Uit voorzorg laten we de vergaderingen van de gemeenteraad nog doorgaan in de Cultuurzaal van GC de Passant, met tafels op ruime afstand van elkaar. Inschrijvingen voor publiek en het dragen van een mondmasker zijn niet meer verplicht (BB 25/05/2022).
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30/03/2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het M.B. van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Overwegende dat de jaarrekening 2021 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel Stad moet worden vastgesteld en dat dit de tweede jaarrekening is uit de beleidscyclus 2020-2025;
Overwegende dat de jaarrekening 2021 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel OCMW, zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn, moet worden goedgekeurd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging,
BESLUIT:
Artikel 1:
De jaarrekening voor het boekjaar 2021 van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel Stad wordt samen met de verplichte bijlagen vastgesteld. De financiële toestand van de geïntegreerde jaarrekening 2021 is als volgt :
- Het budgettair resultaat boekjaar bedraagt 191.340 EUR
- Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt -181.225 EUR
- Het gecumuleerd budgettair resultaat 2021 bedraagt 10.115 EUR
- Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 10.115 EUR
- De autofinancieringsmarge bedraagt 1.710.396 EUR
Art. 2 :
De balans uit de geïntegreerde jaarrekening van het boekjaar 2021 wordt vastgesteld met een balanstotaal van 49.079.480 EUR.
De balans per 31/12/2021 is als volgt :
Vlottende Activa |
3.174.550 EUR |
Schulden |
18.678.215 EUR |
Vaste Activa |
45.904.930 EUR |
Nettoactief |
30.401.265 EUR |
TOTAAL ACTIVA |
49.079.480 EUR |
TOTAAL PASSIVA |
49.079.480 EUR |
Art. 3 :
De staat van opbrengsten en kosten uit de geïntegreerde jaarrekening van het boekjaar 2021 wordt vastgesteld met een overschot van 1.276.192 EUR.
De staat van opbrengsten en kosten per 31/12/2021 is als volgt :
Het operationeel overschot |
791.431 EUR |
Het financieel overschot |
484.761 EUR |
OVERSCHOT VAN HET BOEKJAAR |
1.276.192 EUR |
Art. 4 :
De jaarrekening van het lokaal bestuur Zoutleeuw – deel OCMW wordt goedgekeurd.
Art. 5 :
De geïntegreerde jaarrekening van het lokaal bestuur Zoutleeuw wordt vastgesteld.
Art. 6 :
Afschrift van dit besluit over te maken aan de toezichthoudende overheid.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Interleuven;
Gelet op de gecoördineerde statuten van Interleuven;
Gelet op de uitnodiging d.d. 14/04/2022 voor de algemene vergadering van Interleuven d.d. 22/06/2022 met als agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering d.d. 15-12-2021
3. Verslag over de activiteiten 2021
4. Jaarrekening per 31-12-2021 – verslag van de commissaris-revisor
5. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
7. Vervanging leden raad van bestuur
8. Aanpassing presentiegeld
9. Benoeming/aanstelling commissaris-revisor
10. Oprichting LOCO CV
11. Diversen
Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Guy Dumst, Achter de Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw, (of zijn plaatsvervanger de heer Boudewijn Herbots, Dorpsstraat 58 te 3440 Zoutleeuw) krijgt het mandaat alle agendapunten op de algemene vergadering d.d. 22/06/2022, goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGS Hofheide;
Gelet op de uitnodiging d.d. 22/04/2022 voor de algemene vergadering van IGS Hofheide d.d. 22/06/2022 met als agenda:
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Carine Winnen, Dorpsstraat 14 te 3440 Zoutleeuw (of haar plaatsvervanger Carl Kempeneers, Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), krijgt het mandaat alle agendapunten op de algemene vergadering d.d. 22/06/2022 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide" Jennekensstraat 5 te 3221 Holsbeek (Nieuwrode) ter attentie van mevrouw Ann Van Staey.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet intergemeentelijke samenwerking van 06/07/2001;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16/11/2018 over het lokaal woonbeleid;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24/05/2019 betreffende het optimalisatiedecreet;
