Ingevolge de maatregelen ter bestrijding van de verspreiding van het coronavirus (BB 4/11/2020) gaan de vergaderingen van de gemeenteraad en RMW door in de Cultuurzaal van GC de Passant, met tafels op ruime afstand van elkaar, met publiek mits inschrijving vooraf op internezaken@zoutleeuw.be of op 011 94 90 00.
- Stand van zaken Covid-19
- Wateroverlast-maatregelen
Op verzoek van raadslid L. Heeren wordt aan het begin van de vergadering even aandacht gevraagd voor wijlen Freddy Minschart, die op 25/11/2021 precies 1 jaar overleden is.
Ilse Beelen vervoegt de zitting (tijdens de mededelingen).
Schepen R. Mertens en de burgemeester geven terugkoppeling over een aantal vragen die in de 'Vragen van raadsleden' van vorige vergadering werden gesteld. Het betrof vragen van raadslid L. Everaerts over mobiliteit, voetwegen en het evenement Feest in 't Vinne. Voor de terugkoppeling wordt verwezen naar het audioverslag.
De burgemeester geeft ook de stand van zaken inzake Covid-19 : voor deze uiteenzetting wordt eveneens verwezen naar het audioverslag.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de stad Zoutleeuw, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 01/07/2021;
Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 25/10/2021 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar
2020 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw;
BESLUIT:
Kennis te nemen van het besluit van de heer Gouverneur d.d. 25/10/2021 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar
2020 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 21/09/2017 waarbij kennisgenomen en akkoord werd gegaan met de voorgestelde scenario's rond afkoppeling van de stadssluisbeek, naar aanleiding van het vooronderzoek gevoerd door Aquafin en Fluvius;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 10/06/2021 waarbij kennisgenomen werd van de problematiek van de afkoppeling van de stadssluisbeek en de geplande private ontwikkelingen;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 09/09/2021 waarbij kennisgenomen werd van de inhoud van het schattingsverslag;
Overwegende de complexe problematiek rond het afkoppelen van de stadsgrachten (grachten niet meer bereikbaar omdat ze ingesloten zijn door woningen);
Overwegende dat binnen het wensscenario - opgemaakt naar aanleiding van een gezamenlijke studie tussen Aquafin en Fluvius - de stadsgrachten best kunnen afgekoppeld worden (waar mogelijk blijven deze behouden als RWA-leiding in open bedding en wordt er een bijkomende DWA-leiding aangelegd) aan de achterzijde van de woningen van de Ridderstraat, Kloosterstraat en Sint-Truidensestraat. Hier zijn deze grachten nog grotendeels toegankelijk en is er ruimte om te bufferen, op o.m. de percelen waarop ook de private woonprojecten zijn ingeplant;
Overwegende dat het ingezamelde afvalwater (richting Markt en dan naar RWZI) en het afgekoppelde hemelwater (RWA richting Aen den Hoorn en Ravelijn) voor verder transport moeten kunnen opgevangen worden in de Sint-Truidensestraat;
Overwegende dat deze maatregelen ook bijdragen tot het beperken van wateroverlast stroomafwaarts richting Varkensmarkt en prof.Verdeyenstraat (er is geen doorstroom meer van hemelwater en riolering van uit het gebied ten zuiden van de Sint-Truidensestraat);
Overwegende dat er maar 1 plaats aan de Sint-Truidensestraat is, waar geen woningen staan en er nog een opening is om die aansluiting te voorzien en dat is ter hoogte van de voormalige eigendommen van Gysen;
Overwegende dat de woning ondertussen aan het rusthuis toebehoort en de garage/schuur aan Vimoda (die gronden werden al eerder verkocht, voor de scenario's bekend waren);
Overwegende dat de private projecten in dit gebied lange tijd hebben stilgelegen maar recent toch werden opgestart (herbestemming percelen KI Hof ter Leeuwe, herbestemmingen woning en schuur Gysen);
Overwegende dat zij nu allebei een dossier klaar hebben voor een omgevingsvergunning, de ene voor een zorginstelling, de andere voor een handelspand met 2 appartementen en we die met de huidige info rond de afkoppeling moeilijk kunnen afleveren om nadien terug te verwerven of te onteigenen en af te breken;
Overwegende dat er daarom snel duidelijkheid moet komen over de werkwijze en een oplossing moet gezocht worden, teneinde geen schadeclaims te mogen ontvangen voor het weigeren van een vergunning en zodanige voorwaarden te moeten opleggen waardoor het perceel op zich niet bebouwbaar meer wordt of omdat er ongepaste en te lange vertragingen kunnen ontstaan omdat we die private projecten on-hold moeten zetten;
Overwegende dat de stad daarom alle betrokken private eigenaars, Fluvius en OE/IOED heeft samengeroepen om een oplossing te zoeken voor dit nijpende probleem;
Overwegende dat de voorgestelde oplossing is - en waartoe er ook bereidheid is bij de eigenaars - om te voorzien in het verwerven van het perceel met de schuur door en voor de stad, om hier de nodige ruimte naast de bestaande stadsgracht ter beschikking te krijgen om er de nieuwe gracht, de riolering en de toegang voor onderhoud/aanleg op te voorzien;
Overwegende dat het perceel amper 10m breed is en de gracht hier een geklasseerde waterloop betreft moet er na afbraak van de constructies (wat nodig is om er aan te kunnen werken) een bouwvrije oeverstrook gelaten worden van minimaal 5m t.o.v. de gracht. Er blijft dus onvoldoende ruimte over om dit nog voor andere bebouwing te kunnen gebruiken;
Overwegende dat de aanpalende eigenaar (Rusthuis Sint-Elisabethdal) heeft laten weten geen interesse te hebben om de resterende 3 à 4 m mee te verwerven. De stad zal dus in eerste instantie het gehele perceel van Vimoda moeten verwerven;
Overwegende dat ook het achterliggende terrein van fam. Brees (niet gelegen aan een openbare weg en eveneens getroffen door een bouwvrije oeverstrook) dient te worden verworven om de aansluiting te kunnen doortrekken tot aan de percelen die deel uit maken van de projectzone van de fam. Degeneffe;
Overwegende dat de restzone van deze percelen die overblijven na de afkoppelingswerken kan om de ontsluiting voor fietsers en voetgangers in een groene context naar het achterliggende gebied van de Bethaniasite te verzorgen;
Overwegende dat er nog geen dossier werd opgedragen aan Fluvius door de VMM voor deze afkoppeling en zij voorlopig niet kunnen tussenkomen in de verwerving;
Overwegende dat Vimoda recent een omgevingsvergunning heeft bekomen voor de afbraak van de bestaande schuur (die kan worden overgenomen door de stad);
Overwegende de inhoud van de schattingsverslagen voor de percelen: afdeling 1, sectie b nr. 167y (317m²) en 167Z (432m²) beiden gelegen in woongebied;
Overwegende de door Vimoda de gemaakte studiekosten voor de architect, de asbestinventaris, de plaatsbeschrijving, kosten kredietverstrekking, ...
