Op vraag van de voorzitter heeft de gemeenteraad met eenparigheid van stemmen het agendapunt i.v.m. het samenwerkingsprotocol en de aanstelling van de GAS-vaststellers EcoWerf naar de besloten vergadering verplaatst.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 11/08/2022;
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw een meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal heeft ingediend;
Overwegende dat de investeringstoelage van €100.000 in 2022 reeds werd goedgekeurd d.m.v. de goedkeuring van het budget 2022 door de Gemeenteraad in zitting van 23.12.2021; dat dit bedrag zal aangewend worden voor de restauratie van het dak van de kerk (medefinanciering door stad Zoutleeuw);
Overwegende dat de exploitatietoelage stijgt t.o.v. de initiële meerjarenplanning en dat de samenvatting van het meerjarenplan 2020-2025 er als volgt uit ziet:
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
exploitatietoelage | €9.747,32 | €10.089,14 | €10.089,14 | €10.642,50 |
investeringstoelage | €100.000 | €0,00 | €0,00 | €0,00 |
Deze bedragen zijn de volledig gevraagde exploitatie- en investeringstoelagen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De meerjarenplanwijziging 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal wordt goedgekeurd.
Art. 2:
Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan de provinciegouverneur, het bisdom, het kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017, art 263 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30.03.2018 over de beleids- en beheerscyclus, art. 29;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van over de beleids- en beheerscyclus, art. 5;
Gelet op de voorgelegde opvolgingsrapportering 1e semester 2022;
Overwegende dat het past tot de kennisname van de opvolgingsrapportering over te gaan;
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 1e semester 2022.
Art. 2:
Deze beslissing in te schrijven op de lijst die wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285, §1 van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur.
Gelet op art. 40 e.v. van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet het decreet van 09/07/2021 houdende de wijzigingen van diverse decreten m.b.t. wonen, waarbij een regelgevend kader m.b.t. de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17/12/2021 tot wijziging van verschillende besluiten van wonen;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Gelet op het schrijven van Cnuz van 08/06/2022 houdende de aanvraag met stappenplan tot advies bij het agentschap Wonen-Vlaanderen om de SHM om te vormen tot woonmaatschappij i.f.v. de aanvraag tot tijdelijke verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij t.e.m. 30/06/2023;
Gelet dat er bij deze aanvraag een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied dient bijgevoegd te worden;
Gelet op de beslissing van het schepencollege d.d. 12/07/2022 houdende een principieel gunstig advies;
Overwegende dat de erkenning van alle sociale huisvestingsmaatschappijen van rechtswege eindigt op 31/12/2022 met de bedoeling om vanaf 01/01/2023 enkel nog woonmaatschappijen te hebben die de activiteiten van SHM's en sociale verhuurkantoren bundelen;
Overwegende dat de Vlaamse Regering een overgangsregeling voorziet waarvoor een advies van de lokale besturen i.k.v. de erkenningsaanvraag vereist is;
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).
Overwegende dat op korte termijn ook een erkenningsaanvraag als woonmaatschappij zal moeten worden ingediend, waarbij eveneens een advies is vereist van de gemeenteraad omtrent de lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021), en op basis van het stappenplan al geheel duidelijk kan zijn welke SHM’s uit het werkingsgebied zich zullen omvormen tot de unieke woonmaatschappij, kan ontworpen artikel 3 van deze beslissing meteen ook dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij, die binnen enkele maanden kan worden verwacht;
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Cnuz CVBA tot en met 30 juni 2023.
