Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 21/12/2023 - 20:00 Ophem
Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
Guy Dumst, burgemeester
Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
Sandra Blockx, algemeen directeur
Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 21/12/2023 om 21:20.

De data voor GR in 2024 zijn: 25/01/2024 - 22/02/2024 - 28/03/2024 - 25/04/2024 - 23/05/2024 - 27/06/2024 - 26/09/2024 - 24/10/2024 - 28/11/2024 - 5/12/2024 - 19/12/2024

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Verslag vorige vergadering

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;

        Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;

        Gelet op het zittingsverslag;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Het verslag van de gemeenteraad van 23/11/2023 wordt met eenparigheid van stemmen goedgekeurd, met uitzondering van punt 2 dat hernomen zal worden op de gemeenteraad
        van januari 2024.

    • Algemeen Bestuur

      • Motie wapenstilstand Gaza

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het voorstel om volgende motie te onderschrijven:

        De stad Zoutleeuw wenst een oproep te doen aan de omliggende gemeenten en VVSG om zich aan te sluiten bij de motie betreffende een duidelijke vraag tot wapenstilstand in de oorlog die momenteel in de Gazastrook woedt. De stad wil geen standpunt innemen in het conflict, maar roept wel op tot een wapenstilstand langs beide kanten en veroordeelt de handelingen die burgerslachtoffers maken.

         

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Enig artikel:

        De motie wapenstilstand Gaza goed te keuren.
    • Financiële Zaken

      • Vaststellen gemeentelijke dotatie 2024 aan politiezone Getevallei

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op de wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus en latere wijzigingen;

        Gelet op het koninklijk besluit van 07/04/2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone en latere wijzigingen;

        Gelet op de ministeriële omzendbrief van 31/03/2010 m.b.t. de mogelijke schaalvergroting van een Politiezone;

        Gelet op het KB van 19/04/2018 tot wijziging van het KB van 28/04/2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant in politiezones (BS 30/04/2018);

        Gelet op de Ministeriële omzendbrief PLP 63 betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting 2024 ten behoeve van de politiezones;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 27/11/2023 betreffende de gemeentelijke dotatie 2024 aan politiezone Getevallei

        Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 23/10/2018 zich akkoord heeft verklaard met de voorgestelde verdeling van de financiële gemeentelijke dotaties;

        Overwegende dat conform artikel 208 van de wet van 07/12/1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst (WGP) de gemeenteraad verplicht is om de kosten ten laste van de gemeente door of krachtens de WGP, met inbegrip van de gemeentelijke dotatie aan de meergemeentepolitiezone, in te schrijven in de  gemeentebegroting; dat de geraamde gemeentelijke dotatie - gewone dienst - in de politiebegroting wordt gebudgetteerd; dat de respectievelijke bijdrage van de gemeenten van een meergemeentezone in de globale gemeentelijke dotatie in onderling overleg bij algemeen akkoord wordt bepaald;

        Overwegende dat conform voorgestelde verdeling van de financiële gemeentelijke dotaties het aandeel van de stad Zoutleeuw op de politiebegroting van de nieuwe politiezone Getevallei werd vastgesteld op 11,15 %;

        Overwegende dat voor de stad Zoutleeuw voor 2024 de gemeentelijke dotatie aan de politiezone Getevallei 1.145.766 EUR bedraagt;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1 :

        De gemeentelijke dotatie 2024 voor de stad Zoutleeuw aan de politiezone Getevallei ten bedrage van 1.145.766 EUR wordt vastgesteld.

        Art. 2 :

        Onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan de waarnemend korpschef van de politiezone Getevallei.

      • Kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw: budgetwijziging 2023

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 27/11/2023;

        Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw een budgetwijziging van het kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw heeft ingediend;

        Overwegende dat in deze budgetwijziging 2023 geen wijziging is op vlak van exploitatie (dit blijft €65.041,51) maar wel op vlak van investeringen;

        Overwegende dat de effectief gevraagde investeringstoelage (€55.995,02) niet overeenkomt met de investeringstoelage die gevraagd wordt in de budgetwijziging nl. €69.894,90; dat de reden voor voormeld verschil te wijten is aan het feit dat er initieel in 2023 immers krediet gevraagd werd voor de vernieuwing van de alarminstallatie in de kerk (€6.099,88) en de dakwerken van het stooklokaal (€7.800,00) maar deze kosten werden doorgeschoven naar 2024;

        Overwegende dat de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging (€65.041,51 op vlak van exploitatie en €55.995,02 op vlak van investeringen) past binnen de grenzen van de bijdragen die werd opgenomen in het, eerder in deze gemeenteraad, werd goedgekeurd in het aangepaste MJP 2020-2025 (exploitatie €80.930,00 en investeringen €55.995,02);

        Gelet op het overleg met het centraal kerkbestuur;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Akte te nemen van de budgetwijziging 2023 van het kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw.

        Art. 2 :

        Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.

      • Kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw: meerjarenplanaanpassing 2020-2025

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 27/11/2023;

        Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw een meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw heeft ingediend;

        Overwegende dat de huidige meerjarenplanaanpassing dient te gebeuren aangezien er in 2023 een wijziging is in de investeringstoelage, voor 2024 zowel wijzigingen in de exploitatietoelage als de investeringstoelage t.o.v. de vorige meerjarenplanaanpassing en in 2025 een wijziging wat betreft de investeringstoelage;

        Overwegende dat de wijzigingen in de toelagen als volgt verklaard kunnen worden:

        De wijziging in de investeringstoelagen in 2023:

        - €24.910,05  is nodig in 2023: €18.339,35 voor de restauratie van 'het laatste oordeel' dat onverwacht al in 2023 kan gerealiseerd worden. Hierbij wordt een extra toelage van €6.570,00 gevraagd voor fase 2 van de restauratiebehandeling van de muurschildering die zal worden afgerond in december 2023. (€18.339,35 + €6.570,00)

        - €31.084,97 is nodig om in 2023 (€19.934,35 in MJPa 2022 - €6.099,88 vernieuwen alarminstallatie, werd doorgeschoven naar 2024) - €7.800 (vernieuwing dak stooklokaal - doorgeschoven naar 2024) + €25.050 voor het herstel van de balkkoppen en houtwormbestrijding (doorgeschoven uit budget 2022 en bedragen werden aangepast aan de werkelijke kosten). 

        Exploitatiewijziging 2024 is te wijten aan de verrekening van de exploitatieoverschotten van de vorige 2 dienstjaren, die aanzienlijk lager lagen dan voorheen. De kerkraad blijft er evenwel op toezien dat alle exploitatie-uitgaven beperkt blijven tot hetgeen strikt noodzakelijk is voor een normale werking van het kerkbestuur en een goed onderhoud van ons belangrijk historisch patrimonium is.

        De wijziging in de investeringstoelage 2024:

        In huidige MJPa wordt €13.899,88 investeringstoelage voorzien nl. voor de vernieuwing van de alarminstallatie (€6.099,88) en voor de herstellingswerken aan het dak van het stooklokaal (€7.800,00);

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        Wijziging in de investeringstoelage 2025:

        De gevraagde investeringstoelage verhoogt naar €61.560. Dit bedrag zou gebruikt worden voor het herstel van de lage daken en de kooromgang. De oorzaak hiervan ligt in het feit dat de aantasting van de dakstructuur aanzienlijk is verslechterd sedert de inventarisatie van de noodzakelijke werken bij de samenstelling van het dossier fase 5 – herstel gewelven.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Huidige meerjarenplanwijziging 2020-2025 van het kerkbestuur Sint-Leonardus wordt goedgekeurd.

        Art. 2:

        Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan de provinciegouverneur, het bisdom, het kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.

      • Kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw: budget 2024

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;

        Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 27/11/2023;


        Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw het budget 2024 van het kerkbestuur van Sint-Leonardus Zoutleeuw heeft ingediend;

        Overwegende dat de stijging van de exploitatietoelage (€65.041,51 in 2023 naar €88.680,57 in 2024) te wijten is aan de verrekening van de exploitatieoverschotten van de vorige 2 dienstjaren, die aanzienlijk lager lagen dan voorheen; dat de kerkraad er evenwel blijft op toezien dat alle exploitatie-uitgaven beperkt blijven tot hetgeen strikt noodzakelijk is voor een normale werking van het kerkbestuur en een goed onderhoud van het belangrijk historisch patrimonium;

        Overwegende dat de gevraagde investeringstoelage in 2024 als volgt verklaard kan worden: 

        - herstel van de dakwerken in het stooklokaal (€7.800 gemeentelijke toelage);

        - vernieuwing van de alarminstallatie (€6.099,88).

        Overwegende dat de gemeentelijke bijdrage in het budget 2024 past binnen de grenzen van de bijdrage die werd opgenomen in MJPa1 2023, die eerder in deze zitting werd goedgekeurd, betreffende MJPa 2020-2025;

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;

        Na beraadslaging;

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Akte te nemen van het budget 2024 van het kerkbestuur Sint-Leonardus Zoutleeuw.

        Art. 2 :

        Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.

      • Kennisgeving besluit van de gouverneur d.d. 24/11/2023 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op de vaststelling van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van het lokaal bestuur Zoutleeuw (deel stad) door de Gemeenteraad in zitting van 22/06/2023;

        Gelet op het besluit van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant van 24/11/2023 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de stad en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw;

        Gelet op artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur;

        Overwegende dat hoger genoemd besluit van de gouverneur ter kennis gebracht moet worden op de eerstvolgende Gemeenteraad;

        BESLUIT:

        Enig artikel:

        Kennis te nemen van het besluit van de heer gouverneur d.d. 24/11/2023 houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de stad en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw.

      • Meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 4

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het decreet van 22/12/2017 over het lokaal bestuur, hierna genoemd DLB;

        Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30/03/2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Gelet op het ministerieel besluit van 26/06/2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Gelet op de Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18/09/2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus die nog steeds van toepassing is voor de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 4 waarbij de kredieten 2024 worden vastgesteld;

        Gelet op het besluit van de gouverneur van 24/11/2023 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de stad en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Zoutleeuw;

        Gelet op de technische bemerkingen en aanbevelingen bij de jaarrekening 2022 waarbij er geen overeenstemming blijkt tussen de budgettaire boekhouding en de algemene boekhouding: Het gecumuleerd budgettair resultaat, berekend vanuit de budgettaire boekhouding, bedraagt volgens schema J2 een bedrag van 1.618.276 euro terwijl het netto werkkapitaal, zoals berekend werd vanuit de algemene boekhouding 1.618.457 euro bedraagt. Dit verschil van 181 euro dient te worden rechtgezet in de eerstvolgende jaarrekening, zijnde jaarrekening 2023;

        Gelet op schema M2, de staat van het financieel evenwicht;

        Overwegende dat gemeente en OCMW volgens de regels van de nieuwe BBC2020-regelgeving een meerjarenplan minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar (2024) vast te stellen én om het resultaat van de jaarrekening van het vorige boekjaar (2022) dienen te integreren in de aangepaste staat van het financieel evenwicht;

        Overwegende dat, als dat nodig is, ook de kredieten van 2023 aangepast kunnen worden;

        Gelet op het ontwerp van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 4 met het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge zoals blijkt uit onderstaande tabel en overeenkomstig het schema M2 en de daarbij horende stukken, zoals aangehecht als bijlage bij huidige beslissing en waarbij het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen;

         

         

        2020

        2021

        2022

        2023

        2024

        2025

        2026

        Beschikbaar budgettair resultaat

         -181.225  10.115  -1.618.276  278.344  1.049.844  939.929  447.934

        Autofinancieringsmarge

         670.919  1.710.396  -468.347  -218.618  653.267  215.258  65.952

         

        Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 15/12/2023;

        Overwegende dat het meerjarenplan een periode moet bestrijken die loopt van het tweede jaar dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen tot en met het jaar dat volgt op de volgende gemeenteraadsverkiezingen (art. 254 DLB) maar dat de financiële nota altijd de financiële consequenties beschrijft voor ten minste drie toekomstige boekjaren, dus t.e.m. 2026 (art. 257 §1); dat aldus de periode van het meerjarenplan 2020-2025 blijft; dat het meerjarenplan wordt opgemaakt volgens de geldende regels over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;

        Overwegende dat de beginkredieten voor 2024 dienen te worden vastgesteld;

        Overwegende dat de meerjarenplan aanpassing van gemeente en OCMW één geïntegreerd geheel vormen; dat de OCMW-raad en de gemeenteraad met toepassing van artikel 249, §3, DLB elk hun deel van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 dienen vast te stellen; dat vervolgens de gemeenteraad het OCMW-gedeelte van de meerjarenplan aanpassing, zoals door de Raad Maatschappelijk Welzijn vastgesteld, dient goed te keuren; dat ingevolge deze goedkeuring de meerjarenplan aanpassing geacht wordt in zijn geheel te zijn vastgesteld;

        Overwegende dat het voorliggende ontwerp van meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 4 tenminste veertien dagen voor de vergadering aan de raadsleden werd bezorgd en dat terzelfdertijd de bijhorende documentatie ter beschikking van de raadsleden werd gesteld; dat de beleidsdoelstellingen en beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid wordt weergegeven in de strategische nota en dat de financiële vertaling hiervan blijkt uit de financiële nota; dat het geraamde beschikbaar resultaat per boekjaar groter is dan 0; dat de geraamde autofinancieringsmarge voor het laatste boekjaar van de planningsperiode (2025) groter is dan 0; dat de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 4 aldus voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden; dat het deel gemeente van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 4 wordt vastgesteld conform het voorliggende ontwerp;

        Na beraadslaging;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Ilse Beelen, Annita Reniers, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte
        Tegenstanders: Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Nico Jordens, Michel Boyen, Lode Everaerts, José Helaers
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 stemmen tegen

        BESLUIT:

        Artikel 1 :

        Het deel gemeente van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 4, zoals aangehecht als bijlage en met onderstaand beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge, inclusief de beginkredieten 2024, wordt vastgesteld.            

         

         

        2020

        2021

        2022

        2023

        2024

        2025

        2026

        Beschikbaar budgettair resultaat

         -181.225  10.115  -1.618.276   278.344  1.049.844  939.929  447.934

        Autofinancieringsmarge

         670.919  1.710.396   -468.347  -218.618  653.267  215.258  65.952

        Art. 2 :

        De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr. 4, dat vastgesteld werd door de OCMW-raad, goed en stelt daarmee de meerjarenplan aanpassing 2020-2025 nr.4 in zijn geheel definitief vast, inclusief de beginkredieten voor 2024.

