Terug
Gepubliceerd op 27/11/2021

Notulen  Gemeenteraad

do 28/10/2021 - 20:00 Ophem
Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
Sandra Blockx, algemeen directeur
Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

Ingevolge de maatregelen ter bestrijding van de verspreiding van het coronavirus (BB 4/11/2020) gaan de vergaderingen van de gemeenteraad en RMW in de Cultuurzaal van GC de Passant, met tafels op ruime afstand van elkaar, met publiek mits inschrijving vooraf op internezaken@zoutleeuw.be of op 011 94 90 00.

 

- Stand van zaken Covid-19 : toelichting door de burgemeester d.d. R. Mertens (audiobestand)

- Wateroverlast juli 2021 : toelichting door burgemeester d.d. R. Mertens en R. Lambeets met opmerkingen van L. Everaerts en M. Boyen (audiobestand)

- De AD deelt mee dat in de notulen enkel beslissingen genotuleerd worden, tussenkomsten van raadsleden staan op het audiobestand. De vragen van raadsleden zijn een apart agendapunt en worden naast het audiobestand ook samengevat genotuleerd. Audiobestand kan aan de raadsleden bezorgd worden via we transfer. M. Boyen vraagt toch na te kijken of raadsleden geen rechtstreekse toegang kunnen krijgen tot het opgeslagen bestand op de server. De AD zal laten nakijken of dit op een veilige manier zou kunnen gebeuren.

- Burgemeester d.d. R. Mertens en schepen P. Mathues geven feedback over de vragen op de vorige gemeenteraad van

M. Boyen ivm waterlekken N3

L. Everaerts ivm herstelling en gaswerken Lindeweg

(audiobestand)

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Verslag vorige vergadering

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;

        Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;

        Gelet op het zittingsverslag;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
    • Financiële Zaken

      • Kerkbestuur Cyriacus Budingen: jaarrekening boekjaar 2020 - advies

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004, gewijzigd bij decreet van 06/07/2012;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 05/09/2008 en van 14/12/2012;

        Gelet op het Besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006, gewijzigd bij MB van 05/09/2008;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op de jaarrekening boekjaar 2020 (financieel gedeelte en toelichting) van het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen ingediend door het centraal kerkbestuur op 20/09/2021;

        Gelet op het besluit van de kerkraad van 06/09/2021, waarbij voornoemde jaarrekening werd vastgesteld met volgend resultaat:

        - exploitatieoverschot van €15.718,00 en een investeringsoverschot/tekort van €0,00.

        Overwegende dat de kastoestand overeenstemt met de jaarrekening en dat alle verplichte documenten als toelichting bij de jaarrekening zijn gevoegd;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De jaarrekening boekjaar 2020 van het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen wordt gunstig geadviseerd.

        Art. 2:

        Afschrift van deze beslissing te zenden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan het centraal kerkbestuur Zoutleeuw en aan het betrokken kerkbestuur.

      • Kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw: budgetwijziging 2021

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004, gewijzigd bij decreet van 06/07/2012;

         Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 05/09/2008 en van 14/12/2012;

         Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006, gewijzigd bij MB van 05/09/2008;

         Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

         Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;

         Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 16/09/2021;

        Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw een budgetwijziging boekjaar 2021 van het kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw heeft ingediend;

        Overwegende dat in deze budgetwijziging zowel de exploitatieontvangsten als –uitgaven wijzigen; dat de exploitatieontvangsten verhogen met €39.701,80 (van €78.530,00 in budget 2021 naar 118.231,80) en de exploitatieuitgaven met €22.856,89 vermeerderen (van €156.570,00 in budget 2021 naar €179.426,89); dat de gemeentelijke exploitatietoelage vermindert met €16.844,91 (van €78.337,87 naar €61.492,96);

        Overwegende dat deze budgetwijziging werd ingediend omdat er in 2020 op vlak van exploitatie een aantal voorziene ontvangsten (toelage beheersplan site Ossenweg, toelage beheersplan kerkjes Helen en Bos en stormschade aan de kerk van Booienhoven) en uitgaven (saldo erelonen beheersplan site Ossenweg en kerkjes Helen en Bos) niet werden gerealiseerd waardoor de noodzakelijke kredieten dienen te worden hernomen in 2021; dat op het niveau van de investeringen de administratieve afhandeling van de restauratie van zowel het Marianum als het Sint-Annaretabel in 2021 definitief worden afgerond en werd er reeds een voorontwerp gemaakt door een architect en ingenieur i.k.v. fase 7 van de restauratie van de Sint-Leonarduskerk (technieken - HVAC + elektriciteit) waardoor erelonen opeisbaar zijn;

        Overwegende dat enkel voor de restauratie van het Sint-Annaretabel een gemeentelijke investeringstoelage ten bedrage van €6.264 werd ingeschreven, dewelke werd reeds opgenomen in het gemeentelijk meerjarenplan 2020-2025; 

        Overwegende dat betreffende bedragen zullen moeten opgenomen worden in een meerjarenplanaanpassing 2020-2025 die dient te worden voorgelegd aan de Gemeenteraad;

        De gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging past binnen de grenzen van de bijdrage die werd opgenomen in het laatst goedgekeurd gewijzigd meerjarenplan 2020-2025, opgemaakt in 2020.

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Akte te nemen van de budgetwijziging 2021 van het kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw.

        Art. 2:

        Het kerkbestuur te verzoeken een nieuw aangepast meerjarenplan 2020-2025 ter goedkeuring voor te leggen.

