Terug
Gepubliceerd op 24/09/2021

Notulen  Raad Maatschappelijk Welzijn

do 01/07/2021 - 19:30 GC De Passant
Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
Boudewijn Herbots, burgemeester
Roger Mertens, Paul Mathues, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, leden
Sandra Blockx, algemeen directeur
Verontschuldigd: Viki Tweepenninckx, John Swinnen, leden
  • Openbaar

    • Secretariaat

      • 1. Verslag van de vorige vergadering (openbare vergadering).

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Boudewijn Herbots, burgemeester
        Roger Mertens, Paul Mathues, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, leden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Viki Tweepenninckx, John Swinnen, leden
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Boudewijn Herbots, Roger Mertens, Paul Mathues, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Boudewijn Herbots, Roger Mertens, Paul Mathues, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Neemt kennis van het verslag van de vergadering in zitting van 27 mei 2021 en keurt het goed met algemene stemmen en zonder opmerkingen.

    • Financiële Zaken

      • 2. Jaarrekening 2020 – Vaststelling.

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Boudewijn Herbots, burgemeester
        Roger Mertens, Paul Mathues, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, leden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Viki Tweepenninckx, John Swinnen, leden

        Gelet op het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30.03.2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

        Gelet op het M.B. van 26.06.2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

         

        Gelet op het ontwerp van de geïntegreerde jaarrekening 2020, zoals als bijlage aangehecht;

        Overwegende dat de jaarrekening 2020 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel OCMW moet worden vastgesteld en dat dit de eerste jaarrekening is uit de beleidscyclus 2020-2025;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Boudewijn Herbots, Roger Mertens, Paul Mathues, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Boudewijn Herbots, Roger Mertens, Paul Mathues, Ilse Beelen, Annita Reniers, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel
        Tegenstanders: Etienne Wouters, Louis Heeren, Nico Jordens, Michel Boyen, Lode Everaerts
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 niet gestemd

        BESLUIT:

        Besluit de Raad met 12 stemmen voor en  5 stemmen tegen: 

         

        Art 1:  De jaarrekening voor het boekjaar 2020 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel OCMW wordt samen met de verplichte bijlagen vastgesteld. De financiële toestand van de geïntegreerde jaarrekening 2020 is als volgt :

        -        Het budgettair resultaat boekjaar bedraagt -103.152 EUR

        -        Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt -78.073 EUR

        -        Het gecumuleerd budgettair resultaat 2020 bedraagt -181.225 EUR

        -        Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt -181.225 EUR

        -        De autofinancieringsmarge bedraagt 670.919 EUR

        Art. 2 :De balans uit de geïntegreerde jaarrekening van het boekjaar 2020 wordt vastgesteld met een balanstotaal van 47.342.947 EUR.

        De balans per 31/12/2020 is als volgt:

        Vlottende Activa

        1.948.259 EUR

        Schulden

        17.967.548 EUR

        Vaste Activa

        45.394.688 EUR

        Netto Actief

        29.375.398 EUR

        TOTAAL ACTIVA

        47.342.947 EUR

        Totaal PASSIVA

        47.342.947 EUR

        Art. 3 :De staat van opbrengsten en kosten uit de geïntegreerde jaarrekening van het boekjaar 2020 wordt vastgesteld met een tekort van -1.104.923 EUR.

        De staat van opbrengsten en kosten per 31/12/2020 is als volgt :

        Het operationeel tekort

        -1.468.343EUR

        Het financieel overschot

        363.420 EUR

        TEKORT VAN HET BOEKJAAR

        -1.104.923 EUR

         

         

        Art. 4 :   De jaarrekening 2020 van het lokaal bestuur Zoutleeuw - deel OCMW wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

         

        Art. 5 :   Deze beslissing in te schrijven op de lijst die wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285, §2, van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur. Huidige beslissing wordt tevens bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, §2, 1°, van hetzelfde decreet.

