De voorzitter opent de zitting op 28/09/2023 om 19:52.
1) De voorzitter deelt mee dat voor punt 2 de omstandigheid "federale crisissituaties" wordt vervangen door "een algemene gezondheids- en of veiligheidscrisis".
2) De voorzitter zal in besloten vergadering antwoorden op de e-mail d.d. 13/09/2023 van R.D. aan de raadsleden.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017, inzonderheid art. 20 en art. 54;
Gelet op het decreet van 16/07/2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10/09/2021 over de voorwaarden voor digitaal vergaderen voor de organen van de lokale besturen;
Gelet op het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 4/07/2019;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 11/09/2023 houdende de principebeslissing om digitaal vergaderen mogelijk te maken voor de gemeenteraad;
Gelet op het ontwerp van het addendum "digitaal vergaderen";
Gelet op het voorstel om digitaal te vergaderen tijdens de gemeenteraad in het geval van:
- een algemene gezondheids- en of veiligheidscrisis;
- dringende beslissing van de raad en 2/3de meerderheid vooraf akkoord;
Overwegende dat het notuleringsprogramma toelaat om digitaal te vergaderen;
Overwegende dat de mogelijkheid om digitaal te vergaderen en de bijhorende modaliteiten, o.a. de stemming en de livestream, bijkomend dienen opgenomen te worden in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad;
Gelet op het voorgelegde addendum dat de modaliteiten hiervoor vastlegt;
Overwegende dat er enkele aanpassingen aan het huishoudelijk reglement voorgelegd worden met het oog op de afstemming tussen het HHR van gemeenteraad en het HHR van raad voor maatschappelijk welzijn;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het voorgelegde aangepaste huishoudelijk reglement, met de toevoeging van het addendum 'Digitaal Vergaderen", goed te keuren.
Art. 2 :
Het huishoudelijk reglement d.d. 04/07/2019 wordt opgeheven.
Art. 3:
Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017, art 263 betreffende de opvolgingsrapportering;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 over de beleids- en beheerscyclus, art. 29;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van over de beleids- en beheerscyclus, art. 5;
Gelet op de voorgelegde opvolgingsrapportering 1e semester 2023;
Overwegende dat het past tot de kennisname van de opvolgingsrapportering over te gaan;
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering 1e semester 2023.
Art. 2:
Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 29/08/2023;
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw een budgetwijziging boekjaar 2023 van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal heeft ingediend;
Overwegende dat in deze budgetwijziging niets wijzigt op vlak van exploitatie maar zich situeert op vlak van de investeringen;
Overwegende dat de Z-waarde (overschot/tekort investeringen 2023) €-169.969,40 bedraagt;
Overwegende dat de verklaring hiervoor het investeringsoverschot is van €169.969,40 in jaarrekening 2022. De kerkraad heeft eind 2022 immers verschillende restauratiedossiers afgerond waarvoor er een beroep werd gedaan op eigen middelen en de toelage van de stad ten bedrage van €100.000; de kerkraad heeft echter zeer lang moeten wachten op de uitkering van de premies en het beheersplan door Onroerend Erfgoed; om de facturen wel tijdig te kunnen betalen, werd er een beroep gedaan op een lening (€85.000); omwille van de hoge kosten van de nutsvoorzieningen en de verzekeringen was er een probleem betreffende de cash flow; om deze reden werd er dus geen overboeking gedaan naar de spaarrekeningen maar werd de straight loan vervroegd terugbetaald in januari 2023; dat dit resulteert in een negatieve Z-waarde ten bedrage van €-169.969,40 in huidige budgetwijziging;
Overwegende dat er niets wijzigt aan de gemeentelijke bijdrage in deze budgetwijziging, dat de gemeentelijke bijdrage bijgevolg past binnen de grenzen van de bijdrage die werd opgenomen in het laatst goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025, opgemaakt in 2023;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Akte te nemen van de budgetwijziging 2023 van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal.
