Terug
Gepubliceerd op 26/04/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 28/03/2024 - 20:00 Ophem
Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
Guy Dumst, burgemeester
Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
Etienne Wouters, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
Sandra Blockx, algemeen directeur
Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden
Afwezig: Louis Heeren, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 28/03/2024 om 19:33.

Raadslid L. Heeren vervoegt de zitting vanaf punt 3.

 
  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Verslag vorige vergadering

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden
        Afwezig: Louis Heeren, raadslid

        Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;

        Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;

        Gelet op het zittingsverslag;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • Financiële Zaken

      • Kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw: jaarrekening boekjaar 2023 - advies

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden
        Afwezig: Louis Heeren, raadslid

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen; 

        Gelet op het Besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;

        Overwegende dat het centraal kerkbestuur de jaarrekening boekjaar 2023 (financieel gedeelte en toelichting) van kerkfabriek Sint-Leonardus Zoutleeuw heeft ingediend;

        Overwegende dat de jaarrekening 2023 van kerkbestuur Sint-Leonardus op 20/02/2024 werd goedgekeurd  door de kerkraad met een exploitatieoverschot van €19.313,93 en een investeringsoverschot van €58.195,15;

        Overwegende dat het investeringsoverschot patrimoniumgeld is dat nog in de kasrekening zit met het oog op de betaling van de verschuldigde  investeringsuitgaven (o.a. de aanleg van een wadi op de verkaveling van Velm), dat het investeringsoverschot bij de eerste budgetwijziging van 2024 zal worden weggewerkt;

        Overwegende dat het bedrag van de gemeentelijke exploitatietoelage en gemeentelijke investeringstoelage niet afwijken van de gebudgetteerde toelagen;

        Overwegende dat de kastoestand overeen stemt met de jaarrekening en alle verplichte documenten werden als toelichting bij de jaarrekening gevoegd;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De jaarrekening boekjaar 2023 van kerkfabriek Sint-Leonardus Zoutleeuw wordt gunstig geadviseerd.

        Art. 2:

        Afschrift van deze beslissing te zenden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan het centraal kerkbestuur Zoutleeuw en aan betrokken kerkfabriek.

      • Kerkbestuur Cyriacus Budingen: jaarrekening boekjaar 2023 - advies

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;

        Gelet op het Besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op de jaarrekening boekjaar 2023 (financieel gedeelte en toelichting) van het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen ingediend door het centraal kerkbestuur op 07/03/2024;

        Gelet op het besluit van de kerkraad van 29/02/2024, waarbij voornoemde jaarrekening werd vastgesteld met volgend resultaat:

        - exploitatieoverschot van €31.556,88 en een investeringsoverschot/tekort van €0,00;

        Overwegende dat de kastoestand overeenstemt met de jaarrekening en dat alle verplichte documenten als toelichting bij de jaarrekening zijn gevoegd;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De jaarrekening boekjaar 2023 van het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen wordt gunstig geadviseerd.

        Art. 2:

        Afschrift van deze beslissing te zenden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan het centraal kerkbestuur Zoutleeuw en aan het betrokken kerkbestuur.

      • Retributiereglement op de afgifte van kiezerslijsten

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur;

        Gelet op het Kieswetboek van 12/04/1894, inzonderheid op artikel 17;

        Gelet op de wet van 23/03/1989 betreffende de verkiezing van het Europese Parlement, inzonderheid op artikel 2;

        Gelet op de gewone wet van 16/07/1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur, inzonderheid op artikel 3;

        Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08/07/2011, inzonderheid op artikel 20;

        Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19/07/2018 tot vaststelling van een retributie op de afgifte  van kiezerslijsten;

        Overwegende dat in 2024 twee verkiezingen worden georganiseerd op 9 juni 2024 (Europees Parlement, de Kamer en het Vlaams Parlement) en op 13 oktober 2024 (provincie- en gemeenteraad); dat de onderscheiden wetgevingen die op deze verkiezingen van toepassing zijn bepalen dat het gemeentebestuur onder bepaalde voorwaarden kiezerslijsten ter beschikking stellen aan personen die in naam van een politieke partij optreden en aan personen die als kandidaat voorkomen op een kandidatenlijst; dat de afgifte in bepaalde gevallen tegen een vast te stellen kostprijs moet gebeuren;

