Raadslid Nico Jordens vervoegt de zitting vanaf punt 2
BESLUIT:
De Raad neemt kennis van het verslag van de openbare vergadering van 22 december 2022 en keurt het met eenparigheid van stemmen en zonder opmerkingen goed.
Gelet op het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de organieke wet van 08.07.1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid op de artikelen 60, §6 en 61;
Gelet op de raadsbeslissing van 19.06.1978 houdende de oprichting van een dienst warme maaltijden;
Gelet op de principiële beslissing van het Vast Bureau van 19.12.2022 tot aanpassing van de bijdrage van de gebruikers van de dienst warme maaltijden;
Gelet op het ontwerp van reglement dorpsrestaurant 'De Pollepel';
Overwegende dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn op 19.06.1978 besloot een dienst warme maaltijden op te richten; dat het een thuisdienst betreft, waarbij warme maaltijden aan huis worden geleverd aan personen die zelf niet meer kunnen instaan voor de bereiding van vers voedsel, omwille van ziekte, invaliditeit of hoge leeftijd;
Overwegende dat de Raad bij de oprichting van de dienst warme maaltijden in 1978 slechts een zeer summier reglementair kader heeft voorzien; dat gaandeweg, afhankelijk van de te regelen kwesties, aanvullende reglementaire beslissingen werden getroffen door de Raad en het Vast Bureau; dat het actuele reglementaire kader daardoor een vrij ondoorzichtig geheel van beslissingen en instructies is geworden en dat het noch voor de medewerkers, noch voor de gebruikers evident is om een duidelijk overzicht te behouden over de geldende regels; dat het om die reden nodig is een nieuw reglement vast te stellen, waarin de visie van het bestuur aangaande deze dienst duidelijk tot uiting wordt gebracht;
Overwegende dat vooreerst de doelgroep van deze dienstverlening opnieuw nauwkeuriger moet worden afgebakend; dat de dienst zich enkel kan richten tot inwoners die omwille van medische, leeftijds- of sociale redenen niet in staat zijn om zelf een verse warme maaltijd te bereiden of die daar grote moeite mee hebben; dat de dienst ertoe strekt deze zorgbehoevende inwoners langer op een comfortabele en menswaardige manier in hun thuissituatie te bestendigen; dat de dienst daarbij als aanvulling kan fungeren op andere thuisdiensten en mantelzorg; dat door deze definiëring van doelgroep en doelstelling wordt vermeden dat de dienst in concurrentie treedt met private aanbieders van maaltijden; dat situaties waarbij gebruikers enkel maaltijden afnemen ‘als er stoofvlees op het menu staat’ moeten worden vermeden; dat het immers in eerste orde om hulpverlening gaat en niet om een traiteurdienst; dat gebruikers die manifest geen behoefte hebben aan hulp moeten kunnen worden geweerd;
Overwegende dat voorts door de onduidelijkheid omtrent de visiebepaling bij een aantal gebruikers de misvatting is ontstaan dat er bij de bestelling van maaltijden een eindeloos keuzerecht zou bestaan, zoals dat het geval is bij sommige private marktdeelnemers; dat het voor de dienst keuken niet mogelijk is om in te gaan op de meest uiteenlopende specifieke wensen; dat deze dienst moet instaan voor de bereiding van de dagelijkse maaltijden van de bewoners van het WZC, voor de maaltijden aan huis voor OCMW Zoutleeuw en OCMW Linter en twee keer per maand voor het menu dat wordt geserveerd in het dorpsrestaurant; dat deze dienst niet over de arbeidsmiddelen en het materieel beschikt om in te gaan op alle mogelijke individuele voorkeuren; dat afwijking van het standaardmenu enkel mogelijk kan zijn als daarvoor een medische verantwoording bestaat; dat bovendien dagelijks een vaste maaltijdroute wordt gevolgd en dat de gebruikers bijgevolg niet zelf het exacte uur van levering kunnen bepalen of eisen; dat het nodig is dat de Raad door middel van een nieuw reglement aan de medewerkers en gebruikers van de dienst warme maaltijden de nodige instrumenten aanreikt om misverstanden en buitensporigheden te voorkomen;
