslid;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigde aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming met als onderwerp de afvaardiging voor de AV van CREADIV NV;
Overwegende dat 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden, waarvan 0 blanco :
Voor de AV:
BESLUIT:
Artikel 1:
Guy Dumst wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van CREADIV NV.
Boudewijn Herbots wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van CREADIV NV.
Deze aanduiding geldt tot het einde van de lopende legislatuur behoudens ontslag of intrekking van het mandaat.
Art. 2:
Deze beslissing bekend te maken volgens de bepalingen van het DLB en een afschrift van dit besluit te zenden aan CREADIV NV, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij VVSG;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw een vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de VVSG moet afvaardigen voor de gehele legislatuur;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming met als onderwerp de afvaardiging voor de AV en RvB van VVSG;
Overwegende dat 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden, waarvan 0 blanco:
Voor de AV:
BESLUIT:
Artikel 1:
Guy Dumst wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVSG voor de periode 2025-2028.
Boudewijn Herbots wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVSG voor de periode 2029-2030.
Art. 2
Boudewijn Herbots wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVSG voor de periode 2025-2028.
Guy Dumst wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVSG voor de periode 2029-2030.
Art. 3:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan VVSG, en het voordrachtformulier terug te sturen naar ingrid.vankelecom@vvsg.be.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij OVSG vzw;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw een vertegenwoordiger dient aan te duiden die de stad zal vertegenwoordigen op de algemene vergadering van de OVSG;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming met als onderwerp de afvaardiging in de AV van OVSG;
Overwegende dat 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco :
Voor de AV:
BESLUIT:
Artikel 1:
Annita Reniers wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de OVSG voor de periode 2025-2027.
Jelle Daniels wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de OVSG voor de periode 2028-2030.
Art. 2:
Jelle Daniels wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de OVSG voor de periode 2025-2027.
Annita Reniers wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de OVSG voor de periode 2028-2030.
Art. 3:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan OVSG vzw, Bischoffsheimlaan 1-8 te 1000 Brussel.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 19/06/2003 betreffende de toetreding tot de scholengemeenschap Hoegaarden –Landen-Linter- Zoutleeuw;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 20/02/2020 betreffende de verlening van de huidige scholengemeenschap voor de periode van 1/09/2020 t.e.m. 31/08/2020;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 22/04/2021 betreffende de aansluiting bij de scholengemeenschap Hageland met ingang van 1/09/2021 (2020-2026);
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat zoals bepaald in de samenwerkingsovereenkomst met de Scholengemeenschap Hageland 2020-2026 een afgevaardigde en plaatsvervanger dient aangeduid te worden voor het beheerscomité, de reaffectatiecommissie en OCSG;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden:
Overwegende dat bij geheime stemming wordt overgegaan tot de aanduiding van een effectief en plaatsvervangend lid van de ILV scholengemeenschap Hageland;
Overwegende dat 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden, waarvan 0 blanco :
BESLUIT:
Artikel 1:
Annita Reniers wordt voorgedragen als afgevaardigde voor de ILV Scholengemeenschap Hageland voor de periode 2025-2027.
Jelle Daniels wordt voorgedragen als afgevaardigde voor de ILV Scholengemeenschap Hageland voor de periode 2028-2030.
Art. 2:
Jelle Daniels wordt voorgedragen als plaatsvervangend afgevaardigde voor de ILV Scholengemeenschap Hageland voor de periode 2025-2027.
Annita Reniers wordt voorgedragen als plaatsvervangend afgevaardigde voor de ILV Scholengemeenschap Hageland voor de periode 2028-2030.
Art. 3:
en afschrift van huidige beslissing over te maken aan de Scholengemeenschap Hageland.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 23/09/2021 betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Zuid-Oost Hageland;
Gelet op de overeenkomst met statutaire draagkracht houdende de oprichting van een interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie tussen de Stad Tienen, Landen, Zoutleeuw en de gemeenten Geetbets, Kortenaken, Linter en Hoegaarden;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat conform artikel 4 van de overeenkomst de gemeenten elk één lid van het college van burgemeester en schepenen dienen af te vaardigen voor het beheerscomité van ILV ZO Hageland
Overwegende dat het om die reden nodig is over te gaan tot aanduiding van de afgevaardigde voor het beheerscomité;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden;
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
BESLUIT:
Artikel 1:
Anne Cooremans wordt aangeduid als afgevaardigde voor het beheerscomité van de ILV ZO Hageland voor de periode 2025-2027.