        Overwegende dat aan de personen die in naam van een politieke partij optreden en die daartoe tijdig een aanvraag hebben ingediend per aangetekende zending kosteloos exemplaren van de kiezerslijst kunnen verkrijgen als volgt:

        -voor de verkiezing van het Europees Parlement, de Kamer en het Vlaams Parlement: 2 exemplaren op papier of op een gestandaardiseerde elektronische drager

        -voor de verkiezing van de provincie- en gemeenteraad: 1 exemplaar op digitale wijze;

        Overwegende dat de gemeenteraad voor de aflevering van bijkomende exemplaren aan de personen die in naam van een politieke partij optreden en voor de aflevering van een of meer exemplaren aan een kandidaat die voorkomt op een voordracht ingediend met het oog op de verkiezing een retributie moet vaststellen;

        Overwegende dat de af te leveren exemplaren van de kiezerslijst geen rijksregisternummers mogen bevatten; dat voor de opmaak van de kiezerslijsten een opdracht werd gegund in het kader van een raamovereenkomst van de FOD Binnenlandse Zaken; dat digitale lijsten moeten worden voorzien van een wachtwoord; dat personeel en middelen moeten worden ingezet voor de aanmaak en verzending van de aangevraagde exemplaren; dat het past de retributie vast te stellen op 25 euro per exemplaar en dit ongeacht de drager;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Voor de afgifte van exemplaren of afschriften van de kiezerslijst aan de personen die in naam van een politieke partij optreden en aan de personen die voorkomen op een voordracht ingediend met het oog op de verkiezing wordt een retributie vastgesteld van 25 euro per exemplaar en dit ongeacht de drager waarop de kiezerslijst wordt afgeleverd.

        Art. 2:

        De personen die in naam van een politieke partij optreden bekomen kosteloos twee exemplaren van de kiezerslijst voor de verkiezing van het Europees Parlement, de Kamer en het Vlaams Parlement of één digitaal exemplaar van de kiezerslijst voor de verkiezing van de provincie- en gemeenteraad, als zij daar tijdig om hebben verzocht.

        Art. 3:

        De retributie is verschuldigd bij de afgifte van de kiezerslijst en is contant betaalbaar tegen afgifte van een ontvangstbewijs.

        Art. 4:

        Bij niet-betaling wordt de retributie overeenkomstig art. 177 decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur of via burgerrechtelijke weg ingevorderd.

        Art. 5:

        Het gemeenteraadsbesluit van 19/07/2018 tot vaststelling van een retributie op de afgifte  van kiezerslijsten wordt opgeheven.

        Art. 6:

        Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

    • Intergemeentelijke en andere samenwerkingsverbanden

      • Addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met VDAB voor een inclusief lokaal arbeidsmarkt-, werkgelegenheid- en welzijnsbeleid 2021 – 2025: 'toetreding gemeente Glabbeek'

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op het decreet lokaal bestuur;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 23/09/2021 houdende de overeenkomst met statutaire draagkracht houdende de oprichting van een interlokale vereniging inzake de regierol sociale economie tussen de Stad Tienen, Landen, Zoutleeuw en de gemeenten Geetbets, Kortenaken, Linter en Hoegaarden;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 23/09/2021 houdende de samenwerkingsovereenkomst met VDAB voor een inclusief lokaal arbeidsmarkt-, werkgelegenheid- en welzijnsbeleid 2021 – 2025;

        Gelet op het ontwerp van het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de ILV en de VDAB: Aansluiting lokaal bestuur Glabbeek bij de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen regio Zuidoost Hageland en VDAB - Samen sterk voor lokaal werk in 2020 - 2025;

        Gelet op het overleg van de stuurgroep ILV ZO Hageland d.d. 6/12/2023;

        Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten tussen Stad Tienen, Gemeente Geetbets, Stad Landen, Stad Zoutleeuw, Gemeente Kortenaken, Gemeente Linter, Gemeente Hoegaarden en VDAB;

        Overwegende dat met deze overeenkomst VDAB en de ILV ZO Hageland zich engageren om samen te werken naar de gemeenschappelijke doelen, visie en missie rond tewerkstelling en opleiding. De ILV en VDAB opteren om intensief samen te werken vanuit hun eigen deskundigheid, publieke opdracht en regierol. Ze opteren voor een duidelijke taakverdeling waarbij initiatieven en trajecten in functie van tewerkstelling maximaal op elkaar worden afgestemd;

