De voorzitter opent de zitting op 23/05/2024 om 20:00.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij KANVAZ;
Gelet op de statuten van KANVAZ;
Gelet op de uitnodiging d.d. 25/04/2024 voor de algemene vergadering van KANVAZ d.d. 5/06/2024 met als agenda:
Overwegende dat de stad een vertegenwoordiger dient aan te duiden die de stad zal vertegenwoordigen op de algemene vergadering;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden :
- Afgevaardigde AV: Leen Arnauts
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming met als onderwerp de afvaardiging in de AV van Kanvaz;
Overwegende dat 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco :
Leen Arnauts bekomt 16 ja-stemmen, 1 neen-stem en 0 onthoudingen
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Leen Arnauts, Dorpsstraat 101 te 3440 Zoutleeuw, wordt na geheime stemming met 16-ja stemmen, 1 neen-stem en 0 onthoudingen, aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Kanvaz.
Art. 2:
Mevrouw Leen Arnauts wordt met eenparigheid van stemmen gemandateerd om de punten van de algemene vergadering van KANVAZ d.d. 5/06/2024 goed te keuren.
Art. 3:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken ofwel per brief ofwel via e-mail info@kanvaz.be
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;
Gelet op de statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 20/12/2023;
Gelet op de uitnodiging van 12/04/2024 voor de algemene vergadering van EcoWerf van 12/06/2024 en met bijbehorende agenda en bijlagen;
Overwegende dat de agenda voor de algemene vergadering volgende punten bevat:
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Anne Cooremans, (Leenhaagstraat 10B te 3440 Zoutleeuw), of haar plaatsvervanger Lutgarde Denivel, (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 12/06/2024 goed te keuren.
Art 2:
Deze beslissing bekend te maken krachtens het DLB en een afschrift van dit besluit te zenden naar EcoWerf, t.a.v. mevrouw Ann Verloo.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Creat Services dv;
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
Gelet op de uitnodiging d.d. 17/04/2024 voor de algemene vergadering van Creat Services dv d.d. 18/06/2024 met als agenda:
Varia
Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Carl Kempeneers (Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger Boudewijn Herbots, (Dorpsstraat 58 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de punten van de algemene vergadering van Creat Services dv. d.d. 18/06/2024 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken, hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post naar 20240618AV@farys.be.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Interleuven;
Gelet op de gecoördineerde statuten van Interleuven;
Gelet op de uitnodiging d.d. 18/04/2024 voor de algemene vergadering van Interleuven d.d. 19/06/2024 met als agenda:
Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Boudewijn Herbots, Dorpsstraat 58 te 3440 Zoutleeuw krijgt het mandaat alle agendapunten op de algemene vergadering d.d. 19/06/2024 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGO;
Gelet op de uitnodiging d.d. 2/05/2024 voor de algemene vergadering van IGO d.d. 21/06/2024 met als agenda:
Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Annelies Schevenels-Galand, (Dungelstraat 75 te 3440 Zoutleeuw), of haar plaatsvervanger Lutgarde Denivel, (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de punten van de algemene vergadering van IGO d.d. 21/06/2024 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan IGO, De Vunt 17 te 3220 Holsbeek t.a.v. de heer Geert Vanaerschot.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGS Hofheide;
Gelet op de uitnodiging d.d. 26/04/2024 voor de algemene vergadering van IGS Hofheide d.d. 27/06/2024 met als agenda;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Carine Winnen, Dorpsstraat 14 te 3440 Zoutleeuw (of haar plaatsvervanger Carl Kempeneers, Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), krijgt het mandaat alle agendapunten op de algemene vergadering d.d. 27/06/2024 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide" Jennekensstraat 5 te 3221 Holsbeek (Nieuwrode) ter attentie van mevrouw Ann Van Staey.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Schepen C. Kempeneers licht de stavaza toe over de trajectcontrole na een eerste evaluatie van 20 dagen. Voor de periode van 1 tot 20 mei waren er op het grondgebied van Zoutleeuw 1.861 overtredingen. Als men de cijfers bekijkt, blijkt dat 1 op 10 personen sneller rijden dan 60km/uur. De trajecten zijn dus wel degelijk goed gekozen, op plaatsen waar men structureel te snel rijdt en er een probleem is met de veiligheid. Er zijn 10 overtredingen boven en die dus politioneel worden behandeld. Er zijn 2 mensen uit verkeer gehaald die zonder keuring rondreden. Van alle overtredingen is 1 op 4 personen een inwoner van Zoutleeuw, dus 75% zijn passanten. Over een paar maanden zullen er nog iets meer representatieve cijfers ter beschikking zijn.
Bijkomend wil de schepen verduidelijken dat in Zoutleeuw, op de plekken van de snelheidcontroles, nergens de snelheid is verlaagd van 70km/uur naar 50km/uur. Op de trajecten was het overal al 50km/uur en dat blijft zo.