Carine Winnen wordt aangeduid als afgevaardigde voor het beheerscomité van de ILV ZO Hageland voor de periode 2028-2030.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan de voorzitter van het beheerscomité.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Ethias;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw een vertegenwoordiger dient aan te duiden die de stad zal vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Ethias;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigde aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming met als onderwerp de afvaardiging in de AV van Ethias;
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco :
Voor de AV:
BESLUIT:
Artikel 1:
Carl Kempeneers wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Ethias voor de ganse legislatuur.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan Ethias.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Belfius;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad een vertegenwoordiger dient aan te duiden die de stad zal vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Belfius;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigde aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming met als onderwerp de afvaardiging in de AV van Belfius;
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco :
Voor de AV:
BESLUIT:
Artikel 1:
Carl Kempeneers wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Belfius voor de ganse legislatuur.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan Belfius.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij VVPW Watering De Grote Gete;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad een vertegenwoordiger dient aan te duiden die de stad zal vertegenwoordigen op de algemene vergadering van de VVPW Watering De Grote Gete;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
Voor de AV:
BESLUIT:
Artikel 1:
Raf Lambeets wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVPW Watering De Grote Gete voor de ganse legislatuur.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan VVPW Watering De Grote Gete.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij VVPW Watering De Kleine Gete;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad een vertegenwoordiger dient aan te duiden die de stad zal vertegenwoordigen op de algemene vergadering van de VVPW Watering De Kleine Gete;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco :
Voor de AV:
BESLUIT:
Artikel 1:
Raf Lambeets wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van VVPW Watering De Kleine Gete voor de ganse legislatuur.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan VVPW Watering De Kleine Gete.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Leader Hageland+ vzw;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad een gemeentelijk afgevaardigde voor de Algemene Vergadering van Leader Hageland+ en 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger in de Lokale Actiegroep Hageland+ dient aan te duiden;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
Overwegende dat er worden 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
BESLUIT:
Artikel 1:
Boudewijn Herbots wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Leader Hageland+ voor de ganse legislatuur.
Art. 2:
Carl Kempeneers wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de LAG van Leader Hageland+ voor de ganse legislatuur.
Boudewijn Herbots wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de LAG van Leader Hageland+ voor de ganse legislatuur.
Art. 3:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan vzw Leader Hageland+, Provincieplein 1 te 3010 Leuven.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij VERA;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen van de gemeenten Bekkevoort, Bierbeek, Boutersem, Geetbets, Glabbeek, Hoegaarden, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Tielt-Winge en Zoutleeuw op het vlak van ICT en elektronische dienstverlening onder coördinatie van het autonoom provinciebedrijf VERA;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad een gemeentelijke afgevaardigde dient aan te duiden voor de stuurgroep voor VERA samenwerkingsverband Hageland;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen;
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden, waarvan 0 blanco :
Voor de stuurgroep:
BESLUIT:
Artikel 1:
Guy Dumst wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de stuurgroep van VERA voor de periode 2025-2028.
Boudewijn Herbots wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de stuurgroep van VERA voor de periode 2029-2030.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan VERA.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op beslissing van de gemeenteraad d.d. 26/09/2017 om toe te treden tot de ILV;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad recht heeft op 1 vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor het beheerscomité van VERA IT-Punt;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden, waarvan 0 blanco:
Voor het beheerscomité:
BESLUIT:
Artikel 1:
Boudewijn Herbots wordt afgevaardigd als effectief lid voor het beheerscomité ILV VERA It-punt voor de periode 2025-2028.
Guy Dumst wordt afgevaardigd als effectief lid voor het beheerscomité ILV VERA It-punt voor de periode 2029-2030.
Art. 2:
Guy Dumst wordt afgevaardigd als plaatsvervangend lid voor het beheerscomité ILV VERA It-punt voor de periode 2025-2028.
Boudewijn Herbots wordt afgevaardigd als plaatsvervangend lid voor het beheerscomité ILV VERA It-punt voor de periode 2029-2030.
Art. 3:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan de ILV VERA IT-Punt.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij De Lijn;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad een vertegenwoordiger dient aan te duiden die de stad zal vertegenwoordigen op de algemene vergadering van De Lijn;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigde aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming met als onderwerp de afvaardiging in de AV van De Lijn;
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco :
BESLUIT:
Artikel 1:
Leen Arnauts wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van De Lijn voor de periode 2025-2027.
Carl Kempeneers wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van De Lijn voor de periode 2028-2030.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan De Lijn.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de goedkeuring door de Vlaamse Regering op 21/12/2018 van het ontwerp van decreet betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op de goedkeuring door de Vlaamse Regering op 20/07/2018 van de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
Gelet dat bij die afbakening de gemeente Zoutleeuw deel uitmaakt van de vervoerregio Leuven;
Gelet op artikel 40 van het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw een bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiger dient af te vaardigen voor de vervoerregioraad Leuven;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen;
Overwegende dat er 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden, waarvan 0 blanco:
BESLUIT:
Artikel 1:
Leen Arnauts wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de vervoersregio Leuven voor de periode 2025-2027.
Carl Kempeneers wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de vervoersregio Leuven voor de periode 2028-2030.
Art. 2:
Carl Kempeneers wordt afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de vervoersregio Leuven voor de periode 2025-2027.
Leen Arnauts wordt afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de vervoersregio Leuven voor de periode 2028-2030.
Art. 3:
De mobiliteitsambtenaar, Kristof Brackez, wordt afgevaardigd als de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de vervoerregio Leuven. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Art. 4:
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het secretariaat van de vervoerregio Leuven, Departement MOW Vlaams-Brabant, Diestsepoort 6 bus 85 te 3000 Leuven.
