Terug
Gepubliceerd op 06/10/2025

Besluit  Schepencollege

ma 29/09/2025 - 13:00

Arbeidsreglement - goedkeuring aanpassingen.

Aanwezig: Guy Dumst, burgemeester-voorzitter
Raf Lambeets, Annita Reniers, Leen Arnauts, Anne Cooremans, schepenen
Sandra Blockx, algemeen directeur

Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur; 

Gelet op de wet van 08/04/1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;  

Gelet op de wet van 19/12/1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22/04/2021 tot vaststelling van de bevoegdheden van de gemeenteraad die aan het college van burgemeester en schepenen worden gedelegeerd en van de inhoud van het begrip dagelijks bestuur;

Gelet op de beslissing van het schepencollege van 27/04/2022 aangaande de goedkeuring van het arbeidsreglement voor stads- en OCMW-personeel (met uitzondering van het gesubsidieerd onderwijzend personeel ten laste van het departement onderwijs en personeel woonzorgcentrum) en latere wijzigingen; 

Gelet op het ontwerp arbeidsreglement, zoals gevoegd als bijlage bij huidige beslissing, met een een aantal wijzigingen; 

Gelet op de besprekingen met de vakorganisaties van 21/05/2025;

 

 


Overwegende dat een aantal wettelijke wijzigingen werden doorgevoerd in daarnaast een aantal facultatieve wijzigingen zijn opgenomen waaronder :
  • Art. 1: flexijobs vallen onder het toepassingsgebied

  • Art. 4: schrapping van proefperiode

  • Art. 5: individueel rooster mogelijk voor flexijobs

  • Art. 14: toevoeging alinea met verplichting voor medewerkers om dienstnota’s, interne procedures en onderrichtingen van de leidinggevende te volgen

  • Art. 16: beroepsprocedure tegen sancties toegevoegd alsook enkele toevoegingen gedaan aan de niet-limitatieve lijst met redenen voor dringend ontslag en de beroepsmogelijkheid hiertegen toegevoegd. Toevoeging tijdens overleg: wet 13/03/2024 i.k.v. hoorplicht en kennelijk onredelijk ontslag.

  • Art. 17: beroepsprocedure tegen sancties toegevoegd, schrapping aantal tuchtsancties, toevoeging ontslag om dringende reden

  • Art. 19: procedure ziektemelding en medische controle centraliseren op één plaats. Toevoeging tijdens overleg: verduidelijken “wat met ziekte tijdens vakantie”, bij ziekte zonder attest is enkel telefonisch verwittigen voldoende

  • Art. 20: attest curatieve sector niet nodig bij werkhervatting en verduidelijken wat te doen bij vervroegde hervatting. Toevoeging tijdens overleg: blz. 19 enkele aanpassingen i.f.v. Codex welzijn op het werk.

  • Art. 22: wijze van betaling aanpassen cfr. RPR

  • Art. 31: invoegen naam vertrouwenspersoon, wijziging benaming preventieadviseur psychosociale aspecten (i.p.v. lasten)

  • Art. 32, 33 en 34: aangepast naar model EDPBW n.a.v. advies van arbeidsinspectie

  • Art. 35: bijhouden en toegang tot register feiten van derden

  • Art. 36: bescherming van getuigen toegevoegd

  • Art. 37 en 38: “tuchtprocedure” vervangen door “artikel 17 van dit arbeidsreglement”

  • Art. 39: arbeidsreglement is steeds raadpleegbaar op personeelsdienst en intranet

  • Bijlage 2 – art. 3: personeelslid zal met nieuwe tijdsregistratie zelf tikkingen kunnen toevoegen + art. 7: meldingen van vergeten tikkingen etc. zullen komen voor medewerker, leidinggevenden en personeelsdienst

Overwegende dat het bestuur zich bewust is dat in de aanpassing van het arbeidsreglement bepalingen zijn opgenomen die niet meer van toepassing zijn sedert de vernietiging van het ontslagdecreet voor statutaire medewerkers; dat de wijzigingen hieromtrent behouden blijven in deze versie van het arbeidsreglement alsook de rechtspositieregeling; dat de hogere wetgeving immers primeert op de lokale teksten; dat het bestuur zich engageert om de nodige wijzigingen in het arbeidsreglement en de rechtspositieregeling op een redelijke termijn gelijktijdig in orde te brengen; dat ze hiervoor een aanpassing van het uitvoeringsbesluit bij het ontslagdecreet door ABB af wachten zodat we alle wijzigingen in een keer in de teksten kunnen opnemen worden; 
 
Overwegende dat het past het voorliggende aanpassingen van het gezamenlijke arbeidsreglement S&O voor het stadspersoneel goed te keuren, met inwerkingtreding 01/10/2025;


Overwegende dat ontwerp met wijzigingen aan de vakorganisaties werd voorgelegd;

Overwegende dat de vakorganisaties akkoord gingen met de inhoudelijke wijzigingen, maar omwille van een procedurele opsplitsing HOC/BOC het protocol niet willen ondertekenen en geen gunstig advies willen verlenen, ook niet na de nodige opsplitsing in protocol (BOC) en advies (HOC);

Dat de boodschap werd gekregen vanwege de vakorganisaties (per e-mail en ook op de volgende vergadering) door te gaan met de goedkeuring van het arbeidsreglement zonder advies/protocol;

BESLUIT:

Artikel 1:

Het ontwerp met wijzigingen van het arbeidsreglement voor stads en OCMW-personeel (met uitzondering van het gesubsidieerd onderwijzend personeel ten laste van het departement onderwijs en personeel woonzorgcentrum), (arbeidsreglement S&O), zoals gevoegd als bijlage bij huidig besluit, wordt definitief vastgesteld.

Art. 2:

De gewijzigde versie van het arbeidsreglement treedt in werking op 01/10/2025. 

Art. 3:

Het arbeidsreglement in artikel 1 wordt aan de werknemers die onder dit arbeidsreglement vallen bezorgd en is raadpleegbaar tijdens de openingsuren op de personeelsdiensten van Stad en OCMW Zoutleeuw alsook via het intranet. 

Art. 4:

Een afschrift van de gecoördineerde versie van de arbeidsreglementen wordt binnen de 8 dagen na de inwerkingtreding van de wijzigingen bezorgd aan de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. 

Art. 5:

Deze beslissing wordt bekend gemaakt volgens de wettelijke bepalingen.