De voorzitter opent de zitting op 24/04/2025 om 19:45.
Algemeen directeur Sandra Blockx verlaat de zitting voor de behandeling van punt 12 en Guy Vansimpsen vervangt de algemeen directeur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op het zittingsverslag;
Gelet op art. 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur houdende de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25/01/2024 houdende de goedkeuring van de deontologische code voor mandatarissen en de goedkeuring van het huishoudelijk reglement voor de deontologische commissie;
Gelet op art. 72 §1 en §2 van de deontologische code houdende de samenstelling van de leden van deontologische commissie;
Gelet op de uitnodiging aan de gemeenteraadsleden d.d. 7/03/2025 om per fractie een raadslid en diens vervanger voor te dragen voor de deontologische commissie;
Overwegende dat de deontologische commissie evenveel raadsleden telt die worden voorgedragen door de fracties en evenveel als het aantal fracties waaruit de gemeente/ocmw-raad is samengesteld, aangevuld met de voorzitter van de raad die toegevoegd wordt als de voorzitter van de deontologische commissie;
Overwegende dat onafhankelijke raadsleden geen fractie vormen en niet vertegenwoordigd zijn in de deontologische commissie;
Overwegende dat elke fractie het mandaat in de deontologische commissie toewijst met een voordracht gericht aan de voorzitter van de raad;
Overwegende dat de voorzitter van de gemeenteraad volgende voordrachten heeft ontvangen:
*Van de fractie CD&V:
*Van de fractie N-VA:
Overwegende dat de fractie B Plus op dit moment geen afgevaardigde wenst voor te dragen voor de deontologische commissie;
Overwegende dat de zetel die voorzien is voor de fractie B Plus daarom leegt blijft; dat deze zetel wel voorbehouden blijft voor deze fractie;
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen;
Overwegende dat er worden 17 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco;
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad stelt volgende leden van de deontologische commissie aan:
Voor CD&V: Ine Wanten - plaatsvervanger: /
Voor N-VA: Annemie Humblet - plaatsvervanger: Lowie Pierards
Art. 2:
De voorzitter van de gemeenteraad, Ilse Beelen, wordt toegevoegd als voorzitter van de deontologische commissie.
Art. 3:
Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op de statuten van Scholing, Tewerkstelling en Ontwikkeling van de Regio Zuid Oost Hageland vzw (STORZO vzw);
Overwegende dat het stadsbestuur Zoutleeuw haar vertegenwoordigers dient aan te duiden voor de algemene vergadering en het bestuursorgaan van de vzw Storzo;
Overwegende dat het totaal aantal mandaten in de AV voor Zoutleeuw 7 bedraagt, waarvan de burgemeester (of gevolmachtigde) van rechtswege 1 van deze leden is;
Overwegende dat 4 van deze leden kunnen voorgedragen worden voor het bestuursorgaan;
Overwegende dat het schepencollege een mandaat wenst voor te behouden voor een lid van de oppositie;
Overwegende dat er 1 kandidatuur werd ingediend, inzonderheid namens de N-VA voor het 7de mandaat in de AV; dat Illona van Eeckhout wordt voordragen namens de N-VA;
Overwegende dat volgende personen worden afgevaardigd voor VZW Storzo :
Voor de algemene vergadering:
BESLUIT:
Artikel 1:
Volgende personen af te vaardigen voor de algemene vergadering van vzw Storzo:
Art. 3:
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan vzw Storzo.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij CREADIV NV;
Gelet op de uitnodiging met documentatie van 27/03/2025 van CREADIV NV voor de algemene vergadering van 9/05/2025 met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2024
3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024
Goedkeuring van de winstverdeling
4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
5. Ontslag en benoeming bestuurders
6. Rondvraag
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Guy Dumst krijgt het mandaat de punten op de dagorde van de algemene vergadering van CREADIV NV d.d. 9/05/2025, goed te keuren.
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Verslag van de commissaris over zijn werkzaamheden in het boekjaar 2024
3. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024
Goedkeuring van de winstverdeling
4. Kwijting aan bestuurders en commissaris
5. Ontslag en benoeming bestuurders
6. Rondvraag
Art. 2:
Een afschrift van huidige beslissing over te maken aan CREADIV NV, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek t.a.v. mevr. Isabel Debuck en dit via e-mail naar secretariaat@efin.be.
