Ingevolge de maatregelen ter bestrijding van de verspreiding van het coronavirus (BB 4/11/2020) gaan de vergaderingen van de gemeenteraad en RMW door in de Cultuurzaal van GC de Passant, met tafels op ruime afstand van elkaar, met publiek mits inschrijving vooraf op internezaken@zoutleeuw.be of op 011 94 90 00.
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 32,277,278;
Gelet op het door de algemeen directeur voorgelegde ontwerp van de notulen;
Gelet op de zittingsverslagen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur Artikel 17 §4 en Art. 148;
Gelet op het decreet lokaal bestuur Artikel 40 §3;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25/04/2019 betreffende de vaststelling van de voorwaarden en de procedure voor het toekennen van een eretitels aan gemeenteraadsleden;
Gelet op het voorstel om een uniform reglement voor een eretitels (schepenen/gemeenteraadsleden) in te voeren;
Overwegende dat het toekennen van een eretitel aan schepenen of gemeenteraadsleden een bevoegdheid is van het betrokken bestuur;
Overwegende dat de gemeenteraad reeds een reglement voor het toekennen van eretitels voor gemeenteraadsleden heeft goedgekeurd;
Overwegende dat de gemeenteraad van oordeel is dat schepenen die hun mandaat met bezieling hebben vervuld en fundamenteel hebben bijgedragen tot de groei van de stad moeten kunnen beloond worden met de titel van ere-schepen;
Overwegende dat wordt voorgesteld één uniform reglement vast te stellen voor de titel van ere-schepen en voor de titel ere-gemeenteraadslid;
Overwegende dat de gemeenteraad de modaliteiten voor het bekomen van deze titel kan vastleggen;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het reglement voor het toekennen van eretitels gemeenteraadsleden wordt opgeheven.
Art. 2:
Het reglement 'Toekenning eretitels aan schepenen en gemeenteraadsleden' in te stellen en goed te keuren als volgt:
Artikel 1
De eretitel kan worden aangevraagd, enkel na afloop van het mandaat als schepen of gemeenteraadslid, door:
Artikel 2
Om de eretitel te krijgen moet de aftredend mandataris:
Artikel 3
De begunstigde kan al dan niet een inwoner zijn van Stad Zoutleeuw.
Artikel 4
Het schriftelijk verzoek wordt gericht aan het gemeentebestuur, t.a.v. het college van burgemeester en schepenen. Het schepencollege onderzoekt of het verzoek voldoet aan de voorwaarden van het reglement.
De aanvraag moet vergezeld zijn van:
Artikel 5
De ambtstermijnen zoals vermeld in artikel 2 hoeven niet aaneensluitend te zijn.
Voor de berekening wordt het jaar waarin de schepen werd aangesteld, ongeacht de exacte startdatum, als volledig jaar meegeteld.
Artikel 6
Onder onberispelijk gedrag vermeld onder artikel 2 wordt verstaan het ontbreken van
een zware strafrechtelijke veroordeling of een zware tuchtstraf of andere erg onterende feitelijkheden.
Artikel 7
De eretitel mag niet gevoerd worden door personen die nog steeds een mandaat bekleden bij de stad of het OCMW of er nog steeds personeelslid van zijn.
Artikel 8
De gemeenteraad is bevoegd voor het toekennen van de eretitels. De gemeenteraad neemt de beslissing bij eenvoudige meerderheid van de stemmen.
De gemeenteraad kan de titel intrekken als de betrokkene een zware strafrechtelijke
veroordeling, een tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat.
Artikel 9
De betrokkene krijgt een formele akte met daarop de eretitel samen met een door het college vast te stellen aandenken. Aan de eretitel zijn geen voordelen verbonden.
Artikel 10
Dit reglement blijft geldig tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing.