    • Interne Zaken

      • 3. Beheersovereenkomst met de stad Zoutleeuw

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Boudewijn Herbots, burgemeester
        Roger Mertens, Paul Mathues, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, leden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Viki Tweepenninckx, John Swinnen, leden

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hierna genoemd ‘DLB’, inzonderheid op artikelen 166 en 196;

         

        Gelet op het ontwerp van beheersovereenkomst;

        Overwegende dat het DLB een verregaande integratie van gemeenten en OCMW’s op bestuurlijk en ambtelijk vlak beoogt; dat verscheidene bepalingen van het DLB een basis hebben gelegd voor een doorgedreven samenwerking tussen de beide besturen;

         

        Overwegende dat de totstandkoming van een eengemaakte en geïntegreerde organisatie ‘Lokaal Bestuur Zoutleeuw’ een fundamentele beleidsdoelstelling is, dewelke o.m. tot uiting werd gebracht in het MJP 2020-2025, met als oogmerk een zo goed mogelijk functionerende organisatie tot stand te brengen om de meest efficiënte en kwalitatieve dienstverlening aan de bevolking te verzekeren;

         

        Overwegende dat de beide raden in hun zitting van 22.04.2021 een gezamenlijk organogram hebben vastgesteld, waarin een doorgedreven integratie van stads- en OCMW-diensten verankerd werd; dat niettemin de beide besturen afzonderlijk hun rechtspersoonlijkheid behouden en dat het voor de effectieve realisatie van het Lokaal Bestuur Zoutleeuw, zoals vorm gegeven in het gezamenlijk organogram, vereist is dat de beide besturen een beheersovereenkomst afsluiten, die het mogelijk maakt dat stad en OCMW gebruik maken van elkaars diensten en een beroep doen op elkaars personeelsleden; dat de beheersovereenkomst de modaliteiten vastlegt van de samenwerking op het vlak van beleid en management, financiën en personeel, dat de domeinen van samenwerking nader worden bepaald en dat de regelingen worden vastgesteld voor delegatie en voor vervanging van de decretale graden; dat de beheersovereenkomst tussen stad en OCMW dan ook een complementair geheel vormt met het gezamenlijk organogram, zoals door de raden vastgesteld op 22.04.2021;

         

        Overwegende dat de beheersovereenkomst het kader schept waarin de geïntegreerde organisatie zal opereren; dat een geïntegreerde werking immers veronderstelt dat de samenwerking niet beperkt blijft tot het verlenen van incidentele hand- en spandiensten aan het andere bestuur, maar dat personeel, middelen, infrastructuur en materieel gezamenlijk kunnen worden ingezet, vanuit gemeenschappelijke beleidsdoelstellingen, om de bestuurskracht, efficiëntie en effectiviteit van de beide besturen te verhogen, ten behoeve van een doelmatige en kwaliteitsvolle dienstverlening aan de inwoners van onze stad;

         

        Overwegende dat het tot de bevoegdheid van de Gemeenteraad behoort om de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur te regelen; dat een dergelijke regeling samenhangt met de beoogde integratie en deel kan uitmaken van de beheersovereenkomst; dat de Raad zich niet uitspreekt over de regeling zoals vermeld in het voorliggende ontwerp, maar dat deze in de beheersovereenkomst kan worden opgenomen onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad;

         

        Overwegende dat het om alle hoger vermelde redenen past om het ontwerp van beheersovereenkomst met de stad Zoutleeuw goed te keuren;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Boudewijn Herbots, Roger Mertens, Paul Mathues, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Boudewijn Herbots, Roger Mertens, Paul Mathues, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Besluit de Raad met algemene stemmen:

         

        Art. 1 :   Het ontwerp van beheersovereenkomst met de stad Zoutleeuw wordt goedgekeurd als volgt:

                 Beheersovereenkomst tussen de stad en het OCMW Zoutleeuw

        Tussen

        De stad Zoutleeuw, met zetel te Zoutleeuw, Aen den Hoorn 1, vertegenwoordigd door de heer Boudewijn Herbots, burgemeester, handelend in uitvoering van het delegatiebesluit van de voorzitter van de gemeenteraad van 2 januari 2019, en mevrouw Sandra Blockx, algemeen directeur, die optreden namens de gemeenteraad,

        hierna de stad genoemd.