Overwegende de inhoud van de ontvangen verkoopbelofte;
BESLUIT:
Artikel 1:
De verkoopbelofte tussen Stad Zoutleeuw en Vimoda (T. Tutenel), Staatsbaan 269B, 3460 Bekkevoort m.b.t. de aankoop van perceel afdeling 1 sectie B, nr. 167Y gelegen in woongebied, met een oppervlakte van 317m², goed te keuren voor een aankoopbedrag van 169.000 euro grondwaarde inclusief schadeloosstelling voor reeds gemaakte kosten (architect, asbestinventaris, plaatsbeschrijving,...).
Art. 2:
Aan notaris Indekeu opdracht te geven om de aankoopakte op te stellen. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de verkoopbeloften, alsook de daar uit voortvloeiende aktes te ondertekenen in naam van de stad.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 21/09/2017 waarbij kennisgenomen en akkoord werd gegaan met de voorgestelde scenario's rond afkoppeling van de stadssluisbeek, naar aanleiding van het vooronderzoek gevoerd door Aquafin en Fluvius;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 10/06/2021 waarbij kennisgenomen werd van de problematiek van de afkoppeling van de stadssluisbeek en de geplande private ontwikkelingen;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 09/09/2021 waarbij kennisgenomen werd van de inhoud van het schattingsverslag;
Overwegende de complexe problematiek rond het afkoppelen van de stadsgrachten (grachten niet meer bereikbaar omdat ze ingesloten zijn door woningen);
Overwegende dat binnen het wensscenario - opgemaakt naar aanleiding van een gezamenlijke studie tussen Aquafin en Fluvius - de stadsgrachten best kunnen afgekoppeld worden (waar mogelijk blijven deze behouden als RWA-leiding in open bedding en wordt er een bijkomende DWA-leiding aangelegd) aan de achterzijde van de woningen van de Ridderstraat, Kloosterstraat en Sint-Truidensestraat. Hier zijn deze grachten nog grotendeels toegankelijk en is er ruimte om te bufferen, op o.m. de percelen waarop ook de private woonprojecten zijn ingeplant;
Overwegende dat het ingezamelde afvalwater (richting Markt en dan naar RWZI) en het afgekoppelde hemelwater (RWA richting Aen den Hoorn en Ravelijn) voor verder transport moeten kunnen opgevangen worden in de Sint-Truidensestraat;
Overwegende dat deze maatregelen ook bijdragen tot het beperken van wateroverlast stroomafwaarts richting Varkensmarkt en prof.Verdeyenstraat (er is geen doorstroom meer van hemelwater en riolering van uit het gebied ten zuiden van de Sint-Truidensestraat);
Overwegende dat er maar 1 plaats aan de Sint-Truidensestraat is, waar geen woningen staan en er nog een opening is om die aansluiting te voorzien en dat is ter hoogte van de voormalige eigendommen van Gysen;
Overwegende dat de woning ondertussen aan het rusthuis toebehoort en de garage/schuur aan Vimoda (die gronden werden al eerder verkocht, voor de scenario's bekend waren);
Overwegende dat de private projecten in dit gebied lange tijd hebben stilgelegen maar recent toch werden opgestart (herbestemming percelen KI Hof ter Leeuwe, herbestemmingen woning en schuur Gysen);
Overwegende dat zij nu allebei een dossier klaar hebben voor een omgevingsvergunning, de ene voor een zorginstelling, de andere voor een handelspand met 2 appartementen en we die met de huidige info rond de afkoppeling moeilijk kunnen afleveren om nadien terug te verwerven of te onteigenen en af te breken;
Overwegende dat er daarom snel duidelijkheid moet komen over de werkwijze en een oplossing moet gezocht worden, teneinde geen schadeclaims te mogen ontvangen voor het weigeren van een vergunning en zodanige voorwaarden te moeten opleggen waardoor het perceel op zich niet bebouwbaar meer wordt of omdat er ongepaste en te lange vertragingen kunnen ontstaan omdat we die private projecten on-hold moeten zetten;
Overwegende dat de stad daarom alle betrokken private eigenaars, Fluvius en OE/IOED heeft samengeroepen om een oplossing te zoeken voor dit nijpende probleem;
Overwegende dat de voorgestelde oplossing is - en waartoe er ook bereidheid is bij de eigenaars - om te voorzien in het verwerven van het perceel met de schuur door en voor de stad, om hier de nodige ruimte naast de bestaande stadsgracht ter beschikking te krijgen om er de nieuwe gracht, de riolering en de toegang voor onderhoud/aanleg op te voorzien;
Overwegende dat het perceel amper 10m breed is en de gracht hier een geklasseerde waterloop betreft moet er na afbraak van de constructies (wat nodig is om er aan te kunnen werken) een bouwvrije oeverstrook gelaten worden van minimaal 5m t.o.v. de gracht. Er blijft dus onvoldoende ruimte over om dit nog voor andere bebouwing te kunnen gebruiken;
Overwegende dat de aanpalende eigenaar (Rusthuis Sint-Elisabethdal) heeft laten weten geen interesse te hebben om de resterende 3 à 4 m mee te verwerven. De stad zal dus in eerste instantie het gehele perceel van Vimoda moeten verwerven;
Overwegende dat ook het achterliggende terrein van fam.Brees (niet gelegen aan een openbare weg en eveneens getroffen door een bouwvrije oeverstrook) dient te worden verworven om de aansluiting te kunnen doortrekken tot aan de percelen die deel uit maken van de projectzone van de fam. Degeneffe;
Overwegende dat de restzone van deze percelen die overblijven na de afkoppelingswerken kan om de ontsluiting voor fietsers en voetgangers in een groene context naar het achterliggende gebied van de Bethaniasite te verzorgen;
Overwegende dat er nog geen dossier werd opgedragen aan Fluvius door de VMM voor deze afkoppeling en zij voorlopig niet kunnen tussenkomen in de verwerving;
Overwegende de inhoud van de schattingsverslagen voor de percelen: afdeling 1, sectie b nr. 167y (317m²) en 167Z (432m²) beiden gelegen in woongebied;
Overwegende de inhoud van de ontvangen verkoopbelofte;
Overwegende dat dit perceel de tuin is, die gebruikt wordt door de eigenaar van de woning Stationsstraat 6 en hij stelt dat hij tevens eigenaar is van deze tuin maar dit niet blijkt uit zijn aankoopakte noch het kadaster;
BESLUIT:
Artikel 1:
De verkoopbelofte tussen Stad Zoutleeuw en fam. Brees m.b.t. de aankoop van perceel afdeling 1 sectie B, nr. 167Z gelegen in woongebied, met een oppervlakte van 432m², goed te keuren voor een aankoopbedrag van 60.000 euro grondwaarde.