        Art. 3:

        Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.

      • Kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen: budget 2022

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004, gewijzigd bij decreet van 06/07/2012;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 05/09/2008 en van 14/12/2012;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006, gewijzigd bij MB van 05/09/2008;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 06/09/2021

        Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw het budget 2022 van het kerkbestuur van Sint-Cyriacus Budingen heeft ingediend;

        Overwegende dat voor 2022 de exploitatieontvangsten €0,00 bedragen en de exploitatie uitgaven €0,00. Na inbreng van het gecorrigeerde exploitatieoverschot 2020 ten bedrage van €14.404,55 bedraagt het exploitatieoverschot €14.404,55 en dient er voor 2022 geen gemeentelijke exploitatietoelage te worden ingeschreven;

        Overwegende dat in het budget 2022 voorlopig geen nieuwe investeringen worden gepland zodat er ook geen gemeentelijke investeringstoelage wordt ingeschreven. Het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen is sinds enkele jaren een zelfbedruipend bestuur;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Akte te nemen van het budget 2022 van het kerkbestuur Sint-Cyriacus Budingen.

        Art. 2 :

        Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.

      • Retributiereglement op het afleveren van copies/prints van allerhande administratieve stukken en voor het opzoeken en verstrekken van inlichtingen en documenten

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op de gecoördineerde grondwet artikelen 41, 162/2e , 170§4 en 173 met betrekking tot de fiscale autonomie van gemeenten;

        Gelet op het decreet van 30 mei 2008 (met latere wijzigingen) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

        Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 inzonderheid artikelen 40 en 41 (houdende de bevoegdheden van de gemeenteraad), artikel 177 (houdende de bevoegdheid van de financieel directeur), de artikelen 286 tot en met artikelen 288 (houdende de bekendmaking besluiten en de gemeentelijke webtoepassing) en artikelen 326 tot en met 341 (houdende het bestuurlijk toezicht);

        Gelet op het bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Gelet op de omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit;

        Overwegende dat het lokaal bestuur regelmatig wordt geconfronteerd met aanvragen tot het afleveren van copies/prints/scans van allerhande administratieve stukken en voor het opzoeken en verstrekken van documenten in het kader van het bestuursdecreet;

        Overwegende dat het bovendien in de meeste gevallen niet gaat over het louter copiëren en overmaken van stukken, maar vaak opzoekingen moeten gebeuren en/of analyse van stukken en/of juridisch onderzoek moet gebeuren, en afwegingen moeten gemaakt worden in functie van de wetgeving op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en/of andere uitzonderingsgronden;

        Overwegende dat het afleveren van deze stukken derhalve naast de loutere kostprijs van de stukken een niet te onderschatten personeelskost met zich meebrengt, zodat het aangewezen is hiervoor eveneens een retributie in te voeren;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel
        Tegenstanders: Lode Everaerts
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 1 stem tegen

        BESLUIT:

        Artikel 1 :

        Met ingang van 01/11/2021 wordt ten behoeve van het lokaal bestuur een retributie geheven op het afleveren van copies/prints van allerhande administratieve stukken en voor het onderzoek van de documenten door personeel van het lokaal bestuur in het kader van het bestuursdecreet.

        Art. 2 :

        De retributie wordt vastgesteld als volgt :

        Voor het afleveren van copies/prints (prijzen per wit blad) :

        A4-copie zwart/wit (enkelzijdig) : 0,15 EUR

        A4-copie zwart/wit dubbelzijdig : 0,30 EUR

        A4-copie kleur (enkelzijdig) : 1 EUR

        A4-copie kleur (dubbelzijdig) : 2,00 EUR

        A3-copie zwart/wit (enkelzijdig) : 0,30 EUR

        A3-copie zwart/wit (dubbelzijdig) : 0,60 EUR

        A3-copie kleur (enkelzijdig) : 1,50 EUR

        A3-copie kleur (dubbelzijdig) : 3,00 EUR

        Van zodra er opzoekingen moeten gebeuren in de documenten (of analyse van het document) of van zodra er bepaalde gegevens uitgehaald moeten worden die worden verwerkt in een ander document, is er sprake van een prestatie waarvoor de volgende vergoeding wordt gevraagd : 20 EUR per gepresteerd half uur met vrijstelling van het eerste half uur.

        Art. 3 :

        De retributie is verschuldigd door de aanvrager en dient betaald te worden na ontvangst van de factuur. Wanneer de stukken per post verstuurd worden zijn de verzendingskosten tevens ten laste van de aanvrager.

        Art. 4 :

        De inzage van en de uitleg over bestuursdocumenten die kaderen binnen het bestuursdecreet zijn kosteloos.

        Art. 5 :

        Zijn vrijgesteld van retributie:
        1° de stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
        2° de vergunning betreffende de activiteiten, die als dusdanig reeds door de gemeente aan een belasting of retributie onderworpen zijn, of die de betaling van een bijkomend recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet of enig ander algemeen of provinciaal reglement voor gevolg hebben;
        3° de machtiging betreffende godsdienstige of politieke manifestaties;
        4° de bescheiden afgeleverd aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsmede de instellingen van openbaar nut.

        Art. 6 :

        Bij niet-betaling wordt de retributie overeenkomstig art. 177,2' van het Decreet Lokaal Bestuur of via burgerrechtelijke weg ingevorderd.