        En

        Het OCMW Zoutleeuw, met zetel te Zoutleeuw, Prins Leopoldplaats 3, vertegenwoordigd door mevrouw Ilse Beelen, voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, handelend in uitvoering van het delegatiebesluit van 2 januari 2019 van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, en mevrouw Sandra Blockx, algemeen directeur, die optreden namens de raad voor maatschappelijk welzijn,

        hierna het OCMW genoemd.

         

        Hierna samen de partijen genoemd

        Wordt het volgende overeengekomen:

         

        Hoofdstuk 1: Context

        Artikel 1- Doel en wettelijke omkadering van de overeenkomst

        De stad en het OCMW zijn complementair bevoegd binnen hetzelfde territorium. De doelstelling van beide besturen is een zo goed mogelijk functionerende organisatie tot stand te brengen om de meest efficiënte dienstverlening aan de bevolking te bieden en te garanderen.

        De verdere integratie van de diverse diensten van beide besturen kan leiden tot een verbetering van de onderlinge samenwerking, meer bestuurskracht, efficiëntiewinst door schaalvoordelen en een vermindering van de overheadkost.

        Het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in de artikelen 40 en 77 de bevoegdheden van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn hebben op 22 april 2021 het gezamenlijk organogram voor stad en OCMW vastgesteld.

        Deze beheersovereenkomst – gesloten op basis van artikel 196 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur – wil in het licht van deze context verder uitvoering geven aan die mogelijkheden tot samenwerking die het meest inspelen op de efficiëntieverhoging en de versterking van de organisaties, rekening houdend met de eigen specificiteit en de gezamenlijk vastgestelde doelstellingen.

        De beheersovereenkomst is bedoeld als kaderovereenkomst waarbij verdere afspraken gemaakt worden omtrent de integratie van diverse diensten alsook het gemeenschappelijk gebruik van het personeel onderling. De beheersovereenkomst verzekert tevens de uitvoering van het gezamenlijk organogram en de hierin vervatte integratie van stads- en OCMW-diensten.

         

        Hoofdstuk 2: concrete bepalingen

        Artikel 2- Domeinen van samenwerking

        De samenwerking zal kennis, middelen en waar mogelijk locaties trachten te bundelen op volgende domeinen:

        -          ICT, communicatie, personeelszaken, financiële zaken, juridische zaken, organisatiebeheersing, klachtenbehandeling, secretariaat, onthaal, privaat patrimonium, verzekeringen, overheidsopdrachten, contracten en abonnementen, archief, facilitaire en technische ondersteunende aangelegenheden zoals gebouwen, onderhoud, logistiek en groenonderhoud, gebruik van technisch onderhoudsmaterieel en voertuigen.

        Deze overeenkomst kan uitgebreid worden met bijlagen om deze domeinen verder uit te werken of om andere domeinen toe voegen aan de beheersovereenkomst.

        De bezetting en invulling van de diensten wordt weergegeven op het gezamenlijke organogram van gemeente en OCMW, dat door de gemeenteraad op 22 april 2021 en door de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 april 2021 werd goedgekeurd.

        Artikel 3- Beleid en management

        Ieder bestuur behoudt zijn eigen autonomie inzake het opnemen van de beleidslijnen eigen aan de werking en organisatie van het eigen bestuur.

         

        Gelet op de nauwe samenwerking die tussen beide besturen bestaat, dient er voor bepaalde raakvlakken een gezamenlijk beleid gevoerd te worden. Doelstellingen en resultaten worden in de mate van het mogelijke gezamenlijk bepaald. Stad en OCMW staan gezamenlijk in voor het behalen van de beleidsdoelstellingen die werden bepaald in het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.