Art. 2:
De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Art. 3:
De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Art. 4:
Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het burgemeestersconvenant;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 22 november 2019 betreffende de exclusiviteitsovereenkomst Interleuven – Stad Zoutleeuw;
Gelet op het schrijven d.d. 7/04/2022 aan de leden van IL-KDV (en dus ook aan Zoutleeuw) i.v.m. wijziging art. 44 WBTW en overeenkomstig de index per 1/09/2022;
Gelet op de noodzaak om omgevingsvergunningsaanvragen binnen wettelijke termijnen te behandelen;
Gelet op het besluit van 27/08/2020 van de gemeenteraad waarbij werd beslist om de volgende diensten in exclusiviteit toe te kennen aan Interleuven:
1.1. Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken
1.2. Ontwerp en opvolging van gebouwen
1.3. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken
1.4. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen
1.5. Technische en administratieve begeleiding, adviseren en coördineren van projecten
3.1. Basisondersteuning
3.2. Klimaatondersteuning
3.3. Taakondersteuning
4.2. Geïntegreerde omgevingshandhaving
7.1. GIS begeleiding en ondersteuning
7.2. Inventarisatie en/of actualisatie van ruimtelijke situeerbare gegevens
15.2. Patrimoniumbegeleiding.
Overwegende dat volgens de als bijlage gevoegde lijst bij de statuten van Interleuven blijkt dat volgende dienst bijkomend kan worden gerealiseerd:
2.2 Uitvoering ruimtelijk vergunningenbeleid
Overwegende dat er een achterstand in de verwerking van stedenbouwkundige dossiers is ontstaan, omwille van achtereenvolgende periodes van ziekte, de hoeveelheid aan dossiers en de complexiteit van dossiers, waardoor de werkdruk momenteel sterk is verhoogd;
Overwegende dat het opportuun is om in de toekomst een omgevingsambtenaar RO bij uitval (ziekte, verlof...) te vervangen, zodat behandelingstermijnen van dossiers gewaarborgd blijven;
Overwegende dat de gemeente als deelnemer van Interleuven als dienstverlenende vereniging en als deelnemer van de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ in de mogelijkheid is om beroep te doen op de diensten van haar intercommunale, alsook op deze diensten dewelke in exclusiviteit worden aangeboden;
Overwegende dat het systeem van de open boekhouding toelaat om permanent de kosten van het project op te volgen;
Overwegende dat de gemeenteraad de duurtijd van de betrokken diensten beperkt tot en met 31/12/2025 met dien verstande dat opdrachten dewelke werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening en aldus zonder aanrekening van BTW;
Overwegende dat voor de uitvoering van deze exclusieve taken wordt gewerkt overeenkomstig in bijlage toegevoegde samenwerkingsovereenkomst;
Overwegende dat de gemeenteraad het dan ook aangewezen acht om voornoemde diensten aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ bij exclusiviteit toe te kennen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT:
Artikel 1:
De huidige samenwerkingsovereenkomst d.d. 27/08/2020 met Interleuven uit te breiden met 2.2 Uitvoering ruimtelijk vergunningenbeleid, zodat deze voortaan volgende diensten omvat:
1.1. Ontwerp en opvolging van infrastructuurwerken
1.2. Ontwerp en opvolging van gebouwen
1.3. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij infrastructuurwerken
1.4. Veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking bij gebouwen
1.5. Technische en administratieve begeleiding, adviseren en coördineren van projecten
2.2 Uitvoering ruimtelijk vergunningenbeleid
3.1. Basisondersteuning
3.2 Klimaatondersteuning
3.3 Taakondersteuning
4.2. Geïntegreerde omgevingshandhaving
7.1. GIS begeleiding en ondersteuning
7.2. Inventarisatie en/of actualisatie van ruimtelijke situeerbare gegevens
15.2. Patrimoniumbegeleiding
Bovenstaande diensten, zoals voorzien in de bijlagen van de statuten van Interleuven, worden in exclusiviteit toegekend aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ tot en met 31/12/2025, met dien verstande dat opdrachten die werden toegekend vóór het verstrijken van voormelde periode, zullen worden afgewerkt onder het systeem van de exclusieve dienstverlening.
Art. 2:
De uitvoering van deze exclusieve diensten gebeurt overeenkomstig de in bijlage toegevoegde samenwerkingsovereenkomst.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met het uitvoeren van huidige beslissing.