Art. 2 :
Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 29/08/2023;
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw het budget 2024 van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal heeft ingediend;
Overwegende dat voor 2024 de exploitatieontvangsten €1073,55 en -uitgaven €12.497,00 bedragen; dat er, na inbreng van het gecorrigeerd exploitatieoverschot 2022 ten bedrage van €1.729,32, een gemeentelijke exploitatietoelage van €9.694,13 wordt gevraagd; dat de exploitatietoelage reeds werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22/09/2022 door de goedkeuring van de aanpassing MJP 2020-2025 voor het bedrag van €10.642,50; dat de exploitatietoelage die nu wordt gevraagd, lager is dan het initieel goedgekeurde bedrag;
Overwegende dat het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal geen investeringen voorziet in 2024 en er bijgevolg dus geen investeringstoelage gevraagd wordt;
Overwegende dat de gemeentelijke bijdrage in het budget 2024 past binnen de grenzen van de bijdrage die werd opgenomen in de voorgelegde MJPa 2020-2025;
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;
BESLUIT:
Artikel 1:
Akte te nemen van het budget 2024 van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal.
Art. 2 :
Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het regiodecreet d.d. 3/02/2023;
Overwegende dat artikel 8 van het regiodecreet voorziet in de maandelijkse agendering van de regiowerking op het college van burgemeester en schepenen en tweemaal per jaar op de gemeenteraad;
Gelet op het rapportageverslag van het Burgemeestersoverleg d.d. 26/05/2023;
BESLUIT:
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van het rapportageverslag van het Burgemeestersoverleg d.d. 26/05/2023.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat de Aziatische hoornaar zeer gevaarlijk is voor inheemse bijen;
Overwegende het gebrek aan slagkracht van de Vlaamse regering op dit domein, wenst het lokaal bestuur Zoutleeuw haar verantwoordelijkheid te nemen om op het eigen grondgebied de verspreiding van de Aziatische hoornaar te beperken;
Overwegende dat dit subsidiereglement een financiële impact heeft op het gemeentelijk budget;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT:
Artikel 1:
Volgend reglement goed te keuren:
Subsidiereglement voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar op grondgebied Zoutleeuw
Artikel 1 - Toepassingsgebied
Het reglement is van toepassing op privéterrein op het grondgebied van Zoutleeuw.
Artikel 2 - Begunstigden
De subsidie voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar kan enkel aangevraagd worden door:
Artikel 3 - Algemene voorwaarden
§ 1. Een subsidie ter bestrijding van de Aziatische hoornaar kan aangevraagd worden indien het een verwijdering van een nest van de Aziatische hoornaar betreft. Het verwijderen van wespennesten en nesten van de Europese hoornaar komen niet in aanmerking.
§2. De verwijdering van het nest dient te gebeuren door de brandweer of een erkende bestrijder opgenomen in de Vespawatch-lijst.
§3. De factuur van de verwijderaar dient toegevoegd te worden aan de aanvraag.
§4. De subsidie voor de bestrijding van een nest van Aziatische hoornaars mag niet gecumuleerd worden met enige andere vorm van financiële tegemoetkoming voor bestrijding van deze nest.
Artikel 4 – Bedrag van de subsidie
De subsidie bedraagt een terugbetaling van de op basis van de facturatie gemaakte kosten voor het verwijderen of verdelgen van het nest uitgevoerd door de brandweer of de erkende bestrijder. De maximale subsidie per nest bedraagt € 77,32.
Artikel 5 - Aanvraagprocedure
§1. De subsidie moet aangevraagd worden na de aanvang van de werken.
§2. De aanvraag wordt ingediend via het aanvraagformulier bij de dienst Omgeving - Milieu: milieu@zoutleeuw.be of Aen den Hoorn 1, 3440 Zoutleeuw.
§3. De aanvraag is slechts ontvankelijk wanneer ze volledig is. Dit betekent dat het aanvraagformulier volledig en correct is ingevuld en de factuur van de brandweer of erkend bestrijder als bijlage is toegevoegd.
Artikel 6 – Betalingsmodaliteiten
§ 1. De subsidie wordt uiterlijk 31 december van het jaar van de aanvraag uitbetaald.
§2. Het subsidiebedrag wordt overgeschreven op de door de aanvrager vermelde bankrekening.
Artikel 7 – Verantwoordingsprocedure
§1. De subsidie wordt aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend, namelijk de bestrijding van de Aziatische hoornaar.
§2. De begunstigde verleent medewerking zodat vertegenwoordigers van het gemeentebestuur de correcte aanwending van de subsidie kunnen controleren.