Art. 3:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het lidmaatschap van het Stad Zoutleeuw bij Creat Services dv;
Gelet op de statuten van Creat Services dv;
Gelet op de uitnodiging d.d. 31/03/2025 voor de algemene vergadering van Creat Services dv d.d. 17/06/2025 met als agenda:
Varia
Overwegende dat Stad Zoutleeuw haar volmachtsdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Leen Arnauts, of diens plaatsvervanger Carl Kempeneers, wordt gemandateerd om de punten van de algemene vergadering van Creat Services dv. d.d. 17/06/2025 goed te keuren.
Varia
Art. 2:
De (gemeente)raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17/06/2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Art. 3:
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden:
• bij voorkeur per elektronische post naar het e-mailadres 20250617AV@creat.be.
• per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het feit dat de stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 3/04/2025 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4/06/2025, met als agenda;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 3/04/2025 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Guy Dumst, of diens plaatsvervanger Boudewijn Herbots krijgt het mandaat de punten op de dagorde van de algemene vergadering van Fluvius OV d.d. 4/06/2025, goed te keuren.
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4/06/2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het feit dat de stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Riobra;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 12/03/2025;
Gelet op de uitnodiging d.d. 4/04/2025 voor de algemene vergadering teven jaarvergadering van Riobra d.d. 24/06/2025 met als agenda:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de stad op digitale wijze op 4/04/2025 ter beschikking werd gesteld;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Guy Dumst, of diens plaatsvervanger Boudewijn Herbots, wordt gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Riobra d.d. 24/06/2025 goed te keuren:
1. Kennisneming verslagen van Riobra van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Riobra afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Riobra met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 24/06/2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het feit dat de stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 7/04/2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Zenne Dijle die op 19/06/2025 plaatsheeft met als agenda;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 24/03/2025;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad op digitale wijze op 8/04/2025 ter beschikking werd gesteld;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Overwegende dat de gemeente haar volmachtdrager(s) heeft aangeduid voor de volledige legislatuur;
Overwegende dat het mandaat evenwel voor iedere algemene vergadering moet bepaald worden;
Gelet op de bespreking in de gemeenteraad;
Gelet op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Guy Dumst of diens plaatsvervanger Boudewijn Herbots wordt gemandateerd om alle agendapunten van de algemene vergadering van Fluvius Zenne Dijle d.d. 19/06/2025 goed te keuren:
Art. 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne Dijle op 19/06/2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3:
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne Dijle, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art. 4:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de wettelijke bepalingen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Overwegende dat organisatiebeheersing een fundamenteel aspect is van het succes en de duurzaamheid van een lokaal bestuur;
Overwegende dat een organisatiebeheersingssysteem bijdraagt aan een gestructureerde en gecontroleerde aanpak om de vastgelegde doelstellingen te realiseren en de algehele prestaties te verbeteren;
Gelet op de schaalvergroting door de integratie stad en OCMW;
Overwegende dat de omgeving waarin gewerkt wordt hierdoor complexer wordt;
Overwegende dat het lokale bestuursniveau alsmaar aan autonomie en beleidsruimte wint;
Overwegende dat de schaarser wordende middelen nog efficiënter en doelmatiger moeten worden ingezet;
Gelet op het voorstel van algemeen kader van organisatiebeheersing waarin de basis wordt gelegd voor het geïntegreerd organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur Zoutleeuw (gemeente én OCMW);
Overwegende dat het systeem is gebaseerd op de PDCA-cyclus en de leidraad van Audit Vlaanderen als richtinggevend kader wordt gebruikt;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het voorgelegde kader voor organisatiebeheersing wordt goedgekeurd.
Art. 2:
Deze beslissing wordt bekendgemaakt conform de wettelijke bepalingen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van het schepencollege d.d. 17/12/2015 betreffende de vaststelling van de retributie voor het nuttigen van dranken in het Bibcafé;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 17/12/2020 betreffende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de plaatselijke openbare bibliotheek;
Overwegende dat het aangewezen is de tarieven vastgelegd bij collegebesluit d.d. 17/12/2015 en de retributies zoals vastgelegd bij gemeenteraadsbesluit d.d. 17/12/2020 te integreren in 1 beslissing;
Overwegende dat de bibliotheek begin 2021 migreerde van het Provinciaal Bibliotheeksysteem Vlaams-Brabant (PBS) naar het Eengemaakt Bibliotheeksysteem (EBS);
Overwegende dat door de migratie naar het EBS gekozen werd met welke bibliotheken wordt samengewerkt op vlak van de tarieven;
Overwegende dat de gemeenten Geetbets, Kortenaken, Linter en Zoutleeuw afspraken hebben gemaakt op vlak van de tarieven;
Overwegende dat eenvormige tarieven eenduidig zijn voor de leden en de bibliotheken ondersteunen om gemeenschappelijke werkprocessen uit te werken;
Overwegende dat de bibliotheek bovendien een permanente boekenverkoop wenst te organiseren doorheen het jaar, omwille van volgende redenen:
Overwegende dat de prijzen voor de verkoop behouden blijven zoals voordien:
Overwegende dat onverkoopbare boeken zoals voordien gedoneerd worden aan de kringwinkels;
Overwegende het positief advies van het beheersorgaan BIB betreffende de permanente boekenverkoop;
Overwegende dat wordt voorgesteld om de retributie voor het nuttigen van warme dranken in het Bibcafé niet te wijzigen en op 0,50 EUR per warme drank vast te stellen;
Overwegende dat ook de andere tarieven ongewijzigd blijven;
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraadsbeslissing van 17/12/2020 houdende de goedkeuring van het retributiereglement inzake de plaatselijke openbare bibliotheek en het collegebesluit van 17/12/2015 inzake de retributie voor het nuttigen van dranken in het Bibcafé worden opgeheven met ingang van het nieuw retributiereglement.