Art. 2:
Aan notaris Indekeu opdracht te geven om verder onderzoek te doen naar de eigendomstitel en vervolgens de aankoopakte op te stellen. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de verkoopbeloften, alsook de daar uit voortvloeiende aktes te ondertekenen in naam van de stad.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;
Gelet op de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGO;
Gelet op de gecoördineerde statuten van IGO div;
Gelet op de uitnodiging d.d. 9/09/2021 voor de bijzondere algemene en de uitnodiging d.d. 19/10/2021 voor de gewone algemene vergadering van IGO d.d. 17/12/2021 met als agenda:
Dagorde BAV:
1. Goedkeuring verlenging IGO div (documenten 1, 2 en 3)
2. Goedkeuring toetreding nieuwe vennoten tot IGO div (documenten 4 en 5):
- Gemeente Overijse
- OCMW Overijse
- Gemeente Hoeilaart
- OCMW Hoeilaart
3. Goedkeuring statutenwijziging (documenten 6 en 7)
Dagorde AV:
1. Goedkeuring verslag 25-06-2020
2. Goedkeuring begroting 2022 (documenten 1 en 2)
3. Goedkeuring jaarprogramma 2022 (document 3)
4. Varia
Overwegende dat de termijn waarvoor IGO div werd opgericht, afloopt op 9 maart 2022. Aan de bijzondere algemene vergadering van 17.12.2021 wordt daarom gevraagd om de bestaansduur van IGO div te verlengen voor een nieuwe periode van 18 jaar vanaf 10 maart 2022;
Overwegende dat door de creatie van de referentieregio’s voor intergemeentelijke samenwerking, Overijse en Hoeilaart werden toegevoegd aan de regio waarin IGO div actief. De lokale besturen van Overijse en Hoeilaart (zowel gemeente als OCMW) verzochten middels raadsbeslissingen officieel tot toetreding bij IGO div. De RvB van IGO div gaf groen licht om de vraag voor te leggen aan de vennoten. De RvB van IGO div stelt voor om de kandidaat-vennoten toe te laten tot IGO div en hen het gewoonlijke aantal aandelen te geven (3 aandelen per gemeente, 1 aandeel per OCMW);
Overwegende dat IGO div tijdens de bijzondere algemene vergadering ook een statutenwijziging wil doorvoeren om de verlenging te verankeren in de statuten, de deelname van de nieuwe vennoten te regelen en enkele bepalingen te actualiseren;
Overwegende dat IGO div bij de uitnodiging van de bijzondere algemene vergadering een verlengingsdossier heeft gevoegd dat terugblikt op de werking van IGO div in de afgelopen periode én vooruitblikt op de werking na de verlenging. Tevens is het actuele strategisch plan en de realisatie daarvan toegevoegd. Het college van de vennoten kregen in de periode april – juni 2021 een mondelinge toelichting van het managementteam van IGO div. Alle raadsleden van de vennoten van IGO div waren ook in de mogelijkheid om een digitale infosessie te volgen op 24.09.2021;
Overwegende dat inzake de toetreding van de nieuwe leden, de respectievelijke raadsbeslissingen en een korte toelichting over de toetreding werden gevoegd;
Overwegende dat inzake de statutenwijziging een ontwerp van de nieuwe statuten werd bezorgd alsook een toelichting van de wijzigingen;
Overwegende dat de gemeenteraad van Zoutleeuw dus in staat was om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van IGO div op 17 december 2021 te bespreken en hiernavolgend standpunt in te nemen;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1
Stad Zoutleeuw gaat expliciet akkoord gaat met de verlenging van IGO div voor 18 jaar vanaf 10 maart 2022 én met de verdere deelname van Stad Zoutleeuw aan IGO div.
Art. 2:
Stad Zoutleeuw gaat akkoord dat de gemeente Overijse, het OCMW Overijse, de gemeente Hoeilaart en het OCMW Hoeilaart toetreden tot IGO div. Zij krijgen allen het gewoonlijke aantal aandelen (3 aandelen per gemeente, 1 aandeel per OCMW) in bezit.
Art. 3:
Stad Zoutleeuw gaat akkoord met de voorgestelde statutenwijziging zodat de verlenging statutair verankerd wordt, de deelname van de nieuwe vennoten geregeld wordt en enkele bepalingen geactualiseerd worden.
Art. 4:
Mevrouw Carine Winnen, (Dorpsstraat 14 te 3440 Zoutleeuw), of haar plaatsvervanger Lutgarde Denivel, (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de punten van de bijzondere en gewone algemene vergadering van IGO d.d. 17/12/2021, m.i.v. de statutenwijziging, goed te keuren.
Art. 5:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan IGO, De Vunt 17 te 3220 Holsbeek t.a.v. de heer Geert Vanaerschot.
Art. 6:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGS Hofheide;
Gelet op de uitnodiging d.d. 13/10/2021 voor de buitengewone algemene vergadering van IGS Hofheide d.d. 15/12/2021 met als agenda:
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Carine Winnen, Dorpsstraat 14 te 3440 Zoutleeuw (of haar plaatsvervanger Carl Kempeneers, Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), krijgt het mandaat alle agendapunten op de buitengewone algemene vergadering d.d. 15/12/2021 goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide" Jennekensstraat 5 te 3221 Holsbeek (Nieuwrode) ter attentie van mevrouw Ann Van Staey.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;
Gelet op de statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van 23 juni 2021;
Gelet op de uitnodiging van 14 oktober 2021 voor de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf van 15 december 2021 met bijbehorende agenda en bijlagen;
Overwegende dat de agenda voor de algemene vergadering volgende punten bevat:
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Carl Kempeneers, (Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger Lutgarde Denivel, (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 15/12/2021, goed te keuren.