Gelet op de goedkeuring door de Vlaamse Regering op 21/12/2018 van het ontwerp van decreet betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op de goedkeuring door de Vlaamse Regering op 20/07/2018 van de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 27/03/2018 betreffende de vraag tot deelname aan zowel vervoersregio Leuven (effectief lid) als vervoersregio Limburg (waarnemend lid);
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw een waarnemend bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordiger dient af te vaardigen voor de vervoersregioraad Limburg;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
- Bestuurlijk afgevaardigde: Leen Arnauts (2025-2027) en Carl Kempeneers (2028-2030)
- Plaatsvervanger: Carl Kempeneers (2025-2027) en Leen Arnauts (2028-2030)
- Ambtelijk afgevaardigde: Kristof Brackez, dienst mobiliteit
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen;
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden, waarvan x blanco:
BESLUIT:
Artikel 1:
Leen Arnauts wordt afgevaardigd als waarnemend vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de vervoersregio Limburg voor de periode 2025-2027.
Carl Kempeneers wordt afgevaardigd als waarnemend vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de vervoersregio Limburg voor de periode 2028-2030.
Art. 2:
Carl Kempeneers wordt afgevaardigd als plaatsvervangend waarnemend vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de vervoersregio Limburg voor de periode 2025-2027.
Leen Arnauts wordt afgevaardigd als plaatsvervangend waarnemend vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de vervoersregio Limburg voor de periode 2028-2030.
Art. 3:
De mobiliteitsambtenaar, Kristof Brackez, wordt afgevaardigd als waarnemend ambtelijke vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad van de vervoersregio Limburg.
Art. 4:
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het secretariaat van de vervoerregio Limburg.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij ILV Sportregio Getevallei;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad een vertegenwoordiger dient aan te duiden die de stad zal vertegenwoordigen in het beheerscomité van ILV Sportregio Getevallei;
Overwegende dat de stad een vertegenwoordiger dient aan te duiden voor de stuurgroep van ILV Sportregio Getevallei;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen;
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden, waarvan 0 blanco :
Voor het beheerscomité:
Voor de stuurgroep:
BESLUIT:
Artikel 1:
Annita Reniers wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor het beheerscomité van ILV Sportregio Getevallei voor de periode 2025-2027.
Jelle Daniels wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor het beheerscomité van ILV Sportregio Getevallei voor de periode 2028-2030.
Art. 2:
Jelle Daniels wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van ILV Sportregio Getevallei voor de periode 2025-2027.
Annita Reniers wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het beheerscomité van ILV Sportregio Getevallei voor de periode 2028-2030.
Art. 3:
Michiel Verlaers wordt aangesteld als vertegenwoordiger voor de stuurgroep van ILV Sportregio Getevallei.
Art. 4:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan ILV Sportregio Getevallei.
Art. 5:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het decreet van 18/07/2003 houdende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15/06/2018 in het Waterwetboek);
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Gelet op het schrijven van de provinciegouverneur, voorzitter van het bekkenbestuur van het Demerbekken, van datum m.b.t. de vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk mandataris in het bekkenbestuur, waarvan Stad Zoutleeuw deel uitmaakt:
Overwegende dat het bekkenbestuur tot taak heeft:
1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;
2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;
3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;
4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;
5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
6° advies te verlenen over:
a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;
b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;
7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;
8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen;
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden, waarvan 0 blanco::
BESLUIT:
Artikel 1:
Zich akkoord te verklaren met de deelname van de stad in het Demerbekken onder voorzitterschap van de gouverneur.
Art. 2:
Raf Lambeets wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger voor het bekkenbestuur
Dries Matterne wordt afgevaardigd als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor het bekkenbestuur.
Art. 3:
Een afschrift van huidige beslissing samen met het antwoordformulier te bezorgen aan het bekkensecretariaat Demerbekken, Vlaams Administratief Centrum, Diestsepoort 6 bus 73 3000 Leuven.
Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
De voorzitter deelde voorafgaand mee dat het voorstel van beslissing gewijzigd werd als volgt : kandidaat "Carine Winnen voor 2025". De stembrieven zijn al in die zin opgemaakt.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 17/06/2019 inzake de erkenning en subsidiëring van de zorgraden;
Overwegende dat binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de gemeenteraadsverkiezingen de nieuwe afgevaardigden voor de beheersorganen van de intergemeentelijke samenwerking worden aangeduid;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw een vertegenwoordiger voor de cluster lokale besturen van de Zorgraad ELZOH moet afvaardigen voor de gehele legislatuur;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigde aan te duiden:
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
BESLUIT:
Artikel 1:
Carine Winnen wordt afgevaardigd als effectief lid in de zorgraad in de Eerstelijnszone ZO Hageland namens de cluster lokale besturen voor 2025.
