Terug
Gepubliceerd op 24/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 26/10/2023 - 20:00 Ophem
Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
Guy Dumst, burgemeester
Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
Sandra Blockx, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
Raf Lambeets, schepen
Viki Tweepenninckx, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 26/10/2023 om 19:35.

Raadsleden J. Laporte en L. Heeren vervoegen de zitting vanaf punt 4.

 
  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Verslag vorige vergadering

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid
        Afwezig: Louis Heeren, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;

        Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;

        Gelet op het zittingsverslag;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Boudewijn Herbots, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • Financiële Zaken

      • Drankenleveringsrecht GC De Passant - stopzetting procedure via vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (niet gunning van de opdracht) - goedkeuren bestek via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid
        Afwezig: Louis Heeren, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° c) (geen of geen geschikte aanvraag tot deelneming of offerte ingevolge een openbare/niet openbare procedure) en artikel 57 en artikel 43;

        Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

        Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad in zitting van 22/06/2023 waarbij werd overgegaan tot goedkeuring van 'Drankenleveringsrecht GC De Passant - goedkeuring van het bestek - vaststellen wijze en voorwaarden van gunning';

        Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 26/06/2023 waarbij het contract met de huidige brouwerij verlengd werd onder de huidige voorwaarden t.e.m. 30/11/2023;

        Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 22/06/2023 overging tot goedkeuring van 'Drankenleveringsrecht GC De Passant - goedkeuring van het bestek - vaststellen wijze en voorwaarden van gunning';

        Overwegende dat de nodige publicatie gedaan werd op E-Procurement ingevolgde de gevoerde procedure (vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking) met 31/08/2023 om 12u00 als uiterste indieningsmoment;

        Overwegende dat er op het moment van de opening van de offertes geen enkele offerte werd aangetroffen op E-Procurement;

        Overwegende dat niet kon worden overgegaan tot gunning van de huidige opdracht;

        Overwegende dat er volgens artikel 42 § 1, 1° c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten een nieuw bestek mag worden opgemaakt en de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking mag worden gevoerd waarbij aan 3 vooraf gekozen leveranciers worden gevraagd om een offerte in te dienen;

        Overwegende dat de opdracht zal worden afgesloten voor de duur van 48 maanden;

        Overwegende dat de levering door de huidige brouwerij onder de momenteel geldende voorwaarden gegarandeerd blijven;

        Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht niet werd voorzien in het meerjarenplan aangezien de facturen betaald zullen worden door de uitbater van GC De Passant en de opdracht dus geen financiële implicaties heeft voor het stadsbestuur;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Boudewijn Herbots, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:  

        De gemeenteraad neemt kennis van de stopzetting van de lopende procedure (vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking).

        Art. 2:

        Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-008 (zie bijlage) en de raming voor de opdracht “Leveringsrecht van dranken aan cafetaria GC De Passant”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

        Art. 3:

        De raming van de opdracht bedraagt € 214.875,00 excl. btw of € 259.998,76 incl. 21% btw.

        Art. 4:

        De opdracht zal gegund worden bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Art. 5 :

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.

      • Kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen: budget 2024

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid
        Afwezig: Louis Heeren, Jan Laporte, raadsleden

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004, en verdere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, en verdere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006, en verdere wijzigingen;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 19/09/2023;

        Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw het budget 2024 van het kerkbestuur van Sint-Cyriacus Budingen heeft ingediend;

        Overwegende dat voor 2024 de exploitatieontvangsten €24.662,00 bedragen en de exploitatie uitgaven €32.350,00. Na inbreng van het gecorrigeerde exploitatieoverschot 2022 ten bedrage van €15.734,24 bedraagt het exploitatieoverschot €8.046,24 en dient er voor 2024 geen gemeentelijke exploitatietoelage te worden ingeschreven;

        Overwegende dat in het budget 2024 voorlopig geen nieuwe investeringen worden gepland zodat er ook geen gemeentelijke investeringstoelage wordt ingeschreven;

        Overwegende dat het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen sinds enkele jaren een zelfbedruipend bestuur is;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        BESLUIT:

        Artikel 1:
        Akte te nemen van het budget 2024 van het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen.


        Art. 2 :
        Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.

      • Toekenning van een ambtshalve en kosteloze concessie in geval van overlijden van minderjarigen - aanpassing reglementering op de begraafplaatsen.