Art. 3:
Deze beslissing bekend te maken krachtens het decreet lokaal bestuur.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22/12/2017;
Gelet op het organiek reglement van het beheersorgaan;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 25/4/2019 houdende de afvaardiging van Carine Winnen in het beheersorgaan namens de politieke fracties voor CD&V;
Overwegende dat het mandaat als schepen van mevrouw Ilse Beelen op 31/12/2021 van rechtswege is geëindigd en dat mevrouw Carine Winnen vanaf 1/01/2022 het mandaat van Voorzitter BCSD/4de schepen heeft opgenomen;
Overwegende dat de bevoegde schepen van bibliotheek van rechtswege deel uitmaakt van het beheersorgaan;
Overwegende dat namens de politieke fracties voor CD&V een nieuw lid moet worden aangeduid voor het beheersorgaan;
Overwegende dat mevrouw Ilse Beelen namens de CD&V wordt voorgedragen als lid voor het beheersorgaan;
Overwegende dat wordt overgegaan tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 18 stembriefjes in de stembus gevonden waarvan 0 blanco:
16 ja-stemmen, 2 neen stemmen en 0 onthoudingen voor Ilse Beelen
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Ilse Beelen, R. Verdeyenstraat 1b te 3440 Zoutleeuw, wordt aangeduid als lid namens de politieke fracties voor CD&V in het beheersorgaan.
Art. 2:
Onderhavige beslissing bekend te maken krachtens de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22/12/2017.
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004, gewijzigd bij decreet van 06/07/2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het gunstig advies met opmerking 'De gemeente kan de kerkfabriek niet verplichten om die reserves te gebruiken voor investeringen in het kerkgebouw' van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 13/01/2022;
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw een budgetwijziging boekjaar 2021 van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal heeft ingediend;
Overwegende dat in deze budgetwijziging zowel de exploitatieontvangsten als –uitgaven ongewijzigd blijven;
Overwegende dat er zowel in de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 als in de budgetwijziging een exploitatietoelage ten bedragen van €724,04 gevraagd wordt;
Overwegende dat in deze budgetwijziging zowel investeringsontvangsten als - uitgaven ongewijzigd blijven;
Overwegende dat de investeringstoelage in de budgetwijziging t.o.v. de meerjarenplanaanpasssing vermindert met €80.200;
Overwegende dat kerkbestuur Sint-Martinus een budgetwijziging heeft ingediend om de volgende redenen:
- een aantal facturen dienden plots en vrij onverwacht betaald te worden (bijkomende restfactuur fase 1, Privaat Patrimonium restauratie binnenkant Kostershuis, 2 ereloonnota’s van Architect Donvil en het beheersplan voor de restauratiewerken aan het Hoofdgebouw Eredienst);
- de kerkraad er tevens voor geopteerd heeft om alle verdere nog uit te voeren restauratiewerken aan het Hoofdgebouw Eredienst (daken glasraamrestauratie) en Privaat Patrimonium restauratie buitenkant Kostershuis door te schuiven naar 2022. De glasraamrestauratie is immers pas op de proppen gekomen na een inspectie door Monumentenwacht waardoor het cijfermateriaal in het budget van 2021 niet meer correct was. Ook de cijfers voor de dakrestauratie waren niet meer correct, ondermeer door prijsstijgingen. Deze cijfers werden uit het budget van 2021 gehaald (MAR 4100, Grote herstellingen) en de aangepaste cijfers werden allemaal opgenomen in het budget van 2022;
- er veiligheidshalve er ook bij MAR 4100 (Grote Herstellingen) de som van €35.000 werd voorzien, voor het geval er een voorschot zou gevraagd worden voor de restauratie van de glasramen (aanvang werken eind oktober 2021 – afwerking maart 2022);
- er bij MAR 4101 (Decoratiewerkzaamheden) de verfwerken niet uit het budget gehaald werden, ook al is het niet te verwachten dat deze werken in de nabije toekomst uitgevoerd zullen worden;
Overwegende dat de gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging past binnen de grenzen van de bijdrage die werd opgenomen in het goedgekeurd MJP 2020-2025 en latere wijzigingen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
BESLUIT:
Artikel 1:
Akte te nemen van de budgetwijziging 2021 van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal.
Art. 2 :
Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op de jaarrekening boekjaar 2021 (financieel gedeelte en toelichting) van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal ingediend door het centraal kerkbestuur op 04/02/2022;
Gelet op het besluit van de kerkraad van 27/01/2022, waarbij voornoemde jaarrekening werd vastgesteld met volgend resultaat:
- exploitatieoverschot van 7.354,62 EUR en een investeringsoverschot/tekort van 0,00 EUR.
- de gemeentelijke exploitatietoelage voor 2021 bedraagt 725,00 EUR. Er werd geen gemeentelijke investeringstoelage uitbetaald in 2021;
Overwegende dat de kastoestand overeenstemt met de jaarrekening en dat alle verplichte documenten als toelichting bij de jaarrekening zijn gevoegd;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT:
Artikel 1:
De jaarrekening boekjaar 2021 van het kerkbestuur Sint-Martinus Dormaal wordt gunstig geadviseerd.
