Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 – gewijzigd door het Decreet van 18 mei 2018, inzonderheid artikelen 40 en 41 (houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad), artikel 177 (houdende de bevoegdheid van de financieel directeur), de artikelen 286 tot en met artikelen 288 (houdende de bekendmaking besluiten en de gemeentelijke webtoepassing) en artikelen 326 tot en met 341 (houdende het bestuurlijk toezicht);
Gelet op de gecoördineerde grondwet artikelen 41, 162/2e, 170§4 en 173 met betrekking tot de fiscale autonomie van gemeenten;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 (met latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Gelet op omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de Gemeentefiscaliteit d.d. 15 februari 2019 van de Vlaams minister van Binnenlands bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding houdende coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit;
Gelet op de wet op het politieambt van 5 augustus 1992, inzonderheid artikel 30 (houdende de bestuurlijke inbeslagname van voorwerpen met het oog op de openbare veiligheid);
Overwegende dat de politie om veiligheidsredenen en verkeerstechnische redenen moet overgaan tot het takelen van voertuigen;
Overwegende dat met de takeling en bewaring van een voertuig kosten gepaard gaan;
Overwegende dat het evident is dat de kosten van de takeling en de stalling van het getakelde voertuig worden verhaald op de chauffeur of de eigenaar/houder van de kentekenplaat door middel van een retributie;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 25/03/2021 het retributiereglement op het takelen en bewaren van voertuigen voor een periode van 01/04/2021 t.e.m. 31/12/2025 heeft goedgekeurd;
Gelet op het nieuw protocolakkoord “bestuurlijke/ambtshalve takelingen en berging” politiezone Getevallei 2023 – 2025 tussen verschillende takeldiensten en de politiezone Getevallei;
Overwegende dat om die reden de tarieven van de retributie ook dienen aangepast te worden;
Overwegende dat een differentiatie gemaakt wordt in de tarifering naargelang het tijdstip (dag of nacht/weekend) van de takeling en het gewicht van het te takelen voertuig, wat in verhouding staat met de door de takelfirma aangerekende kosten;
BESLUIT:
Artikel 1:
De beslissing van de gemeenteraad van 25/03/2021 houdende vaststelling van het retributiereglement op het takelen en bewaren van voertuigen wordt opgeheven met ingang van het nieuw retributiereglement.
Art. 2:
Onderhavig retributiereglement is van toepassing vanaf 01 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 voor het grondgebied van de stad Zoutleeuw.
Art. 3:
Voor de toepassing van dit retributiereglement worden volgende definities gehanteerd:
Voertuig:
Elk transportmiddel, mobiel materiaal, landbouwmateriaal, containers, gemotoriseerde twee- en driewielers, quads, caravans, aanhangwagens, zonder dat deze opsomming beperkend is.
Het begrip voertuig houdt eveneens alle toebehoren in, alsook de inhoud en de voorwerpen die er aan vastgemaakt zijn.
Spoorwegvoertuigen en vaartuigen behoren niet tot deze categorie.
Takeldienst:
De rechtspersoon of natuurlijke persoon die belast is met het takelen en stallen van getakelde voertuigen.
Oproep tot takelen:
Er is sprake van een oproep tot takelen indien de politie het takelbedrijf oproept om een voertuig te takelen.
Nutteloze oproep:
De bestuurder is ter plaatse aanwezig vooraleer de takeldienst met de takeling gestart is (voertuig met minstens twee wielen van de begane grond getild heeft).
Takeling:
Er is sprake van een takeling zodra de takelwagen het voertuig met minstens twee wielen van de begane grond heeft getild. Ook als de bestuurder en/of burgerlijk aansprakelijke persoon van het voertuig ter plaatse komt op het moment dat de takelwagen het voertuig nog niet heeft vervoerd, maar al wel met twee wielen van de begane grond getild heeft, is het voertuig volgens dit reglement getakeld.
Bewaring:
De term bewaring staat voor het bergen van een getakeld voertuig, met de voorwerpen die zich erin bevinden, in een loods of op een terrein van de takelfirma.
Art. 4:
Dit retributiereglement is van toepassing op bestuurlijke takelingen, het takelen en bewaren in opdracht van de politie (PZ Getevallei) van voertuigen (inclusief de zich in deze voertuigen bevindende voorwerpen) op het grondgebied van de stad Zoutleeuw.
Deze retributie geldt niet als het takelen van een reglementair geparkeerd voertuig noodzakelijk is bij afwezigheid van de bestuurder.
Art. 5:
De retributie is verschuldigd door de bestuurder van het getakelde voertuig. De eigenaar van het voertuig of de houder van de kentekenplaat zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.