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur;

        Gelet op het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, inzonderheid op de artikelen 6-10;

        Gelet op de omzendbrief BA-2006/03 van 10/03/2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten;

        Gelet op het retributiereglement op concessies op de gemeentelijke begraafplaatsen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 23/12/2004;

        Gelet op het huishoudelijk reglement op de gemeentelijke begraafplaatsen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 28/01/2014, inzonderheid op hoofdstuk 3 Concessies, artikelen 6-15;

        Gelet op het belastingreglement op vreemde begravingen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 18/12/2018;

        Gelet op het ontwerp van aanpassing van het huishoudelijk reglement op de gemeentelijke begraafplaatsen en van het belastingreglement op vreemde begravingen;

        Overwegende dat in het huishoudelijk reglement op de gemeentelijke begraafplaatsen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 28/01/2014, een regeling is uitgewerkt voor de toekenning (en de hernieuwing) van concessies voor de begraving van stoffelijke overschotten in volle grond of in een grafkelder, voor de begraving van asurnen en voor de bijzetting van asurnen in het columbarium; dat bij de toekenning van een concessie in beginsel een retributie is verschuldigd aan de tarieven bepaald in het retributiereglement op concessies op de gemeentelijke begraafplaatsen van 23/12/2004; dat de bevoegdheid voor de toekenning en hernieuwing van concessies door de gemeenteraad aan het college werd gedelegeerd (art. 7, eerste lid, huishoudelijk reglement op de gemeentelijke begraafplaatsen);

        Overwegende dat artikel 15, derde lid, van het huishoudelijk reglement op de gemeentelijke begraafplaatsen bepaalt dat kinderen tot en met 12 jaar voor onbepaalde tijd als gratis concessiehouder worden beschouwd; dat deze bepaling meerdere vragen oproept:

        -het immense leed van ouders bij het verlies van hun minderjarig kind neemt niet af op het ogenblik dat het kind de leeftijd van 12 jaar heeft bereikt, zodat het onderscheid in behandeling naargelang het minderjarig kind overlijdt voor het de leeftijd van 12 jaar heeft bereikt of erna arbitrair overkomt en niet redelijk lijkt te kunnen worden verantwoord

        -de toekenning van een concessie dient het voorwerp te zijn van een expliciete beslissing van het college (artikel 6, eerste en tweede lid, decreet van 16/01/2004 en artikel 7, eerste lid, huishoudelijk reglement), terwijl voor de gratis concessie van artikel 15, derde lid, van het huishoudelijk reglement geen procedure is voorgeschreven

        -de toekenning van een concessie 'voor onbepaalde tijd' lijkt strijdig te zijn met artikel 7, §1, van het decreet van 16/01/2004, dat bepaalt dat de concessietermijn maximaal 50 jaar kan bedragen;

        Overwegende dat moet worden voorzien in de toekenning van een ambtshalve en kosteloze concessie van 50 jaar aan de ouder(s) voor de begraving van het stoffelijke overschot of de asurn of de bijzetting van de asurn in het geval een minderjarig kind komt te overlijden; dat het verlies van een minderjarig kind voor de ouders een enorm persoonlijk drama betekent en dat het nodig is hen in die pijnlijke periode van rouw en onmetelijk verdriet te ontzorgen op het vlak van kosten en administratie; dat de concessie kosteloos zal zijn en ambtshalve door het college zal worden toegekend; dat de ouders of de door hen aangestelde begrafenisondernemer zich kunnen beperken tot het doorgeven van de begraafplaats en de gekozen wijze van lijkbezorging en dat de procedure dan verder volledig door het stadsbestuur zal worden afgehandeld; dat bij het verstrijken van de concessietermijn van 50 jaar een verlenging met 10 jaar van de kosteloze concessie kan worden aangevraagd volgens de normale procedure; dat het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen in die zin moet worden aangepast;

        Overwegende dat de kosteloze concessie ambtshalve zal worden toegekend als het kind op datum van overlijden was ingeschreven in de bevolkingsregisters of het wachtregister van de stad Zoutleeuw of als tenminste één ouder op die datum te Zoutleeuw was ingeschreven; dat het in zeldzame gevallen denkbaar is dat het overleden kind niet te Zoutleeuw was ingeschreven (verblijf in een instelling, gescheiden ouders, levenloos geboren kinderen, ...); dat in deze gevallen moet worden voorkomen dat de ouders zouden worden onderworpen aan de belasting op de vreemde begravingen; dat om die reden in het belastingreglement van 18/12/2018 een uitdrukkelijke vrijstelling moet worden ingevoerd voor de begunstigden van de ambtshalve en kosteloze concessie;