        Art. 3 :

        Deze beslissing in te schrijven op de lijst die wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285, §1, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. Onderhavige beslissing wordt integraal bekendgemaakt via website van de stad en via het digitaal loket.

      • Belasting op afgifte van administratieve documenten

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op artikel 170, §4 van de Grondwet;

        Gelet op het KB van 23/03/1998 betreffende het rijbewijs, met talrijke wijzigingen;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;

        Gelet op het decreet van 30/05/2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;

        Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 18/12/2018 de belasting op afgifte van administratieve documenten t.e.m. 31/12/2025 heeft goedgekeurd;

        Overwegende dat het gemeentebestuur aan de federale overheid een vergoeding dient te betalen voor de aanmaak van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen, en dat het bestuur ook zelf kosten maakt naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en van andere documenten zoals trouwboekjes en afschriften;

        Overwegende dat het aangewezen is om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten;

        Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

        Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen;

        Na beraadslaging;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1 :

        Het belastingreglement op de afgifte van administratieve documenten d.d. 18/12/2018 wordt opgeheven met ingang van 15/01/2024 en er wordt met ingang van 15/01/2024 een gemeentebelas­ting gevestigd op de afgifte van administratieve documenten door het gemeentebestuur zoals vastgesteld in artikel 3.

        Art. 2 :

        De belasting is verschuldigd door de persoon of instelling aan wie het document door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve worden uitgereikt.

        Art. 3 :

        De gemeentebelasting wordt vastgesteld als volgt :

        a)    Voor de afgifte van een attest van immatriculatie aan personen ingeschreven in het vreemdelingen- of wachtregister  van de gemeente : 7 EUR per attest

        b)    Voor de afgifte van reispaspoorten : 9 EUR per reispaspoort

        Dit bedrag wordt verhoogd met de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten en kanselarijrechten op afgifte van reispaspoorten via de gewone procedure, dringende procedure, superdringende procedure en spoedprocedure zelf afhalen bij FOD te Brussel.

        Op de afgifte van een reispaspoort aan een -18 jarige is er vrijstelling van betaling van gemeentebelasting en van de kanselarijrechten.

        c)     Voor de afgifte van reisdocumenten voor erkende vluchtelingen : 9 EUR per document

        Dit bedrag wordt verhoogd met de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten en kanselarijrechten op afgifte van reisdocumenten voor erkende vluchtelingen via de gewone procedure, dringende procedure en superdringende procedure.

        Op de afgifte van een reisdocument aan een -18 jarige erkende vluchteling is er vrijstelling van betaling van gemeentebelasting en van de kanselarijrechten.

        d)    Voor de afgifte van reisdocumenten voor vreemdelingen : 9 EUR per document

        Dit bedrag wordt verhoogd met de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten en kanselarijrechten op afgifte van reisdocumenten voor vreemdelingen via de gewone procedure, dringende procedure en superdringende procedure.

        Op de afgifte van een reisdocumenten aan een -18 jarige vreemdeling is er vrijstelling van betaling van gemeentebelasting en van de kanselarijrechten.

        e)     Voor de afgifte van een uittreksel strafregister dienstig voor de jacht/schietclub/kleiduifschieten  die  op verzoek worden uitgereikt : 2 EUR per uittreksel

        f)      Voor de afgifte van een trouwboekje : 30 EUR per boekje (inclusief prijs trouwboekje)

        g)    Voor de  afgifte van vergunning voor het schenken van bier/wijn/sterke drank bij de opening van een vaste/reizende drankgelegenheid : 15 EUR per vergunning

        h)    Voor de afgifte van een  vergunning voor de opening van een slijterij van geestrijke dranken (winkel) : 15 EUR per vergunning

        i)      Voor de afgifte van elektronische identiteitskaarten van Belg : 3 EUR per kaart

        Dit bedrag wordt verhoogd met de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten op afgifte van elektronische identiteitskaarten van Belg volgens de gewone procedure, spoedprocedure, extreme spoed-procedure en zelf afhalen bij FOD te Brussel.

        j)       Voor de afgifte van elektronische identiteitsbewijzen voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (kids-ID) :

        Op de afgifte van de kids-ID is er vrijstelling van betaling van gemeentebelasting.

        Enkel de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten op afgifte van kids-ID via de gewone procedure, spoedprocedure, extreme spoedprocedure en zelf afhalen bij FOD te Brussel zijn verschuldigd.

        k)     Voor de afgifte van elektronische vreemdelingenkaarten : 3 EUR per kaart

        Dit bedrag wordt verhoogd met de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten op afgifte van elektronische identiteitskaarten van Belg via de gewone procedure, spoedprocedure, extreme spoedprocedure en zelf afhalen bij FOD te Brussel.

        l)      Voor de afgifte van elektronische vreemdelingenkaarten voor kinderen onder de 12 jaar

        Op de afgifte van deze kaarten is er vrijstelling van betaling van gemeentebelasting.