        Overwegende dat het doel is om projecten, financiering, knowhow en infrastructuur in synergie samen te brengen en in te zetten om het lokale arbeidsmarktbeleid performanter te maken;

        Overwegende dat de gemeente Glabbeek wenst deel uit te maken van de overeenkomst tussen de ILV ZO Hageland en de VDAB; dat Glabbeek nog niet officieel toetreden tot de ILV gezien deze subsidies ontvangt van de Vlaamse overheid en de inwoners van Glabbeek hier officieel niet bijtellen tot deze berekening; dat bij de uitbreiding van de regierol sociale economie en werk (in 2025) kan bekeken worden of Glabbeek officieel kan toetreden, waardoor er ook extra subsidies kunnen ontvangen worden;

        Overwegende dat het addendum aan de samenwerkingsovereenkomst met VDAB ingaat op 1/04/2024;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad beslist tot goedkeuring van het addendum: Aansluiting lokaal bestuur Glabbeek bij de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen regio Zuidoost Hageland en VDAB - Samen sterk voor lokaal werk in 2020 - 2025.

        Art. 2:

        Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan de VDAB en aan de andere partners van de ILV.

    • Mobiliteit

      • Bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen Zoutleeuw (GAS 5 snelheid)

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op de Wet van 16/03/1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder artikel 29quater;

        Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24/06/1988, in het bijzonder artikel 119, 119bis en 135;

        Gelet op de Wet van 24/06/ 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 6;

        Gelet op het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40, 41 en 288;

        Gelet op het Decreet van 9/10/2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, in het bijzonder artikel 6;

        Gelet op het Decreet van 31/03/2023 over diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, in het bijzonder artikel 2

        Overwegende dat onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en een van de hoofdzakelijke redenen van verkeersongevallen, door de invoering van voormeld artikel 29quater beschikken steden en gemeenten over de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden administratieve sancties voor snelheidsinbreuken op te leggen. Het gaat om de volgende voorwaarden:

        • het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur.
        • het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge).
        • het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16/03/1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid.
        • het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon; 
        • het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.

        Overwegende dat om een duurzame en veilige verkeersmobiliteit te bekomen, is de bescherming van de kwetsbare weggebruikers een prioriteit voor de stad Zoutleeuw;

        Overwegende dat de gegenereerde inkomsten rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen bijdragen tot nieuwe structurele investering in mobiliteit -en veiligheidsbeleid;

        Overwegende dat GAS-5 de steden en gemeenten de mogelijkheid biedt om extra in te zetten op een allesomvattend verkeersveiligheidsbeleid op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 en 50 km per uur en om het mobiliteitsbeleid erop af te stemmen, met als doel de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente te vergroten;

        Overwegende dat de gemeenteraad opteert om GAS-5 toe te passen voor de trajectcontroles op haar grondgebied, m.a.w. snelheidsovertredingen vastgesteld met automatisch werkende toestellen die de gemiddelde snelheid van voertuigen op een specifiek traject meten;

        Overwegende dat de decreetgever  voorzien heeft dat de bedragen van de gemeentelijke administratieve geldboetes moeten overeenstemmen met de bedragen zoals vastgelegd door de Vlaamse Regering ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid van de wegverkeerswet;

        Overwegende dat het voormeld artikel 29quater voorziet dat de sanctionerend ambtenaar, vermeld in artikel 6 van de wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, instaat voor de afhandeling van de dossiers omtrent de beperkte snelheidsovertredingen die het voorwerp uitmaken van voorliggend reglement;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad opteert ervoor om de beperkte snelheidsovertredingen op de plaatsen waar de snelheid gelimiteerd is tot 30 of 50 km per uur via de gemeentelijke administratieve sancties te handhaven, conform artikel 29 quater Wegverkeerswet (GAS 5 snelheid).

        Art. 2:

        De gemeenteraad stelt de politieverordening bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen in Zoutleeuw vast als volgt:

        Hoofdstuk 1. Toepassingsgebied  
        Artikel 1
        De Stad Zoutleeuw voert gemeentelijke administratieve geldboetes in voor de bestraffing van beperkte snelheidsovertredingen, vastgesteld met automatisch werkende toestellen die de gemiddelde snelheid van voertuigen op een specifiek traject meten, en dit overeenkomstig de voorwaarden en procedure, zoals bepaald in artikel 29quater van de Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer. Doordat het lokaal bestuur de bestuurlijke afhandeling van deze beperkte snelheidsovertredingen invoert, kunnen deze overtredingen niet langer strafrechtelijk worden vervolgd.

        Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid op plaatsen gelegen op het grondgebied van de stad Zoutleeuw wordt gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete indien cumulatief voldaan is aan volgende voorwaarden:  

        • de snelheidsovertreding wordt begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;  
        • het betreft een overschrijding van de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur (na correctie met technische tolerantiemarge);  
        • de snelheidsovertreding wordt begaan op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;  
        • de snelheidsovertreding wordt vastgesteld volgens de voorwaarden vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid;  
        • de snelheidsovertreding wordt vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;  
        • er wordt niet gelijktijdig een andere overtreding vastgesteld.  

        Hoofdstuk 2: De gemeentelijke administratieve geldboete  
        Artikel 2

        • §1. De sanctionerend ambtenaar kan overeenkomstig dit reglement bij wijze van administratieve sanctie overgaan tot het opleggen van een administratieve geldboete voor de beperkte snelheidsovertredingen.
        • §2. De bedragen van de administratieve geldboetes voor de snelheidsovertredingen zoals omschreven in artikel 1 van deze verordening, zijn gelijk aan de bedragen vastgelegd door de Vlaamse Regering in artikel 2, 2° van het koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer.  
        • §3. De administratieve geldboete wordt betaald op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.

        Hoofdstuk 3. De administratieve procedure  
        Afdeling 1. Vaststelling
        Artikel 3

        De vaststelling van de snelheidsovertredingen zoals omschreven in artikel 1 van deze verordening gebeurt door de bevoegde personen vermeld in artikel 3 van het Koninklijk besluit 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. 

        Artikel 4
        Het proces-verbaal van de overtreding wordt binnen veertien dagen nadat de overtreding is vastgesteld bezorgd aan de sanctionerend ambtenaar, vermeld in artikel 6 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.  

        Afdeling 2. Procedure voor de sanctionerend ambtenaar  
        Artikel 5
        Binnen veertien dagen na de dag waarop de sanctionerend ambtenaar het proces-verbaal heeft ontvangen, bezorgt hij/zij dat proces-verbaal samen met de vermelding van het bedrag van de administratieve geldboete per gewone brief aan de overtreder. De overtreder betaalt de administratieve geldboete binnen dertig dagen na de kennisgeving ervan, tenzij hij/zij binnen diezelfde termijn zijn schriftelijke verweermiddelen bezorgt aan de sanctionerend ambtenaar. De betaling van de administratieve geldboete en het bezorgen van de schriftelijke verweermiddelen gebeuren overeenkomstig de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.  

        Artikel 6
        Als de sanctionerend ambtenaar de schriftelijke verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond verklaart, brengt hij de overtreder daarvan op de hoogte binnen dertig dagen na de dag van ontvangst van het schriftelijk verweer, met vermelding van de administratieve geldboete die moet worden betaald. In dat geval wordt de administratieve geldboete betaald binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar op de wijze die in het betalingsverzoek is bepaald.  

        Artikel 7
        Als de sanctionerend ambtenaar de verweermiddelen van de overtreder niet onontvankelijk of ongegrond verklaart binnen dertig dagen na de dag van ontvangst van het schriftelijk verweer, worden die verweermiddelen geacht aanvaard te zijn.  

        Artikel 8
        De beslissing om een administratieve geldboete op te leggen, heeft uitvoerbare kracht als ze definitief geworden is. De voormelde beslissing is definitief op één van de volgende tijdstippen:  
        •    1° dertig dagen na de kennisgeving van de administratieve geldboete, zoals bepaald in artikel 5 van deze verordening, tenzij de overtreder binnen deze termijn zijn schriftelijke verweermiddelen bezorgt aan de sanctionerend ambtenaar of beroep aantekent bij de politierechtbank.
        •    2° dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing van de sanctionerend ambtenaar waarbij de schriftelijke verweermiddelen onontvankelijk of ongegrond worden verklaard, zoals bepaald in artikel 6 van deze verordening, tenzij degene aan wie de boete is opgelegd binnen deze termijn beroep aantekent bij de politierechtbank.  