Gelet op de oprichting van de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven (IGS Hofdheide) bij akte van 28 januari 2005 voor een duur van 18 jaar, welke verstrijkt op 28 januari 2023;
Gelet op art. 423 Decreet Lokaal Bestuur:
“Na afloop van de statutair bepaalde duur kan de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Op verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en op voorwaarde dat het verzoek gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering vóór het verstrijken van de duur, tot de verlenging beslissen met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen. De gemeenteraadsbeslissingen die daarvoor worden genomen, worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.
Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan alle deelnemers toegezonden.
De deelnemers die niet willen verlengen, kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging op het einde van het jaar waarin de algemene vergadering tot de verlenging heeft beslist. Vooraf leggen ze hun beslissing daartoe voor, die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering. Ze leven de door hen aangegane contractuele verbintenissen na, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd. Artikel 425, vierde en vijfde lid, zijn op hen van toepassing.
Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.”
Overwegende dat de gemeenteraad bijgevolg dient te onderzoeken of zij al dan niet een verzoek wenst te richten aan IGS Hofheide om de opdrachthoudende vereniging te verlengen, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden;
Overwegende dat er zich niet reëel verschillende beheersvormen aanbieden o.w.v. volgende redenen:
Overwegende dat uit onderzoek blijkt dat het aangewezen is om IGS Hofheide te verlengen. Dit blijkt meer bepaald uit volgende feiten:
IGS Hofheide zorgt ervoor dat voor de gemeenten in de regio Oost Vlaams-Brabant een dichtbij gelegen locatie beschikbaar is voor crematie van overledenen. Binnen het aanbod aan crematoria in Vlaanderen vormt IGS Hofheide een uniek kader qua dienstverlening gekoppeld aan afscheid nemen van een overledene.
Enerzijds maken de buitengewone architectuur en locatie dat Hofheide ook buiten Oost Vlaams-Brabant gekend is, anderzijds vormen het aanbod en niveau aan dienstverlening dat Hofheide een uitzonderlijke speler is binnen de crematoria.
In de mooie omgeving die naadloos overgaat in een eenvoudige en toch imposante architectuur wordt een dienstverlening aangeboden op gebied van crematies, afscheidsplechtigheden, begraafplaats en rouwmaaltijden.
Hofheide biedt een kwaliteitsvolle dienstverlening aan, afgestemd op de regiobehoeften en de wensen van de uitvaartondernemers en nabestaanden, wat blijkt uit de tevredenheid van de betrokkenen.
Hofheide wil een vooruitstrevende rol opnemen inzake het totale gegeven van lijkbezorging, afscheid en herdenking wat tot uiting komt in o.a. de persoonlijke afscheidsplechtigheden en unieke concepten qua asbestemming zoals het urnenbos en gedenkbos.
Deelname in IGS Hofheide biedt voordelen aan de inwoners van de aangesloten gemeenten. Er is een belangrijk tariefverschil voor crematies in vergelijking met deze voor inwoners van niet-aangesloten gemeenten:
Prijzen 2022 |
aangesloten gemeente |
niet-aangesloten gemeente |
Crematie weekdag |
500 € |
575 € |
Crematie zaterdag |
550 € |
625 € |
Crematie OCMW-behoeftige |
150 € |
350 € |
Bovendien neemt het aantal crematies steeds toe: de voorbije 20 jaren is het aantal overledenen dat gecremeerd werd verdubbeld. In het eerste operationele jaar (2013) werden in Hofheide 935 crematies uitgevoerd, in 2021 waren dit er 4.396.
Ook het aandeel van het aantal crematies tegenover het aantal overlijdens vertoont een stijgende tendens: in 2010 werd in ongeveer de helft van de overlijdens gekozen voor crematie, in 2020 was dit bij bijna drie vierde van de overlijdens het geval.