    • Intergemeentelijke en andere samenwerkingsverbanden

      • AV CREAT/TMVS 14/12/2021: bespreking dagorde - bepalen mandaat gemeentelijk afgevaardigde

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;

        Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij TMVS dv;

        Gelet op de statuten van TMVS dv;

        Gelet op de uitnodiging d.d. 1/10/2021 voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv d.d. 14/12/2021 met als agenda:

        1. Toetreding van deelnemers
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetredingen
        3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
        4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
        5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
        6. Statutaire benoemingen

          Varia

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;

        Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De heer Boudewijn Herbots (Dorpsstraat 58 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger Carl Kempeneers, (Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de punten van de algemene vergadering van TMVS dv. d.d. 14/12/2021 goed te keuren.

        Art. 2:

        Een afschrift van huidige beslissing over te maken, hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, hetzij per elektronische post naar 20211214BAVTMVS@farys.be.

        Art. 3:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.

      • BAV Fluvius OV d.d. 6/12/2021: bespreking dagorde - vaststellen mandaat gemeentelijk afgevaardigde

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op de nieuwe gemeentewet;

        Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

        Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 27 september 2021 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021, met als agenda;

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2022.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad per brief van 27 september 2021 overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De heer Paul Mathues, Panisbornestraat 14/A te 3440 Zoutleeuw, of zijn plaatsvervanger (Lutgarde Denivel, Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw) krijgt het mandaat de punten op de dagorde van de algemene vergadering van Fluvius OV d.d. 6/12/2021, goed te keuren.

        Art. 2:

        De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3:

        Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Art. 4:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.

      • AV PBE 17/12/2021: bespreking dagorde - vaststellen mandaat gemeentelijke afgevaardigde

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op de nieuwe gemeentewet;

        Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij PBE;

        Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 22 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van PBE die op 17 december 2021 plaatsheeft met als agenda;

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 22 september 2021 overgemaakt werd;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;

        Overwegende dat mogelijk nog federale richtlijnen alsook politiebesluiten van de gouverneurs en richtlijnen via het Agentschap Binnenlands Bestuur kunnen komen omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten te nemen. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

        Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;

        Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De heer Paul Mathues, (Panisbornestraat 14/A te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger, Lutgarde Denivel (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw) wordt gemandateerd om alle agendapunten van de algemene vergadering van PBE d.d. 17/12/2021 goed te keuren.

        Art. 2:

        De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 17 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3:

        Een afschrift van dit besluit te zenden aan de opdrachthoudende vereniging PBE, t.a.v. het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Art. 4:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.

      • AV Riobra 20/12/2021: bespreking dagorde - bepalen mandaat gemeentelijke afgevaardigde

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op de nieuwe gemeentewet;

        Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Riobra OV;

        Gelet op de uitnodiging d.d. 23/09/2021 voor de buitengewone algemene vergadering van Riobra d.d. 20/12/2021 met als agenda:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 23 september 2021 overgemaakt werd;

        Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal dan wel schriftelijk;

        Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;

        Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De heer Raf Lambeets, (Terweidenstraat 35 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger Paul Mathues, (Panisbornestraat 14/A te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Riobra d.d. 20/12/2021 goed te keuren.

        Art. 2:

        De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 20 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3:

        Een afschrift van dit besluit te zenden t.a.v. het secretariaat Fluvius, op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        Art. 4:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.

      • BAV EcoWerf 15/12/2021 : bespreking dagorde - goedkeuring statutenwijziging - bepalen mandaat gemeentelijk afgevaardigde

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;

        Gelet op de statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van 21 november 2017;

        Gelet op de uitnodiging van 8 september 2021 voor de buitengewone algemene vergadering van EcoWerf van 15 december 2021 met bijbehorende agenda en bijlagen;

        Overwegende dat de agenda voor de algemene vergadering volgende punten bevat:

        1. Samenstelling van het bureau
        2. Goedkeuring aandelenherverdeling o.g.v. art. 8 van de statuten
        3. Goedkeuring statutenwijziging
        4. Diversen

        Gelet op het Decreet lokaal bestuur, artikel 427: uiterlijk negentig kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statutenwijziging moet beoordelen, een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers wordt voorgelegd. De beslissingen ter zake van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, bepalen het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de algemene vergadering en zij worden bij het verslag gevoegd;

        Overwegende dat de lijst met de effecten van de nieuwe aandelenverhouding als bijlage is toegevoegd en is gebaseerd op het voorstel van de raad van bestuur van 25 november 2020 en 8 september 2021;

        Overwegende de statutenwijziging, als bijlage toegevoegd;

        Gelet op het wijzigingsdecreet van 14 juli 2021 (Decreet ter versterking van de lokale democratie) van het DLB hetgeen door het Vlaams parlement werd goedgekeurd en bekrachtigd door de Vlaamse regering op 16 juli ll. De meeste bepalingen hiervan zijn inwerking getreden op 14 augustus ll.;

        Overwegende dat omtrent agendapunt 2 en 3 dienen een inhoudelijke beslissing genomen te worden;

         

        Agendapunt 2: Goedkeuring aandelenherverdeling o.g.v. art. 8 statuten

        Op grond van het bestaande artikel 8 van de statuten (ingeschreven tijdens de statutenwijziging van 23 juni 2021) zal een herverdeling van de aandelen gebeuren met een nieuwe aandeelhoudersverhouding tot gevolg. De herverdeling is aangewezen om een reële verhouding tussen aantal aandelen en inwonersaantallen te bekomen.