        Artikel 9
        Indien de boete niet betaald wordt binnen de termijn van dertig dagen, zoals voorzien in artikel 6 en 7 van dit reglement, dan wordt, behoudens in geval van respectievelijk verweermiddelen en/of beroep:
        1. een herinnering verstuurd bij gewone zending met uitnodiging tot betaling binnen een nieuwe termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de kennisgeving van de herinnering.
        2. Indien er binnen de termijn zoals voorzien in de herinnering niet betaald wordt, wordt er een tweede herinnering verstuurd bij gewone zending met uitnodiging tot betaling binnen een nieuwe termijn van 30 dagen te rekenen vanaf de kennisgeving van de tweede herinnering.
        3. Indien er binnen de termijn zoals voorzien in de tweede herinnering niet betaald wordt, zal er via een deurwaarder ingevorderd worden

        Artikel 10
        Wanneer de sanctionerend ambtenaar tijdens de procedure vaststelt dat de voorwaarden om een administratieve geldboete op te leggen, zoals vermeld in artikel 1 van deze verordening, niet vervuld zijn, brengt hij de vaststeller van de overtreding daarvan op de hoogte zodat de strafrechtelijke procedure kan worden gevolgd.  

        Artikel 11
        De sanctionerend ambtenaar, aangesteld door de gemeenteraad, staat in voor en waakt over de verwerking en afhandeling van de dossiers omtrent de beperkte snelheidsovertredingen die het voorwerp uitmaken van voorliggend reglement. De sanctionerend ambtenaar neemt in volledige onafhankelijkheid de beslissingen.

        Afdeling 3. Beroep bij de politierechtbank  
        Artikel 12
        Tegen een beslissing waarbij een administratieve geldboete wordt opgelegd kan diegene aan wie de boete is opgelegd binnen een maand na de kennisgeving van de beslissing volgens de burgerlijke procedure beroep aantekenen bij de politierechtbank. 

        De politierechtbank oordeelt over de wettelijkheid en de proportionaliteit van de opgelegde administratieve geldboete. Hij kan de opgelegde administratieve geldboete bevestigen of herzien. De beslissing van de politierechtbank is niet vatbaar voor hoger beroep.

        Hoofdstuk 4. Inwerkingtreding
        Artikel 13
        De bijzondere politieverordening betreffende de beperkte snelheidsovertredingen treedt in werking op 01/05/2024.


        Art. 3:

        Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

        Art. 4:

        Conform artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze beslissing en de bijzondere politieverordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen de 48 uren en aan de Procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Leuven, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Leuven en van de politierechtbank Leuven.
        Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraat.

      • Samenwerkingsovereenkomst met de firma C-smart voor de administratieve afhandeling van beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5 snelheid)

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op de Wet van 16/03/1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder artikel 29 quater;

        Gelet op de Wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, in het bijzonder artikel 6§3;

        Gelet op het  K.B. van 21/12/2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer in het bijzonder de artikelen 1 §2 en 2 §1;

        Overwegende dat de gemeente Zoutleeuw niet beschikt over een eigen sanctionerend ambtenaar die de administratieve afhandeling van de dossiers inzake beperkte snelheidsovertredingen kan behartigen en in deze een beroep dient te doen op een externe firma;

        Gelet op de beslissing van het schepencollege van 4/03/2024 houdende het gemotiveerd voorstel om de opdracht voor de administratieve afhandeling van beperkte snelheidsovertredingen toe te wijzen aan C-Smart;

        Gelet op de voorwaarden van de samenwerkingsovereenkomst:

        • Intekenen voor minimaal 3 jaar.
        • De dienstverlening van Sanctionerend Ambtenaar beperkt zich tot GAS-5.
        • Kostprijs van 4,00 euro excl. BTW per GAS-5 verwerking gedurende de eerste 6 maanden van de samenwerking, dit in het kader van een pilootproject. Na 6 maanden samenwerking stijgt de prijs naar 5.00 euro excl. BTW per GAS-5 verwerking. Voor niet-vennoten wordt een toeslag van 10 % gevraagd. De Stad Zoutleeuw is nog geen vennoot.
        • De gemeente staat in voor de aankoop van de nodige software. De software maakt het mogelijk dat de verwerking van de dossiers verregaand gedigitaliseerd kan verlopen (ontvangst vaststelling PV, ondertekening, versturen via de post). De kostprijs van de post is voor rekening van de gemeente.
        • Onze sanctionerende ambtenaren werken vanuit hun kantoren.
        • Minimum afname van 200 verwerkingen per maand. Facturatie op kwartaalbasis.
        • Indien er meer dan 200 dossiers per maand worden verwerkt, dan verloopt de kwartaalfacturatie naargelang volume.