De deelname in IGS Hofheide betekent bijgevolg een financieel voordeel voor steeds meer inwoners (of hun nabestaanden) van de aangesloten gemeenten.
Postcode overledene: 3440
aantal crematies in Hofheide |
|
2020 |
37 |
2021 |
24 |
1-6 2022 |
8 |
Overwegende dat de verlenging van IGS Hofheide voor de maximale duur van 18 jaar is;
BESLUIT:
Artikel 1:
De stad Zoutleeuw wenst IGS Hofheide te verlengen voor de maximale duur van 18 jaar.
Art. 2:
Onderhavig besluit is te beschouwen als een verzoek tot verlenging van IGS Hofheide en wordt overgemaakt aan de raad van bestuur van IGS Hofheide, met de vraag om de verlenging van IGS Hofheide te agenderen op de algemene vergadering.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997: de artikelen 37 bis§2 , 20, 13, 27 bis §2, 14/0, 14/1,53 en 11 quater §3 en §4;
Overwegende dat een schoolbestuur voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement moet opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt;
Overwegende dat meer specifieke afspraken door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, worden opgenomen in de infobrochure;
Overwegende dat het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking worden gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord;
Overwegende dat het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) dat goedgekeurd werd op 23/09/2021 aan actualisatie toe is wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen (gewijzigde contactgegevens e.d.m.);
Overwegende dat een wijziging van het schoolreglement ten vroegste uitwerking kan hebben in het daaropvolgende schooljaar, tenzij die wijziging het rechtstreekse gevolg is van nieuwe regelgeving;
Overwegende dat het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs;
Overwegende dat er op het overleg in de schoolraad d.d. 14/06/2022 geen opmerkingen werden gegeven;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 23/09/2021 wordt opgeheven.
Art. 2:
Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt vastgesteld.
Art. 3:
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Art. 4:
Onderhavige beslissing wordt bekend gemaakt conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op de richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
Gelet op de richtlijn 91/27/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet dat de gemeente voor de activiteit riolering deelneemt aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra;
Gelet dat de statuten van Riobra onder meer het volgende als voorwerp hebben:
Gelet dat de gemeente aldus de aanleg en het beheer van haar rioleringsnet en de hierbij horende activiteiten heeft toevertrouwd aan Riobra;
Gelet dat de Opdrachthoudende vereniging Riobra doet voor de uitvoering van haar activiteiten een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv [hierna Fluvius];
Overwegende dat Fluvius in het kader van de rioleringsactiviteiten en in opdracht van deze rioleringsbeheerder een ecologisch ondersteunend beleid wil voeren om de diverse gebruikers van het rioleringsnet aan te sporen om hemelwater maximaal te hergebruiken en ter plaatse te infiltreren, om hemelwater volledig gescheiden te houden van afvalwater en om te voorkomen dat hemelwater in het rioleringsnet terechtkomt;
Overwegende dat Fluvius voor al de klanten van de rioleringsnetbeheerders voor wie zij optreedt, een uniform en laagdrempelig premie-aanbod rationeel watergebruik wil ter beschikking stellen;
Overwegende dat Fluvius per 1 januari 2023 in verschillende premies rationeel watergebruik bij bestaande particuliere woningen voorziet, namelijk voor de plaatsing van een hemelwaterput met nuttig gebruik, de plaatsing van een infiltratievoorziening en voor de aanleg van een gescheiden privéwaterafvoerstelsel;
Overwegende dat Fluvius streeft naar maximale efficiëntie en administratieve vereenvoudiging bij de uitvoering van deze taak, zowel voor Fluvius zelf als voor de aangesloten gemeenten;
BESLUIT:
Artikel 1:
Fluvius krijgt van de gemeente de opdracht en de bevoegdheid om alle premiereglementen, die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten, volledig te beheren, wat onder meer inhoudt:
Art. 2:
Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1x / kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en regels van de AVG. De gemeente kan – indien zij dit wenst - zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement. Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.