        Op de raad van bestuur van 25 november 2020 en 8 september 2021 is beslist om de onderlinge verhouding van de aandelen tussen de bestaande vennoten op basis van een objectieve parameter vast te leggen en dus te herverdelen. Deze herverdeling gebeurt idealiter op het moment dat de definitieve samenstelling van de vennootschap vast ligt, nl. op de (buitengewone) algemene vergadering van 15 december 2021.

        De berekening van het aantal aandelen van de gemeentevennoten ziet er als volgt uit:

        a) Het totaal aantal A-aandelen van EcoWerf gedeeld door het totaal aantal inwoners binnen het werkingsgebied van EcoWerf waarvan het resultaat gelijk is aan het aantal A-aandelen per inwoner binnen het werkingsgebied van EcoWerf;

        b) Het inwonersaantal van de toetredende gemeente vermenigvuldigd met het aantal A-aandelen per inwoner binnen het werkingsgebied van EcoWerf, zoals berekend in sub a), hetgeen overeenstemt met het aantal A-aandelen dat zal toekomen aan de toetredende gemeente (en dat afgerond zal worden naar de lagere eenheid);

        c) Het aantal A-aandelen dat aan de toetredende gemeente zal toekomen, vermenigvuldigd met de nominale waarde van de aandelen.

        Op basis van de lijst in bijlage komt er een nieuwe aandelenverhouding tussen de gemeenten tot stand.

        De verrekening met de gemeenten gebeurt als volgt: een aantal gemeenten moeten aandelen bijnemen, anderen moeten aandelen afstaan. Voor de gemeenten die extra aandelen verkrijgen, heeft EcoWerf bij de afrekening van boekjaar 2020 dit bedrag reeds ingehouden. Deze gemeenten dienen dus geen extra middelen hiervoor te voorzien. Voor gemeenten die aandelen moeten afstaan, zal EcoWerf de waarde terugstorten na de algemene vergadering van 15 december 2021.


        Agendapunt 3: Goedkeuring voorstel statutenwijziging

        Toetreding van de stad Aarschot tot EcoWerf

        Het gewijzigde artikel 19.1 en het register van de deelnemers dat als bijlage aan de statuten is gevoegd faciliteren de toetreding van Aarschot tot EcoWerf.

        De onderstaande aanpassingen in het kader van de toetreding zullen enkel ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering indien de stad Aarschot de beslissing tot toetreding tijdig aan EcoWerf overmaakt (opschortende voorwaarde).

        Clustervorming en vertegenwoordiging

        Als vennoot zal Aarschot deelnemen aan het bestuur van de intergemeentelijke samenwerking. Gelet op het decreet over het lokale bestuur is de raad van bestuur beperkt tot 15 leden. De gemeenten werden hiervoor opgedeeld in clusters. Aarschot wordt toegewezen aan de cluster Tielt-Winge/Bekkevoort en zal bijgevolg voorzitter Rudi Beeken als bestuurder in de raad van bestuur aanduiden.

        Aandelen en kapitaal (register der deelnemers)

        Het aantal aandelen bij een toetreding van een nieuwe gemeentevennoot wordt conform de statuten van EcoWerf als volgt berekend:

        - Het totaal aantal A-aandelen van EcoWerf gedeeld door het totaal aantal inwoners binnen het werkingsgebied van EcoWerf waarvan het resultaat gelijk is aan het aantal A-aandelen per inwoner binnen het werkingsgebied van EcoWerf;

        - Het inwonersaantal van de toetredende gemeente vermenigvuldigd met het aantal A-aandelen per inwoner binnen het werkingsgebied van EcoWerf, zoals berekend in sub a), hetgeen overeenstemt met het aantal A-aandelen dat zal toekomen aan de toetredende gemeente (en dat afgerond zal worden naar de lagere eenheid);

        - Het aantal A-aandelen dat aan de toetredende gemeente zal toekomen, vermenigvuldigd met de nominale waarde van de aandelen, vormt het totaal in te brengen kapitaal.

        Voor de waardering van de aandelen is de nominale waarde vastgelegd op 10,84 euro (cfr. art. 6 statuten).

        Het aantal aandelen van de stad Aarschot zal conform bovenstaande vastgelegd worden.

        Aandelenherverdeling (register der deelnemers)

        Op grond van het bestaande artikel 8 van de statuten zal een herverdeling van de aandelen gebeuren met een nieuwe aandeelhoudersverhouding tot gevolg.

        Op de raad van bestuur van 25 november 2020 en gelet op vorig agendapunt is beslist om de onderlinge verhouding van de aandelen tussen de bestaande vennoten, en eventuele herverdeling, vast te leggen. Deze herverdeling gebeurt idealiter op het moment dat de definitieve samenstelling van de vennootschap vast ligt, nl. op de algemene vergadering van 15 december 2021. De herverdeling is aangewezen om een reële verhouding tussen aantal aandelen en inwonersaantallen te bekomen.

        De toevoeging van Aarschot aan het register zal enkel ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering indien Aarschot de beslissing tot toetreding tijdig aan EcoWerf overmaakt (opschortende voorwaarde).

        Conformering wijzigingsdecreet/DLB

        Voortijdige uittreding tijdens de duur van de vereniging

        In het DLB is de mogelijkheid tot een voortijdige uittrede ingeschreven, alsook de voorwaarden waaraan die uittrede moet voldoen. Het gewijzigde artikel 18 van de statuten faciliteert deze wijziging. Het DLB voorziet de uittreding indien dit kadert in functie van de regiovorming en in functie van een fusieoperatie.