         

        Dit gezamenlijk beleid wordt gecoördineerd door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau op beleidsniveau en door de algemeen directeur, in samenspraak met het gemeenschappelijk managementteam, op ambtelijk niveau.

         

         

        Artikel 4- Financieel

         

        De stad en het OCMW zullen- gezien de ambtelijke integratie- diensten voor elkaar leveren op diverse vlakken. Gezien het aangewezen is om administratieve vereenvoudiging na te streven en uitgebreide wederzijdse facturaties te vermijden, zal ieder bestuur instaan voor de eigen specifieke investeringen en exploitatiekosten.

        De gemeenschappelijke investeringen en exploitatiekosten die niet onmiddellijk toewijsbaar zijn en waar toch de beide besturen een voordeel uit putten, worden alleen gedragen door het bestuur dat instaat voor het dossierbeheer, tenzij de daartoe bevoegde organen uitdrukkelijk besluiten tot een verdeling tussen de beide besturen volgens  een verdeelsleutel die telkens ad hoc wordt vastgesteld.

        Opdat er geen interne facturatie dient te gebeuren van personeelsprestaties tussen de stad en het OCMW, worden de personeelskosten gedragen door het bestuur waar het betrokken personeelslid is aangesteld, tenzij het om organisatorische of financiële redenen (bv. subsidies) noodzakelijk is om het andere bestuur hiervoor te factureren.

        Lopende overeenkomsten die aanleiding geven tot financiële transacties tussen de beide besturen kunnen op basis van huidige beheersovereenkomst door de bevoegde organen worden herzien of beëindigd. Onverminderd hetgeen bepaald is in het tweede lid met betrekking tot de verdeling van kosten wordt zoveel als mogelijk gestreefd naar een kosteloze terbeschikkingstelling van patrimonium en materieel van het ene bestuur aan het andere bestuur.

         

        Artikel 5 – Bepalingen in verband met het personeel

         

        § 1 Nieuwe personeelsleden

        Indien het bestuur nieuwe personeelsleden voor de gemeenschappelijke diensten aanwerft, dan zal de aanwerving geschieden binnen het bestuur waarin de dienst wordt gesitueerd, zoals hierboven omschreven, en dit in overeenstemming met het personeelsplan. De aanwerving en de personeelskosten zullen gebeuren met de financiële middelen van het desbetreffende bestuur.

        Deze bepaling geldt voor zover de aanwerving geen gevolgen heeft voor de financiering /subsidiëring van het andere bestuur.

        § 2 Gezamenlijk gebruik personeel

        De diensten van de stad en het OCMW worden maximaal geïntegreerd vanaf 1 september 2021.

        Op basis van artikel 196 §2 van het Decreet Lokaal Bestuur wensen de stad en het OCMW een beroep te doen op elkaars personeelsleden om uitvoering te geven aan bepaalde functies binnen hun diensten.

        De personeelsleden blijven tewerkgesteld bij hun huidige werkgever maar zij kunnen, zonder dat ze hiervoor ter beschikking worden gesteld of overgedragen worden naar de andere organisatie, ingezet worden in de geïntegreerde organisatie en taken en opdrachten uitvoeren voor zowel de stad als het OCMW. De personeelsleden van het ene bestuur kunnen worden gehuisvest in lokalen toebehorend aan het andere bestuur.

        Bij de waarneming van een functie bij het ene bestuur door een personeelslid van het andere bestuur of bij de belasting van een personeelslid van het ene bestuur met een tijdelijke opdracht voor het andere bestuur die zijn functie op het vlak van taakinhoud, verantwoordelijkheden en/of functievereisten ernstig verzwaart, kan aan het personeelslid een waarnemingstoelage of een toelage voor opdrachthouderschap worden toegekend, voor zover de rechtspositieregeling erin voorziet. 