        Overwegende dat het aantal overlijdensgevallen van minderjarige kinderen gelukkig beperkt blijft; dat de financiële impact van deze maatregel voor het stadsbestuur bijgevolg minimaal zal zijn; dat het stadsbestuur op deze wijze met een kleine inspanning een betekenisvol verschil kan maken voor de ouders op het ogenblik dat zij een uiterst pijnlijk rouwproces en een onwezenlijk verdriet moeten trotseren;

        Overwegende dat de voorgestelde regeling geen afbreuk doet aan overige retributiereglementen, zoals het retributiereglement van 25/03/2014 op de verkoop van gedenkstenen voor de urnenvelden en het retributiereglement van 27/11/2001 op de verkoop van grafkelders;

        Overwegende dat een passend ontwerp voor de aanpassing van de reglement werd opgemaakt, zoals weergegeven in het dispositief;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Boudewijn Herbots, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        In het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 28/01/2014, worden volgende wijzigingen aangebracht:

        1) in hoofdstuk 3 'Concessies' wordt een artikel 9bis ingevoegd met volgende tekst:

        'Artikel 9bis

        In afwijking van artikel 7, tweede en derde lid, en artikel 9 kent het college van burgemeester en schepenen ambtshalve en kosteloos een enkelvoudige concessie van 50 jaar toe voor het begraven van stoffelijke overschotten en voor het begraven en bijzetten van urnen van personen die op de dag van overlijden:

        -de volle leeftijd van 18 jaar niet hebben bereikt en

        -ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister of het wachtregister van de stad Zoutleeuw of tenminste één ouder hebben die ingeschreven is in het bevolkings- of vreemdelingenregister of het wachtregister van de stad Zoutleeuw.

        De termijn van 50 jaar vangt aan op de datum van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.  

        Verlenging van de in het eerste lid bedoelde concessie wordt kosteloos toegestaan, op schriftelijk verzoek en volgens de procedure vermeld in artikel 9, voor een termijn van 10 jaar aanvangt op de datum van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.'

        2) in artikel 15, derde lid, worden tussen de woorden ‘tot en met 12 jaar’ en de woorden ‘zullen voor onbepaalde tijd’ de woorden ‘waarvan de begraving of bijzetting voor 1 november 2023 heeft plaatsgevonden,’ ingevoegd.

        Art. 2:

        In het belastingreglement op vreemde begravingen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 18/12/2018, wordt artikel 4, eerste lid, aangevuld met een punt 4 als volgt:

        ‘4. de begraving van een stoffelijk overschot of de begraving of bijzetting van een urne van de begunstigden van een kosteloze concessie van 50 jaar toegekend op basis van artikel 9bis van het huishoudelijk reglement  op de gemeentelijke begraafplaatsen.’

        Art. 3:
        Huidig besluit treedt in werking op 1 november 2023.

        Art. 4:

        Huidig besluit en de gecoördineerde versie van de in de artikelen 1 en 2 vermelde reglementen worden bekend gemaakt conform de wettelijke bepalingen.

    • Intergemeentelijke en andere samenwerkingsverbanden

      • AV CREAT/TMVS 12/12/2023 : bespreking dagorde - statutenwijziging - bepalen mandaat gemeentelijk afgevaardigde

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;

        Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij TMVS dv;

        Gelet op de statuten van TMVS dv;

        Gelet op de uitnodiging d.d. 3/10/2023 voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv d.d. 12/12/2023 met als agenda:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
        4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
        5. Statutaire benoemingen
        6. Statutenwijziging
        6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
        6.2. Nieuwe tekst van de statuten
        7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        9. Volmachten
        Varia

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;

        Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Boudewijn Herbots, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De statutenwijziging goed te keuren.

        Art. 2:

        De heer Carl Kempeneers (Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger Boudewijn Herbots, (Dorpsstraat 58 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de punten van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv. d.d. 12/12/2023 goed te keuren.