§3. De volgende sancties kunnen afzonderlijk of cumulatief door het college van burgemeester en schepenen worden uitgevaardigd wanneer de aanvrager één of meerdere voorwaarden niet naleeft, en/of onjuiste of onvolledige gegevens meedeelt:
1. De gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitbetaalde subsidie.
2. De stopzetting van de procedure tot uitbetaling van de toegekende subsidie.
Artikel 8 - Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023.
Art. 2:
Deze beslissing wordt bekendgemaakt volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40, §3;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 27/10/2022 inzake het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark - aanslagjaren 2023-2025;
Gelet dat Fost Plus de prijs voor de zak van 90 liter heeft vastgesteld op 20 cent per zak;
Overwegende dat het nieuwe uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval voor de periode 2023-2030 van 26 mei 2023 het uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 vervangt. Concreet werkt het plan aan een verdere afbouw van de hoeveelheid restafval onder andere door de veralgemeende inzameling van bioafval, een aanvaardingsplicht voor wegwerpluiers gekoppeld aan een selectieve inzameling, correctere inzamelformules voor bedrijven en het versterken van het zespijlerbeleid tegen zwerfvuil;
Overwegende dat sinds 1 januari 2023 alle plastic en aluminium koffiecapsules en ander drankcapsules in de pmd-zak mogen. De capsules moeten doorprikt zijn, maar hoeven niet leeggemaakt te worden. De definitie van pmd dient derhalve verruimd te worden;
Overwegende dat ook de sorteerboodschap voor papier en karton uitgebreider is gesteld, o.a. kartonnen bekers voor warme dranken mogen toegevoegd worden;
Overwegende dat mest van (kleine) huisdieren mag sinds 2019 in kleine hoeveelheden bij het gft-afval. Het komt aan de verwerkers toe te bepalen of zij dit toestaan. Vlaco hanteert de norm van 10% als kleine hoeveelheid. Gezien de stijgende vraag om o.a. hondenpoep bij de gft te mogen deponeren en gezien de gewijzigde verwerkingstechnieken binnen EcoWerf is wordt het mogelijk gemaakt dergelijke kleine hoeveelheden mee te geven bij de gft-ophaling. De definitie van gft dient hiervoor aangepast te worden;
Overwegende dat in 2019 de sorteerboodschap voor de PMD-zak werd uitgebreid naar alle plastiek verpakkingen waardoor het zinvol wordt geacht om bijkomend een zak van 90 liter aan te bieden. Het gemiddeld ingezameld gewicht/volume PMD is merkbaar hoger dan vroeger. Zo steeg het gemiddeld gewicht van 15 kg/inwoner/jaar naar 25 kg/inwoner/jaar;
Overwegende dat Fost Plus momenteel 3 standaard formaten ter beschikking stelt: 60 L, 90 L en 120 L. De 120 L-zak is voorbehouden voor scholen en verenigingen;
Overwegende dat EcoWerf een aanbesteding organiseerde voor de levering van zakken voor inzameling pmd waarbij reeds de 90 L-zakken werden voorzien;
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad wijzigt het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark voor de aanslagjaren 2023-2025 als volgt:
In de overweging van de gemeenteraadsbeslissing dient de verwijzing “Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval van 16 september 2016, zoals gewijzigd” vervangen te worden door “Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023 – 2030 (Lokaal Materialenplan) van 26 mei 2023”;
Artikel 1§3, 12°: aan de definitie van Groente-, fruit- en tuinafval (gft) wordt de zinsnede “mest van kleine huisdieren (cavia, konijn)” vervangen door “mest van huisdieren met een maximum van 10% per aangeboden hoeveelheid in de gft-container”.
Artikel 1§, 21° Papier en karton: de definitie “alle dag-, week-, en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeizakken,…” vervangen door “kranten en tijdschriften, folders uit de plastic verpakking, printpapier en alle verpakkingen uit papier en karton die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding of ermee gelijkgestelde bedrijfsafvalstoffen, met uitzondering van vuil en vettig papier en karton, behangpapier, cellofaanpapier en aluminiumfolie en -zakjes”
Artikel 1§3, 22° aan de definitie van Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons (pmd) wordt volgende toegevoegd “drankcapsules”
Aan art. 3§1, c van het contantbelastingreglement voor de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval en daarmee vergelijkbaar bedrijfsafval dit zowel voor de huis-aan-huis inzameling, inzameling via sorteerstraten, inzameling op afroep, als de inzameling op het recyclagepark - aanslagjaren 2023-2025, wordt volgende toegevoegd:
|
Particulieren (euro) |
KMO (euro) |
Per zak van 90 L |
0,20 |
0,20 |
Art. 2:
De contantbelasting voor de 90L-zak om pmd in te zamelen gaat in vanaf 1 januari 2024.