Gelet op het ministerieel besluit houdende de toekenning van een subsidie aan het project “IGS Best wonen tussen zoet & zout” van 12/12/2019;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Gelet op het Provinciaal subsidiereglement voor projecten die het lokaal woonbeleid ondersteunen van 26/04/2022;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Zoutleeuw van 4/07/2019 betreffende de verlenging van het subsidiedossier IGS Wonen 2020-2025;
Overwegende de goedkeuring van dossier 2023-2025 door het beheerscomité/stuurgroep van het IGS’ Best wonen tussen zoet & zout’ van 21 maart 2022;
Overwegende dat de gemeenteraad de aanpassing aan het subsidiedossier IGS Wonen 2023-2025 dient te bekrachtigen;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het in bijlage toegevoegde subsidiedossier voor het IGS ‘Best Wonen tussen zoet & zout’, periode 2023-2025 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de subsidiërende overheden.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;
Gelet op de statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2021;
Gelet op de uitnodiging van 25 april 2022 voor de algemene vergadering van EcoWerf van 22 juni 2022 en met bijbehorende agenda en bijlagen;
Overwegende dat de agenda voor de algemene vergadering volgende punten bevat:
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Anne Cooremans, (Leenhaagstraat 10B te 3440 Zoutleeuw), of haar plaatsvervanger Lutgarde Denivel, (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 22 juni 2022 goed te keuren.
Art 2:
Deze beslissing bekend te maken krachtens het DLB en een afschrift van dit besluit te zenden naar EcoWerf, t.a.v. mevrouw Gerda Bleus.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGO;
Gelet op de uitnodiging d.d. 28/04/2022 voor de algemene vergadering van IGO d.d. 24/06/2022 met als agenda:
1. Goedkeuring verslagen statutaire én gewone AV 17-12-2021
2. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2021 (inclusief verlenen kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor) (document 1)
3. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2021 (document 2)
4. Aanstelling nieuw lid van het algemeen comité
- Inge Lenseclaes (gemeente Overijse) - nieuwe vennoot
- Myriam Vanderlinden (OCMW Overijse) – nieuwe vennoot
- Inne Pauwels (Stad en OCMW Scherpenheuvel-Zichem) - vervangt Marie-Jeanne Hendrickx
- Carine Winnen (Stad Zoutleeuw) - vervangt Ilse Beelen
5. Varia
Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Annelies Schevenels-Galand, (Dungelstraat 75 te 3440 Zoutleeuw), of haar plaatsvervanger Lutgarde Denivel, (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de punten van de algemene vergadering van IGO d.d. 24/06/2022 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan IGO, De Vunt 17 te 3220 Holsbeek t.a.v. de heer Geert Vanaerschot.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28/04/2022;
Overwegende dat er beslist werd om bij OFP Prolocus aan te sluiten om de tweede pensioenpijler voor de contractuele personeelsleden;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger en plaatsvervanger moeten aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigden aan te duiden:
Effectief lid AV: Guy Dumst
Plaatsvervangend lid AV: Carl Kempeneers
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
17 ja-stemmen, 1 neen-stemmen en 0 onthoudingen voor Guy Dumst
18 ja-stemmen, 0 neen-stemmen en 0 onthoudingen voor Carl Kempeneers
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Guy Dumst, Achter de Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw, aan te duiden als vertegenwoordiger voor de Algemene Vergaderingen van OFP Prolocus voor de periode van 2022-2024.