Art. 2:
Deze beslissing bekend te maken krachtens het DLB en een afschrift van dit besluit te zenden naar EcoWerf, t.a.v. mevrouw Gerda Bleus.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Interleuven;
Gelet op de gecoördineerde statuten van Interleuven;
Gelet op de uitnodiging d.d. 13/10/2021 voor de algemene vergadering van Interleuven d.d. 15/12/2021 met als agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering d.d. 16-06-2021
3. Strategie en te ontwikkelen activiteiten 2022
4. Begroting 2022
5. Vervanging leden raad van bestuur
6. Diversen
Gelet dat het artikel 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en deze voor de gemeente/OCMW rechtstreeks worden aangewezen door de gemeente/OCMW-raden uit hun leden en dat het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
De heer Guy Dumst, Achter de Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw, (of zijn plaatsvervanger de heer Boudewijn Herbots, Dorpsstraat 58 te 3440 Zoutleeuw) krijgt het mandaat alle agendapunten op de algemene vergadering d.d. 15/12/2021, goed te keuren.
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan Interleuven, Brouwersstraat 6 te 3000 Leuven.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 40;
Gelet op de nieuwe gemeentewet, artikel 117;
Gelet op het decreet van 27 april 2018 betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding, inzonderheid hoofdstuk 2, afdeling 3, artikel 14;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, art. 62, par. 1, 10°;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 2018 tot operationalisering van de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding inzonderheid hoofdstuk 3, artikel 15;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 25/03/2021 houdende de keuze voor het centrum voor leerlingenbegeleiding Provinciaal CLB Limburg;
Overwegende dat nog een aantal ontbrekende gegevens moesten aangevuld worden in de afsprakennota;
Overwegende dat de afsprakennota inmiddels volledig is;
BESLUIT:
Artikel 1:
De voorgestelde afsprakennota met Provinciaal CLB Limburg goed te keuren
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de VCRO en meer specifiek art. 1.3.3 m.b.t. de GECORO;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 m.b.t. de GECORO;
Gelet op de beslissingen van de respectievelijke gemeenteraden (Linter en Geetbets op 25 januari 2021 en Zoutleeuw op 04 februari 2021) waarbij de samenstelling van de Intergemeentelijke Gecoro Getestreek (iGG) werd goedgekeurd;
Gelet op de unanieme goedkeuring van het ontwerp van huishoudelijk reglement tijdens de zitting van de iGG van 14 oktober 2021;
Overwegende dat het ontwerp voorafgaandelijk juridisch werd afgetoetst naar inhoud en conformiteit;
Overwegende het verslag van de zitting van de iGG van 14 oktober 2021 met betrekking tot de goedkeuring van het huishoudelijk reglement;
Overwegende dat het huishoudelijk reglement door iedere gemeenteraad afzonderlijk en definitief dient te worden goedgekeurd;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het huishoudelijk reglement, zoals unaniem aangenomen door de leden van de Intergemeentelijke Gecoro Getestreek tijdens haar zitting van 14 oktober 2021, wordt definitief goedgekeurd.
Art.2:
De gemeenten Geetbets en Linter, alsook de secretaris van de iGECORO worden op de hoogte gebracht van deze beslissing.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet dat de aanvraag werd onderzocht, rekening houdende met de decretale bepalingen en uitvoeringsbesluiten:
Gelet op de gunstige eindbeslissing van 08/12/2020 houdende de plan-MERscreening;
Gelet op de inhoud van de aanvraag van het planologisch attest voor Caroplast BVBA, Vijfwilgenstraat 23 te 3440 Zoutleeuw, aangevraagd door mevr. Kathleen Uittebroek en betrekking heeft op de volgende percelen: afdeling 3, sectie B, nummers 422P, 582A en 583B;
Gelet dat er geen bewaren of opmerkingen werden ontvangen naar aanleiding van het openbaar onderzoek dat gedurende 30 dagen werd georganiseerd (vanaf 01/07/2021 tot en met 30/07/2021);
Gelet op het advies van de deputatie van Vlaams-Brabant van 22/07/2021:
'De aanvraag tot planologisch attest door Kathleen Uittebroek, Vijfwilgenstraat 23, 3440 Halle-Booienhoven, met betrekking tot de uitbreiding van Caroplast bvba, gelegen aan Vijfwilgenstraat 23,3440 Halle- Booienhoven, in Zoutleeuw, gunstig te adviseren, overwegende dat de aanvraag in overeenstemming is met de beleidsopties van het provinciaal ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant (en addendum), op voorwaarde dat rekening gehouden wordt met beperkingen inzake type bedrijvigheid op de site op lange termijn.'
Gelet op het advies van het departement Landbouw en Visserij van 06/08/2021:
'Samengevat kan worden gesteld dat het Departement Landbouw en Visserij geen bezwaar heeft tegen de uitbreiding van het bestaande bedrijf, mits ten opzichte van de perceelsgrenzen tussen kadastrale percelen binnen het agrarisch gebied waar het aanbouwen niet mogelijk is een bufferzone van 5 m voorzien wordt.
Deze bufferzone wordt bij voorkeur niet verhard en, indien verharding toch noodzakelíjk blijkt, dan moet deze in waterdoorlatende materialen voorzien worden. Gezien het planologisch attest momenteel een bebouwing tot tegen bepaalde perceelsgrenzen in het agrarisch gebied voorziet, kan op dit moment enkel een ongunstig advies geformuleerd worden.'
Gelet op het gecoördineerd advies van de Intergemeentelijke Gecoro Getestreek (iGG) van 11/10/2021:
'De iGG brengt een voorwaardelijk gunstig advies uit over de aanvraag tot het bekomen van een PA voor het bedrijf CAROPLAST.
Voorwaarde:
Bij de opmaak van de omgevingsvergunning, dient er een bufferstrook (bestaande maaiveld aanhouden) te worden voorzien t.o.v. het aanpalende landbouwpercelen van 0,5m breed. In deze strook wordt een drainagebuis voorzien die aangekoppeld wordt op de regenwaterputten of het infiltratiesysteem.'
Overwegende de aard van het bedrijf:
De aanvrager van het planologisch attest is de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Caroplast, gevestigd in Halle-Booienhoven (Zoutleeuw). De bedrijfsactiviteiten richten zich op de levering en plaatsing van lichtdoorlatende dakelementen (lichtkoepels, lichtstraten, dakramen, dakluiken ... ). Ook het assembleren van de producten ter voorbereiding van plaatsing gebeuren op de werf. Er zijn geen productieactiviteiten.