Overwegende dat in de huidige reglementering leveringen worden voorzien op zondag; dat wordt vastgesteld dat de afname van warme maaltijden op zondag significant lager is dan op de andere dagen; dat de gebruikers op zon- en feestdagen geregeld bezoek hebben of op bezoek gaan bij mantelzorgers of familieleden en daardoor geen nood hebben aan de levering van een warme maaltijd; dat de inzet van personeel voor de bereiding en bedeling van maaltijden op zondag zeer belastend is voor de dienst keuken; dat om die reden de leveringen op zondag moeten worden stopgezet; dat er geen leveringen zullen plaatsvinden op de wettelijke feestdagen;
Overwegende dat de kostprijs van ingrediënten, energieverbruik en personeel de laatste maanden excessief zijn gestegen, als gevolg van de oplopende inflatie en de energiecrisis; dat de prijsbepaling op dit ogenblik niet meer aangepast is aan de reële productiekost; dat het Vast Bureau voorstelt om een lineaire prijsverhoging met 2 euro/maaltijd toe te passen; dat vanaf 01.03.2023 volgende tarieven worden gehanteerd: 8,17 euro voor de eerste maaltijd/dag en 6,62 euro voor de tweede en volgende maaltijden/dag in hetzelfde huishouden; dat voor de meest kwetsbare inwoners een voordeeltarief zal worden gehanteerd, zoals vermeld in het reglement;
Overwegende dat het OCMW Linter, ingevolge een samenwerkingsovereenkomst tussen de OCMW’s van Zoutleeuw en Linter, maaltijden in bulk afhaalt bij de dienst keuken van het WZC De Vesten; dat het OCMW Linter voor de afhaling van deze maaltijden een eigen personeelslid inzet, dat gedeeltelijk zelf instaat voor de portionering en de afwas; dat de actueel aan OCMW Linter aangerekende prijs per maaltijd de productiekost niet dekt en moet worden aangepast; dat met ingang van 01.03.2023 voorlopig de volgende tarieven zullen worden gehanteerd: 8,17 euro/maaltijd en 2,00 euro/dag voor energieverbruik; dat het Vast Bureau wordt belast met een onderzoek naar de volledige kostprijs van de productie van maaltijden voor het OCMW Linter, waarbij ook onrechtstreekse kosten zoals overhead en de kosten voor herstelling en onderhoud van de keukeninfrastructuur in aanmerking worden genomen; dat het Vast Bureau op basis daarvan een prijsvoorstel kan doen aan OCMW Linter; dat de Raad in een volgende zitting de definitieve kostprijs voor het OCMW Linter zal vaststellen, met inbegrip van het toe te passen indexeringsmechanisme;
BESLUIT:
Artikel 1:
Een reglement dienst warme maaltijden lokaal bestuur Zoutleeuw wordt vastgesteld als volgt:
Reglement dienst warme maaltijden lokaal bestuur Zoutleeuw
Artikel 1:
Het lokaal bestuur Zoutleeuw organiseert een dienst warme maaltijden. De dienst warme maaltijden is een thuiszorgdienst die bedoeld is om gebruikers toe te laten zo lang als mogelijk in hun thuismilieu te verblijven.
De gezonde en evenwichtige maaltijden worden volgens de geldende normen inzake voedselhygiëne en –veiligheid bereid in de keuken van het WZC De Vesten, met verse ingrediënten.
Artikel 2:
Om een beroep te kunnen doen op de dienst warme maaltijden moet de gebruiker voldoen aan de volgende cumulatieve toelatingsvoorwaarden:
1)zijn/haar gewoonlijke verblijfplaats hebben op het grondgebied van de stad Zoutleeuw
2) niet verblijven in een collectieve woonvorm waar professionele zorgondersteuning wordt geboden
3) definitief of tijdelijk niet in staat zijn om zijn/haar middagmaal zelf te bereiden of in belangrijke mate moeite hebben om zijn/haar middagmaal zelf te bereiden.