Art. 3:
Een afschrift van deze beslissing wordt aan EcoWerf bezorgd.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid L. Everaerts: er is brand geweest aan het historisch stadhuis op de Grote Markt na onkruidverdelging. Het raadslid vraagt hoe zoiets kon gebeuren en welke de veiligheidsmaatregelen zijn die toe gepast worden, want dit zou niet het eerste voorval geweest zijn omwille van een gasbrander. Is er dan geen blusmateriaal aanwezig en ook geen toezicht? En of er geen veiligheidsafstand dient in acht genomen te worden ten opzichte van de gebouwen?
Schepen R. Lambeets antwoordt dat er nieuwe/andere branders aangekocht zijn, die meer afgeschermd zijn, waardoor die vlam zich minder ver kan verspreiden. Op die plek hebben ze dat toestel niet gebruikt. De TUD heeft nogmaals duidelijke richtlijnen gekregen waar ze welke brander kunnen gebruiken. Raadslid L Everaerts vraagt of er blusmateriaal voorzien is en of de mensen een opleiding krijgen. Schepen C. Kempeneers antwoordt dat de brand onmiddellijk werd geblust met een brandblusser van het stadhuis door de medewerkers op het historisch stadhuis. Aangezien er met een historisch gebouw de nodige omzichtigheid aan de dag gelegd moet worden, is de brandweer nog ter plekke gekomen, maar de brand was toen al geblust. De burgemeester vult aan dat er ondertussen interne afspraken zijn, zodat wanneer er werken uitgevoerd worden, de mensen in het stadhuis op voorhand verwittigd worden.
Raadslid M. Boyen verwijst naar het verslag van het schepencollege betreffende ‘GAS-boete cijfers 2022 Stad Zoutleeuw’, meer bepaald de inbreuk ‘niet-gereglementeerd buitenzetten van huisvuil’. Het raadslid vraagt of dit gaat over het te vroeg buitenzetten of te laat binnenhalen van de container. Schepen C. Kempeneers verduidelijkt dat men de bakken niet op het openbaar domein mag zetten of laten staan als er geen omhalingen zijn. Er waren een aantal personen die dat systematisch bleven doen, en dan heeft de stad het initiatief genomen een aantal brieven naar die mensen te sturen en hun te wijzen op die regels. Er waren daarna nog 1 of 2 personen die dat toch bleven doen en in het kader daarvan is er dan een gasboeten uitgeschreven. Raadslid M. Boyen antwoordt dat in heel Zoutleeuw vaak nog vuilnisbakken, zelfs een 40/50 doorheen het jaar op de stoep blijven staan. Het raadslid vindt dat die ene een gasboete te geven en de rest negeren lijkt op een soort van ‘pestgedrag’. Schepen C. Kempeneers antwoordt dat de GAS-vaststeller niet de opdracht krijgt om naar 1 specifiek persoon te gaan.. Wel kunnen we vragen om nog eens een ronde te doen om zo systematisch de probleemregio’s op te lijsten en mensen opnieuw te verwittigen.