Het betreft een lokaal familiebedrijf dat opgericht werd in 1971 en historisch gegroeid is op de huidige site. Het bedrijf is uitgegroeid tot een onderneming met 12 personeelsleden, zijnde 3 bedienden en 9 arbeiders. Het gamma aan producten werd stelselmatig uitgebreid en het werk werd steeds gespecialiseerder. Hierdoor is er in de huidige bedrijfsvoering meer stockageruimte en ruimte om te monteren en te assembleren nodig.
In het lange bestaan zijn er nooit hinderklachten ontvangen vanwege omwonenden of de ruimere buurt. Dat blijkt nu opnieuw uit het openbaar onderzoek. We mogen dan ook stellen dat het zich goed verweven heeft in wat overwegend een woonzone is met een diverse typologie van vrijstaande, halfopen of gesloten bebouwing. In het bouwblok bevinden zich ook wat grootschaliger oude hoevecomplexen met stallingen/schuren.
Overwegende de situering van het bedrijf:
Het bedrijf Caroplast is gelegen aan de rand van het dorpshart van de kern van Halle, op circa 2 kilometer ten zuiden van het centrum van Zoutleeuw. De bedrijfssite situeert zich langs de gemeenteweg Vijfwilgenstraat, een lokale weg met een ontsluitend karakter die op 400m van de bedrijfsite ontsluit op de gewestweg N3 Tienen - Sint-Truiden. De weg bestaat uit 2 voldoende brede rijbaanvakken in betonverharding en er zijn langs weerszijden voetpaden in klinkers. Her en der staan voertuigen geparkeerd op de rijbaan. Dit voorkomt dat er ook snel gereden wordt. Er kan dus gesteld worden dat er geen noemenswaardige conflicten zijn op vlak van mobiliteit en er een snelle en directe afwikkeling is naar het hogere wegennet.
Het bouwblok dat begrensd wordt door de N3, de Dungelstraat, de Houtstraat en de Vijfwilgenstraat is aan straatzijde op een uitzondering na, bijna volledig dichtgebouwd. Binnenin het bouwblok liggen aan aantal landbouwpercelen met een divers grondgebruik. Het perceel ten oosten van de bedrijfssite (Vijfwilgenstraat 19) werd een paar jaar geleden aangekocht door het bedrijf. De woning die hierop stond, is inmiddels gesloopt op basis van een vergunning dd. 20/06/2020. Op die manier is het mogelijk dat binnen het PA de aansnijding van het agrarisch gebied beperkt blijft.
De oppervlakte van de huidige bedrijfssite bedraagt circa 2.933 vierkante meter. Hier zijn aanwezig: de bedrijfshal centraal op de site, met geïntegreerd in de noordwestelijke hoek de kantoren van het bedrijf en in het zuiden een luifel met open wanden, en verhardingen in functie van de toegang tot het gebouw en een viertal parkeerplaatsen voor bezoekers.
Overwegende de planologisch-juridische context:
Door de historische groei van het bedrijf in de afgelopen vijf decennia is een deel van het bedrijf vandaag gelegen in woongebied met landelijk karakter (eerste 50 meter aan zijde Vijfwilgenstraat) en een deel in agrarische gebied volgens het gewestplan.
De bedrijfssite en uitbreidingszone vallen binnen de afbakening van de Herbevestigde Agrarische Gebieden (HAG). Het plangebied bevat echter geen geregistreerd landbouwgebruik en betreft dus geen structureel landbouwgebied. Gezien de historische groei van het bedrijf op de huidige site bevatte het gebied ook de voorbije decennia geen geregistreerd landbouwgebruik. De impact op het herbevestigd agrarisch gebied is dus onbestaande.
Het grootste gedeelte van de bedrijfsgebouwen en verhardingen is vergund of vergund geacht, alleen de open luifel en een houten schuurtje zijn onvergund aanwezig. Het bedrijf wordt als hoofdzakelijk vergund beschouwd. Tussen 1990 en 2020 zïjn twee stedenbouwkundige vergunningen afgeleverd, respectievelijk voor verbouwing en uitbreiding van de bedrijfsgebouwen, en voor het slopen van de vrijstaande woning op het perceel naast het bedrijf.
Overwegende de planologische beleidscontext:
Ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant (en addendum)
Zoutleeuw wordt in het ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant (en addendum) beleidsmatig ingedeeld in de 'landelijke kamer Oost'. Het provinciaal ruimtelijk beleid stelt hier het behoud van het landelijk karakter van het gebied, met de grote openruimtegehelen en de nadrukkelijk aanwezige landbouw voorop. Het provinciebestuur wenst de karakteristieken van een dun bezaaid en verspreid nederzettingspatroon te behouden en te versterken; enkel in goed ontsloten geselecteerde kernen wordt wonen gestimuleerd.
De kern Halle-Booienhoven werd in het ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant (en addendum) aangeduid als woonkern. De woonkernen staan in voor de opvang en het bundelen van de plaatselijke woonbehoeften. De natuurlijke structuur wordt versterkt en, voor zover mogelijk, uitgebouwd in functie van het medegebruik. Waar mogelijk wordt de ecologische infrastructuur gekoppeld aan laagdynamische recreatieve elementen die het woonklimaat versterken. De bedrijvigheid kan enkel op voorwaarde dat het kleinschalige bedrijvigheid betreft die niet thuishoort op een lokaal bedrijventerrein bij het hoofddorp en voor zover maximale verweving met wonen mogelijk is.
Bij de afweging van de ontwikkelings- en uitbreidingsmogelijkheden voor bestaande bedrijven buiten bedrijventerreinen hanteert het ruimtelijk structuurplan Vlaams-Brabant (en addendum) het principe dat de ruimtelijke draagkracht van de omgeving niet mag overschreden worden. De ruimtelijke draagkracht is niet in algemene regels te vatten; deze wordt gebied per gebied bepaald. Historisch gegroeide situaties en hinder zijn belangrijke factoren om de draagkracht te bepalen.
Gemeentelijk ruimtelijk Structuurplan Zoutleeuw
Het bedrijf is gesitueerd in de kern Halle-Booienhoven, beschreven als een 'dynamisch dorp aan de N3 in een landelijk kader' in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. Halle-Booienhoven is geselecteerd als woonkern. Zoutleeuw wenst hier het landelijk karakter te beschermen, onder andere door het contact met de open ruimte te behouden en te versterken.
Een functionele kernversterking wordt tevens voorop gesteld en de kern komt in aanmerking voor de heroriëntatie van de taakstelling met betrekking tot lokale bedrijvigheid.