De voorwaarde bepaald in het eerste lid, 3), wordt vastgesteld hetzij door middel van een geneeskundig attest, hetzij door middel van een screening uitgevoerd door een medewerker van de dienst warme maaltijden aan de hand van een gestandaardiseerde vragenlijst.
Artikel 3:
Een volwaardige maaltijd aan huis kan dagelijks worden geleverd van maandag tot en met zaterdag. Op zondagen en op de feestdagen 1 januari, Paasmaandag, 1 mei, Pinkstermaandag, OLH Hemelvaart, 21 juli, 15 augustus, 1 november, 11 november en 25 december worden geen warme maaltijden geleverd. Het Vast Bureau is gemachtigd om te beslissen tot bijkomende sluitingsdagen.
Een maaltijd bestaat uit soep, hoofdgerecht en dessert.
Op aanvraag en mits voorlegging van een medisch attest kan de gebruiker een specifieke dieetmaaltijd bekomen of kan de maaltijd gemalen of gemixt worden. Over speciale verzoeken van de aanvrager die niet door een medisch attest worden gestaafd beslist de dienst warme maaltijden autonoom, rekening houdend met de beschikbaarheid van arbeidsmiddelen en –materieel.
Artikel 4:
§1. Een kandidaat-gebruiker kan warme maaltijden telefonisch, per e-mail of na afspraak aanvragen bij de dienst warme maaltijden. De aanvrager wordt geregistreerd als gebruiker van de dienst warme maaltijden als hij/zij aan de in artikel 2 bepaalde toelatingsvoorwaarden voldoet en hij/zij bovendien de volgende gegevens bezorgt:
-naam en voornaam, volledig adres, telefoon- en/of GSM-nummer van alle leden van het huishouden voor wie maaltijden worden besteld en in voorkomend geval e-mailadres
-naam en voornaam, adres en telefoonnummer huisarts
-naam, voornaam en telefoon- en/of GSM-nummer van de vertrouwensperso(o)n(en) die in geval van nood kunnen worden gecontacteerd.
De gebruiker is gehouden de dienst warme maaltijden in kennis te stellen van elke wijziging van de gegevens vermeld in het eerste lid.
§2. De gebruiker ontvangt wekelijks het menu voor de volgende week. Hij/zij duidt op het menu de dagen aan waarop hij/zij de volgende week maaltijden wenst te bekomen. Hij/zij bezorgt het menu ten laatste twee kalenderdagen na ontvangst ingevuld terug aan de maaltijdbedeler of de dienst warme maaltijden.
De gebruiker neemt minimaal drie dagen per week maaltijden af, behoudens in geval van tijdelijke afwezigheid of een andere omstandigheid die een kleinere afname in redelijkheid kan rechtvaardigen. De gebruiker die in een week zonder aanvaardbare rechtvaardiging voor minder dan drie dagen maaltijden heeft besteld, kan voor de betreffende week uit de maaltijdronde worden geschrapt. In dat geval wordt de gebruiker hiervan telefonisch of per e-mail verwittigd.
De gebruiker kan per persoon maximaal 1 maaltijd per dag bestellen.
§3. De thuisbedeling gebeurt volgens een welbepaalde route. De gebruiker kan bijgevolg niet zelf het uur bepalen waarop de maaltijd wordt geleverd. De dienst warme maaltijden streeft ernaar de maaltijd te leveren tussen 10.00 uur en 12.45 uur. Als de gebruiker de geleverde maaltijd niet onmiddellijk verbruikt, staat hij zelf in voor een veilige bewaring en opwarming van de maaltijd.
§4.Bestelde maaltijden kunnen telefonisch of per e-mail worden afgezegd tot ten laatste de dag voor de dag van de levering om 10.00 uur. Laattijdig afgezegde maaltijden zullen aan de gebruiker worden gefactureerd, behalve in geval van overlijden, ziekenhuisopname of een ander geval van overmacht.
