Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 08/04/1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op de wet van 19/12/1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22/04/2021 tot vaststelling van de bevoegdheden van de gemeenteraad die aan het college van burgemeester en schepenen worden gedelegeerd en van de inhoud van het begrip dagelijks bestuur;
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 27/04/2022 aangaande de goedkeuring van het arbeidsreglement voor stads- en OCMW-personeel (met uitzondering van het gesubsidieerd onderwijzend personeel ten laste van het departement onderwijs en personeel woonzorgcentrum) en latere wijzigingen;
Gelet op het ontwerp arbeidsreglement, zoals gevoegd als bijlage bij huidige beslissing, met een een aantal wijzigingen;
Gelet op de besprekingen met de vakorganisaties van 21/05/2025;
Art. 1: flexijobs vallen onder het toepassingsgebied
Art. 4: schrapping van proefperiode
Art. 5: individueel rooster mogelijk voor flexijobs
Art. 14: toevoeging alinea met verplichting voor medewerkers om dienstnota’s, interne procedures en onderrichtingen van de leidinggevende te volgen
Art. 16: beroepsprocedure tegen sancties toegevoegd alsook enkele toevoegingen gedaan aan de niet-limitatieve lijst met redenen voor dringend ontslag en de beroepsmogelijkheid hiertegen toegevoegd. Toevoeging tijdens overleg: wet 13/03/2024 i.k.v. hoorplicht en kennelijk onredelijk ontslag.
Art. 17: beroepsprocedure tegen sancties toegevoegd, schrapping aantal tuchtsancties, toevoeging ontslag om dringende reden
Art. 19: procedure ziektemelding en medische controle centraliseren op één plaats. Toevoeging tijdens overleg: verduidelijken “wat met ziekte tijdens vakantie”, bij ziekte zonder attest is enkel telefonisch verwittigen voldoende
Art. 20: attest curatieve sector niet nodig bij werkhervatting en verduidelijken wat te doen bij vervroegde hervatting. Toevoeging tijdens overleg: blz. 19 enkele aanpassingen i.f.v. Codex welzijn op het werk.
Art. 22: wijze van betaling aanpassen cfr. RPR
Art. 31: invoegen naam vertrouwenspersoon, wijziging benaming preventieadviseur psychosociale aspecten (i.p.v. lasten)
Art. 32, 33 en 34: aangepast naar model EDPBW n.a.v. advies van arbeidsinspectie
Art. 35: bijhouden en toegang tot register feiten van derden
Art. 36: bescherming van getuigen toegevoegd
Art. 37 en 38: “tuchtprocedure” vervangen door “artikel 17 van dit arbeidsreglement”
Art. 39: arbeidsreglement is steeds raadpleegbaar op personeelsdienst en intranet
Bijlage 2 – art. 3: personeelslid zal met nieuwe tijdsregistratie zelf tikkingen kunnen toevoegen + art. 7: meldingen van vergeten tikkingen etc. zullen komen voor medewerker, leidinggevenden en personeelsdienst
Overwegende dat ontwerp met wijzigingen aan de vakorganisaties werd voorgelegd;
Overwegende dat de vakorganisaties akkoord gingen met de inhoudelijke wijzigingen, maar omwille van een procedurele opsplitsing HOC/BOC het protocol niet willen ondertekenen en geen gunstig advies willen verlenen, ook niet na de nodige opsplitsing in protocol (BOC) en advies (HOC);
Dat de boodschap werd gekregen vanwege de vakorganisaties (per e-mail en ook op de volgende vergadering) door te gaan met de goedkeuring van het arbeidsreglement zonder advies/protocol;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het ontwerp met wijzigingen van het arbeidsreglement voor stads en OCMW-personeel (met uitzondering van het gesubsidieerd onderwijzend personeel ten laste van het departement onderwijs en personeel woonzorgcentrum), (arbeidsreglement S&O), zoals gevoegd als bijlage bij huidig besluit, wordt definitief vastgesteld.
Art. 2:
De gewijzigde versie van het arbeidsreglement treedt in werking op 01/10/2025.
Art. 3:
Het arbeidsreglement in artikel 1 wordt aan de werknemers die onder dit arbeidsreglement vallen bezorgd en is raadpleegbaar tijdens de openingsuren op de personeelsdiensten van Stad en OCMW Zoutleeuw alsook via het intranet.
Art. 4:
Een afschrift van de gecoördineerde versie van de arbeidsreglementen wordt binnen de 8 dagen na de inwerkingtreding van de wijzigingen bezorgd aan de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Art. 5:
Deze beslissing wordt bekend gemaakt volgens de wettelijke bepalingen.