        Onverminderd hetgeen bepaald is in het tweede lid, voeren, op grond van het gezamenlijk organogram en conform hun functiebeschrijving, de personeelsleden van de volgende afdelingen in elk geval taken en opdrachten uit voor stad en OCMW: de afdeling Financiële zaken, de afdeling Beleid en Organisatie, de afdeling Juridische ondersteuning algemeen directeur, de afdeling privaat patrimonium en de beleidscoördinator van de afdeling Mens.

        Huidige paragraaf doet geen afbreuk aan de mogelijkheid tot individuele tijdelijke terbeschikkingstelling van statutaire personeelsleden aan het andere bestuur met toepassing van artikel 185, §1-§2 van het Decreet lokaal bestuur of tot overdracht van personeel met toepassing van artikel 185, §3, van het Decreet lokaal bestuur.

        §3 Feedback, aansturing en opvolging van personeel

        De personeelsleden hebben overeenkomstig artikel 194 van het Decreet Lokaal Bestuur recht op opvolging en feedback, al dan niet door middel van een evaluatie, over hun wijze van functioneren.

        De personeelsleden worden opgevolgd en, in voorkomend geval, geëvalueerd op ambtelijk niveau.

        Elk bestuur blijft de juridische werkgever van zijn personeelsleden binnen de geïntegreerde en gemeenschappelijke diensten en oefent het werkgeversgezag over hen uit.

        Ook het werkgeversgezag van ter beschikking gestelde personeelsleden blijft bij het eigen tewerkstellend bestuur berusten.

        Het voorgaande verhindert evenwel niet dat het functioneel leidinggevend personeelslid van het ander bestuur instructies mag geven aan het personeelslid dat volgens het organogram onder zijn afdeling of dienst ressorteert, met betrekking tot de uitvoering van het overeengekomen werk. Het personeelslid is gehouden de instructies van de functioneel leidinggevende op te volgen, ook wanneer deze tot het andere bestuur behoort. 

        De functioneel leidinggevende, ongeacht of het een personeelslid van gemeente of OCMW betreft, zal ook de input geven voor de procedure van opvolging en feedback.

        §4 Gezamenlijke werving en selectie van personeel

        De aanstellende overheden van de stad en van het OCMW kunnen overeenkomstig de rechtspositieregeling gezamenlijke selectieprocedures organiseren waarbij gemeenschappelijke wervings- of bevorderingsreserve aangelegd worden. Huidige overeenkomst geldt daartoe als samenwerkingsovereenkomst in de zin van artikel 196, §1, van het Decreet lokaal bestuur.

         

        De aanstellende overheden kunnen telkens wanneer een wervingsreserve wordt aangelegd voor een graad of  functie die volgens het personeelsplan bij de beide besturen voorkomt, bepalen dat deze reserve gemeenschappelijk is voor stad en OCMW, en dit volgens de regels bepaald in de geldende rechtspositieregelingen.

         

        §5 Bevordering en interne mobiliteit

        In de rechtspositieregelingen van de beide besturen zullen de nodige bepalingen worden opgenomen om personeelsleden van stad en OCMW, die aan de vooropgestelde voorwaarden voldoen, in de mogelijkheid te stellen om deel te nemen aan procedures van bevordering en interne mobiliteit bij het eigen bestuur en bij het andere bestuur. 

        §6 Deontologie

        In uitvoering van artikel 193 van het Decreet Lokaal Bestuur zal voor het personeel van stad en  OCMW een gezamenlijke deontologische code worden opgemaakt.

        Het personeelslid dat in aanraking komt met privacygevoelige gegevens verbonden aan de dienstverlening van het andere bestuur is tot geheimhouding verplicht. Hiertoe wordt een clausule opgenomen in de deontologische code.