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
        4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
        5. Statutaire benoemingen
        6. Statutenwijziging
        6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
        6.2. Nieuwe tekst van de statuten
        7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        9. Volmachten
        Varia

        Art. 3:

        Een afschrift van huidige beslissing over te maken, hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post naar 20231212BAVTMVS@farys.be.

        Art. 4:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.

      • (B)AV Fluvius OV d.d. 6/12/2023: bespreking dagorde - vaststellen mandaat gemeentelijk afgevaardigde

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op de nieuwe gemeentewet;

        Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

        Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 3/10/2023 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6/12/2023, met als agenda;

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2024.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad per brief van 3/10/2023 overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Boudewijn Herbots, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De heer Raf Lambeets, Terweidenstraat 35 te 3440 Zoutleeuw, of zijn plaatsvervanger (Lutgarde Denivel, Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw) krijgt het mandaat de punten op de dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV d.d. 6/12/2023, goed te keuren.

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2024.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.

        Art. 2:

        De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6/12/2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3:

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Art. 4:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.

      • (B)AV PBE 22/12/2023: bespreking dagorde - vaststellen mandaat gemeentelijke afgevaardigde

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op de nieuwe gemeentewet;

        Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op het Energiedecreet van 8/065/2009;

        Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij PBE;

        Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18/09/2023;

        Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 29/09/2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PBE die op 22/12/2023 plaatsheeft met als agenda;

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
        3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;

        Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Boudewijn Herbots, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De heer Guy Dumst, (Achter de Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger, Lutgarde Denivel (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw) wordt gemandateerd om alle agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van PBE d.d. 22/12/2023 goed te keuren:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
        3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Art. 2:

        De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 22/12/2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3:

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Art. 4:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.

      • (B)AV Riobra 18/12/2023: bespreking dagorde - vaststellen mandaat gemeentelijke afgevaardigde

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op de nieuwe gemeentewet;

        Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Riobra OV;

        Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18/09/2023;

        Gelet op de uitnodiging d.d. 29/09/2023 voor de buitengewone algemene vergadering van Riobra d.d. 18/12/2023 met als agenda:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
        2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
        3. Statutaire benoemingen.
        4. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;

        Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Boudewijn Herbots, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De heer Raf Lambeets, (Terweidenstraat 35 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger Guy Dumst, (Achter de Kapel 1 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra d.d. 18/12/2023 goed te keuren:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
        2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
        3. Statutaire benoemingen.
        4. Statutaire mededelingen.

        Art. 2:

        De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 18/12/2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3:

        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Riobra, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Art. 4:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.

      • (B)AV De Watergroep 15/12/2023: bespreking dagorde - statutenwijziging – bepalen mandaat gemeentelijk afgevaardigde

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij De Watergroep;

        Gelet op de uitnodiging d.d. 28/09/2023 voor de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep d.d. 15/12/2023 met als agenda:

        Dagorde AV:

        1. Oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht ‘Waterunie Operator’
        2. Goedkeuring wijziging van de statuten van de cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening
        3. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Gelet op de bespreking;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Boudewijn Herbots, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

         

        De statutenwijziging goed te keuren.

        Art. 2:

        De heer Raf Lambeets, Terweidenstraat 35 te 3440 Zoutleeuw (of zijn plaatsvervanger Boudewijn Herbots, Dorpsstraat 58 te 3440 Zoutleeuw), krijgt het mandaat alle agendapunten op de buitengewone algemene vergadering d.d. 15/12/2023, goed te keuren.

        1. Oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht ‘Waterunie Operator’
        2. Goedkeuring wijziging van de statuten van de cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening
        3. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.

        Art. 3:

        De afgevaardigde of diens plaatsvervanger in te schrijven via het online portaal van De Watergroep volgens het Inschrijvingsformulier algemene vergadering.

        Art. 4:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.

    • Openbare Orde, Rust, Veiligheid en Gezondheid

      • Politieverordeningen van de burgemeester : bevestiging

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het decreet lokaal bestuur;

        Overwegende dat de politieverordeningen van de burgemeester dienen bevestigd te worden tijdens de eerstvolgende gemeenteraad;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Boudewijn Herbots, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Guy Dumst, Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, Boudewijn Herbots, Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Enig artikel:

        De politieverordening van de burgemeester:

        - d.d. 30/08/2023 houdende "Verbod tot verkoop van sterke dranken in nachtwinkel tijdens (jeugd)fuiven - Lama XL"

        - d.d. 11/10/2023 houdende "Verbod tot verkoop van sterke dranken in nachtwinkel tijdens Halloweentocht Budingen 28/10/2023"

        te bevestigen.