        Overwegende dat volgende taken in het pakket van de sanctionerend ambtenaar zitten:

        • Adviesverlening omtrent GAS-5 en opmaak politiereglement.
        • Ontvangst vaststelling en opstart dossier
        • Opmaak en uitsturen opstartbrief naar overtreder toe.
        • Opmaak en uitsturen eerste aanmaning. Overleg met dienst debiteuren van de gemeente
        • Communicatie met politierechtbank bij een eventueel beroep

        Overwegende dat volgende taken niet bij de sanctionerend ambtenaar zitten:

        • Opvolging betaling. Dit dient te gebeuren door dienst debiteuren van de gemeente. 
        • Opmaak en uitsturen tweede aanmaning.
        • Dossier overmaken naar deurwaarder. Dit dient te gebeuren door dienst debiteuren van de gemeente.
        • Behandelen van verweer.
         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:
        De Gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met C-Smart voor de administratieve afhandeling van de dossiers inzake beperkte snelheidsovertredingen goed.

        Art 2:

        Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan C-Smart, de voorzitter van het politiecollege en de procureur des Konings.

      • Verwerkingsovereenkomst tussen C-smart en de Stad Zoutleeuw

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op de wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, inzonderheid artikel 23 §1;

        Gelet op de wet van 16/03/1968 betreffende de politie over het wegverkeer, inzonderheid artikel 29quater; 

        Gelet op het Koninklijk Besluit tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden betreffende het register van de gemeentelijke administratieve sancties ingevoerd bij artikel 44 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

        Gelet op decreet lokaal bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op de samenwerkingsovereenkomst met C-smart voor de administratieve afhandeling van beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5 snelheid);

        Gelet op het voorgelegde ontwerp van de verwerkingsovereenkomst tussen C-smart en Stad Zoutleeuw;

        Overwegende dat in het kader van de overeenkomst met C-smart voor het opleggen van de boetes voor overtredingen die vastgesteld zullen worden via ANPR-camera’s de personeelsleden van de verwerker ook bepaalde persoonsgegevens zullen verwerken in opdracht en voor rekening van de Stad Zoutleeuw als verwerkingsverantwoordelijke;

        Overwegende dat de afspraken met betrekking tot de uitvoering en organisatie van deze verwerking van persoonsgegevens geformaliseerd dient te worden in een verwerkingsovereenkomst, die integraal deel uitmaakt van voornoemde opdracht;

        Overwegende dat de verwerkingsovereenkomst het volgende omvat:

        • Eén of meerdere personeelsleden van verwerker C-smart worden aangesteld als sanctionerend ambtenaar GAS-5, hierna genoemd de opdracht;
        • In het kader van deze overeenkomst gaan de personeelsleden van de Verwerker ook bepaalde Persoonsgegevens Verwerken in opdracht en voor rekening van de Verwerkingsverantwoordelijke Stad Zoutleeuw;
        • De afspraken met betrekking tot de uitvoering en organisatie van deze Verwerking van Persoonsgegevens die integraal deel uitmaakt van voornoemde opdracht;
        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De verwerkingsovereenkomst met C-smart goed te keuren.

        Art. 2:

        Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

    • Omgeving

      • Retributiereglement Vastgoedinformatieplatform

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet artikel 173, van de Grondwet;

        Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

        Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

        Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

         

        Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;

        Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

        Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

        Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

        Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

        Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;

        Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;

        Overwegende dat de stad Zoutleeuw de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De reglementen m.b.t. het vastgoedinformatieplatform, zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 23/02/2023, worden opgeheven

        Art. 2:

        Met ingang vanaf heden  het volgende reglement goed te keuren :

        Artikel 1 - Definities:

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

        5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7/12/2018;

        7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2/12/2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;

        8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;

        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27/04/2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        14° VIP-decreet: decreet van 22/12/2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

        15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product; 

        Art. 2 - Algemeen:

        De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.

        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

        Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van de stad Zoutleeuw een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

        Art. 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie:

        Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.

        Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi.