Raadslid M. Boyen zegt dat Ecowerf de containers zelf soms op de stoep terugplaatst en dat ze dan 1 a 2 dagen blijven staan. En dat het ook niet duidelijk in de politiecodex staat wat er met een lege vuilbak moet gebeuren, wanneer deze moet binnengezet worden. Raadslid I. Beelen doet een tussenkomst maar niet hoorbaar (zonder micro). Raadslid B. Herbots antwoordt dat je de bak mag buitenzetten vanaf een bepaald uur de dag voordien. Schepen C. Kempeneers zegt dat je de regelgeving ook dient te interpreteren in dezelfde lijn en dat het gezond verstand dan zegt dat het enkel over die dag van de ophaling gaat. De algemeen directeur vult aan dat de ronde van Ecowerf ook niet altijd op een vast moment doorgaat en dat men dan ook de onvoorziene voorvallen moet gaan voorzien in het reglement. Raadslid M. Boyen zegt dat er wel in de codex staat dat als de bak blijft staan omdat hij niet geledigd is, je hem dan wel moet binnenzetten. Maar als hij leeg gemaakt is, heb je eigenlijk geen verplichting om hem binnen te zetten volgens de letter van de codex. De burgemeester antwoordt dat hij dit punt zal meenemen naar het politieoverleg en zal aftoetsen hoe dit geregeld is op de andere gemeenten om er dan een volgende keer op terug te komen. Raadslid M. Boyen rondt af met de boodschap dat iedereen wiens bak buiten blijft, een aanmaning moet krijgen.
Raadslid L. Everaerts verwijst naar zijn vraag van de raad van juni betreffende het maaien t.h.v. de kruispunten in het kader van de verkeersveiligheid. Het antwoord was toen dat de bestelde maaicombinatie nog niet was opgeleverd. Het raadslid heeft volgende vragen :
Schepen R. Lambeets antwoordt dat er snel geschakeld is. Vanaf het moment dat men wist dat de tractor of de volledige combinatie niet op tijd geleverd ging worden, werd onmiddellijk een aannemer aangesteld. Deze heeft 1 week rondgereden om de gevaarlijke punten de maaien.
De schadeclaim ingeval van laattijdig leveren staat wel degelijk in het contract en zal aangerekend worden. De leverancier heeft ook voor een tijdelijke oplossing gezorgd. Intussen hebben we het nieuws gekregen dat de volledige nieuwe maaicombinatie volgende week geleverd worden.
Raadslid E. Wouters heeft meldingen gekregen van burgers over chaotische verkeerssituaties aan de scholen. Het raadslid wil vragen blijvend aandacht aan te geven en eventueel controles te doen. De burgemeester antwoordt dat er in de eerste weken controles zijn geweest en dat er boetes zijn uitgeschreven bij fout parkeren. Daarnaast is er ook het project High Five, een initiatief dat moet aanzetten meer de fiets te nemen. Er zijn ook de randparkings waar ouders kunnen parkeren om dan hun kind verder te voet naar het school te brengen. Echter blijven veel ouders met de wagen tot aan de schoolpoort rijden. De uren dat mensen de kinderen op school kunnen afzetten, dragen ook bij tot het probleem. Vroeger was dat meer gespreid ,omdat dat vanaf 8u00 kon, nu pas vanaf 8u15. Zoutleeuw zal blijven inzetten op een veilige en betere verkeerssituaties, inzonderheid in de omgeving van de scholen. Raadslid E. Wouters vraagt er aandacht voor dat de mensen die het wel goed doen, niet ontmoedigd raken. De burgemeester rond af met de boodschap dat er ook meer aandacht gevraagd zal worden voor het respecteren van de fietszone in het centrum.
Raadslid E. Wouters stelde laatst vast dat een arbeider onkruid aan het wieden was aan de kerk. Het onkruid stond daar toen zeer hoog. Een brander is daar niet aan te pas gekomen, de arbeider zat op zijn knieën, wat toch niet meer van deze tijd is. Het raadslid stelt voor om daar af en toe het grasmachine of trimmer te gebruiken zodat men geen brander hoeft te gebruiken en zeker niet op de knieën onkruid moet verwijderen. De burgemeester antwoordt dat hij deze situatie zelf niet heeft kunnen vaststellen, maar geeft wel mee dat onkruid bestrijden sterk veranderd is ten opzichte van vroeger toen er sproeistoffen gebruikt werden. Er wordt geprobeerd het onkruid zo veel mogelijk te weren, maar dat is absoluut geen gemakkelijke situatie, zeker bij de huidige weersomstandigheden (regen en zon).