        Enkel de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten op afgifte van deze kaarten via de gewone procedure en spoedprocedure zijn verschuldigd.

        m)      Voor de afgifte van biometrische kaarten voor vreemde onderdanen : 3 EUR per kaart

        Dit bedrag wordt verhoogd met de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten op afgifte van biometrische kaarten voor vreemde onderdanen.

        n)     Voor de afgifte van biometrische kaarten voor vreemde kinderen onder de 12 jaar

        Op de afgifte van deze kaarten is er vrijstelling van betaling van gemeentebelasting.

        Enkel de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten op afgifte van deze kaarten via de gewone procedure en spoedprocedure zijn verschuldigd.

        o)   Belgische rijbewijzen in bankkaartmodel (ID-1-formaat) en van internationale rijbewijzen : 5 EUR per rijbewijs

        Dit bedrag wordt verhoogd met de door de hogere overheid vastgestelde tarieven voor de aanmaakkosten op afgifte van rijbewijzen.

        Art. 4 :

        Zijn van belasting vrijgesteld de documenten die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur moeten worden afgegeven.

        Art. 5 :

        Bij verzending of verzoek tot verzending van de documenten zullen alle verzendingskosten teruggevorderd worden zelfs indien de afgifte kosteloos is.

        Art. 6 :

        De belasting wordt contant betaald bij de aanvraag en tegen afgifte van een betalingsbewijs.

        Bij gebrek aan contante betaling wordt de belasting een kohierbelasting.

        Art. 7 :

        Deze verordening treedt in werking op 15/01/2024.

    • Mobiliteit

      • Gemeentelijk aanvullend politiereglement op het wegverkeer: creëren van een parkeerplaats voor mindervaliden in de Varkensmarkt en in de Ridderstraat

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017; Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij KB d.d. 16/03/1968;

        Gelet op het decreet d.d. 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op het KB d.d. 01/12/1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

        Gelet op het MB d.d. 11/10/1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

        Gelet op het BVR d.d. 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen op de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

        Gelet op de nood om een parkeerplaats voor mindervaliden te creëren in de Ridderstraat ter hoogte van huisnummer 16/18;

        Gelet op de nood om een parkeerplaats voor mindervaliden te creëren in de Varkensmarkt ter hoogte van huisnummer 2;

        Gelet op de bespreking in de SG mobiliteit;

        Overwegende dat de voorzitter ter zitting meedeelt dat de parkeerplaats voor mindervaliden zal gerealiseerd worden ter hoogte van huisnummer 16/18 en in de Ridderstraat en ter hoogte van huisnummer 2;

        Overwegende dat het gemeentewegen betreft;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        In de Ridderstraat ter hoogte van woning nr. 16/18 zal een parkeerplaats voor mindervaliden gecreëerd worden en in de varkensmarkt ter hoogte van woning nr. 2 zal een parkeerplaats voor mindervaliden gecreëerd worden.

        Art. 2:

        De bepalingen van artikel 1 worden ter kennis gebracht aan de weggebruikers bij middel van volgende signalisatie:

        • Het bord E9 a met onderbord “ mindervaliden “ wordt ter hoogte van de parkeerplaats geplaatst.
        • De parkeerplaats wordt verduidelijkt door het aanbrengen van een blauwe omlijning met daarin het logo van een rolstoel.

        Art. 3:

        De lasten (kosten voor plaatsen, aanbrengen, onderhoud en vernieuwen van de signalisatie) worden gedragen door de beheerder van de weg.

        Art. 4:

        Dit reglement wordt voor toezicht digitaal overgemaakt aan de Vlaamse Overheid via het loket voor lokale besturen in de module toezicht.

        Art. 5:

        Aan dit reglement wordt uitvoering gegeven van zodra goedkeuring bekomen wordt vanwege de Minister (of bij het uitblijven van een beslissing vanaf de 60ste dag na de kennisgeving ervan) en treedt in voege van zodra de benodigde signalisatie werd geplaatst.

        Art. 6:

        Na goedkeuring door de Minister wordt tevens een afschrift van het reglement overgemaakt aan de lokale politie, incl. een afschrift van de goedkeuring.

        Art. 7:

        Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

      • Buzzy Pazz: tussenkomst - overeenkomst van derde-betaler met De Lijn

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op het ontwerp van overeenkomst van derde betaler;

        Gelet op het systeem van derde betaler dat van toepassing is voor de bewoners van Zoutleeuw en die tot de leeftijdscategorie behoren beschreven in artikel 2.1 van de overeenkomst;

        Gelet op deze overeenkomst wordt afgesloten voor de duur van één jaar, ingaande op 1/01/2024 en is stilzwijgend verlengbaar voor telkens eenzelfde duur; dat de stopzetting van de overeenkomst enkel schriftelijk kan gebeuren, mits aangetekend schrijven of mail van één van de contractanten minstens 3 maanden voor de gewenste stopdatum;