Art. 2:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 23/04/2020 m.b.t. de oprichting van de projectvereniging ‘Beleefproject’, i.s.m. Geetbets, Linter, Glabbeek, Kortenaken en Bekkevoort;
Gelet op de statuten van de projectvereniging ‘Beleefproject’;
Overwegende dat elke deelnemer aan de projectvereniging één afgevaardigde voor de raad van bestuur aanduidt en dat voor de gemeenten enkel gemeenteraadsleden, burgemeesters of schepenen het mandaat als lid van de raad van bestuur kunnen vervullen;
Overwegende dat elke deelnemer aan de projectvereniging een plaatsvervanger dient aan te duiden, die bij afwezigheid de afgevaardigde vervangt in de raad van bestuur en dat voor de gemeenten enkel gemeenteraadsleden, burgemeesters of schepenen het mandaat als lid van de raad van bestuur kunnen vervullen;
Overwegende dat iedere gemeente een afgevaardigde aanwijst die deelneemt aan de vergaderingen van de raad van bestuur als lid met raadgevende stem en dat die afgevaardigde een raadslid is in de betrokken gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uit maakt van het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat iedere gemeente een plaatsvervanger dient aan te duiden, die bij afwezigheid de afgevaardigde vervangt die deelneemt aan de vergaderingen van de raad van bestuur met raadgevende stem en dat die plaatsvervangend afgevaardigde een raadslid is in de betrokken gemeenten, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uit maakt van het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen;
Overwegende dat 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco :
Voor de Raad van Bestuur:
BESLUIT:
Artikel 1:
Annita Reniers wordt afgevaardigd voor de raad van bestuur van de projectvereniging Beleefproject voor de periode 2025-2027.
Jelle Daniels wordt afgevaardigd voor de raad van bestuur van de projectvereniging Beleefproject voor de periode 2028-2030.
Art. 2:
Jelle Daniels wordt afgevaardigd als plaatsvervanger voor de raad van bestuur van de projectvereniging Beleefproject voor de periode 2025-2027.
Annita Reniers wordt afgevaardigd als plaatsvervanger voor de raad van bestuur van de projectvereniging Beleefproject voor de periode 2028-2030.
Art. 3:
Annemie Humblet wordt voorgedragen als kandidaat met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de projectvereniging Beleefproject voor de ganse legislatuur.
Art. 4:
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan de gemeente Geetbets.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017, inzonderheid artikel 432;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij de dienstverlenende vereniging Interleuven;
Gelet op de gecoördineerde statuten van Interleuven zoals het laatst gewijzigd bij beslissing van 21 juni 2023 van de algemene vergadering van Interleuven;
Gelet op de uitnodiging d.d. 17/01/2025 voor de algemene vergadering van Interleuven d.d. 19/03/2025 met als agenda:
Dagorde AV:
Gelet dat het artikel 432 van het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente/OCMW/politiezones rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden/OCMW-raden/politieraden uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Guy Dumst (of zijn plaatsvervanger de heer Boudewijn Herbots) krijgt het mandaat alle agendapunten op de algemene vergadering van Interleuven d.d. 19/03/2025, goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven of aan directiesecretariaat@interleuven.be
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGS Hofheide;
Gelet op de uitnodiging d.d. 26/03/2025 voor de bijzondere algemene vergadering van IGS Hofheide d.d. 26/03/2025 met als agenda:
1. Goedkeuring van het verslag van de buitengewone algemene vergadering van 20/11/2024
2. Kennisname voordrachten bestuurders en bestuurder met raadgevende stem
3. Benoeming van de bestuurders en bestuurder met raadgevende stem
4. Bepaling presentiegelden bestuurders
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Carine Winnen (of haar plaatsvervanger Anne Cooremans), krijgt het mandaat alle agendapunten op de algemene vergadering d.d. 26/03/2025 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide" Jennekensstraat 5 te 3221 Holsbeek (Nieuwrode) ter attentie van mevrouw Ann Van Staey.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2023115546, ingediend door Vanagro op 6 januari 2025 en volledig en ontvankelijk verklaard op 6/01/2025;
Gelet op het decreet van 3/05/2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het decreet van 18/05/1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening;
Gelet op het Omgevingsdecreet, in het bijzonder op artikel 31:
“§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
§2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is, die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”
Gelet op het Omgevingsbesluit, in het bijzonder op artikel 47:
“Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de toelichting bij het Omgevingsdecreet en -besluit:
“Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
Gelet op de bepalingen dat elke beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen en dat elke aanvraag aan deze artikels getoetst dient te worden:
Artikel 3 (01/09/2019 - …)
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4 (01/09/2019 - …)