Art. 2:
Afschrift van deze beslissing te zenden aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, aan het centraal kerkbestuur Zoutleeuw en aan het betrokken kerkbestuur.
Gelet op het eredienstendecreet van 07/05/2004 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Minister van 27/11/2006 en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrief BB/2013/01 van 01/03/2013 over de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017;
Gelet op het gunstig advies van het aartsbisdom Mechelen-Brussel d.d. 12/01/2022;
Overwegende dat het centraal kerkbestuur Zoutleeuw het budget 2022 van het kerkbestuur van Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven heeft ingediend;
Overwegende dat voor 2022 de exploitatieontvangsten 18.520,00 EUR bedragen en de exploitatieuitgaven 22.940,00 EUR. Na inbreng van het gecorrigeerde exploitatieoverschot 2020 ten bedrage van 3.078,66 EUR bedraagt de gemeentelijke exploitatietoelage 1.341,34 EUR;
Overwegende dat in de beleidsnota bij budget 2022 door de penningmeester Tony Schurmans uitdrukkelijk wordt vermeld dat de kerkfabriek zelfbedruipend is en geen gemeentelijke toelage behoeft; dat dit op 08/02/2022 door betrokkene telefonisch nog eens werd bevestigd aan een personeelslid van de financiële dienst;
Overwegende dat in het investeringsbudget 2022 een bedrag van 2.500,00 EUR voorzien werd voor eventuele onvoorziene kosten aan betreffende kerk; dat het enkel een raming betreft en dit krediet waarschijnlijk niet zal gebruikt worden aangezien er geen nieuwe investeringen voorzien zijn in 2022; dat het budget 2022 hierdoor een investeringstekort van 2.500,00 EUR vertoont dat dient weggewerkt te worden via een budgetwijziging in 2022;
Overwegende dat er geen gemeentelijke investeringstoelage ingeschreven werd;
Overwegende dat er geen gemeentelijke bijdrage in het budget 2022 wordt gevraagd, zowel op vlak van exploitatie als wat investeringen betreft en dit past binnen de grenzen van de bijdrage die werd opgenomen in het goedgekeurd MJP 2020-2025;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
BESLUIT:
Artikel 1:
Akte te nemen van het budget 2022 van het kerkbestuur Sint-Bartholomeus Halle-Booienhoven. De exploitatietoelage waarvan sprake is in het budget zal o.b.v. de beleidsnota en o.b.v. de telefonische gesprekken met de penningmeester van betrokken kerkfabriek niet uitbetaald worden.
Art. 2 :
Een afschrift van onderhavige beslissing over te maken aan het bisdom, het betrokken kerkbestuur en het centraal kerkbestuur.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het decreet Gemeentewegen;
Gelet op de verkavelingsvergunning met kenmerk OMV202000146VK van 08/04/2021 aan Interleuven, waarbij de kosteloze grondafstand van een deel van perceel 1ste afdeling A nr. 47H als last werd opgelegd, alsook de aanplanting met streekeigen groen;
Gelet op het opmetingsplan d.d. 30/11/2021;
Overwegende dat het een deel van een perceel betreft dat aansluit bij de bestaande groenaanleg van de sociale woonwijk en tevens bij het parkgebied van de Ijzerenweg;
Overwegende dat het perceel een oppervlakte heeft van 1a33ca (precadnummer afdeling 1, sectie A, 47T);
Overwegende dat dit perceel in het kader van de opdracht van de inrichting rond het Groene Spoor invulling kan krijgen als uitbreiding van het aanwezige parkgebied (dus met een groene en sociale functie);
Overwegende dat de verkavelingsvergunning tevens voorziet dat de aanplanting die Interleuven hierop dient uit te voeren met streekeigen groen dient te gebeuren;
Gelet op het voorgelegde ontwerp van authentieke akte opgemaakt door het kantoor van notaris Indekeu;
BESLUIT:
Artikel 1:
Het voorgelegde ontwerp van authentieke akte met betrekking tot de kosteloze opname binnen het openbaar domein van de stad van een deel van perceel (lot nr. 8) afdeling 1 sectie A nr. 47h (met precadnummer 47t) met een oppervlakte van 1a33ca goed te keuren.
Art. 2
Onderhavige beslissing bekend te maken conform het decreet lokaal bestuur.