Als de gebruiker zonder verwittiging afwezig is of als de maaltijd onverwachts niet aan de deur kan worden overhandigd, kan de maaltijdbedeler de maaltijd achterlaten aan de woning en dit zo mogelijk op een droge en veilige plaats. In dat geval zal de dienst de gebruiker telefonisch contacteren om de levering van de maaltijd te bevestigen. Indien de gebruiker niet kan worden bereikt, zal de vertrouwenspersoon worden gecontacteerd. In situaties die verontrustend voorkomen kan de dienst de huisarts en/of de politie verwittigen. Het welzijn van de gebruiker primeert steeds en de dienst zal op dit punt geen risico nemen.
§5. In uitzonderlijke situaties waarin de veiligheid van de maaltijdbedeler niet verzekerd is (bvb. agressie door de gebruiker of andere aanwezige personen, loslopende honden, moeilijke en gevaarlijke toegang), kan deze steeds beslissen om de maaltijd niet af te leveren. In dat geval zal de dienst de gebruiker telefonisch contacteren om een oplossing te zoeken voor de situatie.
§6. De maaltijdbedeling wordt met onmiddellijke ingang stopgezet als de gebruiker overlijdt, verhuist naar een andere gemeente of bestendig wordt opgenomen in een woonzorgcentrum of in een andere collectieve woonvorm waar professionele zorgondersteuning wordt geboden. De maaltijdbedeling wordt eveneens stopgezet als de gebruiker zonder enig bericht gedurende tenminste drie opeenvolgende weken geen bestelling meer heeft geplaatst. Het Vast Bureau kan bovendien besluiten om de maaltijdbedeling stop te zetten omwille van zeer ernstige redenen, die te wijten zijn aan de gebruiker, of als de gebruiker niet langer aan de toekenningsvoorwaarde bepaald in artikel 2, eerste lid, 3), voldoet.
De gebruiker kan de maaltijdbedeling op elk ogenblik stopzetten per brief, per post of telefonisch.
Elke stopzetting is definitief. De gebruiker die na de stopzetting wederom warme maaltijden wenst te bekomen, zal zich opnieuw moeten inschrijven.
De herbruikbare metalen schalen en kommetjes die nog in het bezit van de gebruiker of zijn/haar nabestaanden zouden zijn, moeten binnen de tien kalenderdagen na de datum van stopzetting aan het OCMW worden terugbezorgd. Als deze materialen niet tijdig worden terugbezorgd, wordt een schadevergoeding toegepast overeenkomstig artikel 6, derde lid.
Artikel 5:
De maximale capaciteit van de dienst warme maaltijden is 48 maaltijden per dag. Het Vast Bureau is gemachtigd om de maximale capaciteit tijdelijk of definitief te wijzigen, rekening houdend met de vraag en met de beschikbaarheid van arbeidsmiddelen en –materieel.
Als de maximale capaciteit is bereikt wordt elke nieuwe gebruiker ingeschreven op een wachtlijst, met vermelding van datum en uur van de aanvraag tot inschrijving. De op de wachtlijst vermelde gebruikers zullen in chronologische volgorde in de maaltijdroute worden opgenomen, telkens wanneer de maaltijdbedeling bij een andere gebruiker wordt stopgezet.
In afwijking van het vorige lid kan de voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst aan een gebruiker op de wachtlijst een uitzonderlijke voorrang toekennen omwille van dwingende redenen van sociale aard. De gemotiveerde beslissing van de voorzitter wordt ter kennisgeving voorgelegd in de eerstvolgende vergadering van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Artikel 6:
De maaltijden worden geleverd in metalen schalen en kommetjes, waarin het voedsel warm blijft of in aluminiumschalen met een kartonnen deksel. De metalen schalen en kommetjes worden door de gebruiker na gebruik gereinigd en de volgende dag schoon terugbezorgd aan de maaltijdbedeler. De aluminiumschalen worden na gebruik door de gebruiker verwijderd als PMD-afval.