         

        §7 Sociale dienst

        De sociale dienstverlening, zoals bedoeld in de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie, behoort in afwijking van §2 uitsluitend tot de bevoegdheid van het OCMW en kan enkel door OCMW-personeel worden uitgevoerd.

         

        Artikel 6- Delegatie van bevoegdheden

         

        De algemeen directeur en financieel directeur mogen – in overeenstemming met artikel 283 van het Decreet Lokaal Bestuur en binnen de voorgeschreven grenzen - hun beslissings-en ondertekeningsbevoegdheid met betrekking tot eigen stedelijke bevoegdheden binnen de stad delegeren aan één of meer personeelsleden van het OCMW en hun beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid met betrekking tot een OCMW-bevoegdheid toevertrouwen aan één of meerdere medewerkers van de stad.

         

        Artikel 7- Vervangingsregeling algemeen directeur

         

        §1 Algemeen

         

        Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad dient te voorzien in een vervangingsregeling van de algemeen directeur bij diens afwezigheid of verhindering.

         

        Het is noodzakelijk om enerzijds voor korte afwezigheden of verhindering van de algemeen directeur in een beslissings-en ondertekeningsbevoegdheid te voorzien. Anderzijds moet er ook voor meer langdurige afwezigheden een vervangingsregeling van de algemeen directeur worden voorzien, teneinde de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.

         

        §2 Aanduiding vervanger “ waarnemend algemeen directeur”

         

        De gemeenteraad duidt volgend personeelslid aan als vervanger voor de algemeen directeur, ingeval van diens afwezigheid of verhindering: de heer Guy Vansimpsen, stafmedewerker-jurist. De aanduiding van genoemd personeelslid blijft behouden als hem in het kader van het gezamenlijk organogram een andere functie wordt aangewezen.

         

        De algemeen directeur zal bij afwezigheid of verhindering van het in het eerste lid aangeduide personeelslid zelf een plaatsvervanger aanduiden. Indien de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering van het onder het in het eerste lid aangeduide personeelslid zelf geen plaatsvervanger kan aanduiden, voorziet het college van burgemeester en schepenen in de vervanging.

         

        De vervanger vermeldt bij zijn handtekening "waarnemend algemeen directeur".

         

        De vervanging door een waarnemend algemeen directeur vindt plaats wanneer de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur ten minste 7 opeenvolgende kalenderdagen duurt, behalve voor wat betreft het bijwonen van de vergaderingen van de politieke organen van de beide besturen, waarvoor geen minimumduur voor de afwezigheid of de verhindering wordt bepaald.

         

        §3. Ondertekening in opdracht

         

        In gevallen van afwezigheid of verhindering van minder dan 7 opeenvolgende kalenderdagen kan de algemeen directeur een personeelslid van de stad en/of van het OCMW aanduiden om de reglementen, verordeningen, stukken, akten en briefwisseling in zijn/haar naam en in zijn/haar opdracht te ondertekenen. Het aldus aangewezen personeelslid ondertekent boven of onder de naam van de algemeen directeur en vermeldt bij de handtekening zijn naam en functie, evenals de woorden ‘in opdracht’ of de afkorting ‘i.o.’.

         

        Artikel 8- Vervangingsregeling financieel directeur

         

        §1 Algemeen

         

        Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad dient te voorzien in een vervangingsregeling van de financieel directeur bij diens afwezigheid of verhindering.

         

        Het is noodzakelijk om enerzijds voor korte afwezigheden of verhindering van de financieel directeur in een beslissings-en ondertekeningsbevoegdheid te voorzien. Anderzijds moet er ook voor meer langdurige afwezigheden een vervangingsregeling van de financieel directeur worden voorzien, teneinde de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.

         

        §2 Aanduiding vervanger “ waarnemend financieel directeur”

         

        De gemeenteraad duidt volgend personeelslid aan als vervanger voor de financieel directeur, ingeval van diens afwezigheid of verhindering: mevrouw Nele Deroy, financieel beheerder. De aanduiding van genoemd personeelslid blijft behouden als haar in het kader van het gezamenlijk organogram een andere functie zou worden aangewezen.