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij IGO;
Gelet op de oprichting van de dienstverlenende vereniging IGO op 10 maart 2004, die als rechtsopvolger optreedt van de vzw IGO Leuven;
Gelet op de statuten van de dienstverlenende vereniging IGO;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 24/01/2019 betreffende de aanduiding van de afgevaardigden voor de algemene vergadering, raad van bestuur en algemeen comité van de dienstverlenende vereniging IGO;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 27/01/2022 betreffende de aanduiding van de afgevaardigde voor het algemeen comité van de dienstverlenende vereniging IGO voor de periode 2022-2024;
Overwegende dat het mandaat als schepen van mevrouw Ilse Beelen op 31/12/2021 van rechtswege is geëindigd en dat mevrouw Carine Winnen vanaf 1/01/2022 het mandaat van schepen van Welzijn heeft opgenomen;
Overwegende dat het om die reden nodig was over te gaan tot de vervanging van de vertegenwoordiger voor het algemeen comité van IGO voor de periode van 2022-2024;
Overwegende dat mevrouw Carine Winnen werd afgevaardigd voor het algemeen comité;
Overwegende dat de afgevaardigde voor de algemene vergadering en het algemeen comité niet dezelfde persoon kan zijn;
Overwegende dat er om die reden een nieuwe afgevaardigde voor de algemene vergadering van IGO dient te worden aangeduid voor de periode 2022-2024;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigde aan te duiden:
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen :
er worden 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
17 ja-stemmen, 1 neen-stem en 0 onthoudingen voor Annelies Schevenels-Galand
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Annelies Schevenels-Galand, Dungelstraat 75 te 3440 Zoutleeuw, wordt afgevaardigd als lid voor de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging IGO voor de periode 2022-2024.
Art. 2:
Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te zenden aan IGO De Vunt 17, 3220 Holsbeek t.a.v. de heer Geert Vanaerschot.
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet voor het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de deelname van de gemeente in de opdrachthoudende vereniging EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant;
Gelet op de statuten van EcoWerf zoals goedgekeurd door de bijzondere algemene vergadering van 21 november 2018;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 24/01/2019 betreffende de aanduiding van de afgevaardigden voor de vergaderorganen van Ecowerf;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 27/01/2022 betreffende de aanduiding van de afgevaardigde voor het algemeen comité van Ecowerf voor de periode 2022-2024;
Overwegende dat het mandaat als schepen en gemeenteraadslid van de heer Roger Mertens op 31/12/2021 van rechtswege is geëindigd;
Overwegende dat het om die reden nodig was over te gaan tot de vervanging van de vertegenwoordiger voor het algemeen comité van Ecowerf voor de periode van 2022-2024;
Overwegende dat Carl Kempeneers werd afgevaardigd voor het algemeen comité voor de periode 2022-2024;
Overwegende dat de afgevaardigde voor de algemene vergadering en het algemeen comité niet dezelfde persoon kan zijn;
Overwegende dat er om die reden een nieuwe vertegenwoordiger dient te worden aangeduid voor de algemene vergadering van Ecowerf voor de periode 2022-2024;
Overwegende dat wordt voorgesteld de volgende afgevaardigde aan te duiden:
Overwegende dat de gemeenteraad overgaat tot geheime stemming, waarna de 2 jongste raadsleden de voorzitter bijstaan bij de telling van de stemmen:
er worden 18 stembriefjes in de stembus worden gevonden waarvan 0 blanco:
17 ja-stemmen, 1 neen-stem en 0 onthoudingen voor Anne Cooremans
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Anne Cooremans, Leenhaagstraat 10B te 3440 Zoutleeuw, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van EcoWerf, Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, voor de periode 2022-2024.
Art. 2:
Deze beslissing te onderwerpen aan het algemeen toezicht en een afschrift van dit besluit te bezorgen aan EcoWerf, t.a.v. mevrouw Gerda Bleus.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de VCRO;
Gelet op het KB van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en gewestplannen en meer bepaald art. 5.1.1:
'De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgave voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan met een promotor.'