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Overwegende dat de aanvraag gekend als OMV_2023115546 werd ingediend door Vanagro ter plaatse Tiensestraat 26-28, 3440 Zoutleeuw bij de Provincie Vlaams-Brabant op 6 januari 2025 in kader van de omgevingsvergunningsprocedure voor de verlegging van de buurtweg nr. 59, de regularisatie van 3 runderstallen, de regularisatie van kalverboxen, de regularisatie van een hoevewinkel, de regularisatie van twee sleufsilos en de aanleg van een infiltratiebekken. De een gedeelte van de bestaande buurtweg (in een rode kleur), ‘sentier 59’, loopt dwars door de te regulariseren runderstal 4 en de vergunde runderstallen 1 en 2, alsook dwars door de te regulariseren kalverboxen. Het bestaande, doch te verplaatsen deel van buurtweg 59 heeft een in de atlas der buurtwegen aangeduide breedte van 1,60 meter, dewelke in het verplaatste deel van buurtweg 59 eveneens een breedte van 1,60 meter zal omvatten. De verplaatste buurtweg (in een groene kleur) zal zich in de nieuwe gewenste toestand bevinden tussen de vergunde runderstal 3 en de te regulariseren runderstal 4 enerzijds en de vergunde runderstal 2 anderzijds om vervolgens enkele meters achter de vergunde runderstal 2 schuin over te steken naar de bestaande, te behouden gedeelte van buurtweg 59 (in een gele kleur) ter hoogte van kadastraal perceel Afdeling 1, sectie B, nr. 0060/00P003. Samen met de aanvraag tot de regularisatie van 3 runderstallen, de regularisatie van kalverboxen, de regularisatie van een hoevewinkel, de regularisatie van twee sleufsilos en de aanleg van een infiltratiebekken wordt ook het gedeeltelijk verplaatsen van de buurtweg 59 gevraagd;
Overwegende dat de omgevingsaanvraag dus samenvattend het verkrijgen van een omgevingsvergunning beoogt voor de regularisatie van 3 runderstallen, de regularisatie van kalverboxen, de regularisatie van een hoevewinkel, de regularisatie van twee sleufsilos en de aanleg van een infiltratiebekken waarbij eveneens:
Overwegende dat de aanvrager geen belofte tot gratis grondafstand heeft toegevoegd aan het dossier;
Beoordeling:
In de voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag wordt door de aanvrager een ontwerp van rooilijnplan toegevoegd. Het voornemen tot de gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 59 geeft uitvoering aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het decreet Gemeentewegen; derhalve dient voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag aan deze artikels getoetst te worden:
Artikel 3
Buurtweg 59 zoals gekend in de atlas der buurtwegen van de stad Zoutleeuw, is ter plaatse nog aanwezig doch niet meer via haar oorspronkelijke bedding bereikbaar. Buurtweg 59 loopt vanaf ze te paard ingetekend is, dwars door de te regulariseren runderstal 4 en de vergunde runderstallen 1 en 2, alsook dwars door de te regulariseren kalverboxen op het perceel gekend als Tiensestraat 26-28. Door buurtweg 59 opnieuw via een juridisch afgebakende bedding te laten aantakken op het achterliggend en te behouden gedeelte van de buurtweg 59 wordt buurtweg 59 geherwaardeerd in functie van de uitbouw van een fijnmazig netwerk van trage wegen.
Artikel 4
1° Het algemeen belang wordt bij de gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 59 gediend door het feit dat buurtweg 59 opnieuw toegankelijk is in kader van haar doelstelling als trage weg binnen het fijnmazig netwerk van trage wegen binnen de grenzen van de stad Zoutleeuw.
2° De gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 59 kan als uitzonderingmaatregel gezien worden, daar buurtweg 59 op dit moment niet beschikbaar is binnen de fijnmazige structuur van trage wegen binnen de grenzen van de stad Zoutleeuw. Het heropenen van deze buurtweg op de originele locatie doorsnijdt de te regulariseren runderstal 4 en de vergunde runderstallen 1 en 2, alsook dwars door de te regulariseren kalverboxen, dewelke als onwenselijk beschouwd wordt. In het bestaande landschap is buurtweg 59 niet meer zichtbaar op Tiensestraat 26-28; doch wenst te aanvrager buurtweg 59 te herwaarderen. Het afschaffen/gedeeltelijk verplaatsen van deze buurtweg wordt als voldoende uitzonderlijk beschouwd.
3° De voorgestelde aanvraag ontsluit enkel de percelen van het projectgebied en heeft geen effect op de mobiliteit van aanpalende gemeenten.
4° Gelet op de specifieke ligging is de inpassing van de voorgestelde maatregel in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief afwezig.
5° Het voorgestelde ontwerp doet geen afbreuk aan eerdere beleidsbepalingen van de stad Zoutleeuw.
Artikel 12 van het decreet Gemeentewegen maakt het mogelijk om de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg op te nemen in een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, op voorwaarde dat het gevraagde past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt volgens het decreet slechts voor zover de omgevingsaanvraag een ontwerp van rooilijnplan bevat, dat voldoet aan de decretale eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover de aanvraag een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat. De aanvraag omvat een rooilijnplan dd. 29 maart 2024 en de gemeenteraad kan derhalve een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
Het openbaar onderzoek m.b.t. de omgevingsaanvraag voor het verkavelen van gronden liep van 16 januari 2025 tot en met 14 februari 2025. Gedurende het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend, doch heeft dit bezwaarschrift geen betrekking op de voorliggende aanvraag. Er dient vastgesteld te worden dat de bezwaarindiener, gelet op de inhoud van het bezwaarschrift en het vermelde OMV-nummer in het bezwaarschrift, een bezwaar heeft ingediend met betrekking tot het verkeerde dossier. Het bezwaarschrift dient bijgevolg dan ook niet meegenomen te worden bij het beoordelen van de voorliggende aanvraag.
Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Het is tevens de uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeente om de ligging en de breedte van de gemeentewegen op haar grondgebied vast te leggen in gemeentelijke rooilijnplannen, dit ongeacht de eigenaar van de grond.
Artikel 16 en artikel 20 van het Decreet houdende de Gemeentewegen bepalen dat het rooilijnplan resp. het grafisch plan de eventuele waardevermeerdering bevat. Artikel 28 van het Gemeentewegendecreet bepaalt dat de waardevermindering of -vermeerdering wordt vastgesteld door een landmeter-expert, aangesteld door de gemeente. Juridisch volgt hieruit dat de kandidaat-vergunningsaanvrager nog voor het indienen van een vergunningsaanvraag het college van burgemeester en schepenen zou moeten vragen om een landmeter-expert aan te stellen in functie van het vaststellen van de min/meerwaarde. Merk op dat in de parlementaire voorbereiding op artikel 28 Decreet Gemeentewegen, meer bepaald op p. 30 een voorbeeld waarbij er geen waardevermeerdering (en ook geen waardevermindering) is, m.n. de situatie waarbij een voormalige buurtweg opgeheven wordt en het tracé de facto al geruime tijd is verdwenen doordat het bebouwd is. De percelen beter gekend als Tiensestraat 26-28 zijn reeds bebouwd, waardoor kan gesteld worden dat er in voor deze situatie geen waardevermeerding of waardevermindering voor doet. Eveneens stelt artikel 28 §2 van het Decreet Gemeentewegen dat waardeverminderingen en waardevermeerderingen ingevolge wijzigingen of verplaatsingen van een gemeenteweg op een goed van een zelfde eigenaar door de toepassing van dit decreet worden geacht elkaar te neutraliseren. De eigenaar van Tiensestraat 26-28, verplaatst buurtweg 59 de facto naar een nieuwe ligging binnen zijn huidige eigendomsstructuur.
BESLUIT:
Artikel 1:
De rooilijn voor een gedeelte van buurtweg 59 waarop het rooilijnplan d.d. 29 maart 2024 betrekking heeft, zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor de verlegging van de buurtweg nr. 59, de regularisatie van 3 runderstallen, de regularisatie van kalverboxen, de regularisatie van een hoevewinkel, de regularisatie van twee sleufsilo’s en de aanleg van een infiltratiebekken met gemeentelijk kenmerk OMV_2023115546, wordt vastgelegd volgens datzelfde rooilijnplan.
Art. 2:
De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg zoals aangeduid op het bijgevoegde ontwerp d.d. 29 maart 2024 zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor de verlegging van de buurtweg nr. 55, de regularisatie van 3 runderstallen, de regularisatie van kalverboxen, de regularisatie van een hoevewinkel, de regularisatie van twee sleufsilo’s en de aanleg van een infiltratiebekken met kenmerk OMV_2023115546 goed.
Art. 3:
§1. Tegen onderhavige beslissing is overeenkomstig de artn. 24 en 25 van het decreet Gemeentewegen administratief beroep mogelijk bij de Vlaamse Regering.
§2. Conform de artn. 31/1 en 56 van het Omgevingsdecreet dient eerst een beroep ingesteld te worden tegen de beslissing van de gemeenteraad aangaande de “zaak der wegen” en vervolgens tegen de beslissing aangaande de omgevingsvergunning.
Art. 4:
Dit besluit van de gemeenteraad is nietig:
- wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag voor de verlegging van de buurtweg nr. 55, de regularisatie van 3 runderstallen, de regularisatie van kalverboxen, de regularisatie van een hoevewinkel, de regularisatie van twee sleufsilo’s en de aanleg van een infiltratiebekken met kenmerk OMV_2023115546 niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;
- wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, §2, 14°: de gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en het vaststellen van de machtiging tot het heffen van de retributies en de voorwaarden ervan, inclusief verminderingen en vrijstellingen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van EcoWerf van 13/10/2021;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25/05/2004 betreffende het retributiereglement op de verkoop van compostvaten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25/05/2004 betreffende het retributiereglement op de verkoop van compostbakken;
Overwegende dat organisch materiaal uit de tuin en de keuken ter plaatse wordt verwerkt tot compost en dit kadert binnen de afvalpreventie,
Overwegende dat de ophaling van het huishoudelijk afval kan dalen wanneer de inwoners van de gemeente overgaan tot het composteren van het organisch afval. Dit resulteert in een vermindering van de verwerkingskost voor de gemeente;
Overwegende dat de gemeente hiertoe compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken te koop aanbiedt op de recyclageparken behorende tot het masterplan;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het retributiereglement op de verkoop van compostbakken d.d 25/05/2004 wordt opgeheven met ingang van 01/03/2025.
Art. 2:
Het retributiereglement op de verkoop van compostvaten d.d 25/05/2004 wordt opgeheven met ingang van 01/03/2025.