Raadslid L. Everaerts heeft een vraag over het klachtensysteem en de opvolging. Er komen veel klachten op sociale media over uit te voeren werken, bermen en onkruid. In het verleden werd er verwezen dat deze problematiek aangepakt kon worden met het 3P-systeem. Het raadslid vraagt hoever het staat met die 3P-software, zodanig dat die misschien geïmplementeerd kan worden en ook door de burgers kan geraadpleegd worden. De eerste vragen hierrond werden in oktober 2021 gesteld De algemeen directeur bevestigde in het verleden dat het een kwestie is van implementeren van het systeem. De burgemeester antwoordt dat het 3P-programma ondertussen al veel verder staat. De volgende stap is de link van 3P naar onze website. Deze vraag werd nu aan 3P gesteld. Zo kunnen er een aantal stappen van het meldingsproces vereenvoudigd worden. Op dit moment is dat systeem enkel voor de TUD, maar in de toekomst wil men dit ook implementeren voor andere diensten.
Raadslid L. Everaerts vraagt hoe zit het met de spiegel in de bocht aan de kruising met de Jodenstraat (aan het bufferbekken), want volgens hem staat in de gevaarlijkste bocht geen spiegel en in de minder gevaarlijke bocht wel. Schepen R. Lambeets noteer de vraag en zal nagaan of het aangewezen is een bijkomende spiegel te plaatsen.
Raadslid M. Boyen heeft een vraag voor een mogelijke aanpassing aan de politiecodex. Het gaat over grasmaaien op zon- en feestdagen. Aangezien er veel machines op batterijen werken en dus minder geluidsoverlast geven, is het dan niet opportuun om dat artikel te wijzigen zodat dat enkel over verbrandingsmotoren zou gaan die verboden zijn. De burgemeester geeft mee dat er wel degelijk mag gemaaid worden op zon- en feestdagen tot 12u. In de politiezone moet men rekening houden met meerdere gemeenten binnen de zone, maar de opmerking zal meegenomen worden naar het politiecollege.
Raadslid M. Boyen heeft een bedenking bij de communicatie op Facebook over de statiegeldalliantie van 55 gemeenten, waarvan een 30-tal Vlaamse gemeenten. Het voorstel is nog in testfase en veel praktische aspecten van het systeem maken het systeem nog niet toepasbaar voor de burger. Het raadslid vindt de communicatie tegen het voorstel daarom een beetje spijtig. Schepen C. Kempeneers antwoord dat deze communicatie weloverwogen is gebeurd, omdat alle experts tegen het door Minister Demir voorgestelde digitaal systeem pleiten. De implicatie zou zijn dat het aantal vuilbakken op het publiek domein moet verdubbelen (digitale vuilbak, naast de klassieke vuilbak). Er zal statiegeld komen op PET-flessen en Minister Demir wil opteren voor het digitaal systeem, waarbij men een blikje dient te scannen met verrekening via een app of bankkaart. Dit systeem is volgens experts ten eerste zeer fraudegevoelig, want je dient dat blikje nergens in te steken, enkel te scannen. Ten tweede, wat met mensen die niet handig zijn met apps en digitale betalingssystemen. Ten derde verdubbelen het aantal vuilbakken op het grondgebied en het werk van de mensen. In Duitsland en Nederland is er bewijs dat het klassiek systeem werkt. Daarom is er hier gekozen voor een werkend, klassiek systeem om eindelijk het zwerfvuil te kunnen aanpakken. Dat is de reden dat de brief werd onderschreven.
Schepen D. Matterne heeft nog een aanvulling op het antwoord aan raadslid M Boyen betreffende de politiecodex en het binnen halen van de vuilnisbak na ophaling. Er staat wel degelijk, in artikel 19.3 dat de aanbieder de lege bak dezelfde dag na de ophaling van de openbare weg moet verwijderen.
De Voorzitter sluit het openbare gedeelte van de zitting af en verzoekt het publiek de zaal te verlaten ter behandeling van de brief van R.D. aan de raadsleden.
De Voozitter gaat in besloten vergadering in op de brief van R.D. aan de individuele raadsleden en geeft toelichting bij de verantwoordelijkheden van een individueel raadslid. De burgemeester verduidelijkt het dossier inhoudelijk.
De voorzitter gaat in besloten vergadering in op de brief van R.D. aan de individuele raadsleden en geeft toelichting bij de verantwoordelijkheden van een individueel raadslid.
De burgemeester verduidelijkt het dossier inhoudelijk.
De voorzitter sluit de zitting op 28/09/2023 om 20:45.