Gelet op de Vlaamse Omzendbrief RO/2002/03 in verband met het opmaken van een gemeentelijke woonbehoeftestudie en het ontwikkelen van woonuitbreidingsgebieden met of zonder woonbehoeftestudie;
Gelet op het definitief vastgestelde provinciaal Structuurplan Vlaams-Brabant (en wijzigingen) en het Ruimtelijk Structuurplan (GRS) van Zoutleeuw van 22/01/2009;
Gelet op het ontwerp van Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant en de kernselectie;
Gelet op het ontwerp van Strategisch Woonontwikkelingsplan (SWOP+) waarvan de basisprincipe door de gemeenteraad van 30/01/2020 werden vastgelegd;
Gelet op het ontwerp van beleidskader 'Leefbare Dorpen Getestreek' zoals eerder al voorgesteld aan de gemeenteraad van 18/06/2020 (waarbij geen verder opmerkingen door de raadsleden werden geformuleerd);
Gelet op de beslissing van het schepencollege van 14/02/2022 houdende de kennisname en principiële goedkeuring van de inhoud van de stedenbouwkundige studie en het programma;
Overwegende de inrichtingsvisie en het programma vooropgesteld in de stedenbouwkundige studie Citadelpoort opgemaakt door studiebureau Creosum in overleg met de dienst omgeving van de stad;
Overwegende dat de site deels gelegen is in woonzone, parkgebied en woonuitbreidingsgebied (WUG);
Overwegende dat het WUG in de Altas der Woonuitbreidingsgebieden staat aangegeven als 'vrijgegeven in kader van het goedgekeurde GRS', waardoor deze gebieden kunnen ontwikkeld worden zonder voorafgaand principieel akkoord van de provincie Vlaams-Brabant, zoals bedoeld in de omzendbrief RO 2002/03;
Overwegende dat met ontwikkelen hier wordt bedoeld dat er een RUP kan worden gemaakt voor het gebied, of dat er een verkavelingsvergunning kan worden aangevraagd voor het gehele gebied;
Overwegende dat de ontwikkeling van het achterliggende gebied niet in gedrang komt, daar dat reeds ontwikkeld werd met een project voor sociale woningbouw;
Overwegende dat er geen strijdigheid is met de inhoud van het GRS en de ontwikkeling opgenomen werd binnen het Masterplan dat destijds werd uitgewerkt als input voor het GRS;
Overwegende dat in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant in kader van de opmaak van het beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant de visie rond kernversterking werd geactualiseerd in o.m.
Overwegende dat het bindend sociaal objectief voor Zoutleeuw werd behaald en er al een woonconvenant werd afgesloten voor bijkomende sociale huurwoningen (project De Magneet aan de Asbroekstraat - in aanbouw);
Overwegende dat eveneens het provinciaal kader voor WUG (27/03/2015) als leidraad voor de kwalitatieve beoordeling voor de stedenbouwkundige studie werd gehanteerd;
Overwegende dat volgende woonontwikkelingen zijn voorzien:
Overwegende dat seniorenhuisvesting een belangrijke doelgroep is zoals blijkt uit de analyse bij het SWOP en de stad graag haar aanbod aan zorgvoorzieningen en zachte dienstverlening wenst te versterken en dus past binnen de lokale visie op wonen;
Overwegende dat het project ook nieuwe wegenis zal omvatten met een bijhorende rooilijn, die na realisatie zal overgedragen worden aan de stad en het aldus aangewezen is dat gemeenteraad hierover geraadpleegd wordt;
Overwegende dat het Vlaams Parlement ook werkt aan een nieuwe voorstel van decreet m.b.t. de 'woonreservegebieden' waarbij de beslissingsbevoegdheid grotendeels verschoven wordt naar het lokaal bestuur;
BESLUIT:
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoud van de stedenbouwkundige studie m.b.t. de site 'Citadelpoort' en stelt tevens dat de ontwikkeling past binnen de lokale visie op het woonbeleid en de site in het algemeen.
Art. 2:
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorgestelde programma en de voorziene (gefaseerde) ontwikkelingen die deels in woonuitbreidingsgebied zijn gelegen. Het project wordt uitgevoerd middels een verkavelingsvergunning of middels een omgevingsvergunning voor groepswoningbouw.
Art. 3:
Het studiebureau en de eigenaar worden op de hoogte gebracht van deze beslissing.
BESLUIT:
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende vragen van de raadsleden en de antwoorden namens het schepencollege.
Raadslid M. Boyen heeft de volgende punten :
Raadslid L. Everaerts verwijst naar een eerdere opmerking over de Lindeweg/Pijpstraat : vol putten. Schepen R. Lambeets laat weten dat deze werken even on hold moesten worden gezet wegens het slechte weer van de voorbije weken, maar dat intussen voor de Lindeweg een afspraak met de aannemer kleine onderhoudswerken werd gemaakt voor de uitvoering van de werken.