        Gelet dat voor elk geschil dat uit onderhavige overeenkomst voortvloeit, alleen de rechtbanken van Mechelen bevoegd zijn; dat deze overeenkomst uitsluitend is onderworpen aan het Belgisch recht, met uitzondering van het internationaal privaatrecht;

        Gelet dat zowel de derde betaler als De Lijn waarborgen dat zij bij het uitvoeren van hun werkzaamheden te allen tijde de geldende regelgeving in het algemeen en met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens – waaronder maar niet beperkt tot de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27/04/2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (hierna kortweg “AVG”) en de Wet van 30/07/2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (BS 05/09/2018) (hierna kortweg AVG-Wet) – in het bijzonder onverkort zullen naleven bij het verwerken van de persoonsgegevens waar zij in het kader van deze Overeenkomst kennis van nemen;

        Overwegende dat het budget voorzien is in het MJP: BP2020_2023-4/ACT-154/0210-00/6492010/STAD/CBS/IP-GEEN/U//600;

        Overwegende dat de Stad tussenkomt in de prijs voor de Buzzy Pazz abonnement voor 25%;

        Overwegende dat de Buzzy Pazz geldig is voor de leeftijd van 6 tem 24 jaar;

        Overwegende dat de rechthebbende van het abonnement betaalt aan de lijn het saldo van het bedrag: prijs abonnement x (100%-25%);

        Overwegende dat de activering en aflevering van het abonnement gebeurt op basis van de e-ID kaart en de gegevens die opgehaald worden via het rijksregister;

        Overwegend dat de rechthebbende op het abonnement op het ogenblik van de aanvraag gedomicilieerd is in de gemeente met postnummer 3440;

        Overwegend dat het abonnement geldig is over het hele net van de Lijn;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Het bijgevoegde "overeenkomst van derde betaler tussen de Lijn en gemeente Zoutleeuw'" wordt goedgekeurd en het schepencollege wordt gelast met de uitvoering hiervan.

        Art. 2:

        Deze beslissing wordt overgemaakt aan De Lijn en de Financieel directeur.

        Art. 3:

        Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

      • Straatnaamwijziging 's Hertogenpad naar Jonas Vlayenpad

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017;

        Gelet op het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, laatst gewijzigd op 16/07/2021;

        Gelet de beslissing van het schepencollege d.d. 27/11/2023 betreffende het principieel akkoord tot de straatnaamwijziging van 's Hertogenpad naar Jonas Vlayenpad;

        Overwegende dat het 's Hertogenpad een verbinding maakt tussen Bos en Terhagen;

        Overwegende dat na het overlijden van Jonas Vlayen de vraag is gekomen om de benaming van dit pad te wijzigen naar het Jonas Vlayenpad omdat dit zijn lievelingstraject was;

        Overwegende dat deze vraag positief werd onthaald, maar nog geformaliseerd dient te worden;

        Overwegende dat het pad al het Jonas Vlayenpad wordt genoemd en er dus een algemene draagkracht voor bestaat;

        Overwegende dat deze straatnaamwijziging officieel dient gemaakt te worden conform de procedure voorzien door het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, laatst gewijzigd op 16/07/2021;

        Overwegende dat er een openbaar onderzoek van 30 dagen dient opgestart te worden;

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        De naamsverandering van het 's Hertogenpad naar het Jonas Vlayenpad voorlopig goed te keuren.

        Art. 2:

        Het openbaar onderzoek op te starten.

        Art. 3:

        De vraag tot naamsverandering definitief voor te leggen aan de gemeenteraad.

        Art. 4:

        Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

    • Vrije Tijd

      • Uitbating cafetaria GC De Passant: goedkeuring van de lastvoorwaarden en de ontwerpovereenkomst van de concessie en de criteria van toewijzing + openbare oproep tot kandidaat concessiehouders

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de Gemeenteraad;

        Gelet op de wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7/12/2018;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

        Gelet op de Wet van 17/06/2016 betreffende de concessieovereenkomsten, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 14/07/2016;

        Gelet op de lopende concessieovereenkomst voor de cafetaria van GC De Passant, afgesloten met de uitbater in 2016;

        Gelet op de mededeling van de uitbater dat hij de huidige concessieovereenkomst wenst stop te zetten;

         

        Overwegende dat de uitbater de uitbating van de cafetaria van GC De Passant wenst stop te zetten en dat de uitbating van de cafetaria bijgevolg opnieuw dient te worden toegewezen;

        Overwegende dat het een publieke dienstverlening betreft waarbij de wetgeving overheidsopdrachten niet van toepassing maar wel de wetgeving betreffende concessieovereenkomsten, in deze beslissing reeds vermeld; dat het waardebedrag van de concessieovereenkomst lager is dan de Europese drempelwaarde; dat voor concessies voor diensten bijgevolg voornamelijk de algemene beginselen van transparantie en gelijke behandeling gelden;

        Overwegende dat het stadsbestuur in functie van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur de uitbating opnieuw dient toe te wijzen na de plaatsing van een publieke oproep;

        Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Concessie voor de uitbating van cafetaria GC De Passant te Zoutleeuw' een bestek werd opgesteld met nummer 2023-011 in samenwerking door de financiële dienst en de dienst vrije tijd met inbegrip van een ontwerp van concessieovereenkomst; 

        Overwegende dat de nieuwe uitbating een looptijd zal kennen van 7 jaar zonder mogelijkheid tot verlenging;

        Overwegende dat voorstellen kunnen worden ingediend uiterlijk tot 14/02/2024 via aangetekende brief of persoonlijke overhandiging aan een ambtenaar van het stadsbestuur;

        Overwegende dat de publicatie van deze opdracht zal verlopen via verschillende kranten, sociale media en de website;

        Overwegende dat de minimale maandelijkse concessievergoeding wordt vastgesteld op €900,-;

        Overwegende dat er een jury dient samengesteld te worden om de ingediende voorstellen te beoordelen op basis van gestelde criteria en de mondelinge toelichting door de kandidaat concessiehouder; dat deze jury zal bestaan uit (een vertegenwoordiging van) het College van Burgemeester en Schepenen waarbij het steeds een beroep kan doen op externe deskundigen;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, Sandra Blockx
        Voorstanders: Lutgarde Denivel, Guy Dumst, Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLUIT:

        Artikel 1:

        Goedkeuring wordt verleend aan het bestek nr. 2023-011 voor de opdracht 'Concessie voor de uitbating van cafetaria GC De Passant te Zoutleeuw' en het bijhorende ontwerp van concessieovereenkomst.

        Art. 2:

        Goedkeuring wordt verleend voor het plaatsen van een openbare oproep tot kandidaat-uitbaters voor de cafetaria van GC De Passant, Aen den Hoorn 13, 3440 Zoutleeuw.

        Art. 3:

        Deze beslissing bekend te maken conform de wettelijke bepalingen.

         
    • Vragen van raadsleden

      • Vragen van raadsleden

        Aanwezig: Lutgarde Denivel, voorzitter
        Guy Dumst, burgemeester
        Carl Kempeneers, Raf Lambeets, Dries Matterne, Carine Winnen, schepenen
        Viki Tweepenninckx, Etienne Wouters, Ilse Beelen, Nico Jordens, Annita Reniers, Michel Boyen, Lode Everaerts, Annelies Galand, Anne Cooremans, Jan Laporte, José Helaers, raadsleden
        Sandra Blockx, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Boudewijn Herbots, Louis Heeren, raadsleden

        BESLUIT:

        De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.

        Raadslid L. Everaerts haalt de klachten aan omtrent de Japanse duizendknoop en doet enkele suggesties om die te bestrijden. Er is zelfs een klacht die volgens de landbouwraad al 2 jaar geleden gemeld werd.
        De burgemeester antwoordt dat de suggesties worden meegenomen. Wat betreft de klacht van de landbouwraad zal dit nagekeken worden.

        Raadslid L. Everaerts verwijst naar het initiatief om hondenlosloopweides te creëren in Budingen. Het raadslid vraagt waarom men die locatie zou kiezen gezien hier voldoende wandelwegen- en mogelijkheden zijn in tegenstelling tot in de stad zelf.
        Schepen D. Matterne antwoordt dat honden aan de leiband moeten als men de straat op gaat en dat daarom ook losloopweides worden voorzien. Schepen C. Winnen vult aan dat dit ook een optie geeft aan mensen die met de wagen tot daar willen komen doordat ze bijvoorbeeld op een appartement wonen en hun huisdier daar wil uitlaten. Schepen C. Kempeneers zegt dat mensen ook niet verplicht zijn om ze te gebruiken en dat het enkele een meerwaarde kan zijn.
        Raadslid L. Everaerts vindt dit een overbodige uitgave.
        Raadslid V. Tweepenninckx
        vraagt naar het zicht op het gebruik van de losloopweide in Zoutleeuw.
        Raadslid J. Laporte antwoordt dat zijn dochter een blindengeleidehond heeft en dat zij die niet zou gekregen hebben als hier geen hondenlosloopweide was. Dus het is wel van belang. Voor elke werkhond, assistentiehond is dat een absolute noodzaak om even los te lopen, te ontspannen en gewoon hond te kunnen zijn.
        De voorzitter
        onderbreekt de discussie en vat samen dat de losloopweides inderdaad voor veel mensen nuttig kunnen zijn.

        Raadslid L. Everaerts heeft een opmerking dat er aan het Drinkwater, t.h.v. het Solveld, veel modder op de weg ligt.
        De burgemeester antwoordt dat het een vervelende periode is momenteel, er zijn ook klachten door bouwwerven. Op locaties aan werven wordt hierover gecommuniceerd met bewoners en doet de politie ook controle. Indien er plekken zijn waar het stad niet van op de hoogte is, vraagt de burgemeester om dit steeds te laten weten zodat men actie kan ondernemen.