Art. 3:
Met ingang van 01/03/2025 wordt er een retributie geheven voor de verkoop aan de inwoners van de gemeente van compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken.
Deze retributie wordt als volgt vastgesteld:
Art. 4:
Er zijn geen verminderingen of vrijstellingen mogelijk met betrekking tot dit retributiereglement.
Art. 5:
De artikelen zoals opgesomd in artikel 3 worden verkocht op het recyclagepark.
Art. 6:
De door de gemeente verkochte compostvaten, compostbakken, aanbouwmodules en beluchtingsstokken mogen enkel gebruikt worden op het door de koper opgegeven adres, gelegen op het grondgebied van de gemeente.
Art. 7:
De retributie is verschuldigd door de persoon die het compostvat, de compostbak, de beluchtingsstok of de aanbouwmodule ontvangt. De retributie wordt betaald via de DifTarrekening of via bancontact.
Art. 8:
Het retributiereglement treedt in werking op 01/03/2025 en eindigt op 31/12/2028.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28/09/2023 omtrent het subsidiereglement voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar;
Overwegende dat de Aziatische hoornaar zeer gevaarlijk is voor inheemse bijen;
Overwegende het gebrek aan slagkracht van de Vlaamse regering op dit domein, wenst het lokaal bestuur Zoutleeuw haar verantwoordelijkheid te nemen om op het eigen grondgebied de verspreiding van de Aziatische hoornaar te beperken;
Overwegende dat het schepencollege in zitting van 10/02/2025 de opdracht “Gunning bestrijding Aziatische hoornaar” heeft gegund aan Wespenverdelging Koen, Kwadeplasstraat 24, 3350 Neerlinter, voor de periode 01/03/2025 t.e.m. 28/02/2029 conform de ingediende offerte;
Overwegende dat de bestrijding van de Aziatische hoornaar op deze manier een gratis dienstverlening wordt voor de inwoners van Zoutleeuw;
Overwegende dat om deze redenen de beslissing van de gemeenteraad van 28/09/2023 dient opgeheven te worden met ingang van 01/03/2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Enig artikel :
Met ingang van 01/03/2025 wordt de beslissing van de gemeenteraad van 28/09/2023 betreffende het subsidiereglement voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar opgeheven.
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 23/09/2021 houdende de ondertekening door de stad Zoutleeuw van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 27/10/2022 houdende de ondertekening door de stad Zoutleeuw van het Burgemeestersconvenant 2050, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024, waarbij ook de Vlaamse en lokale overheden hun verantwoordelijkheid nemen en het goede voorbeeld geven. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 23/09/2021 houdende de ondertekening door de stad Zoutleeuw van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen;
Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie;
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”;
Overwegende dat de stad Zoutleeuw het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 23/09/2021 en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekende op 24/11/2022; dat dit pact de uitvoering ondersteunt van concrete klimaatacties om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken; dat dit past in het burgemeestersconvenant en de klimaatdoelstellingen van de hogere overheden;
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang moet opgemaakt worden dewelke na voorlegging aan de gemeenteraad bij het Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden; dat hiervoor gebruik wordt gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;
Overwegende dat de rapportage nog onvolledig is, en dit is om verschillende redenen, o.a.:
BESLUIT:
Enig artikel:
Kennis te nemen van de rapportering 2024 betreffende het LEKP.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27/10/2022 omtrent energiebesparende maatregelen openbare verlichting;
Gelet op het overleg dat plaatsvond tussen de stad Zoutleeuw en Fluvius omtrent de mogelijkheden en de technische haalbaarheid van het doven/dimmen van de openbare verlichting;
Overwegende dat de beslissing van het doven van de openbare verlichting werd genomen omwille van een vermindering van het verbruik van elektriciteit en bijhorende facturen op een moment dat dimmen technisch niet mogelijk was;
Overwegende de toenemende verleddingsgraad van de openbare verlichting en de technische mogelijkheden die hiermee gepaard gaan, i.e. dimregimes;
Overwegende dat enerzijds het comfort en de veiligheid van inwoners en weggebruikers enigszins zal toenemen en anderzijds de kosten van de openbare verlichting binnen de perken blijven omwille van de verledding, is het wenselijk om over het ganse grondgebied van de stad eenzelfde dimregime toe te passen;
Overwegende het door Fluvius voorgestelde dimregime BPIV KMO 19-22-23/DIM/4-5-6 VRZA50:
% licht | |||||||
Zondag t.e.m. donderdag | 17u-19u=100% | 19u-22u=75% | 22u-23u=50% | 23u-04u=30% | 04u-05u=50% | 05u-06u=75% | 06u-09u=100% |
Vrijdag t.e.m. zaterdag | 17u-22u=100% | 22u-24u=75% | 24u-06u=50% | 06u-08u=75% | 08u-09u=100% |
Overwegende dat de kostprijs van 10.500 euro die met deze ingreep gepaard gaat, gefinancierd wordt door het Toekomstfonds (Algemene Rekening 4160501);
Overwegende dat de kredieten van de openbare verlichting voorzien zijn op JBR 2025/GBB/0670-00/6110000/STAD/CBS/IP-GEEN;
BESLUIT:
Artikel 1 :
De beslissing van de gemeenteraad van 27/10/2022 omtrent energiebesparende maatregelen openbare verlichting op te heffen en principieel akkoord te gaan met de implementatie van een dimregime en het schepencollege het mandaat te geven te beslissen over eventuele andere uitvoeringsmodaliteiten in overleg met Fluvius indien blijkt dat het voorgestelde regime moet worden bijgestuurd.