Verder zijn er ook positieve reacties gekomen, bvb van inwoners van de Ossenwegstraat, waar men eerst klachten had betreffende de snelheid en men al meteen heeft gemerkt dat de snelheid gedaald is.
Raadslid L. Everaerts deelt mee dat hij reactie ontvangen heeft dat de boetes te laat (na een maand) worden uitgestuurd. Ook zou het volgens het raadslid mogelijk zijn om sluipwegen te nemen en zo de trajectcontrole te omzeilen.
Schepen C. Kempeneers antwoordt dat de verwerkingstermijn voor GAS-5 wettelijke bepaald is. De GAS-vaststeller is niet de stad. Wat betreft de sluipwegen, zijn alle trajecten in de SG MOB geëvalueerd en als beste trajecten geselecteerd. Enige kleine risico op sluipverkeer (Ossenwegstraat) is ondervangen door met 3 punten te werken.
Raadslid M. Boyen heeft een vraag i.v.m. de begraafplaatsen. Er is beslist om concessies voor kinderen gratis te houden. Maar wat als een volwassene en kind samen begraven worden.
De burgemeester antwoordt dat hij dit zal navragen maar dat de concessie van het kind 50 jaar is en die van de ouder kan verlengd worden, maar zal geen automatische concessie van 50 jaar krijgen. De algemeen directeur vult aan dat ze dit kan laten nakijken. De burgemeester laat het nakijken en zal tijdens de volgende gemeenteraad een antwoord geven.
Raadslid L. Everaerts verwijst naar de vraag aan de algemeen directeur over volgens hem ongeoorloofde praktijken op het openbaar domein door derden (verwijderen van onkruid). Hij is van oordeel dat hij slechts een vaag antwoord heeft gekregen.
De algemeen directeur herhaalt dat er volgens haar uit de foto's die werden bezorgd geen onrechtmatige handelingen kunnen worden afgeleid. De AD heeft de politiecodex erop nagekeken. Schepen C. Kempeneers vult aan dat men dan alles in vraag kan stellen: mag je dan nog zwerfvuil rapen op het openbaar domein of je stoep onderhouden?
De algemeen directeur doet een mededeling i.v.m. de publieke aanplakborden voor de verkiezingen.
Het stadsbestuur heeft ervoor gekozen om deze aanplakborden ter beschikking te stellen voor de Federale, Vlaamse en Europese verkiezingen. Er moesten 14 lijsten een plek krijgen op de borden. Dit is ook gelukt op 6 locaties. De dag erna kwamen er echter al verschillende klachten en meldingen dat bepaalde fracties zich niet hielden aan de ter beschikking gestelde lijstnummers op het paneel, maar ook dat er panelen naast de officiële aanplakborden werden geplaatst.
Wat de aanplakborden van de stad betreft en de ter beschikking gestelde ruimte is er geen politiereglement of heeft de gemeenteraad geen reglement gestemd om daar tegen op te treden. Dit betekent dat we moeten rekenen op de goodwill en hoffelijkheid van de partijen om niet te plakken op een plaats van een andere lijst. Dat is wel gebeurd door een 2 tot 3-tal fracties. Aan de melders van dergelijke klacht heeft de algemeen directeur laten weten dat aan iedere fractie of iedereen die de locaties heeft opgevraagd de boodschap zal gestuurd worden dat de stad rekent op de hoffelijkheid, en er ook niet voor kan instaan dat degene wiens plaats is ingenomen deze zal overplakken.
Tegen de extra panelen naast de publieke aanplakborden of op het publieke domein is dit anders. Daar is iedereen gebonden aan het besluit van de Gouverneur, dat ook op de website van de stad is bekendgemaakt. Hierin staat dat borden op het publieke domein niet geduld worden en dat daar politiestraffen tegenover staan. Op een 2 tot 3-tal locaties zijn er dergelijke bordjes verschenen. Er is aan de partijen de kans gegeven om de borden weg te nemen zonder tussenkomst van de politie. Nadat er vastgesteld is dat dit niet gebeurde, is aan de politie gevraagd om vaststellingen te doen. De politie heeft op hun beurt de partijen nogmaals de kans gegeven om de bordjes weg te nemen.
De algemeen directeur doet een oproep aan de raadsleden van de verschillende fracties om aandacht te vragen voor deze mededeling ook via hun contacten en de vertegenwoordigers bij de Vlaamse, Federale en Europese verkiezingen.
De stad kan niet iedere dag controle doen op de aanplakborden, maar het respecteren van regels is een overweging die zal meespelen in het advies dat de administratie en technische dienst zal geven aan het bestuur betreffende het ter beschikking stellen van de borden in de toekomst.
De voorzitter sluit de zitting op 23/05/2024 om 20:35.