Art. 3:
De bestaande gemeentelijke subsidiereglementen betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater, groendaken en/of afkoppeling van hemelwater worden opgeheven met ingang van 1 januari 2023. De gemeentelijke subsidiereglementen voor toekennen van eigen aanvullende premies voor vernoemde voorzieningen kunnen blijven behouden.
Art. 4:
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2023.
Art. 5:
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid L. Everaerts :
Digitale klacht december 2021 betreffende de tractorsluis Wezersebaan : deze is nog slechts 15cm ipv 30cm. Er werd nog niets mee gedaan, terwijl de burgemeester had laten weten dat dit in het voorjaar 2022 zou aangepakt worden. De burgemeester antwoordt dat de werken wel degelijk doorgegeven werden om in het voorjaar aan te pakken, maar ingevolge werken aan de waterleiding die daar moeten gebeuren, werden de werken aan de tractorsluis uitgesteld. Volgens raadslid M. Boyen was de tractorsluis ook nooit 30cm, maximum 17cm.
Digitale klacht augustus 2021 : kapotte duikers Dormaalstraat. Aangekondigde oplossingen blijven uit. Schepen R. Lambeets heeft dit opgenomen met aannemer van de kleine onderhoudswerken, dewelke beloofd heeft deze werken nog dit jaar uit te voeren.
Kerkhoven : onkruidvrij maken : gevraagde info werd bekomen van de AD.
Vaststelling :
Vragen
De burgemeester deelt mee dat IGO opdrachthouder was voor deze opdracht. Op het moment dat vastgesteld werd dat de gegunde opdracht niet volstond werd IGO gecontacteerd, maar IGO kon op dat moment wegens personeelsbezetting geen extra opdrachten aannemen. Ook de Winning kon op dat ogenblik geen opdrachten aannemen. De TUD was intussen ook zelf begonnen met onkruid wieden, in afwachting van de enige sociale werkplaats die onmiddellijk ter beschikking was, inzonderheid BLM. Naar de toekomst toe zal zeker in overweging genomen worden om extra middelen in te zetten voor onkruidbeheer van de kerkhoven. Intussen hebben ook IGO en de TUD nog extra beurten voor hun rekening genomen.
STVV : kortingsacties voor inwoners, bedrijven, jeugd : waarom was er niemand op de voorstelling? Schepen D. Matterne verduidelijkt dat het schepencollege niet kon aanwezig zijn, maar laat weten dat de informatie werd opgevraagd.
Illegale stookplaats Wittenweg : reeds diverse meldingen. Waarom gebeurt er niets met de meldingen? Schepen C. Kempeneers : de melder werd er al diverse keren op gewezen dat hij bij stoken de politie moet bellen in plaats van een e-mail naar de milieudienst te sturen. Zo werd er een keer om 20u een e-mail gestuurd naar de milieudienst, maar het is niet aan de milieu-ambtenaar om dag en nacht bereikbaar te zijn voor dergelijke meldingen. Het is de politie die de vaststellingen moet doen en een PV opmaken.
Voetweg 36 : bomen staan er nog. Schepen C. Kempeneers herinnert aan de toelichting op de gemeenteraad van juni. Er kon geen akkoord bereikt worden met de eigenaar betreffende het rooien van de bomen en het verdere tracé van de voetweg. De stad zal dan ook verdergaan met het plan om de bomen te rooien op kosten van de eigenaar (eerste stuk van de voetweg). Het tweede stuk van de voetweg loopt over de Overbeek. De manier waarop de voetweg hier in ere kan hersteld worden, zodat de verbinding naar Geetbets opnieuw toegankelijk is in onderzoek.
Raadslid M. Boyen :
Park&Scan : mooi initiatief, maar jammer dat mensen, die reeds met de fiets het centrum autoluw houden, niet beloond worden.
Deontologische code : wat is de stavaza? AD laat weten dit terug te zullen opnemen.