Er wordt geen waarborg van de gebruikers gevraagd voor het gebruik van de herbruikbare schalen en kommetjes. De materialen worden enkel gebruikt voor de geleverde maaltijden en mogen voor geen andere doeleinden worden aangewend.
In geval van beschadiging of verlies van de herbruikbare schalen of kommetjes betaalt de gebruiker aan het OCMW een forfaitaire schadevergoeding, als volgt:
-75 euro voor een gecompartimenteerde metalen schaal
-25 euro voor een metalen soepkommetje
-100 euro voor een volledige set.
De schadevergoeding wordt aangerekend op de eerstvolgende factuur van de geleverde maaltijden.
Artikel 7:
§1.Voor het gebruik van de warme maaltijden betaalt de gebruiker een bijdrage als volgt:
-8,17 euro voor de eerste of enige maaltijd in een huishouden
-6,62 euro vanaf de tweede maaltijd in hetzelfde huishouden op hetzelfde adres.
In afwijking van het eerste lid betalen de volgende categorieën van personen het bedrag van 6,62 euro voor zowel de eerste maaltijd, als voor de volgende maaltijden in hetzelfde huishouden:
-de gebruikers die recht hebben op leefloon of financiële steun equivalent aan het leefloon
-de gebruikers die een inkomensgarantie voor ouderen genieten
-de gebruikers aan wie op hun verzoek het verminderd tarief van 6,62 euro wordt toegekend door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst omwille van bijzondere redenen van sociale aard.
Er worden geen kortingen toegestaan als de gebruiker geen soep of geen dessert wenst.
De gebruiker kan een extra portie soep bestellen aan de prijs van 1,00 euro.
§2. Het Vast Bureau is gemachtigd de in §1 vermelde bedragen aan te passen, voor zover de aanpassing strikt nodig is om de tarieven in overeenstemming te brengen met gestegen kostprijzen.
§3. Elke maand ontvangt de gebruiker een factuur voor de geleverde maaltijden van de voorafgaande maand. De facturen zijn betaalbaar binnen de 30 dagen. Het gebruik van domiciliëring wordt aangemoedigd. Het is niet mogelijk om de facturen te betalen aan de maaltijdbedeler, noch in contant geld, noch op enige andere wijze.
Bij drie openstaande facturen kan de maaltijdbedeling worden geschorst. De financieel directeur of het door hem aangewezen personeelslid zal de gebruiker contacteren om een redelijk en haalbaar afbetaalplan af te spreken. Met toestemming van de gebruiker kan de sociale dienst van het OCMW worden betrokken.
Als de gebruiker een afbetaalplan weigert, zich niet aan het afgesproken plan houdt of op enigerlei andere wijze zijn/haar medewerking aan de aanzuivering van de openstaande facturen weigert, kan het Vast Bureau besluiten tot stopzetting van de levering van warme maaltijden. Artikel 4, §6, derde en vierde lid zijn in dat geval van toepassing. Onverminderd de mogelijkheid tot gerechtelijke invordering, kan de financieel directeur overgaan tot de uitvaardiging van een dwangbevel overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 8:
Bij inschrijving bezorgt de gebruiker de gegevens vermeld in artikel 4, §1, aan de dienst warme maaltijden. Deze gegevens worden verwerkt door de dienst warme maaltijden in functie van de uitvoering van de dienstverlening. Naam, voornaam, adres en telefoon- en/of GSM-nummer van de gebruiker worden eveneens bezorgd aan de financiële dienst voor boekhoudkundige verwerking en facturatie.
Door het enkele feit van zijn of haar inschrijving geeft de gebruiker aan het OCMW Zoutleeuw de toestemming tot verwerking van de hoger vermelde persoonsgegevens in het kader van de bedeling van warme maaltijden en boekhouding. Deze gegevens worden voor geen andere doeleinden aangewend.