De economische dynamiek van de N3 in Halle-Booienhoven en Dormaal geeft een bijkomend karakter aan deze landelijke dorpen. De gemeente wenst verweefbare initiatieven die hieruit voortgekomen zijn te ondersteunen. Zo zijn er ontwikkelingsmogelijkheden voor de bestaande en vergunde zonevreemde bedrijven en handelsactiviteiten, indien zij goed ontsloten zijn en geen hinder voor de onmiddellijke omgeving hebben. Onder meer de mogelijkheid tot uitbreiding is een van deze ontwikkelingsperspectieven.
Algemeen is een uitgangspunt van het GRS dat vergunde zonevreemde bedrijven in principe getolereerd worden op hun huidige locatie, indien ze geen hinder veroorzaken voor hun omgeving.
Overwegende de ruimtelijke afweging:
Het bedrijf Caroplast, gelegen in Halle-Booienhoven, wenst uit te breiden, deels in woongebied met landelijk karakter en deels in een zone die een agrarische bestemming heeft op het gewestplan. De uitbreiding dient ter verbetering van de bedrijfsvoering op het terrein en om de parkeernood op te vangen van de personeelsleden, die nu afgewenteld wordt op de voorliggende weg. De uitbreiding zou gebeuren op twee naburige percelen (een woonkavel met tuinzone in het oosten en een grasland in het zuiden), die beide in eigendom zijn van het bedrijf.
De uitbreiding van de bedrijfssite wordt gepland tot op de perceelsgrenzen aan zuidelijke en oostelijke kant. De site is in een landschapskamer gesitueerd en niet in een open landschap. Hierdoor is er geen impact op het openliggende landschap waardoor het aanvaard kan worden om geen groenbuffer te voorzien. De buffering in de landschapskamer gebeurt ook reeds door andere functies, zoals de aanpalende boomgaard aan het plangebied. Tevens zou een groenbuffer een grotere impact hebben op de aanpalende plantage door schaduwwerking en onderhoudsaspecten dan bij het voorgestelde plan. ln het voorgestelde plan wordt de bedrijfssite ingegraven omwille van bestaande hoogteverschillen tussen de percelen. Het reliëfverschil met de omgeving zorgt ook voor een verminderde landschappelijke impact. Ten slotte is het, gezien de impact op de landbouwfunctie maximaal beperkt dient te blijven, niet aangewezen dat de site verder uitbreidt naar andere percelen om een extra buffering te voorzien rondom het bedrijf. Er wordt geconcludeerd dat de inpassing in het landschap en de open ruimte van de nieuwe situatie positief geëvalueerd kan worden.
De betreffende percelen zijn gelegen in herbevestigd agrarisch gebied, maar aangezien er reeds decennia geen geregistreerd landbouwgebruik is, is de impact op het landbouwgebied onbestaande. De omliggende percelen die wel in landbouwgebruik zijn, ondervinden ook geen nadelige effecten van de aanvraag, onder andere doordat het regenwater integraal wordt opgevangen en gebufferd binnen het plangebied en op voorwaarde dat er een extra drainagebuis wordt voorzien voor de keermuur. Er wordt aangeraden om ook tijdens de werken voldoende aandacht te schenken aan de bereikbaarheid en stabiliteit van de achterliggende boomgaard door overleg met de fruitteler.
De bedrijfssite breidt uit van 2.933 naar 5.394 vierkante meter, wat bijna een verdubbeling is in oppervlakte. De impact op de nabije omgeving neemt niet in gelijke mate toe. Er wordt immers geen wijziging vooropgesteld in de bedrijfsactiviteiten en het aantal werknemers zal in de toekomst slechts beperkt toenemen. De bijkomende ruimte zal voornamelijk gebruikt worden als opslag- en assemblageruimte. Er is geen mobiliteitsoverlast of andere druk op de omgeving te verwachten. ln de aanvraag wordt benadrukt dat, gezien de sterke lokale binding van het bedrijf door historische groei en de voldoende hoge draagkracht die de omgeving van de huidige site vertoont, het gewenst is om het bedrijf op de site te bewaren en de nodige duurzame ontwikkelingsperspectieven te bieden.
BESLUIT:
Artikel 1:
Standpunt met betrekking tot het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is
ln de aanvraag wordt benadrukt dat, gezien de sterke lokale binding van het bedrijf door historische groei en de voldoende hoge draagkracht die de omgeving van de huidige site vertoont, het gewenst is om het bedrijf op de site te bewaren en de nodige duurzame ontwikkelingsperspectieven te bieden. Bovendien is het nagenoeg volledig vergund en werd recent de aanpalende woning aangekocht (die ondertussen werd afgebroken) waardoor de uitbreiding in het agrarisch gebied zo beperkt mogelijk gehouden wordt.
De bedrijfssite breidt uit van 2.933 naar 5.394 vierkante meter, wat bijna een verdubbeling is in oppervlakte. De impact op de nabije omgeving neemt niet in gelijke mate toe. Er wordt immers geen wijziging vooropgesteld in de bedrijfsactiviteiten en het aantal werknemers zal in de toekomst slechts beperkt toenemen. De bijkomende ruimte zal voornamelijk gebruikt worden als opslag- en assemblageruimte. Er is geen mobiliteitsoverlast of andere druk op de omgeving te verwachten.
De gemeenteraad kan instemmen met het behoud van het bedrijf op de huidige vestigingsplaats.
Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn
Het bedrijf geeft aan, dat het te kampen heeft met ernstig plaatsgebrek om de assemblageactiviteiten uit te voeren, evenals tegemoet te komen aan de sterke parkeernoden voor het personeel die momenteel voor enige parkeerdruk in de straat zorgen.
Het bedrijf is eigenaar van het links aanpalende perceel, gedeeltelijk gelegen binnen woonzone en gedeeltelijk in agrarisch gebied. Daarnaast is ook het achterliggende weiland (agrarisch gebied) in eigendom van het bedrijf. Beide percelen worden meegenomen in de afbakening van het planologisch attest. Het plangebied zal bijgevolg verruimd worden met een oppervlakte van circa 2.461 vierkante meter.