Art. 6:
De tarieven van de retributie worden als volgt vastgesteld:
Afspraken Takeldiensten Alle prijzen zijn inclusief BTW |
Dagtarief (08:00 u – 20:00 u) Vaste prijs |
Nachttarief (20:00 u – 08:00 u) (1) Vaste prijs |
Voertuigen MTM < 3,5 ton |
200,00 EUR |
279,50 EUR |
Voertuigen MTM 3,5 ton – 7,5 ton |
550,00 EUR |
715,00 EUR |
Voertuigen MTM > 7,5 ton |
1.320,00 EUR |
1.650,00 EUR |
|
|
|
Nodeloze oproep (2) |
105,50 EUR |
126,50 EUR |
|
|
|
Toeslag afhaalpremie Nacht + WE |
|
44,00 EUR |
|
|
|
Stallingskosten (vanaf 2de dag) |
12,00 EUR per dag |
(1) Nachttarief: takelingen die uitgevoerd worden zowel :
- tussen 20:00 uur en 08:00 uur
- tijdens het weekend (zaterdag en zondag 00:00 uur - 24:00 uur)
- officiële feestdagen (00:00 – 24:00 uur)
In deze vaste prijs zijn inbegrepen:
- permanentievergoeding
- kilometervergoeding
- het takelen van het voertuig, inclusief alle materialen die hiervoor nodig zijn (bv. gebruik van windas/kraan)
- uurloon chauffeur
- gebruik van absorberende korrels
- afvoer van afval
- werk op stelplaats/stallingsplaats (lossen + reinigen van de takelwagen)
- milieulast
- de administratieve afhandeling
(2) De bestuurder is ter plaatse aanwezig vooraleer de takeldienst met de takeling is gestart dit wil zeggen het voertuig met minstens twee wielen van de begane grond getild heeft. Indien de takeldienst door de PZ GETEVALLEI binnen de 5 minuten na de oproep gemeld wordt dat zijn tussenkomst niet meer nodig is, wordt door de takeldienst geen takelkosten aangerekend.
Art. 7:
De betaling van de retributie dient te geschieden via overschrijving, na ontvangst van de factuur en binnen de termijn die daarop vermeld is.
Art. 8:
Bij gebrek aan betaling zal de inningsprocedure worden toegepast zoals beschreven in het retributiereglement inzake invorderingen van niet-fiscale ontvangsten.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur biedt de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet—fiscale schuldvordering. Bij betwisting kan het stadsbestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.
Art. 9:
Deze verordening zal aan de toezichthoudende overheid worden toegezonden en worden afgekondigd en bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op de wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 07/04/2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone en latere wijzigingen;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 31/03/2010 m.b.t. de mogelijke schaalvergroting van een Politiezone;
Gelet op het KB van 19/04/2018 tot wijziging van het KB van 28/04/2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant in politiezones (BS 30/04/2018);
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 23/10/2018 zich akkoord heeft verklaard met de voorgestelde verdeling van de financiële gemeentelijke dotaties;
Overwegende dat conform voorgestelde verdeling van de financiële gemeentelijke dotaties het aandeel van de stad Zoutleeuw op de politiebegroting van de nieuwe politiezone Getevallei werd vastgesteld op 11,15 %;
Overwegende dat voor de stad Zoutleeuw voor 2023 de gemeentelijke dotatie aan de politiezone Getevallei 1.072.422 EUR bedraagt;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1 :
De gemeentelijke dotatie 2023 voor de stad Zoutleeuw aan de politiezone Getevallei ten bedrage van 1.072.422 EUR wordt vastgesteld.
Art. 2 :
Onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan de korpschef van de politiezone Getevallei.
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 17/11/2022;
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw een meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw heeft ingediend;
Overwegende dat huidige meerjarenplanaanpassing dient te gebeuren aangezien in 2023 zowel de investeringstoelage als de exploitatietoelage en in 2024 de investeringstoelage wijzigen t.o.v. de voorgaande meerjarenplanaanpassing;
Overwegende dat de stijging van de exploitatietoelage in 2023 te verklaren is door de aanpassing van alle exploitatie-ontvangsten en -uitgaven aan de reële behoeften;
Overwegende dat de wijziging in de investeringstoelagen in 2023 en 2024 als volgt verklaarbaar zijn:
- €18.339,35 is nodig in 2023 voor de restauratie van 'het laatste oordeel' dat onverwacht al in 2023 kan gerealiseerd worden;
- €19.934,85 is nodig om in 2023 voor de 1) vernieuwing van de alarminstallatie in de kerk (€6.099,88 gemeentelijke toelage), in orde stellen van de bliksembeveiliging van de kerk (€6.099,88 gemeentelijke toelage) en dringende dakwerken - dak stooklokaal - aan de kerk (€7.800 gemeentelijke toelage);
- €47.675,37 wordt gevraagd in 2024. De berekening van volgend bedrag is als volgt: €60.699,89 (werd in MJPa 1 2022 gevraagd) - €38.274,2 (€18.339,35 + €19.934,85 (bedragen reeds gevraagd in 2023)) = €22.425,69 + €25.250 (werd gevraagd in MJPa 1 2022 voor het dossier stabiliteitsherstel en houtwormbestrijding in de dekenij - dit dossier werd echter uitgesteld);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Huidige meerjarenplanwijziging 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Leonardus wordt goedgekeurd.