        Raadslid L. Everaerts heeft een opmerking over het Sintfeest. Er stonden geen nadarhekken op de Grote Markt, terwijl het druk was, er was ook doorrijdend verkeer en kinderen liepen zomaar over de weg wat gevaarlijk was. Waarom kan men dit niet in het park organiseren? Dit zou veiliger zijn en er is meer parking.
        De burgemeester bevestigt aanwezig geweest te zijn en de Sint en Pieten hebben zich opgesteld weg van de openbare weg. Schepen D. Matterne vult aan dat de suggestie om in het park te organiseren wordt meegenomen.

        Raadslid L. Everaerts vraagt of men schriftelijk kan bevestigen dat voetweg 33 een officiële voetweg is? Kan men ook bevestigen dat voetweg 33 opgenomen is in het wandelnetwerk? Zijn er knelpunten (bebouwing, constructies) die de doorgang bemoeilijken en wie heeft dat toegestaan? Is er al een overleg geweest met de aanpalende eigenaars om die voetweg te verleggen of terug open te stellen?
        Schepen C. Kempeneers antwoordt dat hier schriftelijk op geantwoord zal worden zoals het raadslid vraagt. Wat betreft (de toestemming tot) bebouwing op de voetweg is dit niet de enige voetweg waarbij dit zich voordoet. Dit is doorheen de geschiedenis gebeurt; voetwegen dateren nu eenmaal vanuit de tijd van Napoleon en dus is er door de jaren heen op gebouwd. Wat betreft de vraag naar concrete plannen, is het antwoord nee. Zoals een vorige keer al aangehaald, ligt de focus in de huidige legislatuur op de voetwegen van het Trage Wegenplan in Budingen.

        Raadslid M. Boyen vraagt naar de stand van zaken over de verkoop van het  politiegebouw.
        Schepen C. Kempeneers antwoordt dat dit een gezamenlijke verkoop is van de stad samen met de Regie der gebouwen. We wachten nog even op hun fiat (handtekening). We verwachten dat de openbare verkoop in januari/februari zal plaatsvinden.

        Raadslid M. Boyen verwijst naar de kortparkeerplaatsen voor het AC, net voor het politiegebouw. Het raadslid zegt dat de politie deze continu in gebruik neemt ondanks dat de gewone burger hier maar 30 minuten mag staan.
        De burgemeester antwoordt dat hij dit meeneemt naar het politiecollege.

        Raadslid M. Boyen vraagt of er cijfers zijn van hoe vaak het Hoppin-punt (deelwagens) te Halle-Booienhoven gebruikt wordt en of dit eens kan meegegeven worden?
        Schepen C. Kempeneers antwoordt dat hij die zal opvragen en op de volgende stuurgroep Mobiliteit zal laten meedelen.

        Raadslid M. Boyen vraagt naar de procedure voor de verdeling van de kerstbomen na de Kerstmarkt. Het raadslid vindt dat de bomen beter blijven staan of aan de minderbedeelden worden gegeven.
        De burgemeester antwoordt dat hij dit zal navragen bij het diensthoofd van de Toeristische dienst en dat ze dit daar zullen bespreken. Schepen C. Kempeneers vult aan dat er een duidelijk protocol was. De eerste regel was de bomen binnen de stadsdiensten te gebruiken. Elke dienst kon zich melden om een boom te krijgen en zelf te versieren. Dit is bijvoorbeeld in het woonzorgcentrum, bib, enz. zo gedaan. Al de rest werd gecentraliseerd op de grote markt en daar konden de inwoners ze vrij afhalen.
        Raadslid M. Boyen
        zegt dat niet iedereen hier van op de hoogte was.
        Schepen C. Kempeneers
        antwoordt dat hij aandacht zal vragen om dit nog beter te communiceren. Nu was dit aangekondigd op de sociale media van de stad.

        Raadslid L. Everaerts vraagt of er verduidelijking kan komen over het incident in de Sint Leonardusschool.
        De burgemeester antwoordt dat dit interne materie is van de school en dat er hier geen uitspraken over dienen te gebeuren. Het raadslid kan zicht best tot de directie van de school zelf wenden.

        Raadslid J. Helaers vraagt waarom de subsidies aan de seniorenbonden nog niet werden uitbetaald?
        Schepen C. Winnen antwoordt dat geen zicht heeft op de reden waarom dit nog niet gebeurd is, maar dat de uitbetaling volgt. De algemeen directeur vult aan dat zij intern mee zal opvolgen.

        De voorzitter sluit het openbare gedeelte van de vergadering af en verzoekt het publiek de raadszaal te verlaten.

De voorzitter wenst iedereen een warm eindejaar en een gelukkig Nieuwjaar.

De burgemeester dankt Carl als schepen die het leeuwendeel van de punten voor zijn rekening heeft genomen.

De burgemeester wenst iedereen een goed eindejaar.

 

De voorzitter sluit de zitting op 21/12/2023 om 22:00.