Binnen het verruimde plangebied wenst het bedrijf op korte termijn de bestaande vergunde bedrijfsgebouwen te behouden en waar nodig te renoveren, vooraan een nieuw kantoorgebouw te bouwen, en achteraan een nieuwbouw (deels gesloten, deels als open overdekte buitenruimte) op te richten voor assemblage, montage en stockage. Daarnaast wenst men de toegang tot het bedrijfsterrein te verbeteren met voldoende ruimte voor leveringen en parkeervoorzieningen voor het personeel. Zodat dit niet meer wordt afgewenteld/afgehandeld op het openbaar domein. Hiervoor zal men de bestaande niveauverschillen tussen de huidige bedrijfssite en de aanpalende percelen wegwerken door afgraving van de hoger gelegen delen. Een keermuur wordt voorzien op de perceelsgrens om nieuwe hoogteverschillen op te vangen.
Aangaande de problematiek van de afwatering in het advies van het agentschap Duurzame Landbouw, wordt het voorstel van de iGG gevolgd:
‘Een bufferzone van 5m tussen de kadastrale percelen behouden, betekent inherent dat er voor het bedrijf heel wat bruikbare oppervlakte verloren gaat, waardoor mogelijks het programma dat aangetoond wordt en waarvoor de aanvraag werd opgesteld niet kan gerealiseerd worden. Deze voorwaarde biedt dus geen oplossing voor het bedrijf (zelfs niet op korte termijn). Indien 5m langs de landbouwpercelen als bufferzone moet blijven dienen, dan spreken we over een oppervlakte van maar liefst 420m². Hoe zou deze zone dan beheerd of onderhouden worden, voor de aanvrager is die nauwelijks bereikbaar? Dit wordt niet ervaren als een duurzame oplossing.
De nieuwe constructies worden lager voorzien dan het bestaande maaiveld en omzoomd met een keermuur. Het is dus wel mogelijk dat water afkomstig van de hoger gelegen plantage tegen deze muur botst en daar stagneert, waardoor er mogelijks nattere plek ontstaat. Op deze plek liggen net de keerzones voor landbouwvoertuigen tussen de bomenrijen en deze mogen dus niet te nat staan om het manoeuvreren te hinderen. In overleg met de afgevaardigde voor landbouw wordt dan voorgesteld om op eigen terrein een drainage te voorzien - voor de keermuur - die aangesloten wordt op de regenwaterputten.
Er wordt ook gesteld dat hierdoor de niet-verharde bufferstrook beperkt kan blijven tot 0,5m van de perceelsgrenzen. Dit laat ander landbouwgebruik toe in geval de plantage op termijn zou verdwijnen (er kan dan bv. geakkerd worden tot tegen de scheiding zonder hierdoor de drainage te beschadigen) en het beperkt de impact van het ruimteverlies voor de aanvrager tot een minimum.
Naar bezonning toe, stelt zich inderdaad geen probleem daar de nieuw te voorziene constructies allemaal ten noorden van de perceelgrens met het agrarische gebied worden ingeplant.’
De gemeenteraad kan instemmen met de realisatie van de ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn na het verkrijgen van de omgevingsvergunning.
Voorwaarde:
Bij de opmaak van de omgevingsvergunning, dient er een bufferstrook (bestaande maaiveld daar aan te houden) te worden voorzien t.o.v. het aanpalende landbouwpercelen van 0,5m breed. In deze strook wordt een drainagebuis voorzien die aangekoppeld wordt op de regenwaterputten of het infiltratiesysteem.
Standpunt met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn
Op lange termijn wenst het bedrijf nog een bijkomende open, overdekte buitenruimte te voorzien - aan oostelijke zijde aansluitend bij het bestaande en nieuwe bedrijfsgebouw - voor bijkomende opslag en optimalisatie van laden en lossen van de bedrijfsvoertuigen.
De gemeenteraad kan instemmen met de voorgestelde ontwikkelingsmogelijkheden op lange termijn.
Voorwaarde:
De parkeerplaatsen voor het personeel die op korte termijn voorzien worden, moeten behouden blijven op het eigen terrein. De open, overdekte buitenruimte dient hierdoor doordacht ingeplant te worden.
Standpunt met betrekking tot de opmaak of wijziging van de plannen van aanleg of het gewestplan
De gemeenteraad kan instemmen met het opmaken van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan, dat beperkt blijft tot de inhoud van deze aanvraag. Hierbij zal het agrarisch gebied omgezet worden naar een zone voor lokaal bedrijventerrein. De opdracht voor het opmaken van het RUP wordt begin 2022 toegewezen.
Voorwaarde:
Bij de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan dient, in de stedenbouwkundige voorschriften, rekening gehouden te worden met beperkingen inzake type bedrijvigheid op de site
Art. 2: Conclusie
De aanvraag tot planologisch attest voor het uitbreiden en optimaliseren van de bedrijfssite wordt goedgekeurd. Het schepencollege kan de procedure tot het opmaken van het desbetreffende RUP opstarten. Er moet rekening gehouden worden, met de opmerking uit het advies van de provincie met betrekking tot het beperken van de bedrijfsactiviteiten die mogelijk zijn op de site.
Voor de omgevingsvergunning op korte termijn wordt de volgende voorwaarde weerhouden om tegemoet te komen aan de opmerkingen van de Administratie Duurzame Landbouw en Visserij:
Art. 3: Betekening van de beslissing
Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van:
Art. 4: Beroepsmogelijkheden
Schorsend administratief beroep van de deputatie of de leidend ambtenaar van het departement
Het beroep van de deputatie of de leidend ambtenaar van het departement wordt schriftelijk ingesteld binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat de dag na de ontvangst van het afschrift van het planologisch attest. Een afschrift van het beroepschrift wordt bezorgd aan de houder van het planologisch attest en aan de deputatie, respectievelijk het college van burgemeester en schepenen.
De Vlaamse Regering kan de houder van het planologisch attest en de provincieraad, respectievelijk de gemeenteraad, in staat stellen om schriftelijk hun zienswijzen te bezorgen, voor zover dat nodig wordt geacht voor een zorgvuldige feitenvinding.
Als de Vlaamse Regering het beroep verwerpt, wordt de schorsing opgeheven en krijgt het planologische attest, zoals het werd afgegeven door het bevoegde bestuursorgaan, uitwerking. Als de Vlaamse Regering het beroep inwilligt, wordt het planologische attest vernietigd, en moet de provincieraad of de gemeenteraad opnieuw beslissen over de aanvraag tot planologisch attest, rekening houdend met de motieven voor de inwilliging van het beroep.
De Vlaamse Regering verstuurt haar beroepsbeslissing met een beveiligde zending naar de houder van het planologisch attest en naar de deputatie, respectievelijk het college van burgemeester en schepenen. De beroepsbeslissing wordt verstuurd binnen een ordetermijn van zestig dagen, die ingaat op de dag na die waarop het beroep is ingesteld.