        Gelet op de evolutie op het vlak van de herindeling van het bestuurlijke landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende of een opdrachthoudende vereniging, op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt.

        Gelet op de wetgeving en evolutie rond fusies kan een nieuwe gemeente beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt. De gemeente die uittreedt, vergoedt de schade die haar uittreding berokkent aan de dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen en aan de andere vennoten. De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen onder dezelfde voorwaarden als hier genoemd.

        Mogelijkheid tot dubbel presentiegeld voorzitter EcoWerf

        Het gewijzigde artikel 45 van de statuten faciliteert het dubbele presentiegeld van de voorzitter zoals voorzien door het Decreet ter versterking van de lokale democratie.

        Het dubbel presentiegeld voor de voorzitter van een intergemeentelijk samenwerkingsverband werd niet overgenomen van het Gemeentedecreet in het Decreet over het lokale bestuur. Dit was een vergetelheid van de regelgever en er was dus niet langer een rechtsgrond waardoor het dubbel presentiegeld eveneens niet opgenomen kon worden in het Besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris. De regelgever zet dit met het wijzigingsdecreet opnieuw recht waardoor de situatie sinds 2004 opnieuw verdergezet kan worden.

        Het is echter niet mogelijk dat de voorzitter een dubbel presentiegeld cumuleert en zal dus persoonlijk dienen te kiezen bij welke vereniging dit zal gebeuren. Middels een verklaring op erewoord zal de voorzitter verklaren dat hij geen dubbel presentiegeld ontvangt in een andere dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

        Gelet op de extra inspanningen, verantwoordelijkheden en vertegenwoordigingsbevoegdheden van een voorzitter is het gerechtvaardigd dat hij voor deze functie een dubbel presentiegeld kan ontvangen na beslissing hiertoe van de raad van bestuur.

        Presentiegeld voor vertrouwenspersonen van leden raad van bestuur

        In het DLB is een expliciete rechtsgrond ingeschreven voor de betaling van een presentiegeld aan de vertrouwenspersoon die een lid bijstaat van de raad van bestuur van een dienstverlenende of een opdrachthoudende vereniging conform artikel 16 en 155 van het DLB. De mogelijkheid van het dubbelpresentiegeld is ook voorzien voor de vertrouwenspersoon.

         

        Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;

        Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;

        Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;

        Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De heer Carl Kempeneers, (Bogaerdenstraat 4 te 3440 Zoutleeuw), of zijn plaatsvervanger Lutgarde Denivel, (Wittenweg 21 te 3440 Zoutleeuw), wordt gemandateerd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant van 15/12/2021, goed te keuren.

        Art. 2:

        De aandelenherverdeling zoals voorgesteld wordt in zijn geheel goedgekeurd (zie punt 2 van de agenda van de buitengewone  algemene vergadering van EcoWerf op 15 december 2021).

        Art. 3:

        De statutenwijziging wordt in zijn geheel goedgekeurd (zie punt 3 van de agenda van de buitengewone  algemene vergadering van EcoWerf op 15 december 2021).

        Art. 4:

        Deze beslissing bekend te maken krachtens het DLB en een afschrift van dit besluit te zenden naar EcoWerf, t.a.v. mevrouw Gerda Bleus.

        Art. 5:

        Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017.

    • Wonen

      • Aanpassing technisch verslag verwaarlozing

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;
        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2016 houdende subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid;
        Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 04/07/2017 met de goedkeuring van het subsidiedossier van ‘Best wonen tussen zoet & zout’;
        Gelet op het subsidiedossier 2018-2019 van het IGS, doelstelling 2., 2.12, werken aan de kwaliteit van het woonpatrimonium;

        Overwegende dat tijdens controles in functie van het opsporen van verwaarloosde woningen en gebouwen werd opgemerkt dat het huidige technisch verslag in sommige gevallen onvoldoende quoteringsmogelijkheden biedt;

        Overwegende dat wordt voorgesteld een aantal gebreken waarmee de vaststellers in de praktijk geregeld geconfronteerd werden, toe te voegen aan het verslag;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:
        De aanpassing aan het technisch verslag voor verwaarlozing wordt goedgekeurd.

        Art. 2:
        Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan 'Best wonen tussen zoet & zout.

      • Gemeentelijke verordening conformiteitsattesten

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, deel 3, titel 3, Intergemeentelijke samenwerking;
        Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid;
        Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 1 januari 2021;

        Overwegende dat de woonkwaliteit op het grondgebied moet bewaakt worden;

        Overwegende dat het daarenboven noodzakelijk is een geïntegreerd beleid te voeren ter bestrijding van huisjesmelkerij en wantoestanden op de huurmarkt;

        Overwegende dat een conformiteitsattest een garantie inhoudt zowel voor de huurder (veilig, gezond en kwaliteitsvol wonen) als voor de verhuurder (in geval van huurgeschillen);

        Overwegende dat een conformiteitsattest zowel voor particuliere verhuringen als voor verhuringen via immokantoren zal verplicht worden;

        Gelet op het voorstel om een conformiteitsattest in te voeren voor de verhuring op het grondgebied van de stad;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Voor een woning die verhuurd wordt of te huur of ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats moet de verhuurder een conformiteitsattest kunnen voorleggen. Deze verplichting wordt ingevoerd voor alle nieuwe verhuringen, tehuurstellingen en terbeschikkingstellingen op het grondgebied van Zoutleeuw vanaf 01/01/2022.