Raadslid E. Wouters : zijn er nog initiatieven genomen met het oog op een fusie? Moeten we niet vrezen opgeslorpt te worden door grote omliggende steden, als we zelf geen initiatief nemen. Burgemeester : er zijn geen gesprekken meer geweest, het dossier zal terug opgepikt worden met de gemeenteraad om de volgende stappen te bespreken.
Raadslid L. Heeren : is er nog nieuws over het dossier wateroverlast? Burgemeester : na de gemeenteraad is een klacht naar de Minister vertrokken, waarop nog geen reactie. Parlementsleden zijn ook ingeschakeld en er gebeurden een aantal interpellaties in parlement. Het kabinet Jambon wijzigt haar standpunt ook daar niet. De stad vraagt niet de reglementering aan te passen, maar de reglementen toe te passen, inzonderheid dat als er geen meetpunten zijn, of deze zijn niet relevant, dat men dan moet kijken naar de omgeving. Op de 2 meetpunten die er wel waren, werden de hoogste waterstanden gemeten sedert de ingebruikname (38j). Louis vreest dat het niets gaat worden. Niettemin moeten we alle mogelijke wegen bewandelen, aldus de burgemeester. Louis denkt dat de metingen niet altijd correct worden doorgegeven. De burgemeester deelt mee dat het niet de stad is die standen of hoeveelheden doorgeeft, maar de VMM. Gelukkig zijn de mensen geholpen via hun verzekering, maar de technische criteria ter beoordeling liggen absoluut ter discussie. Raadslid G. Dumst : het Rampenfonds helpt daar waar de verzekeringen stoppen, dus als er geen verzekering is voor bepaalde zaken, is dit bijzonder jammer.
Raadslid J. Helaers heeft de volgende vragen :
Komen er nog laadpalen voor elektrische wagens op de nieuwe parking? Burgemeester kijkt het na.
Stavaza uitvoering Finse piste? Burgemeester : eerste fase binnen de heraanleg van het park gepland. Tweede fase : achter Ravelijn, verenigingenlokaal. Schepen D. Matterne: offertes 2de fase zijn zeer hoog boven de financiële mogelijkheden, er worden intussen andere mogelijkheden onderzocht om toch z.s.m tot uitvoering, ook van de tweede fase, te kunnen overgaan.
Storend geluid Koepoortstraat. Ook raadslid V. Tweepenninkx heeft hier een vraag over. Aangezien er verwijzingen naar personen zijn, vraagt de Voorzitter dit in gesloten vergadering te behandelen of rechtstreeks met de burgemeester te bespreken.
Raadslid L. Everaerts heeft nog opmerkingen over de infostand over de werken op Grote Markt :
1) van 15u30-17u30 : moeilijk bij te wonen voor mensen die werken
2) het promotiefilmpje hierover laat nummerplaten in beeld komen, hetgeen niet wettelijk is
3) zou beter geweest zijn de Lakenhalle in het filmpje te tonen, aangezien daar toch de info doorging
Schepen C. Kempeneers : er komt nog een tweede infostand volgende week, ook een online sessie met de nodige toelichting. Het filmpje was een triggerfilmpje om de kant te laten zien waar de werken zouden plaatsvinden (voor en na), en niet om de infosessie te promoten, vandaar dat niet de Lakenhalle maar de markt zelf werd gefilmd. De algemeen directeur laat weten het filmpje preventief te hebben laten verwijderen, en zal - om de juiste instructies te kunnen geven aan het webteam- onderzoeken wat mag en niet mag.
Raadslid G. Dumst : nieuw stikstofarrest : kan de schepen bevoegd voor landbouw tegen een volgende raad uitzoeken welke implicaties dit heeft voor onze regio. Schepen C. Winnen zal dit uitzoeken.
Raadslid V. Tweepenninckx herinnert aan het engagement van de SG MOB om de tweede wegversmalling Durasweg weg te halen wegens de beperkte zichtbaarheid als je van Budingen naar Zoutleeuw rijdt. Schepen C. Kempeneers neemt het dossier terug op binnen het schepencollege.
Raadslid N. Jordens : Linterseweg t.h.v. Getestraat : bord 3,5T weggewaaid. De Voorzitter: zal worden teruggezet.