        De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

        Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

        • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7/12/2018;
        • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2/12/2022.
        • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7/12/2018;
        • gerechtelijke overheden;
        • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2/02/2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
        • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

        Art. 4 - Bedrag:

        Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag

        Retributiebedrag per kadastraal perceel

        Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

        150 EUR

        Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

        Art. 5 - Inning:

        Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

        Art. 6 - Verwerking van persoonsgegevens:

        §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de stad Zoutleeuw en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

        Athumi treedt op als verwerker voor de stad Zoutleeuw wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

        De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de stad Zoutleeuw en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de voorgelegde Toetredingsovereenkomst

        Art. 7 – Ondertekening:

        De vastgoedinformatie in het product die de stad Zoutleeuw via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        Art. 3:

        De goedkeuring van de Toetredingsovereenkomst voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het Vastgoedinformatieplatform gebeurt bij afzonderlijk besluit van het college van burgemeester en schepenen.

        Art. 4:

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur.

         

         
      • Strategisch Project OnverGETElijk - principiële goedkeuring voor nieuwe aanvraag

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;

        Gelet op de goedkeuring van het Strategisch Project voor de periode 2018-2020;          

        Gelet op de goedkeuring van het Strategisch Project 2.0 voor de periode 2021-2024;

        Overwegende dat de projectaanvragen telkens werden ingediend door het provinciebestuur van Vlaams-Brabant, samen met de andere projectpartners: gemeente Linter, stad Landen, gemeente Geetbets, stad Tienen, stad Zoutleeuw, gemeente Hoegaarden en Regionaal landschap Zuid-Hageland vzw;

        Overwegende dat het Strategisch project OnverGETElijk! startte op 1/10/2021 en zal aflopen op 30/09/2024;

        Overwegende dat op 22/12/2023 de Vlaamse regering de 15de oproep strategische projecten lanceerde;

        Overwegende dat vanuit de coalitie in de Getestreek er de intentie is om een nieuwe kandidatuur in te dienen;

        Overwegende dat de deadline hiervoor 01/04/2024 is;

        Overwegende dat er hiervoor een formele goedkeuring nodig is van de deelnemende partners;

        Overwegende dat als alles volgens plan verloopt, eind 2024 de selectie bekend zou gemaakt worden, en een nieuw strategisch project van start kan gaan op 1/03/2025;

        Overwegende de motivering in de nota in bijlage waarin wordt samengevat wat er inhoudelijk wordt voorgesteld voor de komende looptijd, alsook welke de financiële gevolgen zijn voor de partners;

        Overwegende de output van het project (zie lijst van alle projecten in bijlage) waaruit volgt dat alle projecten verbonden aan het strategisch project sinds de start ervan in 2017 een cumulatieve waarde hebben van meer dan 11 miljoen euro;

        Overwegende dat de inleg van de gemeenten iets meer dan 5 miljoen euro bedroeg. Dat betekent dat voor elke euro die gemeenten investeren, er 1,1 euro van elders (provinciaal of Vlaams niveau) wordt toegevoegd;

        Overwegende dat Strategisch Project 3 de landschappelijke kwaliteit van de Getestreek in de verf wenst te zetten, door in te zetten op ruimtelijk complexe, verweven projectgebieden, zonder daarbij de lopende projecten uit het oog te verliezen;

        Overwegende volgens de financiële afspraken uit het verleden en rekening houdend met de anciënniteit de jaarlijkse bijdrage per partner voor het SP OnverGETElijk! In de periode 2025-2028 als volgt zal zijn:

        Overwegende dat er een overgangsperiode zal zijn tussen het aflopen van het strategisch project en de opstart van en nieuw project (oktober 2024 – februari 2025)  en dat hiervoor volgende overbruggingsbijdrage per partner werd berekend:

        Overwegende dat het college aan de gemeenteraad vraagt om akkoord te gaan met de inhoudelijke voorstellen voor de nieuwe aanvraag en de financiële engagementen en vraagt om de beslissing van het college van burgemeester en schepenen te bekrachtigen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van de zitting 04/03/2023 houdende de goedkeuring van de inhoudelijke voorstellen voor de nieuwe aanvraag en de financiële engagementen.

        Art.2:

        Het besluit wordt bekend gemaakt krachtens de wettelijke bepalingen.