        Art. 2:

        Het afleveren van het conformiteitsattest is gratis.

        Art. 3:

        Deze verordening treedt in werking op 01/01/2022.

        Art. 4:

        Deze beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

      • Advies werkingsgebied woonmaatschappij ‘Hageland’

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v.;

        Gelet op het ontwerpdecreet zoals aangenomen door het Vlaams Parlement dd. 7 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten m.b.t. wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;

        Gelet op de bespreking van de werkingsgebieden op het ‘Burgemeestersoverleg’ Interleuven;

        Gelet op diverse besprekingen tussen lokale besturen onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van het voorliggende werkingsgebied,

        Gelet op de goedkeuring van het voorstel tot afbakening van het werkingsgebied van de toekomstige woonactor ‘Hageland’ op het intergemeentelijk woonoverleg dd. 01 september 2021 en lokaal woonoverleg van 05 oktober 2021;

        Overwegende dat de Vlaamse Regering met de hervorming op basis van het principe één woonactor per gemeente, de dienstverlening wenst te verhogen, de complementaire werking van de sociale verhuurkantoren en de sociale huisvestingsmaatschappijen wenst te verenigen, de transparantie wenst te verhogen en de regierol van het lokale bestuur wenst te doen primeren evenals de lokale betrokkenheid en zeggenschap wil waarborgen,

        Overwegende dat met het voorliggende voorstel van afbakening een werkingsgebied ‘Hageland’ ontstaat met 18 deelnemende steden en gemeenten, dat een sterke centrale organisatie wil combineren met een nabije en toegankelijke dienstverlening;

        Overwegende dat er sprake is van een grotendeels gelijklopende sociaal-economische situatie in het werkingsgebied en dat de uitdagingen op het vlak van wonen en woonbeleid in grote lijnen dezelfde zijn; dat meer bepaald zowel de kleinstedelijke woonproblematiek als de uitdagingen van de meer landelijke woonsituatie in het werkingsgebied gelijklopend is;

        Gelet op de beslissing van het schepencollege van 26/08/2021;

        Overwegende dat niettegenstaande deze coherentie, de keuze wordt gemaakt om aandacht te hebben voor nabijheid, toegankelijkheid en specifieke situaties binnen een groot werkingsgebied;

        Overwegende dat de lokale besturen die het voorstel tot afbakening van het werkingsgebied ‘Hageland’ doen, daarom de voordelen van een professionele, efficiënte centrale werking van één woonactor zullen combineren met een interne opdeling in (nog nader te bepalen) zones en zonecomité’s, teneinde dicht bij de burgers te staan en kort op specifieke woonsituaties te kunnen inspelen;

        Overwegende dat de betrokken lokale besturen er voor kiezen om zowel de continuïteit in de dienstverlening naar de burgers als de werking en uitvoering van in uitvoering zijnde of op stapel staande projecten te garanderen;

        Overwegende dat de woonmaatschappij Cnuz en woonmaatschappij Diest Uitbreiding in een eerste fase zullen fusioneren;

        Overwegende dat in een tweede fase onderzocht wordt hoe en in welke mate een samenwerking kan opgezet worden met de woonmaatschappij (of rechtsopvolger van) SWaL, andere woonmaatschappijen of hun aangesloten gemeenten;

        Overwegende dat de Sociale verhuurkantoren SVK Hageland en SVK WoonregT  zullen opgenomen worden in de nieuwe structuur,

        Overwegende dat met het voorliggende voorstel het werkingsgebied van de toekomstige woonactor ‘Hageland’ 2781 sociale huurwoningen en 446 huurwoningen die op de private markt worden gehuurd worden omvat; en dat de Hagelandse woonactor met een aaneengesloten werkingsgebied aldus ruimschoots voldoet aan alle vereiste decretale bepalingen;

        Overwegende dat de Vlaamse regelgeving voorschrijft dat de gemeenten die samen een werkingsgebied wensen te vormen over minimaal 50% +1 van de stemrechten beschikken; dat de overige stemrechten, zijnde maximaal 50%-1, worden verdeeld over de publieke (Vlaams Gewest, Provincie) en de private aandeelhouders, dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonactor ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid;

        Overwegende dat teneinde aan die vraag van de Vlaamse Regering te voldoen, de betrokken lokale besturen een princiepsverklaring hebben opgesteld waarin zowel de interne als de externe werkingsprincipes van de toekomstige woonactor Hageland zijn opgenomen; dat deze princiepsverklaring bij deze gemeenteraadsbeslissing gevoegd wordt, evenals het officiële aanvraagformulier;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, Sandra Blockx
        Voorstanders: Jos Ceyssens, Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1

        Het lokaal bestuur wenst in een eerste fase aan te sluiten bij de toekomstige Woonactor Hageland, met een werkingsgebied bestaande uit volgende gemeenten : Aarschot, Bekkevoort, Diest, Geetbets,  Hoegaarden, Kortenaken, Landen, Linter, Tienen, Scherpenheuvel-Zichem, Zoutleeuw. In een tweede fase zullen de gemeenten Begijnendijk,  Glabbeek,  Holsbeek, Lubbeek, Tielt-Winge, Tremelo en Rotselaar bij dit werkingsgebied aansluiten teneinde één woonactor met 18 gemeenten te vormen. Dit werkingsgebied is bovendien niet-limitatief en laat de mogelijkheid aan nog andere aansluitende gemeenten om indien gewenst samen te werken en aan te sluiten.