    • Vragen van raadsleden

      • Vragen van raadsleden

        Aanwezig: Boudewijn Herbots, voorzitter d.d.
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Etienne Wouters, Louis Heeren, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Raf Lambeets, schepen
        Viki Tweepenninckx, raadslid

         

         

         

         

        BESLUIT:

        De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.

        Raadslid L. Heeren vraagt terug te komen op het punt dat vorige gemeenteraad in besloten zitting werd behandeld. De voorzitter d.d. zegt dat deze vraag in besloten zitting kan behandeld worden, nadat alle andere vragen zijn behandeld.

        Raadslid L. Everaerts wil schepen herinneren aan de vraag of de spiegel (gevaarlijke kruising bocht Jodenstraat) geplaatst zal worden of niet.
        De voorzitter d.d. antwoordt dat de vraag zal doorgegeven worden aan schepen Lambeets (vandaag afwezig).

        Raadslid M. Boyen vraagt waar de verslagen van de landbouwraad worden bewaard aangezien deze niet op de website terug te vinden zijn.
        De algemeen directeur antwoordt dat er sinds de ingebruikname van de nieuwe website, ongeveer 3-4 jaar geleden, de beslissing is genomen dat de verslagen van adviesraden niet meer gepubliceerd worden. Ze kunnen wel altijd opgevraagd worden. Het is uiteindelijk de intentie om de verslagen van adviesraden ter beschikking te stellen van de raadsleden via intranet. Intern is het intranet sinds de zomermaanden in testfase. Binnenkort zal dit ook ontsloten worden voor de raadsleden. Via de verslagen van het schepencollege kunnen de raadsleden kennis nemen van de data van de adviesraden.
        Raadslid M. Boyen verwijst naar het decreet waarin sinds 1/01/2019 de verplichting staat om de vergaderingen en verslagen van adviesraden mee te delen in de gemeenteraad.
        De algemeen directeur vraagt of het raadslid wel degelijk het nieuwe DLB bedoelt en antwoordt dat in voorkomend geval bekeken zal worden hoe de verslagen dan ter kennis gebracht kunnen worden.

        Raadslid M. Boyen vraagt of het opvolgingsrapport i.v.m. OCMW De Vesten er al is.
        De burgemeester antwoordt dat het officiële rapport nog niet ontvangen is.
        De algemeen directeur vult aan dat het ontwerprapport is binnengekomen. Hierop heeft het bestuur de kans gekregen opmerkingen te formuleren. Die zijn vorige vrijdag vertrokken. Meestal zal hierna binnen 2 tot 3 weken het definitieve rapport komen. Dit zal dan ook gepubliceerd worden op de website van het Agentschap, maar als het binnenkomt, zal het meegedeeld worden.

        Raadslid M. Boyen verwijst naar zijn vraag daterende van juli waarbij hij het mailverkeer met bijlagen over WZC De Vesten en de communicatie tussen de burgemeester en schepenen wenste te krijgen. Het raadslid heeft daar nog niets van gezien en vraagt op welke termijn dit ter beschikking gesteld zal worden.
        De algemeen directeur antwoordt dat de vraag opzoekingen betreft over een lange periode in het verleden, waarbij zij geen toegang heeft tot alle communicatie wat dat betreft.
        Raadslid M. Boyen verduidelijkt dat het over de huidige periode zou gaan van 2 tot 3 jaar geleden tot op heden.
        De algemeen directeur antwoordt dat die vraag zo niet geformuleerd werd. De vraag was voor ‘alle’ mogelijke communicatie zonder bepaling van periode. Er zal gekeken worden wanneer die prioriteit gelegd kan worden. Momenteel kan de algemeen directeur geen uitspraak doen over wat er wel en niet bestaat.