De deelnemer heeft te allen tijde het recht de toestemming voor de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens in te trekken. Voor het uitoefenen van zijn/haar rechten in het kader van de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens wordt verwezen naar de privacyverklaring van stad en OCMW Zoutleeuw op de website:
https://www.zoutleeuw.be/producten/detail/199/privacyverklaring-stad-zoutleeuw.
De aan de financiële dienst bezorgde gegevens worden gedurende tien jaar bewaard, met toepassing van artikel 7 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen. De overige gegevens worden bewaard tot twee jaar na stopzetting van de dienstverlening.
Artikel 9:
Alle betwistingen over de toepassing of interpretatie van huidig reglement worden beslecht door het Vast Bureau.
Het Vast Bureau kan verdere uitvoeringsmodaliteiten voor de organisatie van de dienst vaststellen.
Artikel 10:
Voor de organisatie en de uitvoering van taken in het kader van de dienst warme maaltijden kunnen stad en OCMW samenwerken, met toepassing van artikel 2 van de beheersovereenkomst. Er kan zowel personeel van het stadsbestuur, als van het OCMW worden ingezet. Er vindt in dat geval geen interne facturatie van de personeelskost tussen de beide besturen plaats. Alle overige uitgaven en kosten in het kader van de dienst warme maaltijden worden toegewezen aan het OCMW.
De dienst warme maaltijden is een dienst van het OCMW van de stad Zoutleeuw, Prins Leopoldplaats 3, 3440 Zoutleeuw. Functionaris voor gegevensbescherming: VERA, security@vera.be of privacy@zoutleeuw.be .
Artikel 11:
Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2023. Het vervangt alle eerdere reglementen en reglementaire besluiten met betrekking tot de dienst warme maaltijden.
De gebruikers die op grond van de oude reglementering op 28 februari 2023 gebruik maken van de dienst warme maaltijden kunnen vanaf 1 maart 2023 verder van deze dienst gebruik maken conform huidig reglement, zonder dat deze dienstverlening kan worden stopgezet omdat zij op dat ogenblik niet (meer) beantwoorden aan de toelatingsvoorwaarde vermeld in artikel 2, eerste lid, 3) of omdat het aantal te leveren maaltijden groter is dan 48. Artikel 4, §2, tweede lid, is op deze individuele gebruikers niet van toepassing tot het gebruik van de dienst wordt stopgezet.
Art. 2:
In een volgende zitting zal de Raad de kostprijs per maaltijd die door het OCMW Linter wordt afgehaald vaststellen, met inbegrip van het toe te passen indexeringsmechanisme. Het Vast Bureau zal aan het OCMW Linter een voorstel formuleren op basis van de geraamde totale productieprijs, waarbij alle rechtstreekse en onrechtstreekse kosten in acht worden genomen. In afwachting van de vaststelling van de definitieve prijs wordt met ingang van 01.03.2023 de prijs voor de warme maaltijden afgehaald in bulk door het OCMW Linter voorlopig vastgesteld als volgt:
-8,17 euro/maaltijd
-2 euro/dag voor energieverbruik.
Art. 3:
Afschrift van huidige beslissing wordt bezorgd aan het WZC De Vesten, de sociale dienst, de financiële dienst en het webteam.
Art. 4:
Huidig besluit wordt tijdig bekendgemaakt aan de gebruikers, de medewerkers van de dienst warme maaltijden en aan het OCMW Linter. Het OCMW Linter wordt tevens in kennis gesteld van alle reglementaire bepalingen die van belang kunnen zijn voor de dienstverlening aan de gebruikers van Linter. De informatie over de dienst warme maaltijden wordt tijdig aangepast op alle informatiekanalen van het lokaal bestuur Zoutleeuw.
Art. 5:
Deze beslissing in te schrijven op de lijst die wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285, §2, van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur. Huidige beslissing wordt tevens bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §2, 1°, van hetzelfde decreet.