        Art.2:

        De voorgestelde princiepsverklaring te onderschrijven.

        Art. 3:

        Bijzondere aandacht te vragen voor volgende bezorgdheden

        • het belang van de burgers (kandidaat-sociale huurders en sociale huurders) steeds primeren
        • het éénloket-systeem wordt toegejuicht, evenals de samenvoeging van kandidatenlijsten en de deling van expertise en kennis. De raad treedt het voorstel van de initiatiefnemers bij om lokale ankerpunten in elke gemeente te voorzien om de bereikbaarheid van eenieder tot het unieke loket te kunnen verzekeren   
        • het ontwerp van decreet tot wijziging van diverse decreten betreffende wonen voorziet in een eengemaakt toewijzingssysteem, nader uit te werken door de Vlaamse Regering, waarbij wordt afgestapt van voorrangen en bijzondere regimes. De raad toont zich bezorgd over de snelle toegankelijkheid van sociale woningen voor daklozen en personen in acute woonnood, voor wie een vorm van versnelde toewijzing gegarandeerd dient te blijven, alsook voor mensen met een lokale binding met de stad en het vraagt SHM en SVK hier mee voor te ijveren bij de opmaak van het toekomstige toewijzingsreglement in de op te richten toewijzingsraad
        • de raad verzoekt de toekomstige Woonmaatschappij ook volop in te zetten op renovatie in de woonkernen en niet enkel op nieuwbouw, om op die manier mee te werken aan een herwaardering van deze kernen en een optimale spreiding van de sociale woningen te verzekeren
        • de raad moedigt de Woonmaatschappij aan om verder in te zetten op SVK-pro projecten.

        Art. 3:

        Deze beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

    • Vragen van raadsleden

      • Vragen van raadsleden

        Aanwezig: Jos Ceyssens, voorzitter
        Roger Mertens, Annita Reniers, Paul Mathues, Ilse Beelen, schepenen
        Etienne Wouters, Michel Boyen, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Carine Winnen, Dries Matterne, Lutgarde Denivel, Lode Everaerts, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, burgemeester
        Louis Heeren, Nico Jordens, John Swinnen, raadsleden
        Afwezig: Viki Tweepenninckx, raadslid

        BESLUIT:

        De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.

        Raadslid L. Everaerts :

        1) Voetweg 42 (voetbalveld naar De Bron) : voetweg illegaal versmald, met klacht aan burgemeester en politie. Mail 01/10 : burgemeester antwoordt 2/10 dat onderzoek ter plaatse zal zijn. Herinnering op 18/10 : is er een PV opgesteld? deadline om voetweg te herstellen? verlichting voetbal Budingen zou op voetweg staan, kwam een landmeter tussen? Burgemeester heeft op 19/10 geantwoord dat werk zou gemaakt worden van de vragen. Tot op vandaag geen antwoord. Tal van voetwegen blijven afgesloten, ondanks de samenwerking met RLZH (bv voetweg 33, 36). Aangezien de burgemeester niet op de hoogte is van het mailverkeer met de burgemeester zal hij de vragen bezorgen aan de burgemeester.

        2) Vraag naar extra vuilbakjes : nog geen uitsluitsel over de voorstellen die gedaan werden voor oa bijkomende bakjes in Budingen. Burgemeester d.d. geeft mee dat er een overleg heeft plaatsgevonden met Mooimakers en dat hij zich zal bevragen over de uitkomst over de vraag naar extra vuilbakjes en hierover terugkoppelen.

        3) Feest in 't Vinne : was er een aanvraag? Er werd bevestigd dat dit zo was; afspraak met burgemeester kon niet doorgaan, maar nog geen nieuwe datum kunnen bekomen. Vragen over veiligheid worden blijkbaar afgeblokt? Dan maar klacht neerleggen bij hogere instanties. Waarom geen signalisatie vanaf de Klipstraat voor omweg via het centrum? Wie doet toezicht op de zitbanken, aangezien een toeschouwer op een rotte bank is gaan zitten en zich gekwetst heeft? Elektriciteitskabels over de grond, waarover mensen struikelden. De burgemeester d.d. zal de toelating van de burgemeester en de TV vanwege het schepencollege betreffende het evenement bezorgen.

        4) Natuurbegraafplaatsen : er is een groeiende maatschappelijke vraag om in de natuur te begraven/as te verstrooien. Een mooi en natuurlijk alternatief voor de traditionele begraafplaatsen, die er vaak grauw en verloederd bijliggen. Schepen P. Mathues antwoordt dat hij als schepen voor begraafplaatsen de vraag nog niet gekregen heeft, maar dat het voorstel meegenomen wordt. De burgemeester d.d. vindt het een waardevolle suggestie. De voorzitter beaamt dat het een goede oefening zou zijn om locaties te overwegen. Schepen I. Beelen verwijst naar de plannen met Booienhoven. Burg d.d. beaamt dat de kerk van Booienhoven inderdaad reeds het voorwerp uitmaakt van een studie voor de herbestemming als begraafplaats. Mogelijks kan het verhaal van de natuurbegraafplaats hierin meegenomen worden. De plannen zijn een eerste stap, de realisatie is een uitdaging voor de volgende jaren.