Art. 2:
Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan de provinciegouverneur, het bisdom, het kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 117/11/2022;
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw het budget 2023 van het kerkbestuur van Sint-Leonardus Zoutleeuw heeft ingediend;
Overwegende dat de stijging van de exploitatietoelage in 2023 te verklaren is door de aanpassing van alle exploitatie-ontvangsten en -uitgaven aan de reële behoeften;
Overwegende dat de wijziging in de investeringstoelage in 2023 kan enerzijds verklaard worden door het feit dat de restauratie van 'het laatste oordeel' onverwacht reeds kan gerealiseerd worden in 2023 en hiervoor een investeringstoelage nodig is ten bedrage van €18.339,35 en anderzijds door 1) vernieuwing van de alarminstallatie in de kerk (€6.099,88 gemeentelijke toelage), 2) het in orde stellen van de bliksembeveiliging van de kerk (€6.099,88 gemeentelijke toelage) en 3) dringende dakwerken - dak stooklokaal - aan de kerk (€7.800 gemeentelijke toelage);
Overwegende dat de Gemeenteraad in huidige zitting de 2de meerjarenplanaanpassing 2022 van kerkbestuur Sint-Leonardus heeft goedgekeurd;
Overwegende dat de gemeentelijke bijdrage in het budget 2023 past binnen de grenzen van de bijdrage die werd opgenomen in betreffende MJPa 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Akte te nemen van het budget 2023 van het kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw.
Art. 2 :
Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de vraag van de seniorenbonden om financiële steun;
Teneinde de initiatieven van deze verenigingen aan te moedigen;
Overwegende dat de nodige kredieten voorzien zijn in het meerjarenplan 2020-2025 onder jaarbudgetrekening 2022/ACT-274/0709-00/6492030/STAD/CBS/IP-GEEN;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Enig artikel :
De gemeentelijke toelage voor het jaar 2022 ten bedrage van 1.350 EUR wordt toegekend en verdeeld onder de onderstaande seniorenbonden, die aangesloten zijn bij de seniorenraad, als volgt :
O.K.R.A. Zoutleeuw : |
253,13 EUR |
Seniorenbond “Vooruit” Groot-Zoutleeuw : |
253,13 EUR |
Seniorenbond Budingen : |
253,13 EUR |
Seniorenbond Neos : |
253,13 EUR |
Seniorenbond "Jonger dan je denkt" Dormaal : |
253,13 EUR |
Seniorenbond Hogen : |
84,35 EUR |
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hierna genoemd DLB;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op de Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus die nog steeds van toepassing is voor de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 3 waarbij de kredieten 2023 worden vastgesteld;
Overwegende dat gemeente en OCMW volgens de regels van de nieuwe BBC2020-regelgeving een meerjarenplan minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar (2023) vast te stellen én om het resultaat van de jaarrekening van het vorige boekjaar (2021) dienen te integreren in de aangepaste staat van het financieel evenwicht;
Overwegende dat, als dat nodig is, ook de kredieten van 2022 aangepast kunnen worden;
Gelet op het ontwerp van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 3 met het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge zoals blijkt uit onderstaande tabel en overeenkomstig het schema M2 en de daarbij horende stukken, zoals aangehecht als bijlage bij huidige beslissing;
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Beschikbaar budgettair resultaat |
-181.225 |
10.115 |
71.701 |
107.051 |
351.477 |
279.466 |
Autofinancieringsmarge |
670.919 |
1.710.396 |
-831.492 |
-746.507 |
-441.897 |
275.340 |
Gelet op het positief advies van het managementteam;
Overwegende dat het meerjarenplan een periode moet bestrijken die loopt van het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen tot en met het jaar dat volgt op de volgende gemeenteraadsverkiezingen (art. 254 DLB); dat aldus een meerjarenplan moet worden opgemaakt voor de periode 2020-2025; dat het meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de geldende regels over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Overwegende dat de meerjarenplan aanpassing van gemeente en OCMW één geïntegreerd geheel vormen; dat de OCMW-raad en de gemeenteraad met toepassing van artikel 249, §3, DLB elk hun deel van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 dienen vast te stellen; dat vervolgens de gemeenteraad het OCMW-gedeelte van de meerjarenplan aanpassing, zoals door de Raad Maatschappelijk Welzijn vastgesteld, dient goed te keuren; dat ingevolge deze goedkeuring de meerjarenplan aanpassing geacht wordt in zijn geheel te zijn vastgesteld;
Overwegende dat het voorliggende ontwerp van meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 3 tenminste veertien dagen voor de vergadering aan de raadsleden werd bezorgd en dat terzelfdertijd de bijhorende documentatie ter beschikking van de raadsleden werd gesteld; dat de beleidsdoelstellingen en beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid wordt weergegeven in de strategische nota en dat de financiële vertaling hiervan blijkt uit de financiële nota; dat het geraamde beschikbaar resultaat per boekjaar groter is dan 0; dat de geraamde autofinancieringsmarge voor het laatste boekjaar van de planningsperiode groter is dan 0; dat de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 3 aldus voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden; dat het deel gemeente van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 3 wordt vastgesteld conform het voorliggende ontwerp;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1 :
Het deel gemeente van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 3, zoals aangehecht als bijlage en met onderstaand beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge, inclusief de beginkredieten 2023, wordt vastgesteld.