         

        De financieel directeur zal bij afwezigheid of verhindering van het in het eerste lid aangeduide personeelslid zelf een plaatsvervanger aanduiden. Indien de financieel directeur bij afwezigheid of verhindering van het onder het in het eerste lid aangeduide personeelslid zelf geen plaatsvervanger kan aanduiden, voorziet het college van burgemeester en schepenen in de vervanging.

         

        De vervanger vermeldt bij zijn handtekening "waarnemend financieel directeur".

         

        De vervanging door een waarnemend financieel directeur vindt plaats wanneer de afwezigheid of verhindering van de financieel directeur ten minste 7 opeenvolgende kalenderdagen duurt.

         

         

        §3. Ondertekening in opdracht

         

        In gevallen van afwezigheid of verhindering van minder dan 7 opeenvolgende kalenderdagen kan de financieel directeur een personeelslid van de stad en/of van het OCMW aanduiden om de beslissingen, akten, verslagen en brieven in zijn/haar naam en in zijn/haar opdracht te ondertekenen. Het aldus aangewezen personeelslid ondertekent boven of onder de naam van de financieel directeur en vermeldt bij de handtekening zijn naam en functie, evenals de woorden ‘in opdracht’ of de afkorting ‘i.o.’.

         

        Artikel 9- Evaluatie, controle en rapportering

        Klachten en incidenten worden zoveel mogelijk in relatie tussen gemeente en OCMW behandeld en opgelost door de respectievelijke diensten. Indien het oplossen van klachten grote proceswijzigingen met zich meebrengen, zullen deze voorgelegd worden aan het bevoegde orgaan, dat de wijzigingen al dan niet valideert.

         

        De beheersovereenkomst wordt jaarlijks gemonitord en geëvalueerd in het kader van de beheers-en beleidscyclus. De evaluatie gebeurt door de algemeen directeur, in overleg met het managementteam, en wordt gerapporteerd aan het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau.

         

        Artikel 10- Wijzigingen aan de overeenkomst

        Deze overeenkomst kan uitgebreid worden met bijlagen om andere domeinen toe te voegen aan deze beheersovereenkomst. Ook kunnen aanpassingen aan de overeenkomst doorgevoerd worden.

        Elke partij kan hiertoe aan de andere partij een verzoek richten. De wijziging kan enkel doorgevoerd worden na schriftelijke instemming van beide raden.

        Artikel 11- Duur en beëindiging overeenkomst

        De beheersovereenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde duur. Zij kan jaarlijks door beide partijen opgezegd worden tegen 31 december van het lopende kalenderjaar, mits naleving van een opzeggingstermijn van ten minste 6 maanden. De opzegging dient per aangetekend schrijven betekend te worden aan het andere bestuur.

        Artikel 12- Inwerkingtreding

        Deze overeenkomst treedt in werking op 1 september 2021 en dit na de goedkeuring door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

         

        Art. 2 :   De artikelen 7 en 8 van de beheersovereenkomst behoren tot de bevoegdheid van de Gemeenteraad. De artikelen 7 en 8 worden in de overeenkomst opgenomen onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Niet-goedkeuring van de artikelen 7 en 8 door de Gemeenteraad belet niet dat tussen de partijen overeenstemming wordt bereikt over de andere bepalingen van de beheersovereenkomst.

         

        Art. 3 :   De voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, handelend in uitvoering van het delegatiebesluit van de voorzitter van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, en de algemeen directeur zijn gemachtigd de beheersovereenkomst te ondertekenen.

         

        Art. 4 :   Deze beslissing in te schrijven op de lijst die wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285, §1, van het decreet van 22.12.2017 over het lokaal bestuur.

Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,

Sandra Blockx
algemeen directeur

Jos Ceyssens
voorzitter