Art. 2:
Met ingang 24/04/2025 wordt ten behoeve van de stad Zoutleeuw een retributie inzake de plaatselijke openbare bibliotheek gevestigd en wordt vastgesteld als volgt:
Jaarlijkse bijdrage lidmaatschap
- Personen jonger dan 18 jaar: gratis
- Personen van 18 tot en met 64 jaar: 5 euro
- Personen vanaf 65 jaar: gratis
- Leerkrachten, studenten en houders van EDC-kaart: gratis
- Lenen van materialen: gratis
Boete bij overschrijden uitleentermijn
- per week per materiaal: 0,30 euro
- gewone aanmaningsbrief: kost postzegel
- aangetekende aanmaningsbrief: kost aangetekende zending
Diensten
- Reservatie: gratis
- Nieuwe lidkaart bij diefstal, verlies of beschadig: 2 euro
- lnterbibliothecair leenverkeer (lBL): 2 euro
- Fotokopie / afdruk zwartwit A4: 0,10 euro/stuk
- Fotokopie A4 in kleur: 0,20 euro/stuk
- Fotokopie zwartwit A3: 0,20 euro/stuk
- Fotokopie A3 in kleur: 0,50 euro/stuk
- 0,50 EUR per warme drank
Art. 3:
Akkoord te gaan een permanente boekenverkoop te organiseren en de tarieven vast te leggen als volgt:
Onverkoopbare materialen zullen gedoneerd worden aan de kringwinkels.
Art. 4:
De retributie is verschuldigd door de aanvrager en is contant betaalbaar tegen afgifte van een ontvangstbewijs.
Art. 5:
Bij niet-betaling wordt de retributie overeenkomstig art. 177,2° van het Decreet Lokaal Bestuur of via burgerrechtelijke weg ingevorderd.
Art. 6:
Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid L. Pierards vraagt of er in Zoutleeuw ook al gronden zijn die in het beheer zijn van Natuur en Bos.
Schepen A. Cooremans en de Burgemeester antwoorden. Raadslid C. Kempeneers vult aan.
Raadslid E. Wouters heeft een vraag over de communicatie van de sluitingsdagen op de website van de stad.
De Burgemeester en Schepen D. Matterne antwoorden.
Raadslid C. Kempeneers heeft enkele vragen namens de fractie over de huis-aan-huis bedeling van de N-VA waarin een verhaal staat rond de herdenkingsplaat van de neergehaalde Halifax.
Wat was de aanleiding van deze vermelding en wat is het standpunt van het college. Meer bepaald over de kritiek die geuit wordt ten aanzien van het stadsbestuur.
Raadslid A. Humblet antwoordt op de vraag.
Raadslid J. Daniels reageert op het antwoord van het raadslid A. Humblet.
Raadslid L. Pierards verdedigt het standpunt in het artikel van de N-VA fractie, maar staat open voor correcties.
De Burgemeester antwoordt en reageert op het verhaal van de N-VA.
Raadslid C. Kempeneers antwoordt dat het de cd&v fractie vooral frustreert dat er foutieve zaken in het boekje van de N-VA staan en haalt een nieuw voorbeeld aan. Ook keuren de leden van de N-VA zonder opmerkingen iets mee goed op de gemeenteraad om er daarna kritiek op te uiten. Het raadslid vraagt aan de N-VA fractie om correcte gegevens te gebruiken in hun boekje en dan ook consequent te handelen in de gemeenteraad als men het niet eens is.
De voorzitter verzoekt het publiek de zaal te verlaten voor het besloten deel van de vergadering.
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2025 om 20:20.