    • Gebouwen

      • Verkoop goed gelegen te Zoutleeuw, Sint-Truidensesteenweg 1 B, kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie C nr. 43 K (oppervlakte 13 a 98 ca) - verkoopbelofte

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 23/02/1999 houdende de goedkeuring van de deelname in de bouw van een gemeenschappelijk
        administratief en logistiek complex voor de rijkswacht en politie;

        Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 25/05/2023 houdende de princiepsbeslissing verkoop goed gelegen te Zoutleeuw, Sint-Truidensesteenweg 1B, kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie C nr. 43 K (oppervlakte 13a 98ca);

        Gelet op de voorgelegde lastvoorwaarden in de documenten zoals opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties met het oog op de verkoop;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De voorgelegde lastvoorwaarden betreffende de verkoop van het goed gelegen te Zoutleeuw, Sint-Truidensesteenweg 1B, kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie C nr. 43 K (oppervlakte 13a 98ca) goed te keuren.

        Art. 2:

        Onderhavige beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

    • Vragen van raadsleden

      • Vragen van raadsleden

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Viki Tweepenninckx, Nico Jordens, Jan Laporte, raadsleden

        BESLUIT:

        De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.

        Raadslid L. Everaerts verwijst naar de uitbreiding van de Aziatische Hoornaar en de verschillende initiatieven die hier op in kunnen grijpen. Het raadslid heeft hier zelf al met imkers over gesproken en beschrijft een mogelijke val en vraagt of er een initiatief in Zoutleeuw kan genomen worden (bvb 2 gratis vallen ter beschikking stellen).
        Schepen C. Kempeneers bedankt het raadslid om zijn bezorgdheid en antwoordt dat er reeds een initiatief in Zoutleeuw lopende is in de vorm van een subsidiereglement waar burgers die een nest laten verdelgen aanspraak op kunnen maken. Het is een bedrag gelijkgesteld aan de tussenkomst van de brandweer. De brandweer zal dit niet meer doen, maar als men dan een privéfirma aanspreekt voor de verdelging kan de subsidie gebruikt worden. Wat betreft de val die het raadslid beschrijft, heeft de schepen dit reeds zelf opgenomen met experten terzake die daar eerder negatief tegenover staan. Voornamelijk omdat de afmetingen van deze vallen tot op de millimeter juist moeten zijn opdat men de correcte soort vangt; door een te grote opening zou men de Europese hoornaar, hommels of andere nuttige insecten voor de biodiversiteit kunnen treffen. Dus zeker oppassen met die zelfgemaakte vallen. De beste actie is nog steeds om de Aziatische hoornaar z.s.m. te verdelgen. De schepen stelt wel voor om eventueel samen met het raadslid en de imkersbond rond de tafel te gaan zitten om te kijken welke andere mogelijkheden er nog zijn.
        De burgemeester vult aan door te verwijzen naar een gesprek met Hugo Henot, een geattesteerd verdelger uit Linter, waarbij ze zich willen richten op een duidelijke communicatie in de Zoutpot betreffende de bestrijding van de Aziatische hoornaar.

        Raadslid L. Everaerts verwijst naar nutswerken in de Ketelstraat waarbij er geen omleiding of signalisatie voorzien was en waarbij de buren niet verwittigd waren. De werken dateren van 5/03 en de aanvraag van de aannemer dateert van 7/03. Het raadslid vraagt hoe de stad dit opvolgt of de politie?
        Schepen C Kempeneers antwoordt dat hij die vraag van het raadslid al eerder ontvangen en behandeld had en legt de situatie uit. Er is een aanvraag tot inname openbaar domein gedaan door de aannemer. Hierop ontvangt deze een plan met de nodige signalisatie die ze dienen te plaatsen. Als dit dan niet gebeurt, dient de politie in te grijpen. In deze situatie is die aannemer dan 2-3 dagen vroeger begonnen dan gepland. Hier was de stad niet van op de hoogte en dus kon er niet ingegrepen worden. De schepen vult verder aan door te zeggen dat onmiddellijk na de melding van het raadslid contact is genomen met de mobiliteitsambtenaar en de politie. De politie is dan ook meteen langsgegaan.

        De burgemeester zegt dat de crisisoefening zeer interessant was, zeker om dit samen met politie en brandweer te kunnen doen. Ook de school was zeer positief en heeft er enkele aandachtspunten uit kunnen halen naar de toekomst toe.

        De voorzitter sluit het openbare gedeelte van de vergadering af en verzoekt het publiek de zaal te verlaten.

De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2024 om 20:06.