        5) Meldingensysteem : na een eerste vraag in 2019 en herinnering in 2020, over de beheersing van meldingen deelde de AD mee dat de administratie ermee bezig is en dat een voltijdse communicatieambtenaar in dat verband geen overbodige luxe zou zijn. Vraag is hoever het hiermee staat, is er een administratieve structuur voor registratie, opvolging en antwoord aan de burger, of wat is de timing? De AD deelt mee : enerzijds werd op 29/07/21 het personeelsplan goedgekeurd met een voltijdse commmunicatieambtenaar. De procedure voor de invulling van deze functie zal opgestart worden. Anderzijds bevestigt de AD dat het meldingensysteem via de website werkt, meldingen worden geregistreerd, de burger krijgt bevestiging van de registratie van de melding. Waar het mogelijks beter kan, is de opvolging van de meldingen. De werkleider die intussen een paar maanden in dienst is, heeft meteen een suggestie gedaan om meldingen aan de dienst openbare werken op te volgen via 3P (software o.m. ten behoeve van planning TUD), waarbij de opdrachten aan de arbeiders kunnen gegeven worden via tablet en de afhandeling ervan ook via de tablet kan geregistreerd worden. Iedereen in de gemeenteraad weet dat de administratieve diensten vaak 1-mans diensten zijn, en dat het grondgebied beheerd moet worden door een ploeg van een 14-tal arbeiders. Raadslid L. Everaerts is tevreden met het antwoord dat hij nu gekregen heeft over de stappen die tot nu toe ondernomen zijn. Raadslid M. Boyen : de ontvangst van de klacht wordt wel bevestigd aan de burger, maar niet wat er met de klacht gebeurt en wanneer. De AD bevestigt dat het opvolgen van de meldingen en het registreren en het feedback geven van de afhandeling ervan de finaliteit moet zijn van 3P. De voorzitter en raadslid G. Dumst die het systeem van dichtbij gezien hebben, bevestigen dat dit een eerste stap kan zijn in en betere afwikkeling van meldingen en dat de diensten nu de kans moeten krijgen op dit systeem op te zetten en uit te bouwen. De AD sluit af met de vraag naar extra administratieve ondersteuning voor de TUD waarop het bestuur positief geantwoord heeft door een personeelslid dat ter beschikking was gesteld van IGS Wonen terug voltijds bij de stad te engageren. Samengevat : meldingen via website werkt- werkleider die de werking van de TUD optimaliseert is aangeworven - software 3P voor de planning TUD - extra administratieve ondersteuning voor de TUD vanaf januari.

        6) Verkeersveiligheid school De Bron : voorstel 1-richtingsverkeer bij begin en einde van de school. Het 1-richtingsverkeer ingevoerd nav de werken in Budingen toont aan dat dit kan. Burgemeester d.d. : bij de werken geen 1-richtingsverkeer op de Linterseweg, wel in de aanpalende straten. Als de vraag is 1-richting in te voeren op de Linterseweg zal deze vraag meegenomen worden naar de SG MOB en naar de school.

        7) Niet-reglementair parkeren op stoepen of andere plaatsen (N3, ter hoogte van Koperen Klink) : al veel klachten neergelegd bij burgemeester en politie. Zo erg dat stoepen niet meer kunnen gebruikt worden door voetgangers. Burgemeester zou in overleg gaan hierover. Is dit al gebeurd? Zo ja, effect gemist? In dat geval dringen andere maatregelen zich op zodat de zwakke weggebruiker op een normale wijze gebruik zou kunnen maken van het voetpad. De burgemeester d.d. zal burgemeester vragen hierover terugkoppeling te geven. Raadslid G. Dumst : vragen worden best gesteld aan de SG MOB; G. Dumst bevestigt dat vragen die hij via deze weg al gesteld heeft, effectief behandeld worden.  Raadslid C. Kempeneers, tevens voorzitter van de SG MOB,  laat weten nog geen vragen hieromtrent te hebben ontvangen van raadslid Everaerts, en geeft mee dat de SG MOB inderdaad voor de behandeling van dit soort problemen/vragen in het leven is geroepen. L. Everaerts is van mening dat hij die meldingen aan burgemeester en politie moet kunnen doen en daarop dan ook antwoord krijgen. Raadslid G. Dumst verwijst naar het feit dat de gemeenteraad destijds gekozen voor de oprichting van een SG MOB om dergelijke problemen efficiënter te kunnen behandelen.

        8)Corona, voorzorgen en evenementen : bepaalde evenementen werden verboden (ook in de buitenlucht), er wordt door de stad ook gewag gemaakt van extra maatregelen die vereist zijn in functie van de bestrijding van het virus. De vraag is dan ook of het evenement Zoutleeuw Zingt op de OCMW-campus zal doorgaan? De burgemeester d.d. zal  de vraag meenemen naar de burgemeester. Hij zal rekening houdend met de nieuwe maatregelen een beslissing nemen.

        Raadslid M. Boyen : kan onderzocht worden of aan de kerkhoven geen voorzieningen kunnen aangelegd worden om regenwater te hergebruiken (bv voor het onderhoud van de grafstenen door de burgers) in plaats van leidingwater dat kostbaar goud is geworden. De voorzitter en de burgemeester d.d. menen dat dit voorstel het overwegen waard is, mogelijks al eens te bekijken ter hoogte van het gerenoveerde dodenhuisje op het kerkhof van Zoutleeuw. Raadslid G. Dumst : mooie suggestie, maar goed afwegen of de inspanning/investering (oppompen van water) de moeite waard is.