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Beschikbaar budgettair resultaat |
-181.225 |
10.115 |
71.701 |
107.051 |
351.477 |
279.466 |
Autofinancieringsmarge |
670.919 |
1.710.396 |
-831.492 |
-746.507 |
-441.897 |
275.340 |
Art. 2 :
De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 3, dat vastgesteld werd door de OCMW-raad, goed en stelt daarmee de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 3 in zijn geheel definitief vast, inclusief de beginkredieten voor 2023.
Art. 3 :
Deze beslissing in te schrijven op de lijst die wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285, §1, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Onderhavige beslissing wordt integraal bekendgemaakt via website van de stad en via het digitaal loket.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid L. Everaerts merkt op dat bij de tractorevents de politieaanwezigheid niet evenredig verdeeld is. Er is veel meer politietoezicht in Linter (5 agenten) dan in Budingen (2 agenten). Hij verwijst daarbij ook naar de verdeling van gemeentelijke dotaties aan de politiezone, waarbij het aandeel voor Zoutleeuw (11,15%) ook hoger is dan dat van Linter (8,47%). De burgemeester zal de cijfers nakijken en hier volgende keer op terugkomen aangezien er meerdere parameters de inzet van politie bepalen.
Raadslid L. Everaerts vraagt of er ook een mogelijkheid is tot aankoop van fluohesjes voor stewards die events begeleiden om de veiligheid voor organisatie en burger te verhogen. De burgemeester verwijst naar het veiligheidsoverleg dat steeds gebeurt bij events van dergelijke aard. Hier is deze vraag nog niet naar voren gekomen maar als de vraag tijdens een veiligheidsoverleg komt dan kan dit zeker bekeken worden. Hij zegt dat het zeker een punt is dat meegenomen kan worden in de evaluatie volgend jaar.
Raadslid L. Everearts merkt op dat er t.h.v. van de parking Aen den Hoorn een fietsenstalling aanwezig is maar vraagt of er een extra fietsenrek voorzien kan worden aan de voorzijde van het gebouw t.h.v. de ingang van de politie. Hij merkt dat er daar regelmatig fietsen tegen de trappen liggen omdat de stalling aan de zijkant van het gebouw niet duidelijk zichtbaar is. De burgemeester zal bekijken of dat praktisch kan want er mag ook geen hinder zijn voor de voetgangers.
Raadslid M. Boyen heeft een vraag over de data-security van Zoutleeuw dit naar aanleiding van de recente hacks (cyberaanvallen) in Antwerpen en Diest: gebeuren er interne of externe audits, hoe zit het met de scholing hierover van de medewerkers? De algemeen directeur antwoordt dat er onmiddellijk contact genomen werd met de leveranciers van de soft- en hardware om te kijken wat ze voor Zoutleeuw kunnen doen op gebied van dergelijke beveiliging. Ook met ILV-IT-punt is er contact genomen om hun aanpak te kennen. Intern volgt de verantwoordelijke van de IT ook een webinar om de mogelijkheden te onderzoeken die de stad zelf kan ondernemen. Verder is er een goede opvolging bij het IT-punt waar de stad aangesloten is en heeft de hoofdleverancier Cipal Schaubroeck ook al enkele richtlijnen meegegeven. M. Boyen merkt op dat sommige steden en gemeenten dezelfde software rond datasecurity gebruiken en dat het dus niet uitgesloten is dat er nog andere gemeenten worden aangevallen.
De burgemeester wil graag raadslid G. Dumst feliciteren met zijn benoeming en hem veel succes wensen als burgemeester vanaf volgend jaar.
De voorzitter deelt de data mee voor de raden van volgend jaar.
Afsluitend nemen de fracties het woord voor de huldiging van B. Herbots als aftredend burgemeester.
Data GR 2023: 26/01, 23/02, 23/03, 27/04, 25/05, 22/06, 28/09, 26/10, 23/11, 21/12.