Een afschrift van de beroepsbeslissing wordt aan het departement, respectievelijk de deputatie bezorgd.
Beroep van de aanvrager
Als u het als aanvrager van het attest niet eens bent met de beslissing over uw aanvraag, dan kunt u binnen 60 dagen na de ontvangst van het attest beroep aantekenen bij de Raad van State.
U kunt de Raad vragen om de beslissing te vernietigen, en eventueel ook om ze in afwachting daarvan te schorsen. Stuur dat verzoekschrift ofwel met de post aangetekend naar de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel, of dien het in volgens de elektronische procedure. Meer informatie vindt u in de rubriek ‘E-procedure’ op de website van de Raad van State: www.raadvanstate.be. Op hetzelfde ogenblik moet u een kopie sturen aan de overheid die het attest heeft afgeleverd. Het verzoekschrift moet gedateerd en ondertekend zijn door uzelf of door een advocaat. U moet zowel uw gegevens duidelijk vermelden (naam, hoedanigheid, woonplaats of zetel), als die van de verwerende partij (de overheid die het attest heeft afgeleverd). U moet ook vermelden welke beslissing u aanvecht (het attest), wat de relevante feiten zijn, en op welke gronden u de beslissing aanvecht (rechtsmiddelen). U moet een kopie van het volledige attest als bijlage voegen.
Als u uw verzoekschrift met de post verstuurd, moet u naast het originele verzoekschrift ook steeds drie eensluidend verklaarde afschriften van het verzoekschrift bezorgen, te vermeerderen met een afschrift voor iedere verwerende partij.
Art. 5: Privacywaarborg
De gegevens die bij de aanvraag zijn meegedeeld, worden opgeslagen in een of meer bestanden. Ze kunnen bewaard worden bij de gemeente, bij de provincie, en bij de gewestelijke administratie, bevoegd voor de ruimtelijke ordening. De bestanden zijn nodig voor de behandeling van het dossier en kunnen ook gebruikt worden voor statistische of wetenschappelijke doeleinden. U hebt het recht om uw gegevens te raadplegen en zo nodig te laten verbeteren.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid L. Everaerts wil het hebben over
1)Vertrouwelijke informatie
Het "Huis van Wantrouwen" is in Zoutleeuw geen TV-programma, maar realiteit : evenement in het verleden in Budingen (Kruiwagentocht) afgeschaft, terwijl er weinig besmettingen waren. Raadslid maakte zich zorgen over het Pieten-evenement dat doorgegaan is in Zoutleeuw met verontrustende beelden op sociale media zonder mondmaskers. Hij kreeg hierover ook vragen van mensen uit Budingen die op dezelfde manier wensen behandeld te worden. De mail met bekommernissen die het raadslid hierover stuurde aan de gemeenteraadsleden werd gelekt aan de organisatoren. Raadslid beklaagt zich hierover en vraagt verder onderzoek. De burgemeester licht toe dat evenementen stuk voor stuk worden geëvalueerd. Kruiwagentocht met zoveel mensen kan je niet vergelijken met 3 zwarte pieten die rondgaan in de stad. Van raadsleden wordt begrip gevraagd voor deze afweging. De burgemeester vult aan dat de deontologie terug zijn plaats moet kennen. De politiek zoals soms op sociale media gevoerd, is niet de politiek die we willen voeren. Raadslid M. Boyen gaat niet in op de inhoud van de mail of de toon ervan, maar gaat ervan uit dat indien mails als vertrouwelijk worden gekenmerkt dat de raadsleden dit wel zullen respecteren. De mail in kwestie was niet als vertrouwelijk bestempeld.
2) Het asielcentrum : raadslid geeft aan geen uitnodiging/verslagen meer te hebben gehad voor/over mogelijke vergaderingen van de stuurgroep die destijds werd opgericht. Loopt er daar iets mis? Hij vraagt zich bijvoorbeeld af hoe het incident is kunnen gebeuren met de dementerende man, die overleden is nadat hij het centrum verlaten had. De voorzitter deelt mee dat het niet eerbiedig is de gezondheidstoestand van deze man openbaar in de gemeenteraad te bespreken, maar dat het verlaten van het huis (de instelling) van dementerende mensen helaas soms voorkomt, en dat dit dus ook in een asielcentrum kan gebeuren.
3) Veiligheid op evenementen : kan de stad hesjes ter beschikking stellen aan verenigingen? Burgemeester vindt het een goed idee en neemt het mee.
4) Onderhoud kerkhof Zoutleeuw : vorige GR gezegd dat de werken voltooid zijn aan dodenhuisje, maar dat klopt niet. Schepen R. Mertens meent niet dat er verteld is dat het lijkenhuisje af was. Schepen P. Mathues : één zijgevel is al in orde, maar door ziekte van personeelslid-voeger en slechte weer, herstelling even on hold geweest. Voorzitter vult aan dat schepen P. Mathues zelf de nodige inspanningen gedaan, iedereen zou hier voorbeeld aan kunnen nemen.
5) Klacht inwoner Jan van Heelustraat : kasseiweg in erbarmelijke staat; kunnen kasseien hersteld worden? Burgemeester : herstel vergt overleg met OE; er is ook te veel sluipverkeer. Voorzitter herinnert aan het herstel onder wijlen burgemeester Swinnen, vroeger veel eenvoudiger om iets te herstellen, nu heel dossier en veel overleg nodig.
6) Bussen die omleiding via Bakhuis rijden : opstapplaatsen zeer gevaarlijk voor de voetgangers (kort tegen weg en onverlicht). Burgemeester : andere afspraken met de Lijn gemaakt hierover (moeten rijden tot aan Van Mullem, daar mensen oppikken/laten afstappen en dan terugrijden). Heel moeilijk om afspraken met de Lijn te maken, maar burgemeester zal situatie onderzoeken en maatregelen laten nemen.
Raadslid M. Boyen : uiteenzetting over mogelijke fusie was aangekondigd, maar niet geagendeerd? Burgemeester heeft een uiteenzetting gepland op 22/12/2021 en vraag de raadsleden die avond alvast vrij te houden. Uitnodiging volgt.
Raadslid V. Tweepenninckx : in de Bosstraat sleuf gemaakt door Fluivius - gedicht - maar geen toplaag - geen signalisatie. Komt er een toplaag of blijft dit zo? Burgemeester zal Fluvius contacteren en indien nodig al maatregelen laten nemen.
De Voorzitter sluit af met de aankondiging van de laatste RMW en GR op 23/12/2021.