De heer Carl Kempeneers, Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de Algemene Vergaderingen van OFP Prolocus voor de periode 2022-2024.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan OFP Prolocus.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat de politieverordeningen van de burgemeester dienen bevestigd te worden tijdens de eerstvolgende gemeenteraad;
BESLUIT:
Enig artikel:
De politieverordening van de burgemeester:
- d.d. 25/05/2022 Bepalen modaliteiten van vergaderen van de gemeenteraad en Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.k.v. COVID-19 (wijziging)
te bevestigen.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de brief van 21/10/2021 van de provinciegouverneur betreffende de inbedding van een lokaal project burenbemiddeling;
Overwegende dat de provinciegouverneur met een brief van 21.10.2021 de lokale besturen van de provincie Vlaams-Brabant aanspoort om een lokaal project burenbemiddeling op te starten; dat conflicten tussen buren een grote impact hebben op het veiligheidsgevoel en het welbevinden van inwoners en dat burenruzies de sfeer of de leefbaarheid in een straat of wijk ongunstig kunnen beïnvloeden; dat de provincie hierover op 14.02.2022 tevens een webinar ‘hoe start mijn gemeente een lokaal project burenbemiddeling op’ heeft georganiseerd en dat er inmiddels ook besprekingen hebben plaatsgevonden tussen de provinciale dienst maatschappelijke veiligheid en politie enerzijds en de bevoegde schepen en de dienst welzijn anderzijds;
Overwegende dat burenbemiddeling een methode is om conflicten tussen buren aan te pakken op vrijwillige basis en met behulp van een onafhankelijke en onpartijdige bemiddelaar; dat de burenbemiddelaars goed opgeleide vrijwilligers zijn die over de vereiste sociale en communicatieve vaardigheden beschikken, die integer en discreet te werk gaan en die een neutrale en objectieve houding aannemen; dat de vrijwilligers een uitgebreide opleiding hebben genoten van 6 dagen die door het provinciebestuur wordt georganiseerd; dat de bemiddelaars getraind zijn in het zoeken naar gemeenschappelijke belangen, zodat consensus kan worden bereikt zonder dat één van de partijen het overheersend gevoel heeft ‘de verliezer’ te zijn;
Overwegende dat bij de provincie een pool van vrijwilligers beschikbaar is; dat er in elke gemeente in de provincie Vlaams-Brabant opgeleide bemiddelaars kunnen worden ingezet, op voorwaarde dat het lokaal bestuur een project burenbemiddeling inricht; dat het lokaal bestuur daartoe een lokale coördinator moet aanduiden; dat deze lokale coördinator o.a. de volgende taken heeft:
-opmaak van de vrijwilligersovereenkomst met de burenbemiddelaars
-de communicatie over het project, zowel extern (de burgers), als intern (de doorverwijzers: diensten stad en OCMW, politie, vredegerecht, …)
-ontvangen en opnemen van aanmeldingen van burgers en doorverwijzers
-aansturen van de vrijwilligers
-registratie van de dossiers
-vergoeding van de vrijwilligers
-verzekering van de vrijwilligers;
Overwegende dat de coördinator bij voorkeur ook de zesdaagse opleiding volgt, gelet op de sturende en ondersteunende rol t.o.v. de burenbemiddelaars; dat het evenwel niet de bedoeling is dat de coördinator zelf ook zal optreden als bemiddelaar; dat de provinciale dienst maatschappelijke veiligheid en politie de lokale besturen en hun coördinatoren ondersteuning en bijstand biedt bij de opstart en bij de operationele werking van de bemiddelingsdienst en dat de provincie tevens instaat voor de rekrutering en de opleiding van geschikte vrijwilligers;
Overwegende dat een goed functionerende dienst burenbemiddeling op een efficiënte manier genoegdoening kan geven aan de betrokken buren in talloze alledaagse conflicten (bomen en struiken, huisdieren, kinderen, onkruid, geluidsoverlast, afval, geurhinder, pestgedrag, …) en dat op die manier soms hoog oplopende spanningen kunnen worden ontmijnd; dat deze laagdrempelige dienstverlening werkdruk kan wegnemen bij stad en OCMW, politiediensten en het vredegerecht; dat de burenbemiddelaars evenwel niet de rol overnemen van justitie en/of andere bemiddelingsdiensten of zorgverleners met meer specifieke bevoegdheden; dat bij betwistingen te wijten aan o.a. verslavings- of psychische problematieken, familiale conflicten of verticale geschillen (bvb. werkgever/werknemer, huurder/verhuurder, bouwheer/aannemer, …) zal worden doorverwezen naar een meer gespecialiseerde dienst;
Overwegende dat het college in zitting van 07/03/2022 aan een medewerker van dienst welzijn, de toelating heeft verleend om de zesdaagse opleiding te volgen en dat zij deze opleiding inmiddels met goed gevolg heeft beëindigd; dat zij de rol van lokale coördinator burenbemiddeling zal opnemen; dat zij de oprichting van een dienst burenbemiddeling zal voorbereiden en de nodige uitvoeringsregelingen (selectie vrijwilligers, communicatie, regeling vergoeding vrijwilligers, verzekering vrijwilligers, ...) aan het college zal voorleggen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT:
Artikel 1:
In te stemmen met de oprichting van een project burenbemiddeling in Zoutleeuw, met gebruik van de ondersteuning die door de provincie Vlaams-Brabant wordt aangeboden.