Art. 2:
Deze regeling gaat onmiddellijk van kracht zodra Fluvius dit technisch kan organiseren.
Art. 3:
Akkoord te gaan met de kostprijs van 10.500€ voor deze ingreep en de financiering hiervan via het Toekomstfonds.
Art. 4:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Fluvius.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat het aantal branduren van de huidige verlichting in de sporthal en de cultuurzaal van GC De Passant op zijn einde zijn;
Overwegende dat de huidige sturing niet meer werkt en deze niet opnieuw kan aangekocht worden aangezien het huidige systeem niet meer te verkrijgen is in de handel;
Overwegende dat de vervanging van de verlichting in beide zalen zich bijgevolg opdringt; dat er wordt geopteerd voor de plaatsing van nieuwe LED-verlichting in de sporthal en cultuurzaal van GC De Passant;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Plaatsen van nieuwe LED-verlichting in de sporthal en cultuurzaal van GC De Passant” een bestek met nr. 2025-001 werd opgesteld;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 90.000,00 excl. btw of € 108.900,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat een gedeelte van de uitgaven voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025 (36.780 euro), door middel van een overgedragen krediet van 2024 naar 2025 op jaarbudgetrekening 2025/ACT-268/0705-00/2210307/STAD/CBS/IP-4; dat het saldo via een kredietverschuiving binnen de totale investeringen van 2025 zal aangevuld dienen te worden, gebruik makende van JBR 2025/ACT-7/0752-00/2210307/STAD/CBS/IP-13 (verenigingenlokaal Malbroek);
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025-001 en de raming voor de opdracht “Plaatsen van nieuwe LED-verlichting in de sporthal en cultuurzaal van GC De Passant”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 90.000,00 excl. btw of € 108.900,00 incl. 21% btw.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3:
Een gedeelte van de uitgaven voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025 (36.780 euro), door middel van een overgedragen krediet van 2024 naar 2025 op jaarbudgetrekening 2025/ACT-268/0705-00/2210307/STAD/CBS/IP-4; dat het saldo via een kredietverschuiving binnen de totale investeringen van 2025 zal aangevuld dienen te worden, gebruik makende van JBR 2025/ACT-7/0752-00/2210307/STAD/CBS/IP-13 (verenigingenlokaal Malbroek).
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Voor de volledige weergave van de vragen en antwoorden wordt verwezen naar het zittingsverslag,
onderdeel vragen en antwoorden (audio).
Raadslid E. Wouters vraagt naar de elektriciteitspannes te Budingen, maar ook naar de problemen met internet die zich daar voordoen.
De burgemeester licht de stappen toe die al gezet zijn naar de operator, inzonderheid Telenet. Raadslid D. Matterne vult aan en verwijst naar het gebrek aan concurrentie voor Telenet in die regio.
Raadslid A. Humblet komt terug op de infoavonden m.b.t. de rioleringsprojecten :
- kwestie van het nut van een staat van bevinding is niet duidelijk.
De burgemeester antwoordt dit punt op te nemen in de communicatie naar de betrokken bewoners.
- in het project Melkwezer werkt oude riolering drainerend, nieuwe buizen zullen niet drainerend werken en mogelijks stelt zich dan een probleem van water in de kelder als die niet waterdicht is; kan dit ook voor het andere project worden meegedeeld om ook die inwoners daar attent op te maken.
De burgemeester antwoordt dat de waterdichtheid van de kelders een verantwoordelijkheid is van de eigenaars zelf.
- stad participeert niet in de projecten.
Burgemeester en raadslid C. Kempeneers antwoorden dat de stad wel participeert, alles wordt hersteld, maar de contouren van de weg/fietspaden blijven, er zullen geen innames gebeuren bijvoorbeeld voor nieuwe fietspaden.
Raadslid L. Pierards vraagt of er bijkomende trajectcontrole op N3 gepland staan.
Raadslid C. Kempeneers antwoordt dat stad hierover werd geïnformeerd, maar dit is een trajectcontrole in beheer van het Vlaamse Gewest, die deels over het grondgebied zal lopen.
Raadslid L. Pierards vraagt of de huidige trajectcontrole ook geëvalueerd wordt en of er ook andere systemen onderzocht worden die mogelijks efficiënter zijn.
De burgemeester antwoordt positief op de evaluatie en verwijst hiervoor ook naar de stuurgroep mobiliteit. Verkeersveiligheid is een constante bekommernis. Raadslid C. Kempeneers vult aan.
De Voorzitter sluit het openbare gedeelte van de zitting en verzoekt het publiek de zaal te verlaten.
De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2025 om 21:30.