        Raadslid J. Helaers haalt het zwaar vervoer aan in de Kapelstraat en in de Tiensestraat en dat er veel klachten in de buurt zijn. Het raadslid vraagt wat daar aan gedaan kan worden.
        De burgemeester antwoordt dat hij op de hoogte is van die klacht en dat daar al gesprekken over geweest zijn. Eén van de afspraken die daaruit volgde zijn de blackboxen die in de Kapelstraat zullen geplaatst worden. Die toestellen kunnen meten hoeveel verkeer dat er passeert en de snelheid. Het zwaar vervoer kan niet gemeten worden, daar kunnen controles van de politie voor gevraagd worden. Om die reden is er ook begonnen met trajectcontrole, opdat die problematiek beter zal kunnen opgevolgd worden door een mogelijkheid om in de tweede fase met ANPR-module de nummerplaat te herkennen en zo te weten welke voertuigen er passeren. Zo kan het zwaar vervoer daarbij ook gedetecteerd worden. Door de recente werken in het centrum van Zoutleeuw is er ook meer passage in die straten, daarnaast is er ook een ander beeld in het verkeer over de jaren heen, meer verkeer en meer zwaardere voertuigen. In een historische stad is die doorgang dan ook niet zo evident. Het verkeer is dus inderdaad drukker.

        Raadslid J. Helaers vraagt hoe het zit met de fusies die er gaan gebeuren.
        De burgemeester antwoordt dat er in het verleden al basisgesprekken geweest zijn met de TGV-gemeenten. Momenteel is er geen intentie om deze legislatuur een fusie aan te gaan. Dit is zo ook door andere verschillende gemeenten meegegeven. Er zal gekeken worden naar wat zal gebeuren bij de nieuwe Vlaamse regering en wat dan van toepassing zal zijn. Maar op dit moment zijn er geen gesprekken over fusies.
        De voorzitter d.d. vult aan dat er een aantal jaren geleden vergaderingen zijn geweest o.a. met professor Lieve Janssens, de burgemeester van Vorselaar, die ook in de commissie fusies van de Vlaamse overheid zit. Toen is er in de gemeenteraad ook gezegd dat de doelstelling is om zo veel mogelijk samen te werken met de TGV-gemeenten en dat de intentie van dit bestuur is om eerder naar 2030 te kijken.
        De burgemeester zegt dat dit in de toekomst zal gebeuren, er is geen andere optie gezien hoe financieel moeilijk het wordt. Vlaanderen stuurt ook aan om die weg in te slaan. Er moet met alle partners rekening gehouden worden, en het gevoel was toch unaniem om voor 2024 niet te fusioneren.

        Raadslid E. Wouters verwijst naar zijn vraag tijdens de vorige gemeenteraad om extra controles aan de schoolomgevingen en vraagt of dit al gebeurd is, want het zou nog steeds dezelfde gevaarlijke situatie zijn.
        De burgemeester antwoordt dat er wel inderdaad controles zijn gebeurd. Er zijn over die controles zelf klachten geweest door mensen die het niet zo fijn vonden dat ze toch een aantal meter verder moesten stappen. Over de intensiteit is er geen info, in het begin van het schooljaar ligt die altijd hoger. Er zijn natuurlijk ook meerdere scholen, maar er is wel zeker gevraagd om die controles rond de scholen te blijven houden. De burgemeester stelt voor om de cijfers van de controles op te vragen.
        Raadslid E. Wouters vindt dat alle scholen even belangrijk zijn, maar de aandacht verzwakt soms, september verloopt goed, en daarna neemt de aandacht hiervoor af, maar dan wordt het donker en slecht weer, en blijft het gevaarlijk. Het raadslid vindt dat de controles toch moeten blijven.
        De burgemeester bevestigt dit, zeker zolang dat de werken aan de scholen bezig zijn bv aan de Tinteltuin, waar ook zeker opgelet moet worden met het zwaar vervoer.

        Raadslid N. Jordens zegt dat in de Getestraat nr. 28 het licht altijd blijft branden, dag en nacht, en vraagt of daar naar gekeken kan worden.
        Schepen C. Kempeneers antwoordt dat dit gewoon kan aangegeven worden bij Fluvius.
        De burgemeester vult aan dat op alle palen een oranje nummer staat en die dient eigenlijk om mee te geven in dergelijke gevallen zodat de paal gemakkelijk terug te vinden is. Binnen de 2 weken zou er dan actie ondernomen worden door Fluvius.

        Nadat het publiek de zitting heeft verlaten komt raadslid L. Heeren terug op het punt dat vorige gemeenteraad in besloten vergadering werd behandeld.

De voorzitter sluit de zitting op 26/10/2023 om 20:30.