Art. 2:
Kennis te nemen van de aanduiding van de medewerker van dienst welzijn, als lokale coördinator burenbemiddeling voor de stad Zoutleeuw.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen treft alle nodige uitvoeringsmaatregelen voor de opstart, werking en bekendmaking van het project burenbemiddeling, in samenspraak met de lokale coördinator en de provincie Vlaams-Brabant.
Art. 4:
Afschrift van huidige beslissing wordt bezorgd aan de dienst welzijn, die de inhoud ervan ter kennis brengt van de dienst maatschappelijke veiligheid en politie van de provincie Vlaams-Brabant.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Overwegende dat Mooimakers financiële ondersteuning en begeleiding biedt om op lokaal niveau een onderbouwd beleid uit te werken of specifieke maatregelen uit te testen om zwerfvuil en sluikstort aan te pakken;
Overwegende dat de stad zich in het voorjaar van 2019 kandidaat stelde voor een intensief begeleidingstraject door Mooimakers;
Overwegende dat de stad door OVAM werd geselecteerd en hierdoor maximaal € 30.000 subsidies ontvangt;
Overwegende dat deze middelen specifiek moeten worden ingezet om zwerfvuil en sluikstorten tegen te gaan en bij goedkeuring van de coach worden vrijgegeven;
Overwegende dat het opmaken van een vuilnisbakkenplan als een belangrijk actiepunt wordt gezien vanuit het coachingtraject;
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van het vuilnisbakkenplan, dat als volgt werd opgebouwd:
Art. 2:
Deze beslissing bekend te maken krachtens het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid L. Everaerts vraagt naar de veiligheid van het speeltuig Linnebeekstraat. Volgens hem is het speeltoestel rot. De elementen liggen verspreid op de site. Werd er bij aankoop een bestek uitgeschreven met de nodige garantie. Zijn er keuringen afgeleverd? Burgemeester deelt mee het te zullen nakijken. Schepen R. Lambeets vult aan dat het speeltuig door vandalisme werd vernield.
Raadslid N. Jordens : Kapelstraat - Grote Markt : in- en uitrijden niet meer mogelijk met 2 voertuigen tegelijk. Schepen R. Lambeets : wordt nu pas zichtbaar, maar vroeger was met 2 tegelijk passeren ook moeilijk, het is maar 30cm smaller, verkeer moet daar vertraagd worden en zwaar vervoer moet ontraden worden op deze plaats. N. Jordens : De Lijn, zeker met harmonicabus, zal moeilijk worden. Schepen C. Kempeneers : studiebureau heeft draaicirkel berekend en het zou mogelijk moeten zijn. Niettemin aanpassing gedaan (vandaag) onder de vorm van een schuwzone met zwaardere fundering en zwaardere kasseien voor zwaarder vervoer. De fietsenstalling zal ook verplaatst worden, zodat de draaicirkel maximaal blijft. Burgemeester : er werd ook reeds met de Lijn overlegd en zij hadden geen opmerkingen. Raadslid G. Dumst : aanpassingen werden ook op SG MOB besproken.
Raadslid M. Boyen :
Raadslid J. Helaers : vroeger werden geboorten, overlijdens gepubliceerd in Zoutpot. Kan dit niet opnieuw? AD : wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer laat dit niet meer toe.
Raadslid G. Dumst : ophalingssysteem afval in Limburg is anders en is de moeite om te bekijken binnen EcoWerf. Schepen C. Kempeneers : we kunnen vragen aan raadslid M. Boyen om dit mee te nemen naar de Raad van Bestuur.
Raadslid L. Everaerts
Burgemeester : iedereen van harte welkom op de Sinksenprocessie!
Raadslid N. Jordens vraagt of kan overwogen worden terug te vergaderen in het AC. Burgemeester laat weten dat dit zal bekeken worden na de zomer.